1917년 발표된 흔원의 『무정』(『매일신보』, 1917.1.1-6.14-126획)은 당대에 청년들의 뜨거운 관심과 호응을 받는다. 그것 은 남녀간외 애정 문제를 주된 테마로 다룬 점 때문이다. 그러나 『무정』이 단지 애정의 문제만을 다루기 위한 것은 아니다. 『무정』은 기존의 남녀간 애정의 문제점을 내세워 구습을 비관 하고 있다. 즉, 당대 사회에서 퍼져있던 조혼, 강압결혼 등의 한계에 달한 전근대적인 가족제도에 대한 비관이었다. 이러한 점은 바로 준원의 초기 논설들을 살펴봄으로써 명획하체 알 수 있다. 준원이 『무정』를 통해서...
1917년 발표된 흔원의 『무정』(『매일신보』, 1917.1.1-6.14-126획)은 당대에 청년들의 뜨거운 관심과 호응을 받는다. 그것 은 남녀간외 애정 문제를 주된 테마로 다룬 점 때문이다. 그러나 『무정』이 단지 애정의 문제만을 다루기 위한 것은 아니다. 『무정』은 기존의 남녀간 애정의 문제점을 내세워 구습을 비관 하고 있다. 즉, 당대 사회에서 퍼져있던 조혼, 강압결혼 등의 한계에 달한 전근대적인 가족제도에 대한 비관이었다. 이러한 점은 바로 준원의 초기 논설들을 살펴봄으로써 명획하체 알 수 있다. 준원이 『무정』를 통해서 가족제도의 폐해를 고발하는 것은 바로 개인의 중요성을 일깨우기 위한 것이다. 개인 주체적인 자각을 하는 것이 나아가 민족성의 자각으로 이어질 수 있기 때문이다. 본고는 먼저 『무정』에 등장하는 인물들의 애정관을 살펴본다. 『무정』에 등장하는 인물로서 가장 주즉을 이루는 인물은 형식과 영채 그리고 선형이다. 형식과 영채의 애정관의 변모 양상은 바로 준원이 드러내고자 하는 의식일 것이다. 형식은 여성의 정절을 중시하는 애정관의 소유이다. 형식은 영채와의 만남에서 흔인의 조건으로 내세우는 생각하는 것이 바로 영채의 정절이다. 이러한 점은 유교주의적 구습의 발로이다. 또한 형식은 사랑보다는 현실의 즐세지향작인 애정관을 가지고 있다. 사랑하는지 분간이 잘 안 되는 선형과의 약혼 그리고 그 약흔과 함께 미국 유학, 선형과의 약혼은 바로 자신의 플세의 보장이 되는 것이었기에 형식은 영채보다 선형을 선택한 것이다. 영채의 애정관은 유교주의적 구습외 애정관에서 개인의 주체성을 의식하는 애정관으로 변모한다 효를 위해서 자신의 몸을 파는 모습, 어렸을 적 아버지의 말 한 마디 때문에 형식을 가슴속에 품고 7-8년을 수절한 점 등이 바로 타을적인 애정관을 가지고 있었음을 알 수 있다. 그러나 병욱을 만남으료써 주체적인 모습으로 변모하면서 근대적인 애정관을 갖게된다. 이와 같이 형식과 영채는 구시대적 애정의 요소를 상당부분 기초하여 사랑을 형성해가고 있다. 그리고 이틀간에 형성되는 애정와 관계는 근대의식을 확보해 나간다. 준원은 이들을 통해서 자신의 문학적, 계몽적 욕망을 표현하고 있는 것이다. 준원의 애정관을 살펴보면 먼저 영적인 애정관이다. 남녀간의 애정은 육적(肉的)인 교류보다는 영적(肉的)인 교류가 이루어져야 한다는 것이 준원의 사상이다. 이렇게 준원의 애정관은 크제 영적인 애정관과 계몽적인 애정관으로 나누어 볼 수 있다. 결국 『무정』은 전통과 관습의 명예를 벗고 자율적이고 톡립적인 자아를 확립하여 가는 과정을 그리고 있는 적이다. 그리고 이러한 자율적이고 주체적인 자아의 자각은 바로 민족성의 각성라는 거시적인 의미를 갖게 되는 적이다.
1917년 발표된 흔원의 『무정』(『매일신보』, 1917.1.1-6.14-126획)은 당대에 청년들의 뜨거운 관심과 호응을 받는다. 그것 은 남녀간외 애정 문제를 주된 테마로 다룬 점 때문이다. 그러나 『무정』이 단지 애정의 문제만을 다루기 위한 것은 아니다. 『무정』은 기존의 남녀간 애정의 문제점을 내세워 구습을 비관 하고 있다. 즉, 당대 사회에서 퍼져있던 조혼, 강압결혼 등의 한계에 달한 전근대적인 가족제도에 대한 비관이었다. 이러한 점은 바로 준원의 초기 논설들을 살펴봄으로써 명획하체 알 수 있다. 준원이 『무정』를 통해서 가족제도의 폐해를 고발하는 것은 바로 개인의 중요성을 일깨우기 위한 것이다. 개인 주체적인 자각을 하는 것이 나아가 민족성의 자각으로 이어질 수 있기 때문이다. 본고는 먼저 『무정』에 등장하는 인물들의 애정관을 살펴본다. 『무정』에 등장하는 인물로서 가장 주즉을 이루는 인물은 형식과 영채 그리고 선형이다. 형식과 영채의 애정관의 변모 양상은 바로 준원이 드러내고자 하는 의식일 것이다. 형식은 여성의 정절을 중시하는 애정관의 소유이다. 형식은 영채와의 만남에서 흔인의 조건으로 내세우는 생각하는 것이 바로 영채의 정절이다. 이러한 점은 유교주의적 구습의 발로이다. 또한 형식은 사랑보다는 현실의 즐세지향작인 애정관을 가지고 있다. 사랑하는지 분간이 잘 안 되는 선형과의 약혼 그리고 그 약흔과 함께 미국 유학, 선형과의 약혼은 바로 자신의 플세의 보장이 되는 것이었기에 형식은 영채보다 선형을 선택한 것이다. 영채의 애정관은 유교주의적 구습외 애정관에서 개인의 주체성을 의식하는 애정관으로 변모한다 효를 위해서 자신의 몸을 파는 모습, 어렸을 적 아버지의 말 한 마디 때문에 형식을 가슴속에 품고 7-8년을 수절한 점 등이 바로 타을적인 애정관을 가지고 있었음을 알 수 있다. 그러나 병욱을 만남으료써 주체적인 모습으로 변모하면서 근대적인 애정관을 갖게된다. 이와 같이 형식과 영채는 구시대적 애정의 요소를 상당부분 기초하여 사랑을 형성해가고 있다. 그리고 이틀간에 형성되는 애정와 관계는 근대의식을 확보해 나간다. 준원은 이들을 통해서 자신의 문학적, 계몽적 욕망을 표현하고 있는 것이다. 준원의 애정관을 살펴보면 먼저 영적인 애정관이다. 남녀간의 애정은 육적(肉的)인 교류보다는 영적(肉的)인 교류가 이루어져야 한다는 것이 준원의 사상이다. 이렇게 준원의 애정관은 크제 영적인 애정관과 계몽적인 애정관으로 나누어 볼 수 있다. 결국 『무정』은 전통과 관습의 명예를 벗고 자율적이고 톡립적인 자아를 확립하여 가는 과정을 그리고 있는 적이다. 그리고 이러한 자율적이고 주체적인 자아의 자각은 바로 민족성의 각성라는 거시적인 의미를 갖게 되는 적이다.
'IY1l-Jeong. WIl.B 'lIT itten in 1917 by chunwoo, which is affected by vcoth in theee cBY'S. Because It WIl.B novel to deal with the IX cclem of love affairs, However, 'IY1l-Jeong. WIl.B not elWRY'S dealt the thema. '[yfu-Jeong. beeke do aWRY' with conventicnalities, with putting up problems of lO'l...
'IY1l-Jeong. WIl.B 'lIT itten in 1917 by chunwoo, which is affected by vcoth in theee cBY'S. Because It WIl.B novel to deal with the IX cclem of love affairs, However, 'IY1l-Jeong. WIl.B not elWRY'S dealt the thema. '[yfu-Jeong. beeke do aWRY' with conventicnalities, with putting up problems of lO'lB between woman and man in those days, That is, It crltlcleed about familY' system which reach uppermost limit to eerly rnerriege and ccmpulsory marriage and ccrnpolecrv marriage IXwailing thrcughout thosedays, This pint is known to by considering the early a discourse of chunwcn Chunweo ElC cused a 'lice of family institution to rouse person's importance, Self ccuslousness of a pets on's subiectlve is linked to national characterlsltce. Firs~ This treatise requires cere ideration from chareter s affection views, The IX incijal axis in M1-Jeong is Hyomg elk, young chee and sun hyocng, Consciousness of chmwcn is transform a~arance in affection view to young sik and young chae. Hyoung sik attaches lropcctenc to faithful of woman. Hvcung sik put up young chaes faithful as an item of marriage, Thls way is to stick to cld customs of ccofuclenism and Hyoung elk has embitlons for suecess in !Xesent than love, Hycung elk is lard to tell aOOJt love for sun young oot he is married to sun young, later he and she go to study abcoad , which was guarantee for his awancemenl::. Young chaes affection view development from old customs to establish her eubiecthccd young chae scld herbodv for coedienc e to parents and had maintained fer integrity for seven- eight years, However, After she had been changed by meeting Byoung wock. that is, she comes to have love view of modernistic, ln this way, Hyoung slk and young chae were forming love by the element of an old custom. And gradually Their affection relation enable them to the consciousness of modern ages, lt a~ared that dun won hrneelf had literary and philoo ophy of enlightenment through them. observe chun wons views of affe ction Firs~ He had the spiritual affection. He thougrt affection between man and woman would rather the s pr itual than love a physical re fect Secondhe had enlightenment views to eccess through IT ee love and education. In the long run, r ['oili-Jeong.. showed pccc ess to esteblish ego by dlsemissing convention and customs, And Autoncmcue and estaUish their eubiecthccd have comprehe nslve meaning at racial charecterletlce reellee.
'IY1l-Jeong. WIl.B 'lIT itten in 1917 by chunwoo, which is affected by vcoth in theee cBY'S. Because It WIl.B novel to deal with the IX cclem of love affairs, However, 'IY1l-Jeong. WIl.B not elWRY'S dealt the thema. '[yfu-Jeong. beeke do aWRY' with conventicnalities, with putting up problems of lO'lB between woman and man in those days, That is, It crltlcleed about familY' system which reach uppermost limit to eerly rnerriege and ccmpulsory marriage and ccrnpolecrv marriage IXwailing thrcughout thosedays, This pint is known to by considering the early a discourse of chunwcn Chunweo ElC cused a 'lice of family institution to rouse person's importance, Self ccuslousness of a pets on's subiectlve is linked to national characterlsltce. Firs~ This treatise requires cere ideration from chareter s affection views, The IX incijal axis in M1-Jeong is Hyomg elk, young chee and sun hyocng, Consciousness of chmwcn is transform a~arance in affection view to young sik and young chae. Hyoung sik attaches lropcctenc to faithful of woman. Hvcung sik put up young chaes faithful as an item of marriage, Thls way is to stick to cld customs of ccofuclenism and Hyoung elk has embitlons for suecess in !Xesent than love, Hycung elk is lard to tell aOOJt love for sun young oot he is married to sun young, later he and she go to study abcoad , which was guarantee for his awancemenl::. Young chaes affection view development from old customs to establish her eubiecthccd young chae scld herbodv for coedienc e to parents and had maintained fer integrity for seven- eight years, However, After she had been changed by meeting Byoung wock. that is, she comes to have love view of modernistic, ln this way, Hyoung slk and young chae were forming love by the element of an old custom. And gradually Their affection relation enable them to the consciousness of modern ages, lt a~ared that dun won hrneelf had literary and philoo ophy of enlightenment through them. observe chun wons views of affe ction Firs~ He had the spiritual affection. He thougrt affection between man and woman would rather the s pr itual than love a physical re fect Secondhe had enlightenment views to eccess through IT ee love and education. In the long run, r ['oili-Jeong.. showed pccc ess to esteblish ego by dlsemissing convention and customs, And Autoncmcue and estaUish their eubiecthccd have comprehe nslve meaning at racial charecterletlce reellee.
주제어
#무정 애정관 국어교육
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