<국문초록> 이 논문에서는 근대화가 시작이라 할 수 있는 이광수의 『무정』과 그 한계를 다수 극복하고 있다고 보는 염상섭의 『만세전』을 여성관을 중심으로 비교·분석하여 보았다. 이광수의 『무정』에 나타난 봉건 이데올로기인 ‘순결’과 근대 이데올로기인 ‘자유연애’가 이중성을 보이며 혼재되어 나타나고 있음을 살펴보았는데, 근대화가 시작되던 초기의 1910년대 작품인 『무정』은 근대 소설로써 근대적 모습을 많이 보이고 있기는 하나, 초기의 근대로써 봉건의 잔재가 있는 과도기적 형태로 근대성의 한계를 보여주고 있음을 알 수 있다. 연애담...
<국문초록> 이 논문에서는 근대화가 시작이라 할 수 있는 이광수의 『무정』과 그 한계를 다수 극복하고 있다고 보는 염상섭의 『만세전』을 여성관을 중심으로 비교·분석하여 보았다. 이광수의 『무정』에 나타난 봉건 이데올로기인 ‘순결’과 근대 이데올로기인 ‘자유연애’가 이중성을 보이며 혼재되어 나타나고 있음을 살펴보았는데, 근대화가 시작되던 초기의 1910년대 작품인 『무정』은 근대 소설로써 근대적 모습을 많이 보이고 있기는 하나, 초기의 근대로써 봉건의 잔재가 있는 과도기적 형태로 근대성의 한계를 보여주고 있음을 알 수 있다. 연애담에 있어서도 자유연애와 봉건적 형태의 순결 이데올로기 사이에서 갈팡질팡하는 모습을 보이고 있으며, 세계와 자아의 관계에서 자아가 자율성을 확보하지 못하고, 특히 여성 인물은 사회의 기존 권위에 순응하는 모습으로 남성 중심 사회에서 남성에 대한 타자로 존재하는 한계를 보이고 있다. 다음으로 『만세전』에서 그러한 『무정』의 봉건 연애관이 극복되고 있음을 중심으로 살펴보았다. 근대화가 어느 정도 정착된 1920년대의 작품인 『만세전』은 당시 신여성의 등장이라는 사회 변화에 부흥하여 신여성이라는 화두에 대한 구체적 묘사로 근대적 여성의 면모를 잘 드러내고 있다. 결국, 『무정』에서 나타났던 근대와 봉건의 혼재 양상은 『만세전』에서 봉건적 형태의 여성 인물의 부정과 근대적 형태의 여성 인물에 대한 긍정적 묘사로 다수 극복되고 있음을 알 수 있다. 다음으로는 세계(남성 중심 사회)와 자아(여성인물)의 대결에서 여성인물의 자율성 반영양상을 중심으로 살펴보았다. 『무정』에서 여성은 세계를 극복하지 못하고 순응하는 수동적 형태를 많이 보여주고 있다. 또한, 이러한 인물들은 남성의 타자일 뿐만 아니라 남성에게 의존하는 형태의 수동적인 모습까지 보여주고 있어, 근대적 자아라는 측면에서 한계를 보여주고 있다. 이에 반해 『만세전』의 여성 인물들은 세계와의 대결에서 우위에 서며, 자신의 자율성을 확보하는 모습으로 무정의 한계를 극복하고 있음을 살펴보았다. 『무정』과 비교하여 『만세전』의 근대적 여성들은 근대적 외향을 갖추었을 뿐만 아니라, 연애와 자기 성취에 대해서도 자율성을 확보하고 있음을 살펴보았다. 그들은 더 이상 남성 중심사회에 수동적인 모습을 보이지 않고 근대적 자아의 한 형태를 잘 보여주고 있다. 『만세전』의 근대적 여성들은 더 이상 외향만 갖춘 근대가 아닌 내면적 근대성을 확보하고 있다. 기존의 질서(남성)를 부정하고 자신의 자아 성취를 이루어 가는 모습에서 그들의 자율적 자아를 찾아볼 수 있다. 『무정』은 최초의 근대 소설로 알려져 있는 것처럼 근대와 봉건 사이에서 갈등하며 한계를 드러낸 근대성으로 근대화의 초기 단계인 1910년대의 과도기적 근대성을 잘 드러내고 있다. 또한 그러한 근대성은 남성에게만 국한되고, 여성에게는 남성의 보조자 역할만을 수행하게 했다. 이에 반해, 근대화가 좀 더 체계를 잡은 1920년대 작품인 『만세전』에서는 당시 신여성의 등장이라는 사회 현실을 반영하듯, 남성에게만 국한되었던 근대화를 여성에게도 수혜하며 근대적 자아를 지닌 여성 인물을 등장시키고 있어 발전된 근대화의 한 모습을 보여주고 있다.
<국문초록> 이 논문에서는 근대화가 시작이라 할 수 있는 이광수의 『무정』과 그 한계를 다수 극복하고 있다고 보는 염상섭의 『만세전』을 여성관을 중심으로 비교·분석하여 보았다. 이광수의 『무정』에 나타난 봉건 이데올로기인 ‘순결’과 근대 이데올로기인 ‘자유연애’가 이중성을 보이며 혼재되어 나타나고 있음을 살펴보았는데, 근대화가 시작되던 초기의 1910년대 작품인 『무정』은 근대 소설로써 근대적 모습을 많이 보이고 있기는 하나, 초기의 근대로써 봉건의 잔재가 있는 과도기적 형태로 근대성의 한계를 보여주고 있음을 알 수 있다. 연애담에 있어서도 자유연애와 봉건적 형태의 순결 이데올로기 사이에서 갈팡질팡하는 모습을 보이고 있으며, 세계와 자아의 관계에서 자아가 자율성을 확보하지 못하고, 특히 여성 인물은 사회의 기존 권위에 순응하는 모습으로 남성 중심 사회에서 남성에 대한 타자로 존재하는 한계를 보이고 있다. 다음으로 『만세전』에서 그러한 『무정』의 봉건 연애관이 극복되고 있음을 중심으로 살펴보았다. 근대화가 어느 정도 정착된 1920년대의 작품인 『만세전』은 당시 신여성의 등장이라는 사회 변화에 부흥하여 신여성이라는 화두에 대한 구체적 묘사로 근대적 여성의 면모를 잘 드러내고 있다. 결국, 『무정』에서 나타났던 근대와 봉건의 혼재 양상은 『만세전』에서 봉건적 형태의 여성 인물의 부정과 근대적 형태의 여성 인물에 대한 긍정적 묘사로 다수 극복되고 있음을 알 수 있다. 다음으로는 세계(남성 중심 사회)와 자아(여성인물)의 대결에서 여성인물의 자율성 반영양상을 중심으로 살펴보았다. 『무정』에서 여성은 세계를 극복하지 못하고 순응하는 수동적 형태를 많이 보여주고 있다. 또한, 이러한 인물들은 남성의 타자일 뿐만 아니라 남성에게 의존하는 형태의 수동적인 모습까지 보여주고 있어, 근대적 자아라는 측면에서 한계를 보여주고 있다. 이에 반해 『만세전』의 여성 인물들은 세계와의 대결에서 우위에 서며, 자신의 자율성을 확보하는 모습으로 무정의 한계를 극복하고 있음을 살펴보았다. 『무정』과 비교하여 『만세전』의 근대적 여성들은 근대적 외향을 갖추었을 뿐만 아니라, 연애와 자기 성취에 대해서도 자율성을 확보하고 있음을 살펴보았다. 그들은 더 이상 남성 중심사회에 수동적인 모습을 보이지 않고 근대적 자아의 한 형태를 잘 보여주고 있다. 『만세전』의 근대적 여성들은 더 이상 외향만 갖춘 근대가 아닌 내면적 근대성을 확보하고 있다. 기존의 질서(남성)를 부정하고 자신의 자아 성취를 이루어 가는 모습에서 그들의 자율적 자아를 찾아볼 수 있다. 『무정』은 최초의 근대 소설로 알려져 있는 것처럼 근대와 봉건 사이에서 갈등하며 한계를 드러낸 근대성으로 근대화의 초기 단계인 1910년대의 과도기적 근대성을 잘 드러내고 있다. 또한 그러한 근대성은 남성에게만 국한되고, 여성에게는 남성의 보조자 역할만을 수행하게 했다. 이에 반해, 근대화가 좀 더 체계를 잡은 1920년대 작품인 『만세전』에서는 당시 신여성의 등장이라는 사회 현실을 반영하듯, 남성에게만 국한되었던 근대화를 여성에게도 수혜하며 근대적 자아를 지닌 여성 인물을 등장시키고 있어 발전된 근대화의 한 모습을 보여주고 있다.
Comparative, tried to analyze a view of womanhood to 『Mansejeon』 of multiple Yeom Sang-seop to see that was overcoming with 『Mu-Jeong』 of the Lee Kwang-soo that a modernization was able to say that it was an opening and the limit at these papers to the centers. The freedom love that was pure modern...
Comparative, tried to analyze a view of womanhood to 『Mansejeon』 of multiple Yeom Sang-seop to see that was overcoming with 『Mu-Jeong』 of the Lee Kwang-soo that a modernization was able to say that it was an opening and the limit at these papers to the centers. The freedom love that was pure modern ideology that was a feudalism ideology having been given to 『Mu-Jeong』 of Lee Kwang-soo was looking, and watched. 『Mu-Jeong』 seems to let there be a lot of modern figures to the early works which a 1910's modernization began with. However, be looking with the excessive miracle form that there is a residue of feudalism to early modern times, and can know. Be worried between purity ideologies of freedom love and a feudal form in a love stories, and the self cannot ensure functional autonomy at relation of be international self. Specially, a feminine person shows a figure to conform to the social existing authority. At a male-dominated society has its limits exist to other persons who are subordinate to a man. A feudalism love tube of that kind of 『Mu-Jeong』was overcome, and watched at 『Mansejeon』 to the centers by the followings. The 『Mansejeon』which is a work of the 1920's that a modernization was come to stay how revives in a social change called emergence of the modern girl at that time, and be exposing to feminine aspect to be modern by a concrete description regarding a topic called modern girl well. An aspect to have mingled of be modern feudalism to have been given at 『Mu-Jeong』 is overcome the majority by a positive description regarding a person feminine of a fraud of a feminine person of a feudal form and a modern form at 『Mansejeon』, and can know finally. Looked into a functional autonomy reflection aspect of a feminine person in showdowns of were international in the following (a male-dominated society) selves (a feminine person) to the centers. Seem to let there be a lot of forms to be passive a woman cannot overcome the world, and to conform to at 『Mu-Jeong』. Also, these persons are batters of a man, and be looking until the figures that are a hand enemy of a form to depend on to men, and be looking in the sides called modern self. Were charmed to this, and feminine persons of 『Mansejeon』 stood up to advantage in showdowns with the world, and were overcoming a limit of 『Mu-Jeong』 with figures to ensure own functional autonomy, and watched. Modern women of 『Mansejeon』 had modern extraversion, and were ensuring functional autonomy about love and own accomplishment, and watched as compared with 『Mu-Jeong』. They do not look to any more a male-dominated society, and be looking well a figure of the modern self. Modern women of 『Mansejeon』 are not Modern having had any more extraversion only if make, be ensuring a little modernity. Spin in the negative the existing order(the male) of oneself, and can look for their independent self in the figures that will achieve the accomplishment. 『Mu-Jeong』 is exposing to miracle modernity excessive of the 1910's that is the early stage of a modernization to modernity to have shown a complications limit between be modern as is known to the first modern novel feudalism well. Too that kind of modernity was confined to a man only, and let a woman carry out assistant role of a man only. Be charmed to this, and be reflecting social actuality called emergence of the modern girl at the 『Mansejeon』 which is a 1920's work a modernization keeping further a system at that time. Gave a modernization confined to a man only to a woman. Be showing a part of a modernization let you appear at the feminine person who had the modern self, and to have been developed.
Comparative, tried to analyze a view of womanhood to 『Mansejeon』 of multiple Yeom Sang-seop to see that was overcoming with 『Mu-Jeong』 of the Lee Kwang-soo that a modernization was able to say that it was an opening and the limit at these papers to the centers. The freedom love that was pure modern ideology that was a feudalism ideology having been given to 『Mu-Jeong』 of Lee Kwang-soo was looking, and watched. 『Mu-Jeong』 seems to let there be a lot of modern figures to the early works which a 1910's modernization began with. However, be looking with the excessive miracle form that there is a residue of feudalism to early modern times, and can know. Be worried between purity ideologies of freedom love and a feudal form in a love stories, and the self cannot ensure functional autonomy at relation of be international self. Specially, a feminine person shows a figure to conform to the social existing authority. At a male-dominated society has its limits exist to other persons who are subordinate to a man. A feudalism love tube of that kind of 『Mu-Jeong』was overcome, and watched at 『Mansejeon』 to the centers by the followings. The 『Mansejeon』which is a work of the 1920's that a modernization was come to stay how revives in a social change called emergence of the modern girl at that time, and be exposing to feminine aspect to be modern by a concrete description regarding a topic called modern girl well. An aspect to have mingled of be modern feudalism to have been given at 『Mu-Jeong』 is overcome the majority by a positive description regarding a person feminine of a fraud of a feminine person of a feudal form and a modern form at 『Mansejeon』, and can know finally. Looked into a functional autonomy reflection aspect of a feminine person in showdowns of were international in the following (a male-dominated society) selves (a feminine person) to the centers. Seem to let there be a lot of forms to be passive a woman cannot overcome the world, and to conform to at 『Mu-Jeong』. Also, these persons are batters of a man, and be looking until the figures that are a hand enemy of a form to depend on to men, and be looking in the sides called modern self. Were charmed to this, and feminine persons of 『Mansejeon』 stood up to advantage in showdowns with the world, and were overcoming a limit of 『Mu-Jeong』 with figures to ensure own functional autonomy, and watched. Modern women of 『Mansejeon』 had modern extraversion, and were ensuring functional autonomy about love and own accomplishment, and watched as compared with 『Mu-Jeong』. They do not look to any more a male-dominated society, and be looking well a figure of the modern self. Modern women of 『Mansejeon』 are not Modern having had any more extraversion only if make, be ensuring a little modernity. Spin in the negative the existing order(the male) of oneself, and can look for their independent self in the figures that will achieve the accomplishment. 『Mu-Jeong』 is exposing to miracle modernity excessive of the 1910's that is the early stage of a modernization to modernity to have shown a complications limit between be modern as is known to the first modern novel feudalism well. Too that kind of modernity was confined to a man only, and let a woman carry out assistant role of a man only. Be charmed to this, and be reflecting social actuality called emergence of the modern girl at the 『Mansejeon』 which is a 1920's work a modernization keeping further a system at that time. Gave a modernization confined to a man only to a woman. Be showing a part of a modernization let you appear at the feminine person who had the modern self, and to have been developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.