급변하는 시대에 기업이 성장하고 발전하기 위해서는 인적자원을 기반으로 경쟁력을 갖는 것이 중요하다. 이를 위해 시대에 맞는 종사원에 대한 근본적인 변화가 필요하고 변화를 위해 체계화되고 전문화된 OJT교육이 필요하다. 특히 호텔기업은 인적 서비스가 중요한 역할을 차지하고 있기 때문에 OJT교육을 통해 서비스 역량을 높이고 이로 인해 고객만족을 극대화하며 호텔의 경쟁력을 강화시킬 수 있다. 본 연구의 목적은 호텔기업 내의 OJT프로그램 운영에 있어서 현실적인 문제해결의 접근 방법으로 교육훈련의 일반적 이론과 교육훈련의 현실적인 문제점을 검토하여 향후 OJT교육운영에 있어 시사점을 도출하고 실제 OJT교육운영에 적용할 수 있는 기초가 되는 것이다. 본 연구에서는 호텔기업 내의 OJT프로그램이 교육만족에 미치는 영향을 분석하고 교육자주체라는 ...
급변하는 시대에 기업이 성장하고 발전하기 위해서는 인적자원을 기반으로 경쟁력을 갖는 것이 중요하다. 이를 위해 시대에 맞는 종사원에 대한 근본적인 변화가 필요하고 변화를 위해 체계화되고 전문화된 OJT교육이 필요하다. 특히 호텔기업은 인적 서비스가 중요한 역할을 차지하고 있기 때문에 OJT교육을 통해 서비스 역량을 높이고 이로 인해 고객만족을 극대화하며 호텔의 경쟁력을 강화시킬 수 있다. 본 연구의 목적은 호텔기업 내의 OJT프로그램 운영에 있어서 현실적인 문제해결의 접근 방법으로 교육훈련의 일반적 이론과 교육훈련의 현실적인 문제점을 검토하여 향후 OJT교육운영에 있어 시사점을 도출하고 실제 OJT교육운영에 적용할 수 있는 기초가 되는 것이다. 본 연구에서는 호텔기업 내의 OJT프로그램이 교육만족에 미치는 영향을 분석하고 교육자주체라는 조절변수에 따라 그 영향이 어떻게 변하는지 알아보고자 가설검증을 하였다. 이를 위하여 서울시내 특1급 호텔 10곳에 근무하는 직원을 모집단으로 표본을 추출하였고, 2010년 9월 1일부터 25일까지 설문조사를 실시해 308부를 연구의 유효 표본으로 사용하였다. 본 연구에 대한 분석은 사회과학 분야에서 널리 활용되고 있는 통계패키지인 SPSS 12.0 for window를 이용하여 요인분석을 수행하였으며, 각 변수의 영향요인을 추정하기 위해서 LIMDEP 8.0을 이용하였다. 또한 서열 프로 빗(OPM)모형을 설정을 통해서 OJT프로그램에 대한 교육만족에 미치는 영향 요인을 파악하였으며, 설정된 두 모형에 투입된 설명변수에 대한 교육자주체(매니저 vs 사원)와 추가분석으로 고용형태(정규직 vs 비 정규직)간의 비교 차이를 검증하기 위해서 우도 비율검정 방법을 사용하였다. 연구의 가설검증 결과 및 시사점은 다음과 같다. OJT프로그램의 구성요소인 교육내용, 교육 강사, 교육환경이 긍정적이면 만족도, 추천의도도 긍정적으로 나타나는데, 이는 호텔직원들이 실제 업무를 하면서 교육을 받기 때문에 현업에 적용 한다는 점에서 피교육자에게 도움이 되기 때문에 OJT프로그램을 긍정적으로 받아들인다는 의미일 것이다. OJT프로그램 우도 비율검정에서는 교육자주체가 매니저와 사원 간에 만족도 및 추천의도의 차이가 나타나지 않았는데, 이는 교육자의 직급에 따른 교육의 질은 차이가 나지 않는다는 것이다. 다시 말해서, OJT교육 시 교육자주체가 매니저이든 사원 이든 교육성과에는 차이가 없다는 것이다. 추가로 피교육자가 정규직과 비 정규직 일 때 OJT프로그램에 대한 만족도와 추천의도를 살펴보았다. 정규직과 비 정규직에 있어서 비 정규직이 교육환경에 대한 만족도가 높아지면 추천의도가 정규직보다 높아지는 것으로 나타났는데, 이는 비 정규직의 경우 회사에 입사한지 얼마 되지 않은 신입사원으로 교육을 받을 때 교육환경이 원활히 제공되지 않아 아직 익숙하지 않는 환경에서의 교육에 대한 부담감을 가중시키기 때문이다. 비 정규직은 소속된 부서의 업무 평가에 의해서 정규직으로 전환될 수 있으므로 교육에 대한 전문적인 역량을 갖추고 개발하려는 의지가 강하다. 그러므로 비 정규직의 경우 교육환경을 개선하고 보완한다면 교육성과를 향상할 수 있다고 본다. 또한 OJT프로그램에 대한 종사원들의 교육만족도는 긍정적이므로 현재 시행하고 있는 OJT교육에 대한 종사원들의 평가를 받아 문제점을 보완한다면 교육만족을 통한 보다 더 큰 시너지 효과를 볼 수 있을 것임을 시사해주고 있다.
급변하는 시대에 기업이 성장하고 발전하기 위해서는 인적자원을 기반으로 경쟁력을 갖는 것이 중요하다. 이를 위해 시대에 맞는 종사원에 대한 근본적인 변화가 필요하고 변화를 위해 체계화되고 전문화된 OJT교육이 필요하다. 특히 호텔기업은 인적 서비스가 중요한 역할을 차지하고 있기 때문에 OJT교육을 통해 서비스 역량을 높이고 이로 인해 고객만족을 극대화하며 호텔의 경쟁력을 강화시킬 수 있다. 본 연구의 목적은 호텔기업 내의 OJT프로그램 운영에 있어서 현실적인 문제해결의 접근 방법으로 교육훈련의 일반적 이론과 교육훈련의 현실적인 문제점을 검토하여 향후 OJT교육운영에 있어 시사점을 도출하고 실제 OJT교육운영에 적용할 수 있는 기초가 되는 것이다. 본 연구에서는 호텔기업 내의 OJT프로그램이 교육만족에 미치는 영향을 분석하고 교육자주체라는 조절변수에 따라 그 영향이 어떻게 변하는지 알아보고자 가설검증을 하였다. 이를 위하여 서울시내 특1급 호텔 10곳에 근무하는 직원을 모집단으로 표본을 추출하였고, 2010년 9월 1일부터 25일까지 설문조사를 실시해 308부를 연구의 유효 표본으로 사용하였다. 본 연구에 대한 분석은 사회과학 분야에서 널리 활용되고 있는 통계패키지인 SPSS 12.0 for window를 이용하여 요인분석을 수행하였으며, 각 변수의 영향요인을 추정하기 위해서 LIMDEP 8.0을 이용하였다. 또한 서열 프로 빗(OPM)모형을 설정을 통해서 OJT프로그램에 대한 교육만족에 미치는 영향 요인을 파악하였으며, 설정된 두 모형에 투입된 설명변수에 대한 교육자주체(매니저 vs 사원)와 추가분석으로 고용형태(정규직 vs 비 정규직)간의 비교 차이를 검증하기 위해서 우도 비율검정 방법을 사용하였다. 연구의 가설검증 결과 및 시사점은 다음과 같다. OJT프로그램의 구성요소인 교육내용, 교육 강사, 교육환경이 긍정적이면 만족도, 추천의도도 긍정적으로 나타나는데, 이는 호텔직원들이 실제 업무를 하면서 교육을 받기 때문에 현업에 적용 한다는 점에서 피교육자에게 도움이 되기 때문에 OJT프로그램을 긍정적으로 받아들인다는 의미일 것이다. OJT프로그램 우도 비율검정에서는 교육자주체가 매니저와 사원 간에 만족도 및 추천의도의 차이가 나타나지 않았는데, 이는 교육자의 직급에 따른 교육의 질은 차이가 나지 않는다는 것이다. 다시 말해서, OJT교육 시 교육자주체가 매니저이든 사원 이든 교육성과에는 차이가 없다는 것이다. 추가로 피교육자가 정규직과 비 정규직 일 때 OJT프로그램에 대한 만족도와 추천의도를 살펴보았다. 정규직과 비 정규직에 있어서 비 정규직이 교육환경에 대한 만족도가 높아지면 추천의도가 정규직보다 높아지는 것으로 나타났는데, 이는 비 정규직의 경우 회사에 입사한지 얼마 되지 않은 신입사원으로 교육을 받을 때 교육환경이 원활히 제공되지 않아 아직 익숙하지 않는 환경에서의 교육에 대한 부담감을 가중시키기 때문이다. 비 정규직은 소속된 부서의 업무 평가에 의해서 정규직으로 전환될 수 있으므로 교육에 대한 전문적인 역량을 갖추고 개발하려는 의지가 강하다. 그러므로 비 정규직의 경우 교육환경을 개선하고 보완한다면 교육성과를 향상할 수 있다고 본다. 또한 OJT프로그램에 대한 종사원들의 교육만족도는 긍정적이므로 현재 시행하고 있는 OJT교육에 대한 종사원들의 평가를 받아 문제점을 보완한다면 교육만족을 통한 보다 더 큰 시너지 효과를 볼 수 있을 것임을 시사해주고 있다.
To grow and expand the business under this rapid changeable days it is important to have competitiveness based on the manpower resource. To achieve this goal the fundamental change to manage the employee is necessary and to fulfil this necessity there should be a systemized and specialized OJT train...
To grow and expand the business under this rapid changeable days it is important to have competitiveness based on the manpower resource. To achieve this goal the fundamental change to manage the employee is necessary and to fulfil this necessity there should be a systemized and specialized OJT training program. As the human-service takes important part in hotel industry, the improvement of human-service capability by OJT training can maximize customer satisfaction and strengthen the competitiveness of the hotel. The purpose of this study is to examine general theorem and actual problems of educational training in maintaining OJT program in the hotel industry and to provide the fundamentals that can be applied to maintain the actual OJT training in the future. In this study the influence of OJT program to the education satisfaction has been analysed and the hypothesis has been tested to the influence variation depending on the education autonomy, a governing variation. For this purpose the samples were selected from main group, the employees of 10 five star hotels in Seoul, and the questionnaires has been done during Sep 01-25 2010, and among them 308 questionnaires were selected as effective sample. To analyse the result of this study SPSS 12.0 for window, a statistical package widely used in social science field, has been used for main factor analysis, and LIMDEP 8.0 has been used to estimate the influencing factor of each variables. Also by using OPM setting the influencing factor to the education satisfaction has been figured out. The likelihood ratio inspection method has been used to inspect the comparable difference between education autonomy (manager-staff), the explanation variables used in two set-up models, and employment type (formal-temporary), additional analysis. When the components of OJT program, content, lecturer and environment of education, are positive, the satisfaction level and recommendation desire also are positive. As the education has been done at the actual working place and during the actual working hours. So it is helpful to the educatee. This is why OJT program has been accepted positively The likelihood ratio test of OJT program shows little difference between manager and staff in satisfaction level and recommendation desire. This means there is no difference in education quality depending on the position. So there is little difference in education achievement of OJT program depending on education autonomy, both manager and staff. Additionally the education satisfaction and recommendation desire of OJT program depending on the employment type, formal and in-formal workers, has been surveyed. The recommendation desire level of in-formal workers shows higher than that of formal workers when the education environment satisfaction level is high. This is because the education environment for new employment is not sufficient for in-formal workers, and the education at unfamiliar environment is increasing burden to them. As in-formal position can be changed to formal position depending on the job evaluation of the department, the in-formal worker has strong desire to develop his specialties in his field. So for the in-formal worker, by upgrading education environment, the outcome of education can be improved. As the education satisfaction level of worker is positive, by adjusting trouble points of OJT by worker's report there could be a big synergy effect driven by education satisfaction.
To grow and expand the business under this rapid changeable days it is important to have competitiveness based on the manpower resource. To achieve this goal the fundamental change to manage the employee is necessary and to fulfil this necessity there should be a systemized and specialized OJT training program. As the human-service takes important part in hotel industry, the improvement of human-service capability by OJT training can maximize customer satisfaction and strengthen the competitiveness of the hotel. The purpose of this study is to examine general theorem and actual problems of educational training in maintaining OJT program in the hotel industry and to provide the fundamentals that can be applied to maintain the actual OJT training in the future. In this study the influence of OJT program to the education satisfaction has been analysed and the hypothesis has been tested to the influence variation depending on the education autonomy, a governing variation. For this purpose the samples were selected from main group, the employees of 10 five star hotels in Seoul, and the questionnaires has been done during Sep 01-25 2010, and among them 308 questionnaires were selected as effective sample. To analyse the result of this study SPSS 12.0 for window, a statistical package widely used in social science field, has been used for main factor analysis, and LIMDEP 8.0 has been used to estimate the influencing factor of each variables. Also by using OPM setting the influencing factor to the education satisfaction has been figured out. The likelihood ratio inspection method has been used to inspect the comparable difference between education autonomy (manager-staff), the explanation variables used in two set-up models, and employment type (formal-temporary), additional analysis. When the components of OJT program, content, lecturer and environment of education, are positive, the satisfaction level and recommendation desire also are positive. As the education has been done at the actual working place and during the actual working hours. So it is helpful to the educatee. This is why OJT program has been accepted positively The likelihood ratio test of OJT program shows little difference between manager and staff in satisfaction level and recommendation desire. This means there is no difference in education quality depending on the position. So there is little difference in education achievement of OJT program depending on education autonomy, both manager and staff. Additionally the education satisfaction and recommendation desire of OJT program depending on the employment type, formal and in-formal workers, has been surveyed. The recommendation desire level of in-formal workers shows higher than that of formal workers when the education environment satisfaction level is high. This is because the education environment for new employment is not sufficient for in-formal workers, and the education at unfamiliar environment is increasing burden to them. As in-formal position can be changed to formal position depending on the job evaluation of the department, the in-formal worker has strong desire to develop his specialties in his field. So for the in-formal worker, by upgrading education environment, the outcome of education can be improved. As the education satisfaction level of worker is positive, by adjusting trouble points of OJT by worker's report there could be a big synergy effect driven by education satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.