본 연구는 운동선수 중에서 특히 엘리트 집단인 대학운동선수들을 대상으로 대학운동선수의 성취목표 성향이 승부근성 및 운동몰입에 어떠한 영향을 미치는 지를 밝힘으로써 경기력에 매우 중요한 심리적 요인 간에 관계를 규명하려한다.
본 연구는 경기지역에 소재중인 운동부가 있는 3개의 대학교를 선정한 후, 2010년 9월 4일부터 10월 3일까지 현재 경기 출전을 목적으로 훈련을 하고 있는 주전선수 407명의 표본을 추출하여 조사를 실시하였다. 배부한 430부의 자료 중 425부를 회수하였으나, 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나, 조사내용의 일부가 누락된 18부를 제외한 총 407부의 자료가 실제 분석에 사용되었다.
또한 유의표본추출법을 이용하여 수집된 자료의 유효 표본만을 ...
본 연구는 운동선수 중에서 특히 엘리트 집단인 대학운동선수들을 대상으로 대학운동선수의 성취목표 성향이 승부근성 및 운동몰입에 어떠한 영향을 미치는 지를 밝힘으로써 경기력에 매우 중요한 심리적 요인 간에 관계를 규명하려한다.
본 연구는 경기지역에 소재중인 운동부가 있는 3개의 대학교를 선정한 후, 2010년 9월 4일부터 10월 3일까지 현재 경기 출전을 목적으로 훈련을 하고 있는 주전선수 407명의 표본을 추출하여 조사를 실시하였다. 배부한 430부의 자료 중 425부를 회수하였으나, 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나, 조사내용의 일부가 누락된 18부를 제외한 총 407부의 자료가 실제 분석에 사용되었다.
또한 유의표본추출법을 이용하여 수집된 자료의 유효 표본만을 코딩 작업 후, 분석 목적에 따라 SPSS Version 18.0을 이용하여 전산처리 하였다. 사용된 분석기법은 각 변인의 요인분석과 신뢰도 분석을 한 뒤 빈도분석, t-검정과 일원변량분산분석을 실시하였다. 또한 성취목표성향, 승부근성, 운동몰입의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시한 후 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통하여 대학운동선수들의 성취목표성향이 승부근성 및 운동몰입에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 특성에 따른 대학운동선수의 성취목표성향, 승부근성, 운동몰입의 차이 중에서
1) 성별에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 자아성향과 과제성향, 투혼과 자신감에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
2) 학년에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 자아성향, 과제성향, 투혼, 자신감, 승부욕, 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
3) 운동종목에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 과제성향, 투혼, 승부욕, 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
4) 운동경력에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 과제성향과 승부근성 중 투혼과 승부욕, 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
5) 경기성적수준에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 자아성향, 과제성향, 투혼과 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
둘째, 대학운동선수의 성취목표성향이 승부근성에 미치는 영향 중에서
1) 대학운동선수의 성취목표성향이 투혼에 미치는 영향에서는 자아성향과 과제성향이 투혼에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2) 대학운동선수의 성취목표성향이 자신감에 미치는 영향에서는 자아성향과, 과제성향이 자신감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
3) 대학운동선수의 성취목표성향이 승부욕에 미치는 영향에서는 과제성향이 승부욕에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 대학운동선수의 성취목표성향이 운동몰입에 미치는 영향에서는 자아성향이과 과제성향이 운동몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 대학운동선수의 승부근성이 운동몰입에 미치는 영향에서는 투혼과 승부욕이 운동몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 운동선수 중에서 특히 엘리트 집단인 대학운동선수들을 대상으로 대학운동선수의 성취목표 성향이 승부근성 및 운동몰입에 어떠한 영향을 미치는 지를 밝힘으로써 경기력에 매우 중요한 심리적 요인 간에 관계를 규명하려한다.
본 연구는 경기지역에 소재중인 운동부가 있는 3개의 대학교를 선정한 후, 2010년 9월 4일부터 10월 3일까지 현재 경기 출전을 목적으로 훈련을 하고 있는 주전선수 407명의 표본을 추출하여 조사를 실시하였다. 배부한 430부의 자료 중 425부를 회수하였으나, 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나, 조사내용의 일부가 누락된 18부를 제외한 총 407부의 자료가 실제 분석에 사용되었다.
또한 유의표본추출법을 이용하여 수집된 자료의 유효 표본만을 코딩 작업 후, 분석 목적에 따라 SPSS Version 18.0을 이용하여 전산처리 하였다. 사용된 분석기법은 각 변인의 요인분석과 신뢰도 분석을 한 뒤 빈도분석, t-검정과 일원변량분산분석을 실시하였다. 또한 성취목표성향, 승부근성, 운동몰입의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시한 후 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통하여 대학운동선수들의 성취목표성향이 승부근성 및 운동몰입에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 특성에 따른 대학운동선수의 성취목표성향, 승부근성, 운동몰입의 차이 중에서
1) 성별에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 자아성향과 과제성향, 투혼과 자신감에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
2) 학년에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 자아성향, 과제성향, 투혼, 자신감, 승부욕, 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
3) 운동종목에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 과제성향, 투혼, 승부욕, 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
4) 운동경력에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 과제성향과 승부근성 중 투혼과 승부욕, 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
5) 경기성적수준에 따른 대학운동선수의 성취목표성향과 승부근성, 운동몰입의 차이에서는 자아성향, 과제성향, 투혼과 운동몰입에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
둘째, 대학운동선수의 성취목표성향이 승부근성에 미치는 영향 중에서
1) 대학운동선수의 성취목표성향이 투혼에 미치는 영향에서는 자아성향과 과제성향이 투혼에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2) 대학운동선수의 성취목표성향이 자신감에 미치는 영향에서는 자아성향과, 과제성향이 자신감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
3) 대학운동선수의 성취목표성향이 승부욕에 미치는 영향에서는 과제성향이 승부욕에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 대학운동선수의 성취목표성향이 운동몰입에 미치는 영향에서는 자아성향이과 과제성향이 운동몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 대학운동선수의 승부근성이 운동몰입에 미치는 영향에서는 투혼과 승부욕이 운동몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study tried to investigate the relationship among the psychological factors through analyzing how achievement goal orientations affect tenacity and sport commitment targeting top level university athletes.
The data was from 407 main players. They belong to three universities in Gyenggi provinc...
This study tried to investigate the relationship among the psychological factors through analyzing how achievement goal orientations affect tenacity and sport commitment targeting top level university athletes.
The data was from 407 main players. They belong to three universities in Gyenggi province and they are straining for a game. A total of 430 questionnaires were sent out for this study however 5 questionnaires were not returned and 18 were insincerity. Overall 407 questionnaires were used for analyzing.
Only valid samples were used from all the corrected data. And they were coded using Purposive Sampling and then were computerized using SPSS(Statistical Package for the Social Science) Version 18.0 by the purposes of the analysis. The first method of analysis was factor analysis and reliability analysis. Secondly, T-test and one-way ANOVA method were used. Also Multiple Regression Analysis was used to find out the relationship among achievement goal orientations, tenacity and sport commitment after Correlation Analysis. The results from analyzing the influence of university athletes' achievement goal orientations on tenacity and sport commitment are below.
First, the results on the differences of university athletes' achievement goal orientations, tenacity and sport commitment by demographic characteristics were that:
1) there were significant differences among ego orientation, task orientation of achievement goal, fighting spirit and self- confidence by gender, statistically.
2) there were significant differences among ego orientation, task orientation of achievement goal, fighting spirit, self- confidence, hatred to lose and sport commitment by grade.
3) there were significant differences among task orientation of achievement goal, fighting spirit, hatred to lose and sport commitment by the types of sports, statistically.
4) there were significant differences among fighting spirit, hatred to lose and sport commitment by the career of sports, statistically.
5) there were significant differences among ego orientation, task orientation of achievement goal, fighting spirit and sport commitment by the level of sport performance, statistically.
Second, the result on influence of university athletes' achievement goal orientations on tenacity were that:
1) The ego orientation, task orientation of achievement goal had influence on fighting spirit significantly.
2) The orientation, task orientation of achievement goal had influence on self- confidence significantly.
3) Task orientation of achievement goal had influence on hatred to lose significantly.
Third, the ego orientation and task orientation of achievement goal had influence on sport commitment.
Forth, the fighting spirit and hatred to lose of tenacity had influence on sport commitment.
This study tried to investigate the relationship among the psychological factors through analyzing how achievement goal orientations affect tenacity and sport commitment targeting top level university athletes.
The data was from 407 main players. They belong to three universities in Gyenggi province and they are straining for a game. A total of 430 questionnaires were sent out for this study however 5 questionnaires were not returned and 18 were insincerity. Overall 407 questionnaires were used for analyzing.
Only valid samples were used from all the corrected data. And they were coded using Purposive Sampling and then were computerized using SPSS(Statistical Package for the Social Science) Version 18.0 by the purposes of the analysis. The first method of analysis was factor analysis and reliability analysis. Secondly, T-test and one-way ANOVA method were used. Also Multiple Regression Analysis was used to find out the relationship among achievement goal orientations, tenacity and sport commitment after Correlation Analysis. The results from analyzing the influence of university athletes' achievement goal orientations on tenacity and sport commitment are below.
First, the results on the differences of university athletes' achievement goal orientations, tenacity and sport commitment by demographic characteristics were that:
1) there were significant differences among ego orientation, task orientation of achievement goal, fighting spirit and self- confidence by gender, statistically.
2) there were significant differences among ego orientation, task orientation of achievement goal, fighting spirit, self- confidence, hatred to lose and sport commitment by grade.
3) there were significant differences among task orientation of achievement goal, fighting spirit, hatred to lose and sport commitment by the types of sports, statistically.
4) there were significant differences among fighting spirit, hatred to lose and sport commitment by the career of sports, statistically.
5) there were significant differences among ego orientation, task orientation of achievement goal, fighting spirit and sport commitment by the level of sport performance, statistically.
Second, the result on influence of university athletes' achievement goal orientations on tenacity were that:
1) The ego orientation, task orientation of achievement goal had influence on fighting spirit significantly.
2) The orientation, task orientation of achievement goal had influence on self- confidence significantly.
3) Task orientation of achievement goal had influence on hatred to lose significantly.
Third, the ego orientation and task orientation of achievement goal had influence on sport commitment.
Forth, the fighting spirit and hatred to lose of tenacity had influence on sport commitment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.