본 연구에서는 태권도 수련 교육 서비스품질이 초등학교 수련자의 자기유능감 및 수련지속행동에 대한 적응력의 관계를 파악하고자 하였다. 태권도장은 교육적 수단과 무도적 가치관이 혼합적으로 이루어지는 교육적 특성을 지니고 있기 때문에 유,청소년들의 인성 및 사회성에 매우 유효한 상관성 및 인과성이 많은 선행연구들로부터 입증이 되었다. 따라서 본 연구에서는 수련 교육 서비스품질에 따른 초등수련자의 자기유능감 강화와 수련지속행동의 관계를 규명하고자 하였...
본 연구에서는 태권도 수련 교육 서비스품질이 초등학교 수련자의 자기유능감 및 수련지속행동에 대한 적응력의 관계를 파악하고자 하였다. 태권도장은 교육적 수단과 무도적 가치관이 혼합적으로 이루어지는 교육적 특성을 지니고 있기 때문에 유,청소년들의 인성 및 사회성에 매우 유효한 상관성 및 인과성이 많은 선행연구들로부터 입증이 되었다. 따라서 본 연구에서는 수련 교육 서비스품질에 따른 초등수련자의 자기유능감 강화와 수련지속행동의 관계를 규명하고자 하였다.
이러한 연구를 통해서 도출된 결과는 가속화되고 있는 태권도장 운영의 경쟁성을 좀더 완화하고, 상대적으로 교육 서비스품질을 향상시켜 유,청소년의 인성 및 자기유능감에 대한 능력을 강화하는 기초자료로 활용될 것으로 기대한다. 또한 난립한 스포츠 시설과 타 종목과의 경쟁에서 태권도장이 교육의 질과 서비스에 있어 유,청소년의 자기유능감을 통한 수련지속행동에 미치는 영향력이 높은 우위를 선점하고 경쟁력을 갖출 수 있도록 하는데 기여할 것으로 사료된다.
태권도 수련의 교육서비스품질에 대한 학습적 가치를 경험한 유,청소년들의 자아는 자신의 유능감을 재발견하고, 태권도의 교육적 가치를 더욱 발전시키고 높혀 나가게 된다. 태권도 수련생들은 자기발전과 자아실현을 추구하게 되는 동력으로서 자기유능감을 재발견하고 재인식하여 수련지속행동에 대한 의도를 향상시켜 나가고, 궁극적으로는 학교생활과 가정생활에 잘 적응하고 발전시켜 친사회적 행동을 겸비한 유능한 청소년으로 성장해 나갈 것으로 기대한다.
본 연구에서는 태권도 수련 교육 서비스품질이 초등학교 수련자의 자기유능감 및 수련지속행동에 대한 적응력의 관계를 파악하고자 하였다. 태권도장은 교육적 수단과 무도적 가치관이 혼합적으로 이루어지는 교육적 특성을 지니고 있기 때문에 유,청소년들의 인성 및 사회성에 매우 유효한 상관성 및 인과성이 많은 선행연구들로부터 입증이 되었다. 따라서 본 연구에서는 수련 교육 서비스품질에 따른 초등수련자의 자기유능감 강화와 수련지속행동의 관계를 규명하고자 하였다.
이러한 연구를 통해서 도출된 결과는 가속화되고 있는 태권도장 운영의 경쟁성을 좀더 완화하고, 상대적으로 교육 서비스품질을 향상시켜 유,청소년의 인성 및 자기유능감에 대한 능력을 강화하는 기초자료로 활용될 것으로 기대한다. 또한 난립한 스포츠 시설과 타 종목과의 경쟁에서 태권도장이 교육의 질과 서비스에 있어 유,청소년의 자기유능감을 통한 수련지속행동에 미치는 영향력이 높은 우위를 선점하고 경쟁력을 갖출 수 있도록 하는데 기여할 것으로 사료된다.
태권도 수련의 교육서비스품질에 대한 학습적 가치를 경험한 유,청소년들의 자아는 자신의 유능감을 재발견하고, 태권도의 교육적 가치를 더욱 발전시키고 높혀 나가게 된다. 태권도 수련생들은 자기발전과 자아실현을 추구하게 되는 동력으로서 자기유능감을 재발견하고 재인식하여 수련지속행동에 대한 의도를 향상시켜 나가고, 궁극적으로는 학교생활과 가정생활에 잘 적응하고 발전시켜 친사회적 행동을 겸비한 유능한 청소년으로 성장해 나갈 것으로 기대한다.
The purpose of the study was to examine the influences and difference of the educational servquality of taekwoondo place, self-competence of primary students and sustain practical behaviors of adolescents. In order to achive this purpose two research questions were established. First question was th...
The purpose of the study was to examine the influences and difference of the educational servquality of taekwoondo place, self-competence of primary students and sustain practical behaviors of adolescents. In order to achive this purpose two research questions were established. First question was that there will be difference of the relationship(educational servquality, self-competence, sustain practical behavior) controlling to background variables - sex, level of prizewin, term of practice, degree. Second one was that there will be causual relationship among the educational servquality of taekwoondo place, self-competence of primary students and sustain practical behaviors of adolescents.
Participants for this study were 400 of 9~12 aged adolescents. Of participations valid data were 358. They completed a modified inventory of the educational servquality, self-competence, and sustain practical behavior. More details, The educational servquality Scale modified by Kim(2007) and self-competnec by Harter(1982), sustain practical Behavior by Lee(2009) and Kim(2007) were using to investigate the purpose of this study. Results were analysed in quantitative approaches. Data were collected through self-administered survey.
The most two meaningful results of the study were as follows; First, there was differenced to variable group, that is, educational servquality, self-competence, sustain practical behavior controlling to background variables.
Fourth, there was influenced to causual relationship among the educational servquality, self-competence, and sustain practical behavior of primary students.
The results and implications of this study demonstrated that decision maker of market program of educational servqual of taekwoondo places must be support voluntarily environment of various counselling program, and various educational servqual program of taekwoondo place to adolescents in korea.
The purpose of the study was to examine the influences and difference of the educational servquality of taekwoondo place, self-competence of primary students and sustain practical behaviors of adolescents. In order to achive this purpose two research questions were established. First question was that there will be difference of the relationship(educational servquality, self-competence, sustain practical behavior) controlling to background variables - sex, level of prizewin, term of practice, degree. Second one was that there will be causual relationship among the educational servquality of taekwoondo place, self-competence of primary students and sustain practical behaviors of adolescents.
Participants for this study were 400 of 9~12 aged adolescents. Of participations valid data were 358. They completed a modified inventory of the educational servquality, self-competence, and sustain practical behavior. More details, The educational servquality Scale modified by Kim(2007) and self-competnec by Harter(1982), sustain practical Behavior by Lee(2009) and Kim(2007) were using to investigate the purpose of this study. Results were analysed in quantitative approaches. Data were collected through self-administered survey.
The most two meaningful results of the study were as follows; First, there was differenced to variable group, that is, educational servquality, self-competence, sustain practical behavior controlling to background variables.
Fourth, there was influenced to causual relationship among the educational servquality, self-competence, and sustain practical behavior of primary students.
The results and implications of this study demonstrated that decision maker of market program of educational servqual of taekwoondo places must be support voluntarily environment of various counselling program, and various educational servqual program of taekwoondo place to adolescents in korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.