초 록 의학기술의 발달과 저출산 현상으로 노인 인구의 증가가 가속화 되면서, 고령화로 인한 많은 사회 문제가 대두되고 있다. 실버세대의 사회문제 해결을 위한 여가활동으로 ‘게임’이 제시되고 있다. 전자기술발달과 컴퓨터 대중화로 게임 산업이 빠르게 성장하고 있지만 현재 우리나라의 게임 산업은 어린이나 청소년층에 위주로 발전되어왔으며, 중·장년, 노인층의 이용은 한정되어 있다. 노인들은 신체적, 지각적, 학습적인 면에서 젊은 층과 차이가 있는데 현재의 게임들은 노인 계층을 고려하지 않고 설계되어 있기 때문에 노인 계층의 접근이 어렵고 활용도가 낮다. 본 논문에서는 ...
초 록 의학기술의 발달과 저출산 현상으로 노인 인구의 증가가 가속화 되면서, 고령화로 인한 많은 사회 문제가 대두되고 있다. 실버세대의 사회문제 해결을 위한 여가활동으로 ‘게임’이 제시되고 있다. 전자기술발달과 컴퓨터 대중화로 게임 산업이 빠르게 성장하고 있지만 현재 우리나라의 게임 산업은 어린이나 청소년층에 위주로 발전되어왔으며, 중·장년, 노인층의 이용은 한정되어 있다. 노인들은 신체적, 지각적, 학습적인 면에서 젊은 층과 차이가 있는데 현재의 게임들은 노인 계층을 고려하지 않고 설계되어 있기 때문에 노인 계층의 접근이 어렵고 활용도가 낮다. 본 논문에서는 기능성 게임 중 실버세대의 노화 현상 예방차원에서 인지능력 향상을 위해서 노인들이 접근하기 쉬운 PC에서 활용할 수 있는 게임 콘텐츠를 제안하였다. 인지능력은 사물을 분별하기 위해 뇌가 가지는 고위의 능력으로 크게 주의 집중력, 언어 및 언어 관련능력, 운동능력, 학습 및 기억능력, 성격 및 정서 기능 등으로 나누어진다. 노인에게 도움을 줄 수 있는 색채, 음악적 요소를 고려하고, 인지 검사 도구를 응용하여 3가지 게임 콘텐츠를 제안하였으며, 다양한 감각을 통한 반응으로 노인들의 주의집중과 지각능력, 기억력 증진, 공간감 향상에 효과를 볼 수 있으리라 기대한다. 그러나 본 논문에서 제안한 게임 콘텐츠는 앉아서 손과 팔로만 조작하다 보니 수동적이며, 손과 팔을 제외한 다른 신체기능의 저하와 게임에 대한 흥미 저하를 초래할 수 있는 한계성을 가지고 있다. 향후 실버세대가 접근하기 쉬운 콘텐츠 개발과 신체 활동을 증진시킬 수 있는 다양한 인터페이스 개발에 대한 연구가 필요하며, 실버세대를 위한 기능성 게임은 게임을 통한 사회문제 해결과 새로운 게임 시장의 확대적 측면에서 앞으로 실버세대를 대상으로 한 게임 개발이 활발히 이루어 질 것으로 기대한다.
초 록 의학기술의 발달과 저출산 현상으로 노인 인구의 증가가 가속화 되면서, 고령화로 인한 많은 사회 문제가 대두되고 있다. 실버세대의 사회문제 해결을 위한 여가활동으로 ‘게임’이 제시되고 있다. 전자기술발달과 컴퓨터 대중화로 게임 산업이 빠르게 성장하고 있지만 현재 우리나라의 게임 산업은 어린이나 청소년층에 위주로 발전되어왔으며, 중·장년, 노인층의 이용은 한정되어 있다. 노인들은 신체적, 지각적, 학습적인 면에서 젊은 층과 차이가 있는데 현재의 게임들은 노인 계층을 고려하지 않고 설계되어 있기 때문에 노인 계층의 접근이 어렵고 활용도가 낮다. 본 논문에서는 기능성 게임 중 실버세대의 노화 현상 예방차원에서 인지능력 향상을 위해서 노인들이 접근하기 쉬운 PC에서 활용할 수 있는 게임 콘텐츠를 제안하였다. 인지능력은 사물을 분별하기 위해 뇌가 가지는 고위의 능력으로 크게 주의 집중력, 언어 및 언어 관련능력, 운동능력, 학습 및 기억능력, 성격 및 정서 기능 등으로 나누어진다. 노인에게 도움을 줄 수 있는 색채, 음악적 요소를 고려하고, 인지 검사 도구를 응용하여 3가지 게임 콘텐츠를 제안하였으며, 다양한 감각을 통한 반응으로 노인들의 주의집중과 지각능력, 기억력 증진, 공간감 향상에 효과를 볼 수 있으리라 기대한다. 그러나 본 논문에서 제안한 게임 콘텐츠는 앉아서 손과 팔로만 조작하다 보니 수동적이며, 손과 팔을 제외한 다른 신체기능의 저하와 게임에 대한 흥미 저하를 초래할 수 있는 한계성을 가지고 있다. 향후 실버세대가 접근하기 쉬운 콘텐츠 개발과 신체 활동을 증진시킬 수 있는 다양한 인터페이스 개발에 대한 연구가 필요하며, 실버세대를 위한 기능성 게임은 게임을 통한 사회문제 해결과 새로운 게임 시장의 확대적 측면에서 앞으로 실버세대를 대상으로 한 게임 개발이 활발히 이루어 질 것으로 기대한다.
Abstract As elderly population is increasing by the development of medical technology and the low birth-rate, problems in aging society are coming to the fore. And computer games are suggested for the leisure activity of the elderly. Although the electronic game industry is developing rapidly due to...
Abstract As elderly population is increasing by the development of medical technology and the low birth-rate, problems in aging society are coming to the fore. And computer games are suggested for the leisure activity of the elderly. Although the electronic game industry is developing rapidly due to electronic technology and spread of computers, the computer game industry of this country has been focusing on children and teenagers in its development and middle and old aged people have not been considered in this field. It's because computer games were designed without considering the differences between the young and the old in studying ability, motor ability and perceptive ability. In this thesis, to improve perceptive ability of the old people in an effort to resist the aging, I suggested game contents of serious games which are more accessible to old people. Cognitive ability is the brain's ability to discriminate objects and includes attention and concentration, language and related functions, motor function, learning and memory functions, personality and emotional functions. In consideration of colorful and musical factors helpful for the old, I suggested three game contents by using the device for cognitive behavior therapy. And I expect that those will be effective in developing concentration, perception, memory, space sense by the reactions of various senses. However, It seems likely that the games in this thesis reduce physical activity and interests for the games because they are fiddled only by hands and arms. Therefore, various interface to increase physical activity and more accessible contents for the old should be studied and developed with studying on verification and verifying methods. We expect that serious games for the silver generation will be actively developed in an aspect of resolving social problems in the aging society and spreading new game market.
Abstract As elderly population is increasing by the development of medical technology and the low birth-rate, problems in aging society are coming to the fore. And computer games are suggested for the leisure activity of the elderly. Although the electronic game industry is developing rapidly due to electronic technology and spread of computers, the computer game industry of this country has been focusing on children and teenagers in its development and middle and old aged people have not been considered in this field. It's because computer games were designed without considering the differences between the young and the old in studying ability, motor ability and perceptive ability. In this thesis, to improve perceptive ability of the old people in an effort to resist the aging, I suggested game contents of serious games which are more accessible to old people. Cognitive ability is the brain's ability to discriminate objects and includes attention and concentration, language and related functions, motor function, learning and memory functions, personality and emotional functions. In consideration of colorful and musical factors helpful for the old, I suggested three game contents by using the device for cognitive behavior therapy. And I expect that those will be effective in developing concentration, perception, memory, space sense by the reactions of various senses. However, It seems likely that the games in this thesis reduce physical activity and interests for the games because they are fiddled only by hands and arms. Therefore, various interface to increase physical activity and more accessible contents for the old should be studied and developed with studying on verification and verifying methods. We expect that serious games for the silver generation will be actively developed in an aspect of resolving social problems in the aging society and spreading new game market.
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