요즘의 학교는 지역사회가 중시하는 가치나 자원에 영향을 받으며, 유기적 관계 속에서 상호작용하는 개방체제이다. 게다가 사교육의 보편화, 가정의 양육 기능 약화, 지역사회 공동체 기능의 쇠퇴 및 사회 안전망의 미완성 상황에서 학교가 다양한 교육적 욕구를 충족시키고 사회 서비스 기능까지도 떠맡기를 바라는 현실적 기대가 커지고 있다. 이에 학교는 학교교육에 대한 신뢰를 회복하고 학교의 교육 기능을 보완하기 위해 다양한 방과후 특기적성 및 교과 프로그램을 창의적으로 운영하여 다양한 교육 수요를 학교 내로 흡수하고 지역사회 유관 기관과의 연계 구축을 통해 ...
요즘의 학교는 지역사회가 중시하는 가치나 자원에 영향을 받으며, 유기적 관계 속에서 상호작용하는 개방체제이다. 게다가 사교육의 보편화, 가정의 양육 기능 약화, 지역사회 공동체 기능의 쇠퇴 및 사회 안전망의 미완성 상황에서 학교가 다양한 교육적 욕구를 충족시키고 사회 서비스 기능까지도 떠맡기를 바라는 현실적 기대가 커지고 있다. 이에 학교는 학교교육에 대한 신뢰를 회복하고 학교의 교육 기능을 보완하기 위해 다양한 방과후 특기적성 및 교과 프로그램을 창의적으로 운영하여 다양한 교육 수요를 학교 내로 흡수하고 지역사회 유관 기관과의 연계 구축을 통해 방과후학교 프로그램의 내실화와 운영 활성화를 기하고자 하는 책무성이 있다. 본 연구는 단위학교와 지역사회의 방과후 프로그램에 대한 인식, 만족도, 성과를 살펴보고 프로그램 활성화의 문제점을 토대로 방과후 프로그램의 활성화를 위한 단위학교-지역사회간 협력방안을 밝히기 위한 것이다. 이를 위해 연구자는 한 초등학교를 대상으로 단위학교와 지역사회의 방과후학교를 모두 수강한 경험이 있는 4, 5, 6학년 학생과 학부모, 그리고 방과후 지도를 맡고 있는 단위학교와 지역사회의 강사를 대상으로 설문지를 통한 양적연구와 추후 학부모 7명, 학생 4명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 연구 결과 방과후 프로그램의 인식면에서 방과후학교의 목적은 특기와 소질 계발을 위해서이며, 방과후학교에 다니는 이유는 학교 교육활동에 대한 믿음, 저렴한 교육비, 프로그램 내용이나 소질 계발 등 다양한 이유가 있었다. 반 편성은 수준별로 하는 것을 희망하며, 담당 강사는 전문 자격증을 가진 외부강사를 선호하는 것으로 나타났다. 방과후학교 만족도나 성과면에서는 단위학교의 방과후 프로그램이 지역사회 방과후 프로그램 보다 만족도나 성과에서는 높게 나타났으며, 문제점에 대해서는 다소 낮게 나타났다. 단위학교는 지역사회 내에서 학부모와 학생의 여건을 가장 잘 파악하고 있는 교육기관의 중심이다. 따라서 방과후 프로그램의 활성화를 위해서는 단위학교가 주축이 되어 지역사회와 협의하고 서로 상호간에 소통을 통해 각각의 방과후 교육사업의 문제점을 최소화하고 프로그램 활성화를 위해 노력해야 한다. 방과후 프로그램을 운영하는데 있어 사전에 정확한 수요조사를 거쳐 프로그램 운영 시기, 방법, 내용, 시간, 수강료, 강사관리 등 방과후 프로그램에 관한 전반적인 사항을 협의하고 조정하여 수요자의 요구를 최대한 반영한 다양한 프로그램을 마련해야 한다. 또한 지역사회 내의 인적, 물적 자원의 교류를 통해 우수한 강사를 확보하여 효율적으로 배치하고, 학교나 지역사회에서 인정을 받는 방과후학교 강사는 서로 교류하며, 시설 구비의 정도에 따라 서로 가능한 물적 자원을 공유하여 보다 질적으로 효과적인 방과후 프로그램이 운영될 수 있도록 한다면 단위학교와 지역사회의 방과후 프로그램이 한층 활성화 될 것이다.
요즘의 학교는 지역사회가 중시하는 가치나 자원에 영향을 받으며, 유기적 관계 속에서 상호작용하는 개방체제이다. 게다가 사교육의 보편화, 가정의 양육 기능 약화, 지역사회 공동체 기능의 쇠퇴 및 사회 안전망의 미완성 상황에서 학교가 다양한 교육적 욕구를 충족시키고 사회 서비스 기능까지도 떠맡기를 바라는 현실적 기대가 커지고 있다. 이에 학교는 학교교육에 대한 신뢰를 회복하고 학교의 교육 기능을 보완하기 위해 다양한 방과후 특기적성 및 교과 프로그램을 창의적으로 운영하여 다양한 교육 수요를 학교 내로 흡수하고 지역사회 유관 기관과의 연계 구축을 통해 방과후학교 프로그램의 내실화와 운영 활성화를 기하고자 하는 책무성이 있다. 본 연구는 단위학교와 지역사회의 방과후 프로그램에 대한 인식, 만족도, 성과를 살펴보고 프로그램 활성화의 문제점을 토대로 방과후 프로그램의 활성화를 위한 단위학교-지역사회간 협력방안을 밝히기 위한 것이다. 이를 위해 연구자는 한 초등학교를 대상으로 단위학교와 지역사회의 방과후학교를 모두 수강한 경험이 있는 4, 5, 6학년 학생과 학부모, 그리고 방과후 지도를 맡고 있는 단위학교와 지역사회의 강사를 대상으로 설문지를 통한 양적연구와 추후 학부모 7명, 학생 4명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 연구 결과 방과후 프로그램의 인식면에서 방과후학교의 목적은 특기와 소질 계발을 위해서이며, 방과후학교에 다니는 이유는 학교 교육활동에 대한 믿음, 저렴한 교육비, 프로그램 내용이나 소질 계발 등 다양한 이유가 있었다. 반 편성은 수준별로 하는 것을 희망하며, 담당 강사는 전문 자격증을 가진 외부강사를 선호하는 것으로 나타났다. 방과후학교 만족도나 성과면에서는 단위학교의 방과후 프로그램이 지역사회 방과후 프로그램 보다 만족도나 성과에서는 높게 나타났으며, 문제점에 대해서는 다소 낮게 나타났다. 단위학교는 지역사회 내에서 학부모와 학생의 여건을 가장 잘 파악하고 있는 교육기관의 중심이다. 따라서 방과후 프로그램의 활성화를 위해서는 단위학교가 주축이 되어 지역사회와 협의하고 서로 상호간에 소통을 통해 각각의 방과후 교육사업의 문제점을 최소화하고 프로그램 활성화를 위해 노력해야 한다. 방과후 프로그램을 운영하는데 있어 사전에 정확한 수요조사를 거쳐 프로그램 운영 시기, 방법, 내용, 시간, 수강료, 강사관리 등 방과후 프로그램에 관한 전반적인 사항을 협의하고 조정하여 수요자의 요구를 최대한 반영한 다양한 프로그램을 마련해야 한다. 또한 지역사회 내의 인적, 물적 자원의 교류를 통해 우수한 강사를 확보하여 효율적으로 배치하고, 학교나 지역사회에서 인정을 받는 방과후학교 강사는 서로 교류하며, 시설 구비의 정도에 따라 서로 가능한 물적 자원을 공유하여 보다 질적으로 효과적인 방과후 프로그램이 운영될 수 있도록 한다면 단위학교와 지역사회의 방과후 프로그램이 한층 활성화 될 것이다.
These days, the school is an open system that interacts in close relationships with people and makes a considerable impact on values or resources of which the community is taking a serious view. Besides, as private education becomes common, the childrearing function is diminished, the communal funct...
These days, the school is an open system that interacts in close relationships with people and makes a considerable impact on values or resources of which the community is taking a serious view. Besides, as private education becomes common, the childrearing function is diminished, the communal function gets weak, and the social safety net gets incomplete, there are higher expectations that the school should satisfy various educational needs and ensure a social service function. Accordingly, the school is responsible for running after-school activities and various specialized curriculums creatively, absorbing various educational needs in school and substantializing after-school programs in liaison with the subsidiary organizations in the community in order to restore credibility in school education and supplement the function of school education. The purpose of this research is to analyze the collaboration between the school and the community on the vitalization of after-school programs based on their understanding, satisfaction, performance of after-school programs. The questionnaire was administered to 4th, 5th, 6th grade students and their parents who have experience in learning in school and in the community. The quantitative research through the questionnaire was also administered to teachers in charge of after-school programs and instructors in the community; moreover, an in-depth study was performed for seven parents and four students. The results of the questionnaire were as follows: First, from the view point of their awareness of after-school programs, the purpose of after-school programs were to develop students' special talents. The reason why they take after-school programs is their trust in school education, moderate tuitions, the contents of education, development of talents etc. The placement of class was desired to be made based on their personal level and the instructors who have specialized certificates were preferred. Second, in terms of satisfaction and performance of after-school programs, the school is more satisfactory than the community and the problem caused by after-school programs was lower in school. The school is a center of an educational institution in the community that comprehends the most conditions of parents and students. Therefore, the school has to play a key role in discussing with the community and try to minimize problems caused by after-school programs through mutual communications in order to vitalize after-school programs. In running after-school programs, overall matters of after-school programs such as the period of operation, methods, contents, time, tuitions and management of instructors should be consulted and mediated through a prior accurate study on demand on them and various programs reflecting parents and students' needs should be prepared. Also, if excellent teachers are procured and placed efficiently through an exchange of human and material resources in the community and effective after-school programs can be run by instructors who are well recognized in school and in the community and who could share their possible material resources depending on the equipment of the facilities, after-school programs in school and in the community will be more vitalized.
These days, the school is an open system that interacts in close relationships with people and makes a considerable impact on values or resources of which the community is taking a serious view. Besides, as private education becomes common, the childrearing function is diminished, the communal function gets weak, and the social safety net gets incomplete, there are higher expectations that the school should satisfy various educational needs and ensure a social service function. Accordingly, the school is responsible for running after-school activities and various specialized curriculums creatively, absorbing various educational needs in school and substantializing after-school programs in liaison with the subsidiary organizations in the community in order to restore credibility in school education and supplement the function of school education. The purpose of this research is to analyze the collaboration between the school and the community on the vitalization of after-school programs based on their understanding, satisfaction, performance of after-school programs. The questionnaire was administered to 4th, 5th, 6th grade students and their parents who have experience in learning in school and in the community. The quantitative research through the questionnaire was also administered to teachers in charge of after-school programs and instructors in the community; moreover, an in-depth study was performed for seven parents and four students. The results of the questionnaire were as follows: First, from the view point of their awareness of after-school programs, the purpose of after-school programs were to develop students' special talents. The reason why they take after-school programs is their trust in school education, moderate tuitions, the contents of education, development of talents etc. The placement of class was desired to be made based on their personal level and the instructors who have specialized certificates were preferred. Second, in terms of satisfaction and performance of after-school programs, the school is more satisfactory than the community and the problem caused by after-school programs was lower in school. The school is a center of an educational institution in the community that comprehends the most conditions of parents and students. Therefore, the school has to play a key role in discussing with the community and try to minimize problems caused by after-school programs through mutual communications in order to vitalize after-school programs. In running after-school programs, overall matters of after-school programs such as the period of operation, methods, contents, time, tuitions and management of instructors should be consulted and mediated through a prior accurate study on demand on them and various programs reflecting parents and students' needs should be prepared. Also, if excellent teachers are procured and placed efficiently through an exchange of human and material resources in the community and effective after-school programs can be run by instructors who are well recognized in school and in the community and who could share their possible material resources depending on the equipment of the facilities, after-school programs in school and in the community will be more vitalized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.