삶의 질이 화두인 21세기를 맞아 건강과 관광을 결합한 의료관광(medical tourism)이 부각되고 있다. 전 세계 의료관광시장 규모는 폭발적인 성장을 하고 있으며 의료관광에 대한 관심이 등대되고 있다. 한국은 높은 의료수준에 비해 상대적으로 저렴한 의료비용으로 신홍 의료관광 강국으로 평가되고 있다. 특히 한국 미용성형 의료기술은 세계선진 의료기술수준의 평가를 받았다. 그래서 미용성형수술을 원하는 외국인 특히 중국여성들이 증가하고 있다. 본 연구는 미용성형 수술의 목적으로 한국에 방문하는 중국 여성 관광객은 한국의료관광 ...
삶의 질이 화두인 21세기를 맞아 건강과 관광을 결합한 의료관광(medical tourism)이 부각되고 있다. 전 세계 의료관광시장 규모는 폭발적인 성장을 하고 있으며 의료관광에 대한 관심이 등대되고 있다. 한국은 높은 의료수준에 비해 상대적으로 저렴한 의료비용으로 신홍 의료관광 강국으로 평가되고 있다. 특히 한국 미용성형 의료기술은 세계선진 의료기술수준의 평가를 받았다. 그래서 미용성형수술을 원하는 외국인 특히 중국여성들이 증가하고 있다. 본 연구는 미용성형 수술의 목적으로 한국에 방문하는 중국 여성 관광객은 한국의료관광 선택속성의 중요도에 관한 연구이다. 본 논문은 중국여성 소비자의 특성을 파악하기 위해 방한 한 중국 여성 관광객을 대상으로 인구통계학적 특성과 미용성형관련 특성에 따라 한국의료관광 선택속성에 차이가 있는지 분석하는 것이다.
본 연구에서는 실증분석을 위하여 실증조사를 2010년 10월 27일부터 2010년 11월 26일까지 30일간 한국 명동, 신촌, 동대문 상가, 경복궁, 방한 의료관광단체 중국여성관광객 등을 대상으로 중국어로 표기된 설문지 300부를 배포하여 실시하였다. 회수된 설문지 중 미비하거나 불성실하다고 판단되는 설문은 제외하고 최종 268부를 분석하였다.
자료의 분석방법으로는 통계패키지 프로그램인 SPSSWIN 18.0을 이용하여 먼저 응답자들의 구성비율과 정규분포를 파악하기 위해 빈도분석 및 기술통계분석을 실시하였으며, 미용성형 관련 한국의료관광의 선택속성에 타당도를 검증하기 위하여 신뢰도분석과 요인분석을 실시하였으며, 인구통계학적 특성(연령, 결혼상황, 학력, 직업, 소득, 방문횟수, 거주지)과 미용성형관련 특성(의료관광인지도, 미용성형의향, 미용성형경험, 미용성형인지도, 미용지불수준, 미용성형진료기산)에 따라 의료관광 선택속성의 차이를 분석하기 위하여 분산분석(One-Way-ANOVA)과 t-test분석을 실시하였다.
조사결과는 본 연구에서 의료관광선택속성에 관한 총32개 문항 중 3개 문항이 이론 구조에 맞지 않아 제거하고 29개 문항을 이용하여 분석한 결과 6개 요인으로 추출되었다. 요인1”의료관광인프라 및 의료관광목적지 브랜드", 요인2”의료인프라”, 요인3”의료기관 온라인 홍보”, 요인4”의료지원서비스”, 요인5”의료시설 및 분위기”, 요인6”의료관광지원 서비스”. 6개 요인의 총 분산 설명력은 64,2%으로 나타났으며, 전체 29개 문항에 대한 고유치가 1.0이상으로 나타났다. 신뢰성검증은 요인분석 결과로 얻어진 요인 별 크론바하 알파(cronbach’s alpha)값을 이용하여 분석하였다. 전체신뢰도는 0.896으로 높은 수준을 나타났다. 그 중에서는 “의료기관 온라인 홍보”가 0.879로 가장 높게 나타났으며, “의료지원서비스”가 0.736으로 가장 낮게 나타났다. 모두 0.60이상의 값을 보이고 신뢰도가 높은 수준으로 나타났다.
인구통계학적인 특성에 따른 한국 의료선택속성의 차이분석 결과 연령, 결혼상황, 학력, 직업에 대한 부분 채택돼서 인구통계학적인 특성에서 차이를 나타난 반면 소득, 방문횟수, 거주지(지역) 에 따라 한국 의료관광선택 속성에는 차이가 있을 것에 대한 결과는 기각됨으로써 차이가 없는 것을 알 수 있다. 미용성형관련 특성에 따른 한국의료관광 선택속성의 차이분석결과 의료관광인지도, 미용성형주부수준, 미용성형진료시간에 대한 부분 채택돼서 차이를 나타난 반면 미용성형의향, 미용성형경험, 한국미용성형 인지도에 대한 결과가 기각되었다.
요인1“의료관광인프라 및 의료관광목적지 브랜드”는 인구통계학적인 특성 중에 연령과 직업에 따라 차이가 나타났다. 20대~40대 판매/서비스직, 시술/생산직에서 종사한 중국여성 관광객은 관심이 더 많다고 보인다. 미용성형관련 특성 중에 의료관광인지도, 미용성형지불수준에서 유의한 차이를 나타냈다. 한국에 방문한 중국 여성 관광객은 대부분 단체여행으로 찾아왔으며, 한국의료관광에 대해서는 낮은 인식을 볼 수 있다.
요인2“의료인프라”는 인구통계학적인 특성 중에 유의한 차이가 없으며, 다 높은 평균점수를 나타났다. 중국여성관광객은 의료인프라에 대한 집단 별로 차이 없어서 다 중요하게 생각하지만 치료 효과와 진료 후 질병 사후 관리를 중요하게 생각한다고 응답하였다. 미용성형관련 특성 중에 진료시간에서만 유의한 수준을 나타냈다. 진료시간이 긴 응답자는 진료시간이 오래될 수록 관심이 더 많은 것으로 나타났다.
요인3 “의료기관 온라인 홍보”는 인구통계학적 특성에서 유의한 차이가 없지만 미용성형관련 특성에는 의료관광인지도, 미용성형질부수준에서 유의한 수준을 나타났다. 의료관광에 대한 인식을 못한 사람은 인터넷을 이용하는 것을 더 중시하였다.
요인4 “의료기관서비스”는 인구통계학적 특성에 연령, 학력, 직업에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 특히 10대, 20대 등 응답자는 비자 취득과 긴 진료시간 전에 상세한 설명을 더 중요하게 생각하였다. 미용성형관련 특성에 유의한 차이를 나타나지 않는다.
요인5 “편안시설 및 분위기”는 인구통계학적 특성과 미용성형관련 특성에서 유의한 차이를 나타나지 않는다.
요인6 “의료관광지원서비스”는 인구통계학적 특성 중에 연령, 결혼상황, 직업에 대한 유의한 차이를 볼 수 있다. 중국 여성관광객은 국제적 접근성과 지역 내 편리한 교통을 더 중요하게 생각하는 것을 응답하였다. 미용성형관련 특성 중에 의료관광인지도에서만 유의한 차이를 나타났다. 응답자는 일부분에게 원활한 언어소통을 중요하게 생각한 반면 일부분에게 언어소통은 중요하지 않게 응답하였다.
삶의 질이 화두인 21세기를 맞아 건강과 관광을 결합한 의료관광(medical tourism)이 부각되고 있다. 전 세계 의료관광시장 규모는 폭발적인 성장을 하고 있으며 의료관광에 대한 관심이 등대되고 있다. 한국은 높은 의료수준에 비해 상대적으로 저렴한 의료비용으로 신홍 의료관광 강국으로 평가되고 있다. 특히 한국 미용성형 의료기술은 세계선진 의료기술수준의 평가를 받았다. 그래서 미용성형수술을 원하는 외국인 특히 중국여성들이 증가하고 있다. 본 연구는 미용성형 수술의 목적으로 한국에 방문하는 중국 여성 관광객은 한국의료관광 선택속성의 중요도에 관한 연구이다. 본 논문은 중국여성 소비자의 특성을 파악하기 위해 방한 한 중국 여성 관광객을 대상으로 인구통계학적 특성과 미용성형관련 특성에 따라 한국의료관광 선택속성에 차이가 있는지 분석하는 것이다.
본 연구에서는 실증분석을 위하여 실증조사를 2010년 10월 27일부터 2010년 11월 26일까지 30일간 한국 명동, 신촌, 동대문 상가, 경복궁, 방한 의료관광단체 중국여성관광객 등을 대상으로 중국어로 표기된 설문지 300부를 배포하여 실시하였다. 회수된 설문지 중 미비하거나 불성실하다고 판단되는 설문은 제외하고 최종 268부를 분석하였다.
자료의 분석방법으로는 통계패키지 프로그램인 SPSS WIN 18.0을 이용하여 먼저 응답자들의 구성비율과 정규분포를 파악하기 위해 빈도분석 및 기술통계분석을 실시하였으며, 미용성형 관련 한국의료관광의 선택속성에 타당도를 검증하기 위하여 신뢰도분석과 요인분석을 실시하였으며, 인구통계학적 특성(연령, 결혼상황, 학력, 직업, 소득, 방문횟수, 거주지)과 미용성형관련 특성(의료관광인지도, 미용성형의향, 미용성형경험, 미용성형인지도, 미용지불수준, 미용성형진료기산)에 따라 의료관광 선택속성의 차이를 분석하기 위하여 분산분석(One-Way-ANOVA)과 t-test분석을 실시하였다.
조사결과는 본 연구에서 의료관광선택속성에 관한 총32개 문항 중 3개 문항이 이론 구조에 맞지 않아 제거하고 29개 문항을 이용하여 분석한 결과 6개 요인으로 추출되었다. 요인1”의료관광인프라 및 의료관광목적지 브랜드", 요인2”의료인프라”, 요인3”의료기관 온라인 홍보”, 요인4”의료지원서비스”, 요인5”의료시설 및 분위기”, 요인6”의료관광지원 서비스”. 6개 요인의 총 분산 설명력은 64,2%으로 나타났으며, 전체 29개 문항에 대한 고유치가 1.0이상으로 나타났다. 신뢰성검증은 요인분석 결과로 얻어진 요인 별 크론바하 알파(cronbach’s alpha)값을 이용하여 분석하였다. 전체신뢰도는 0.896으로 높은 수준을 나타났다. 그 중에서는 “의료기관 온라인 홍보”가 0.879로 가장 높게 나타났으며, “의료지원서비스”가 0.736으로 가장 낮게 나타났다. 모두 0.60이상의 값을 보이고 신뢰도가 높은 수준으로 나타났다.
인구통계학적인 특성에 따른 한국 의료선택속성의 차이분석 결과 연령, 결혼상황, 학력, 직업에 대한 부분 채택돼서 인구통계학적인 특성에서 차이를 나타난 반면 소득, 방문횟수, 거주지(지역) 에 따라 한국 의료관광선택 속성에는 차이가 있을 것에 대한 결과는 기각됨으로써 차이가 없는 것을 알 수 있다. 미용성형관련 특성에 따른 한국의료관광 선택속성의 차이분석결과 의료관광인지도, 미용성형주부수준, 미용성형진료시간에 대한 부분 채택돼서 차이를 나타난 반면 미용성형의향, 미용성형경험, 한국미용성형 인지도에 대한 결과가 기각되었다.
요인1“의료관광인프라 및 의료관광목적지 브랜드”는 인구통계학적인 특성 중에 연령과 직업에 따라 차이가 나타났다. 20대~40대 판매/서비스직, 시술/생산직에서 종사한 중국여성 관광객은 관심이 더 많다고 보인다. 미용성형관련 특성 중에 의료관광인지도, 미용성형지불수준에서 유의한 차이를 나타냈다. 한국에 방문한 중국 여성 관광객은 대부분 단체여행으로 찾아왔으며, 한국의료관광에 대해서는 낮은 인식을 볼 수 있다.
요인2“의료인프라”는 인구통계학적인 특성 중에 유의한 차이가 없으며, 다 높은 평균점수를 나타났다. 중국여성관광객은 의료인프라에 대한 집단 별로 차이 없어서 다 중요하게 생각하지만 치료 효과와 진료 후 질병 사후 관리를 중요하게 생각한다고 응답하였다. 미용성형관련 특성 중에 진료시간에서만 유의한 수준을 나타냈다. 진료시간이 긴 응답자는 진료시간이 오래될 수록 관심이 더 많은 것으로 나타났다.
요인3 “의료기관 온라인 홍보”는 인구통계학적 특성에서 유의한 차이가 없지만 미용성형관련 특성에는 의료관광인지도, 미용성형질부수준에서 유의한 수준을 나타났다. 의료관광에 대한 인식을 못한 사람은 인터넷을 이용하는 것을 더 중시하였다.
요인4 “의료기관서비스”는 인구통계학적 특성에 연령, 학력, 직업에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 특히 10대, 20대 등 응답자는 비자 취득과 긴 진료시간 전에 상세한 설명을 더 중요하게 생각하였다. 미용성형관련 특성에 유의한 차이를 나타나지 않는다.
요인5 “편안시설 및 분위기”는 인구통계학적 특성과 미용성형관련 특성에서 유의한 차이를 나타나지 않는다.
요인6 “의료관광지원서비스”는 인구통계학적 특성 중에 연령, 결혼상황, 직업에 대한 유의한 차이를 볼 수 있다. 중국 여성관광객은 국제적 접근성과 지역 내 편리한 교통을 더 중요하게 생각하는 것을 응답하였다. 미용성형관련 특성 중에 의료관광인지도에서만 유의한 차이를 나타났다. 응답자는 일부분에게 원활한 언어소통을 중요하게 생각한 반면 일부분에게 언어소통은 중요하지 않게 응답하였다.
As the 21st century to the improvement of life quality, health and medical treatment of combining medical sightseeing float on the water. Gradually, the world medical market is growing with explosive and cause the attention of people. Medical industry tourism and well integrated Thailand and Singapo...
As the 21st century to the improvement of life quality, health and medical treatment of combining medical sightseeing float on the water. Gradually, the world medical market is growing with explosive and cause the attention of people. Medical industry tourism and well integrated Thailand and Singapore, etc. In some Southeast Asian countries have in medical tourism has obtained certain of success. In the Asia-pacific region South Korea in medical sightseeing emerging field has stronger international competitiveness. South Korea with its superb technology and the appropriate fee and was named new medical sightseeing power. Especially Korea cosmetic technology is a leading global technology level. Traveled to South Korea do cosmetic foreigners particularly Chinese gradually increase this thesis in order to study Chinese women to cosmetic surgery for the purpose to South Korea, the choice of the important medical sightseeing attribute the degree and questionnaire. This thesis in order to grasp the characteristics of Chinese consumers, with its to Korea Chinese female tourists as the research object, according to its demographic characteristics and cosmetic related characteristics respectively to Korea medical sightseeing attributes of existence on the difference analysis.
In order to empirical analysis, this paper from 2010 October 27 started by 2010 until November 26, within 30 days to visit Korea Myungdong, Dongdaemun etc. Of Chinese women Gyeongbokgung palace commercial and tourists, and visited South Korea's medical tourism group of female tourists with its Chinese questionnaire survey, total received 300 copies, remove incomplete and not honest questionnaire, finally left 268 copies can use.
In order to grasp the characteristics of Chinese female consumers, using "technology products and service solution" comprehensive statistics software SPSS WIN 18.0 on its data frequency analysis. To investigate, with China female tourists for research object cases out of related Korean medical sightseeing choose attribute factors. Carries on the analysis and reliability analysis through, and derives its relevant through. Secondly according to investigation object of demographic characteristics (age, marital status, occupation, education, income, visit Korea times, the region) and cosmetic related characteristics (medical sightseeing awareness, cosmetic intention, cosmetic experience, Korean cosmetic awareness, Korean cosmetic pay level, Korean cosmetic treatment time) for South Korea medical sightseeing choose attribute variance analysis.
Survey results, medical sightseeing choice in attributes total 32 options, remove 3 and this thesis theory tectonic scientologist project and the remaining 29 sports is derived through, respectively is 6 " Tourism infrastructure and medical tourism destination bran "," medical infrastructure "," the web advertisement of medical institutions", "medical institution’s service"," facilities and atmosphere "," medical tourism’s resource service ".
6 factors total scattered through that force is 64.2% respectively 29 options were value in above 1.0. Reliability analysis, through analysis concludes by using cronbach's gamerelease through reliability analysis respectively, the overall reliability to 0.896 high level appear. Among them, " the web advertisement of medical institutions " 0.879 highest, " medical tourism’s resource service " 0.736 minimum, all through the value of in 0.6 above, appeared higher reliability level.
According to the statistical characteristics of population to South Korea medical sightseeing choose attribute analysis of the differences of result, according to the age, marital status, educational background, professional characteristics to choose attribute part shall have difference, but according to income, visit Korea times, areas to choose attribute character such as no difference. According to the characteristics of the Korean cosmetic related medical sightseeing choose attribute the difference analysis, medical sightseeing awareness, Korean cosmetic pay level, Korean cosmetic treatment time to choose attribute such characteristics are different. The part will And cosmetic intention, cosmetic experience, Korean cosmetic awareness of the characteristics of choice in attributes, not much difference.
factor 1 "Tourism infrastructure and medical tourism destination brand", and on the basis of age and occupation of different displays obvious difference, especially 20 to 40 years old, is engaged in the sales/service, technical/production also vocational and Chinese women to their care degrees are more obvious. And cosmetic related characteristics, medical sightseeing recognition and cosmetic pay level has obvious differences, but with groups mainly Chinese female tourists to north Korea's medical tourism has certain care degrees but still exists about the understanding of a lot of shortcoming.
Factor 2 "medical infrastructure" demographic characteristics is no major differences, but according to its average can see Chinese women to healing and after treatment management more care. In cosmetic related features only treatment time there are differences, we can see that the hope that the longer time to treatment for its concern degrees higher.
Factor 3 "the web advertisement of medical institutions", a demographic characteristic is no major differences. In cosmetic related characteristics of medical sightseeing recognition and cosmetic pay level of have more apparent differences. Don't understand the medical sightseeing people will pay more attention to the network is used, pay to 15,000 RMB 5000 level in the female attach more importance to utilize the network inquires the medical information.
Factor 4 "medical institution’s service" in the demographic characteristics, according to age, educational background, professional different shows differences. Especially 10 to 20 years of respondents to the visa and treatment time care degrees is quite high. More than 50 years old with its lowest average scores were judged for almost no much concern. In cosmetic related characteristics also no major differences.
Factor 5 "facilities and atmosphere", in demographic characteristics of no bigger difference, especially in more than 50 years old of its concern degrees lower, number of people think that is not important. While in cosmetic related characteristics, also do not have bigger difference. But respondents had plastic experience to its concern degree is higher.
Factor 6 “facilities and atmosphere", in the demographic characteristics, according to age, marital status, occupation and so on the different have bigger difference, Chinese female tourists generally thought that convenient international proximity and regional convenient transportation (what countries) is very important. While in cosmetic related characteristics, according to the medical sightseeing awareness of the different have obvious difference. Some of them think the language communication is very important, but some people think that is not very important.
As the 21st century to the improvement of life quality, health and medical treatment of combining medical sightseeing float on the water. Gradually, the world medical market is growing with explosive and cause the attention of people. Medical industry tourism and well integrated Thailand and Singapore, etc. In some Southeast Asian countries have in medical tourism has obtained certain of success. In the Asia-pacific region South Korea in medical sightseeing emerging field has stronger international competitiveness. South Korea with its superb technology and the appropriate fee and was named new medical sightseeing power. Especially Korea cosmetic technology is a leading global technology level. Traveled to South Korea do cosmetic foreigners particularly Chinese gradually increase this thesis in order to study Chinese women to cosmetic surgery for the purpose to South Korea, the choice of the important medical sightseeing attribute the degree and questionnaire. This thesis in order to grasp the characteristics of Chinese consumers, with its to Korea Chinese female tourists as the research object, according to its demographic characteristics and cosmetic related characteristics respectively to Korea medical sightseeing attributes of existence on the difference analysis.
In order to empirical analysis, this paper from 2010 October 27 started by 2010 until November 26, within 30 days to visit Korea Myungdong, Dongdaemun etc. Of Chinese women Gyeongbokgung palace commercial and tourists, and visited South Korea's medical tourism group of female tourists with its Chinese questionnaire survey, total received 300 copies, remove incomplete and not honest questionnaire, finally left 268 copies can use.
In order to grasp the characteristics of Chinese female consumers, using "technology products and service solution" comprehensive statistics software SPSS WIN 18.0 on its data frequency analysis. To investigate, with China female tourists for research object cases out of related Korean medical sightseeing choose attribute factors. Carries on the analysis and reliability analysis through, and derives its relevant through. Secondly according to investigation object of demographic characteristics (age, marital status, occupation, education, income, visit Korea times, the region) and cosmetic related characteristics (medical sightseeing awareness, cosmetic intention, cosmetic experience, Korean cosmetic awareness, Korean cosmetic pay level, Korean cosmetic treatment time) for South Korea medical sightseeing choose attribute variance analysis.
Survey results, medical sightseeing choice in attributes total 32 options, remove 3 and this thesis theory tectonic scientologist project and the remaining 29 sports is derived through, respectively is 6 " Tourism infrastructure and medical tourism destination bran "," medical infrastructure "," the web advertisement of medical institutions", "medical institution’s service"," facilities and atmosphere "," medical tourism’s resource service ".
6 factors total scattered through that force is 64.2% respectively 29 options were value in above 1.0. Reliability analysis, through analysis concludes by using cronbach's gamerelease through reliability analysis respectively, the overall reliability to 0.896 high level appear. Among them, " the web advertisement of medical institutions " 0.879 highest, " medical tourism’s resource service " 0.736 minimum, all through the value of in 0.6 above, appeared higher reliability level.
According to the statistical characteristics of population to South Korea medical sightseeing choose attribute analysis of the differences of result, according to the age, marital status, educational background, professional characteristics to choose attribute part shall have difference, but according to income, visit Korea times, areas to choose attribute character such as no difference. According to the characteristics of the Korean cosmetic related medical sightseeing choose attribute the difference analysis, medical sightseeing awareness, Korean cosmetic pay level, Korean cosmetic treatment time to choose attribute such characteristics are different. The part will And cosmetic intention, cosmetic experience, Korean cosmetic awareness of the characteristics of choice in attributes, not much difference.
factor 1 "Tourism infrastructure and medical tourism destination brand", and on the basis of age and occupation of different displays obvious difference, especially 20 to 40 years old, is engaged in the sales/service, technical/production also vocational and Chinese women to their care degrees are more obvious. And cosmetic related characteristics, medical sightseeing recognition and cosmetic pay level has obvious differences, but with groups mainly Chinese female tourists to north Korea's medical tourism has certain care degrees but still exists about the understanding of a lot of shortcoming.
Factor 2 "medical infrastructure" demographic characteristics is no major differences, but according to its average can see Chinese women to healing and after treatment management more care. In cosmetic related features only treatment time there are differences, we can see that the hope that the longer time to treatment for its concern degrees higher.
Factor 3 "the web advertisement of medical institutions", a demographic characteristic is no major differences. In cosmetic related characteristics of medical sightseeing recognition and cosmetic pay level of have more apparent differences. Don't understand the medical sightseeing people will pay more attention to the network is used, pay to 15,000 RMB 5000 level in the female attach more importance to utilize the network inquires the medical information.
Factor 4 "medical institution’s service" in the demographic characteristics, according to age, educational background, professional different shows differences. Especially 10 to 20 years of respondents to the visa and treatment time care degrees is quite high. More than 50 years old with its lowest average scores were judged for almost no much concern. In cosmetic related characteristics also no major differences.
Factor 5 "facilities and atmosphere", in demographic characteristics of no bigger difference, especially in more than 50 years old of its concern degrees lower, number of people think that is not important. While in cosmetic related characteristics, also do not have bigger difference. But respondents had plastic experience to its concern degree is higher.
Factor 6 “facilities and atmosphere", in the demographic characteristics, according to age, marital status, occupation and so on the different have bigger difference, Chinese female tourists generally thought that convenient international proximity and regional convenient transportation (what countries) is very important. While in cosmetic related characteristics, according to the medical sightseeing awareness of the different have obvious difference. Some of them think the language communication is very important, but some people think that is not very important.
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