공손표현은 언어생활에서 빈번하게 사용되고 있으며 다양한 언어적 기능으로 제시되기 때문에 한국어 교육 현장에서 반드시 교육되어야 할 부분이다. 따라서 본 연구에서는 외국어로서의 한국어 교육에서 공손표현이 어떻게 제시되고 있는지 확인하기 위해 요청 화행을 중심으로 교재 분석을 진행하였다.
분석의 대상으로는 한국어 교육의 기관에서 출판되어 사용되고 있는 교재 가운데 경희대학교, 서강대학교, 연세대학교의 초급부터 고급까지를 분석의 대상으로 설정하였다. 분석 기준은 Browns&Levinson(1978,1987)의 전략 중 한국어에 적합한 전략을 선별하여 분석하였다. 그리고 요청 화행에 나타난 공손표현 분석 결과를 바탕으로 사회적 요인인 사회적 거리, 사회적 지위, 사회적 거리와 지위에 따라 분석하는 기준을 설정하였다.
한국어 교재를 분석한 결과 전체 423개의 요청 화행 중, 초급 단계에서 공손 전략이 가장 많이 제시되어있었다. 초급 교재에서는 총 225개의 공손 전략이 사용된 요청 화행이 나타났으며 중급 교재에서는 153개, 고급 교재에서는 45개가 제시되어 있었다. 분석한 세 기관의 교재 모두 고급 과정에서는 주로 주제를 통한 말하기나 쓰기, 읽기, 듣기 연습을 위주로 구성되어 있어 전체적인 화행이 빈도가 감소하여 나타났다.
전체 교재에 사용된 전략 별 빈도는 소극적 공손표현이 52%로 가장 많이 나타났으며 직접적 명시의 전략이 26%, 적극적 공손 전략이 22%로 나타났다. 이 외에 감사나 겸손의 기타 표현이 2번 제시되었으며 암시적 표현은 교재 전체에서 제시되지 않았다.
숙달도별 사회적 거리에 따른 빈도를 살펴본 결과, 교재 전체에 제시된 사회적 거리 유형은 사회적 거리가 가까운 유형이 53%, 사회적 거리가 먼 유형이 47%로 나타났다. 거리가 가깝지는 않지만 안면은 있는 경우는 총 2번 나타나 비율로 산정하기에는 무리가 있었다.
숙달도별 사회적 지위에 따른 빈도를 살펴본 결과, 교재 전체에 제시된 사회적 지위 유형은 청자가 화자보다 사회적 지위가 높은 유형이 23%, 청자와 화자의 사회적 지위가 동등한 유형이 71%, 청자의 사회적 지위가 화자보다 낮은 경우가 6%로 나타났다.
숙달도에 따른 사회적 거리와 지위의 공손표현 전략 사용은 초급, 중급, 고급에서 사회적 지위가 동등한 유형이 71%로 집중되어 나타났다. 사회적 거리가 동등한 경우를 제외하면 다른 부분의 경우는 그 비율이 매우 적게 나타났다. 공손표현 전략은 소극적 공손표현 전략이 전체에 걸쳐 분포해 있는 반면 적극적 공손표현의 전략이 가장 적게 분포되고 있다. 사회적 지위가 동등하고 사회적 거리는 가까운 유형은 주로 적극적 공손의 전략을 사용하고 있었으며, 사회적 지위가 동등하고 거리가 먼 유형은 주로 소극적 공손표현 전략을 사용하는 것으로 나타났다. 사회적 지위가 높고 거리가 먼 유형은 주로 소극적 공손 ...
공손표현은 언어생활에서 빈번하게 사용되고 있으며 다양한 언어적 기능으로 제시되기 때문에 한국어 교육 현장에서 반드시 교육되어야 할 부분이다. 따라서 본 연구에서는 외국어로서의 한국어 교육에서 공손표현이 어떻게 제시되고 있는지 확인하기 위해 요청 화행을 중심으로 교재 분석을 진행하였다.
분석의 대상으로는 한국어 교육의 기관에서 출판되어 사용되고 있는 교재 가운데 경희대학교, 서강대학교, 연세대학교의 초급부터 고급까지를 분석의 대상으로 설정하였다. 분석 기준은 Browns&Levinson(1978,1987)의 전략 중 한국어에 적합한 전략을 선별하여 분석하였다. 그리고 요청 화행에 나타난 공손표현 분석 결과를 바탕으로 사회적 요인인 사회적 거리, 사회적 지위, 사회적 거리와 지위에 따라 분석하는 기준을 설정하였다.
한국어 교재를 분석한 결과 전체 423개의 요청 화행 중, 초급 단계에서 공손 전략이 가장 많이 제시되어있었다. 초급 교재에서는 총 225개의 공손 전략이 사용된 요청 화행이 나타났으며 중급 교재에서는 153개, 고급 교재에서는 45개가 제시되어 있었다. 분석한 세 기관의 교재 모두 고급 과정에서는 주로 주제를 통한 말하기나 쓰기, 읽기, 듣기 연습을 위주로 구성되어 있어 전체적인 화행이 빈도가 감소하여 나타났다.
전체 교재에 사용된 전략 별 빈도는 소극적 공손표현이 52%로 가장 많이 나타났으며 직접적 명시의 전략이 26%, 적극적 공손 전략이 22%로 나타났다. 이 외에 감사나 겸손의 기타 표현이 2번 제시되었으며 암시적 표현은 교재 전체에서 제시되지 않았다.
숙달도별 사회적 거리에 따른 빈도를 살펴본 결과, 교재 전체에 제시된 사회적 거리 유형은 사회적 거리가 가까운 유형이 53%, 사회적 거리가 먼 유형이 47%로 나타났다. 거리가 가깝지는 않지만 안면은 있는 경우는 총 2번 나타나 비율로 산정하기에는 무리가 있었다.
숙달도별 사회적 지위에 따른 빈도를 살펴본 결과, 교재 전체에 제시된 사회적 지위 유형은 청자가 화자보다 사회적 지위가 높은 유형이 23%, 청자와 화자의 사회적 지위가 동등한 유형이 71%, 청자의 사회적 지위가 화자보다 낮은 경우가 6%로 나타났다.
숙달도에 따른 사회적 거리와 지위의 공손표현 전략 사용은 초급, 중급, 고급에서 사회적 지위가 동등한 유형이 71%로 집중되어 나타났다. 사회적 거리가 동등한 경우를 제외하면 다른 부분의 경우는 그 비율이 매우 적게 나타났다. 공손표현 전략은 소극적 공손표현 전략이 전체에 걸쳐 분포해 있는 반면 적극적 공손표현의 전략이 가장 적게 분포되고 있다. 사회적 지위가 동등하고 사회적 거리는 가까운 유형은 주로 적극적 공손의 전략을 사용하고 있었으며, 사회적 지위가 동등하고 거리가 먼 유형은 주로 소극적 공손표현 전략을 사용하는 것으로 나타났다. 사회적 지위가 높고 거리가 먼 유형은 주로 소극적 공손 표현 전략을 사용하고 있었으며 그 외의 유형의 빈도수가 매우 낮게 나타났다.
교재 분석 결과, 현행 한국어 교재에서는 공손표현이 주로 초급과 중급에서 제시되어 있었으며 고급으로 갈수록 대화문 수의 감소와 함께 공손표현의 제시도 감소하였다. 또한 사회적 거리나 지위에 따른 관계 유형은 매우 한정되게 제시되었다. 그러나 공손표현은 원활한 의사소통을 위해 초급에서 고급까지 다양하게 제시되어야 하며, 다양한 사회적 유형을 교육할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 공손표현 교육의 주안점에 따라 공손표현의 전략 별 내용을 구성하였으며, 적극적 공손표현, 소극적 공손표현, 암시적 공손표현을 예로 들어 교육 방안 모형을 제시하였다.
본 연구에서는 한국어 교육에서 공손표현이 교육되어야 할 필요성을 제시하였으며 공손표현 교육을 위해 공손표현 전략을 정리하고 교육 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 본 분석을 바탕으로 앞으로 한국어 교재에서 다양한 사회적 관계와 공손표현 전략을 제시하기 바라며, 실제 담화 상황을 고려한 교재를 구성하는데 있어서도 일조하기 바란다.
공손표현은 언어생활에서 빈번하게 사용되고 있으며 다양한 언어적 기능으로 제시되기 때문에 한국어 교육 현장에서 반드시 교육되어야 할 부분이다. 따라서 본 연구에서는 외국어로서의 한국어 교육에서 공손표현이 어떻게 제시되고 있는지 확인하기 위해 요청 화행을 중심으로 교재 분석을 진행하였다.
분석의 대상으로는 한국어 교육의 기관에서 출판되어 사용되고 있는 교재 가운데 경희대학교, 서강대학교, 연세대학교의 초급부터 고급까지를 분석의 대상으로 설정하였다. 분석 기준은 Browns&Levinson(1978,1987)의 전략 중 한국어에 적합한 전략을 선별하여 분석하였다. 그리고 요청 화행에 나타난 공손표현 분석 결과를 바탕으로 사회적 요인인 사회적 거리, 사회적 지위, 사회적 거리와 지위에 따라 분석하는 기준을 설정하였다.
한국어 교재를 분석한 결과 전체 423개의 요청 화행 중, 초급 단계에서 공손 전략이 가장 많이 제시되어있었다. 초급 교재에서는 총 225개의 공손 전략이 사용된 요청 화행이 나타났으며 중급 교재에서는 153개, 고급 교재에서는 45개가 제시되어 있었다. 분석한 세 기관의 교재 모두 고급 과정에서는 주로 주제를 통한 말하기나 쓰기, 읽기, 듣기 연습을 위주로 구성되어 있어 전체적인 화행이 빈도가 감소하여 나타났다.
전체 교재에 사용된 전략 별 빈도는 소극적 공손표현이 52%로 가장 많이 나타났으며 직접적 명시의 전략이 26%, 적극적 공손 전략이 22%로 나타났다. 이 외에 감사나 겸손의 기타 표현이 2번 제시되었으며 암시적 표현은 교재 전체에서 제시되지 않았다.
숙달도별 사회적 거리에 따른 빈도를 살펴본 결과, 교재 전체에 제시된 사회적 거리 유형은 사회적 거리가 가까운 유형이 53%, 사회적 거리가 먼 유형이 47%로 나타났다. 거리가 가깝지는 않지만 안면은 있는 경우는 총 2번 나타나 비율로 산정하기에는 무리가 있었다.
숙달도별 사회적 지위에 따른 빈도를 살펴본 결과, 교재 전체에 제시된 사회적 지위 유형은 청자가 화자보다 사회적 지위가 높은 유형이 23%, 청자와 화자의 사회적 지위가 동등한 유형이 71%, 청자의 사회적 지위가 화자보다 낮은 경우가 6%로 나타났다.
숙달도에 따른 사회적 거리와 지위의 공손표현 전략 사용은 초급, 중급, 고급에서 사회적 지위가 동등한 유형이 71%로 집중되어 나타났다. 사회적 거리가 동등한 경우를 제외하면 다른 부분의 경우는 그 비율이 매우 적게 나타났다. 공손표현 전략은 소극적 공손표현 전략이 전체에 걸쳐 분포해 있는 반면 적극적 공손표현의 전략이 가장 적게 분포되고 있다. 사회적 지위가 동등하고 사회적 거리는 가까운 유형은 주로 적극적 공손의 전략을 사용하고 있었으며, 사회적 지위가 동등하고 거리가 먼 유형은 주로 소극적 공손표현 전략을 사용하는 것으로 나타났다. 사회적 지위가 높고 거리가 먼 유형은 주로 소극적 공손 표현 전략을 사용하고 있었으며 그 외의 유형의 빈도수가 매우 낮게 나타났다.
교재 분석 결과, 현행 한국어 교재에서는 공손표현이 주로 초급과 중급에서 제시되어 있었으며 고급으로 갈수록 대화문 수의 감소와 함께 공손표현의 제시도 감소하였다. 또한 사회적 거리나 지위에 따른 관계 유형은 매우 한정되게 제시되었다. 그러나 공손표현은 원활한 의사소통을 위해 초급에서 고급까지 다양하게 제시되어야 하며, 다양한 사회적 유형을 교육할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 공손표현 교육의 주안점에 따라 공손표현의 전략 별 내용을 구성하였으며, 적극적 공손표현, 소극적 공손표현, 암시적 공손표현을 예로 들어 교육 방안 모형을 제시하였다.
본 연구에서는 한국어 교육에서 공손표현이 교육되어야 할 필요성을 제시하였으며 공손표현 교육을 위해 공손표현 전략을 정리하고 교육 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 본 분석을 바탕으로 앞으로 한국어 교재에서 다양한 사회적 관계와 공손표현 전략을 제시하기 바라며, 실제 담화 상황을 고려한 교재를 구성하는데 있어서도 일조하기 바란다.
Politeness expressions are important factors to teach Korean because these are used frequently in our life and suggested as various linguistic functions. In this study, textbook analysis is performed based on the requests to check out how politeness expressions are proposed in a Korean education as ...
Politeness expressions are important factors to teach Korean because these are used frequently in our life and suggested as various linguistic functions. In this study, textbook analysis is performed based on the requests to check out how politeness expressions are proposed in a Korean education as a foreign study.
The textbook for analysis that is from beginning to advanced level are published by institute for Korean education, especially Kyung Hee University, So Gang University, and Yon Sei University. Criteria for analysis is selected as a suitable for Korean from the strategies of Browns & Levinson(1978, 1987). Add to this, it is set up according to the social factors such as social distance, social status, and social distance-status based on the result of analysis of politeness expressions appeared Requests.
Korean teaching textbooks are analyzed and outcome is as in the following. Of all Requests, 423 frequencies, politeness strategy is used the most in the beginning level. More specifically, the frequency of use for Request that is used for expressing politeness are followings: 225 frequencies of use in a beginning teaching textbooks, 153 frequencies of use in a intermediate ones, and 45 frequencies of use in advanced level ones. All textbooks that are employed for analysis show that the frequency of Request are decreased in a advanced level and are formed mainly with the practice activities of speaking, writing, reading, and listening through some topics.
The frequency of use is different according to the strategies; negative politeness expression accounts for 52%, direct expression strategy accounts for 26%, and positive politeness strategy accounts for 22%. Above this, the expressions for gratitude and modesty are proposed two times and there are non off record in all textbooks.
According to the frequency of social distance in proficiency, the type that has close social distance accounts for 53% and far one accounts for 47%. The case of having an acquaintance with somebody, even though social distance is not close is checked just two times, so converting into a percentage is meaningless.
According to the frequency of social status in proficiency, the type that listener has higher status than speaker accounts for 23%, the type that listener’s and speaker’s social status are equal accounts for 71%, and the type that listener’s social status is lower than speaker accounts for 6%.
The use of politeness expressions strategy of social distance and status according to the proficiency accounts for 71% that is the equal type of social status in beginning, intermediate, and advanced level. Except for the equal case of social distance, the percentage of other case is very low. Negative politeness expression strategy are distributed widely, however, positive politeness expression strategy shows the least distribution. The type of having equal social status and close social distance mainly uses positive politeness strategy and the type of having equal social status and far distance mainly employs negative politeness strategy. The type of having high social status and far distance mainly use negative politeness strategy and the frequency of the other types are very low.
According to the result of analysis of textbooks, politeness expressions are mainly suggested in a beginning and intermediate level and in a advanced level, the frequency of dialogue and politeness expressions are decreased. Furthermore, the type according to the social distance or status is presented as limited ways. However, politeness expressions must be suggested variously from beginning level to advanced level in order to foster active communication and there is a need to teach various social types to learners. Therefore, in this study, the content of politeness expressions according to the strategy is constructed and the examples of positive politeness, negative politeness, and off record are proposed to suggest educational models.
In this study, the need of suggesting politeness expressions in Korean education is presented and politeness expressions strategy and the educational guidelines are proposed for the education of politeness expressions. The result of this study can be used for further studying that is related to the various social relationships, politeness expression strategy, and the construction of materials considered actual discourse.
Politeness expressions are important factors to teach Korean because these are used frequently in our life and suggested as various linguistic functions. In this study, textbook analysis is performed based on the requests to check out how politeness expressions are proposed in a Korean education as a foreign study.
The textbook for analysis that is from beginning to advanced level are published by institute for Korean education, especially Kyung Hee University, So Gang University, and Yon Sei University. Criteria for analysis is selected as a suitable for Korean from the strategies of Browns & Levinson(1978, 1987). Add to this, it is set up according to the social factors such as social distance, social status, and social distance-status based on the result of analysis of politeness expressions appeared Requests.
Korean teaching textbooks are analyzed and outcome is as in the following. Of all Requests, 423 frequencies, politeness strategy is used the most in the beginning level. More specifically, the frequency of use for Request that is used for expressing politeness are followings: 225 frequencies of use in a beginning teaching textbooks, 153 frequencies of use in a intermediate ones, and 45 frequencies of use in advanced level ones. All textbooks that are employed for analysis show that the frequency of Request are decreased in a advanced level and are formed mainly with the practice activities of speaking, writing, reading, and listening through some topics.
The frequency of use is different according to the strategies; negative politeness expression accounts for 52%, direct expression strategy accounts for 26%, and positive politeness strategy accounts for 22%. Above this, the expressions for gratitude and modesty are proposed two times and there are non off record in all textbooks.
According to the frequency of social distance in proficiency, the type that has close social distance accounts for 53% and far one accounts for 47%. The case of having an acquaintance with somebody, even though social distance is not close is checked just two times, so converting into a percentage is meaningless.
According to the frequency of social status in proficiency, the type that listener has higher status than speaker accounts for 23%, the type that listener’s and speaker’s social status are equal accounts for 71%, and the type that listener’s social status is lower than speaker accounts for 6%.
The use of politeness expressions strategy of social distance and status according to the proficiency accounts for 71% that is the equal type of social status in beginning, intermediate, and advanced level. Except for the equal case of social distance, the percentage of other case is very low. Negative politeness expression strategy are distributed widely, however, positive politeness expression strategy shows the least distribution. The type of having equal social status and close social distance mainly uses positive politeness strategy and the type of having equal social status and far distance mainly employs negative politeness strategy. The type of having high social status and far distance mainly use negative politeness strategy and the frequency of the other types are very low.
According to the result of analysis of textbooks, politeness expressions are mainly suggested in a beginning and intermediate level and in a advanced level, the frequency of dialogue and politeness expressions are decreased. Furthermore, the type according to the social distance or status is presented as limited ways. However, politeness expressions must be suggested variously from beginning level to advanced level in order to foster active communication and there is a need to teach various social types to learners. Therefore, in this study, the content of politeness expressions according to the strategy is constructed and the examples of positive politeness, negative politeness, and off record are proposed to suggest educational models.
In this study, the need of suggesting politeness expressions in Korean education is presented and politeness expressions strategy and the educational guidelines are proposed for the education of politeness expressions. The result of this study can be used for further studying that is related to the various social relationships, politeness expression strategy, and the construction of materials considered actual discourse.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.