2000년대 들어 한국의 드라마와 영화, 음악 등 다양한 문화 콘텐츠들이 아시아 전역에서 엄청난 인기를 누리게 되었고, 이것이 우연적인 현상이 아닌 하나의 트렌드이자 지속성을 띤 현상임을 강조하기 위해 ‘한류’ 라는 용어가 처음 생겨나게 되었다. 이러한 변화로 인해 한류와 연계된 각종 관광 상품들이 만들어져 각광을 받고 있으며, 이에 따라 한국으로의 관광 수요도 나날이 늘어가고 있다.
이 중 베트남에서의 한류 열풍은 다른 아시아 국가들보다도 더욱 강하게 일어나고 있다. 하지만 이러한 열풍에 비해 한국으로의 관광수요는 상대적으로 미약한 편이며, 이를 진작시키기 위한 다양한 기초 연구들도 미비한 실정에 있다. 본 연구는 이러한 문제 상황을 바탕으로 하여 한류 열풍과 베트남인들의 한국 관광 잠재수요와의 다양한 영향관계를 분석하고, 이를 통해 베트남인의 한국 관광 수요를 진작시키기 위한 구체적인 전략과 ...
2000년대 들어 한국의 드라마와 영화, 음악 등 다양한 문화 콘텐츠들이 아시아 전역에서 엄청난 인기를 누리게 되었고, 이것이 우연적인 현상이 아닌 하나의 트렌드이자 지속성을 띤 현상임을 강조하기 위해 ‘한류’ 라는 용어가 처음 생겨나게 되었다. 이러한 변화로 인해 한류와 연계된 각종 관광 상품들이 만들어져 각광을 받고 있으며, 이에 따라 한국으로의 관광 수요도 나날이 늘어가고 있다.
이 중 베트남에서의 한류 열풍은 다른 아시아 국가들보다도 더욱 강하게 일어나고 있다. 하지만 이러한 열풍에 비해 한국으로의 관광수요는 상대적으로 미약한 편이며, 이를 진작시키기 위한 다양한 기초 연구들도 미비한 실정에 있다. 본 연구는 이러한 문제 상황을 바탕으로 하여 한류 열풍과 베트남인들의 한국 관광 잠재수요와의 다양한 영향관계를 분석하고, 이를 통해 베트남인의 한국 관광 수요를 진작시키기 위한 구체적인 전략과 액션플랜을 문화콘텐츠와 문화계발이론 및 계획행동이론 관점에서 규명하는 것을 목적으로 한다.
본 연구는 기본적으로 설문 조사 방식으로 수행되었다. 크게 두 가지 파트로 나뉘어 분석을 시도 했는데, 첫 번째는 한류문화 콘텐츠에 대한 일반적인 호감도 및 관심도 등을 측정하는 문항이며, 두 번째는 보다 이론적인 엄밀성을 기하기 위해 문화계발이론과 계획행동이론을 기본 프레임으로 삼아 이 이론들에서 주 행동원인으로 가정하고 있는 요인들을 그대로 추출하여 문항 화하였다. 설문지 문항들은 인구통계학적 변수들을 제외하고 모두 리커트 5점 척도로 설정하여 절대 점수화 하였다. 이로 인해 보다 정교한 통계적 정의가 가능하도록 설계하였다.
설문 조사 결과에 따르면 인구통계적 변수에 의해 한류 문화콘텐츠 전반에 대한 호감도와 관심도 등에서 일정한 경향성이 나타났다. 또한 한류문화콘텐츠에 대한 흥미· 이용· 관심도 모두가 한국 방문 태도에 통계적으로 유의한 영향을 끼치고 있었다.
또한, 한국 방문 의지 변수에도 한국방문 태도, 지각된 행위통제, 주관적 규범 변수 모두가 분명한 양의 영향력을 끼치고 있음이 확인되었다. 이러한 통계적 결과들을 통해 여러 가지 시사점들을 도출 할 수 있었다. 먼저, 한류문화 콘텐츠 내지는 넓게 보아 한류 문화의 보급은 베트남인들의 한국 방문의도에 상당한 수준으로 긍정적인 영향을 끼치고 있다는 점을 들 수 있다. 또한, 한국 방문을 유도하기 위해 베트남인들의 한국 관광에 대한 심리적 태도를 전환시키는 마케팅과 전략이 필요함도 연구를 통해 해석 되었다. 마지막으로 향후 한류 문화콘텐츠를 관광수요의 개발이라는 측면에서 선택과 집중 전략을 통해 육성해야 함을 전략적 함의로 도출 할 수 있었다.
2000년대 들어 한국의 드라마와 영화, 음악 등 다양한 문화 콘텐츠들이 아시아 전역에서 엄청난 인기를 누리게 되었고, 이것이 우연적인 현상이 아닌 하나의 트렌드이자 지속성을 띤 현상임을 강조하기 위해 ‘한류’ 라는 용어가 처음 생겨나게 되었다. 이러한 변화로 인해 한류와 연계된 각종 관광 상품들이 만들어져 각광을 받고 있으며, 이에 따라 한국으로의 관광 수요도 나날이 늘어가고 있다.
이 중 베트남에서의 한류 열풍은 다른 아시아 국가들보다도 더욱 강하게 일어나고 있다. 하지만 이러한 열풍에 비해 한국으로의 관광수요는 상대적으로 미약한 편이며, 이를 진작시키기 위한 다양한 기초 연구들도 미비한 실정에 있다. 본 연구는 이러한 문제 상황을 바탕으로 하여 한류 열풍과 베트남인들의 한국 관광 잠재수요와의 다양한 영향관계를 분석하고, 이를 통해 베트남인의 한국 관광 수요를 진작시키기 위한 구체적인 전략과 액션플랜을 문화콘텐츠와 문화계발이론 및 계획행동이론 관점에서 규명하는 것을 목적으로 한다.
본 연구는 기본적으로 설문 조사 방식으로 수행되었다. 크게 두 가지 파트로 나뉘어 분석을 시도 했는데, 첫 번째는 한류문화 콘텐츠에 대한 일반적인 호감도 및 관심도 등을 측정하는 문항이며, 두 번째는 보다 이론적인 엄밀성을 기하기 위해 문화계발이론과 계획행동이론을 기본 프레임으로 삼아 이 이론들에서 주 행동원인으로 가정하고 있는 요인들을 그대로 추출하여 문항 화하였다. 설문지 문항들은 인구통계학적 변수들을 제외하고 모두 리커트 5점 척도로 설정하여 절대 점수화 하였다. 이로 인해 보다 정교한 통계적 정의가 가능하도록 설계하였다.
설문 조사 결과에 따르면 인구통계적 변수에 의해 한류 문화콘텐츠 전반에 대한 호감도와 관심도 등에서 일정한 경향성이 나타났다. 또한 한류문화콘텐츠에 대한 흥미· 이용· 관심도 모두가 한국 방문 태도에 통계적으로 유의한 영향을 끼치고 있었다.
또한, 한국 방문 의지 변수에도 한국방문 태도, 지각된 행위통제, 주관적 규범 변수 모두가 분명한 양의 영향력을 끼치고 있음이 확인되었다. 이러한 통계적 결과들을 통해 여러 가지 시사점들을 도출 할 수 있었다. 먼저, 한류문화 콘텐츠 내지는 넓게 보아 한류 문화의 보급은 베트남인들의 한국 방문의도에 상당한 수준으로 긍정적인 영향을 끼치고 있다는 점을 들 수 있다. 또한, 한국 방문을 유도하기 위해 베트남인들의 한국 관광에 대한 심리적 태도를 전환시키는 마케팅과 전략이 필요함도 연구를 통해 해석 되었다. 마지막으로 향후 한류 문화콘텐츠를 관광수요의 개발이라는 측면에서 선택과 집중 전략을 통해 육성해야 함을 전략적 함의로 도출 할 수 있었다.
Popularity surge of Korea’s cultural contents such as dramas, movies, music has become prominent since year 2000, giving birth to the term ‘Hallyu’. As a consequence, wide ranges of tourism packages are designed in correspondence with Hallyu and therefore demand for travelling to Korea keeps on incr...
Popularity surge of Korea’s cultural contents such as dramas, movies, music has become prominent since year 2000, giving birth to the term ‘Hallyu’. As a consequence, wide ranges of tourism packages are designed in correspondence with Hallyu and therefore demand for travelling to Korea keeps on increasing.
Although Korean fever in Vietnam is considered as one among the strongest as compared to other Asian counterparts, demand for travelling to Korea, on the other hand, is relatively low. Due to lack of related research on this issue, this paper is therefore written to fill in the gap by analyzing the relationship between Hallyu and Vietnamese tourists’ demand for travelling to Korea on the basis of the cultivation theory and planned behavior theory. Results from this research are projected to aid in developing strategic stimulus packages for increasing Vietnamese tourists to Korea.
The major methodology adopted in deriving research results is survey. Analytical process can be divided into two parts: 1) questions which measure interest and preference for Korean cultural contents in general, and 2) modified questions based on the cultivation theory and planned behavior theory in order to find out possible causes to certain behaviors. Apart from demographic variables, the survey utilizes 5-point indicator to deliver more delicate and more accurate statistical figures.
Results from demographic variables reveal particular patterns with regards to interest and preference for Korean cultural contents as a whole. Moreover, excitement and strong interest in Korean cultural contents have shown significant influence on attitudes towards travelling to Korea. Also, determination to come to Korea has an evident impact on variables such as attitudes towards travelling to Korea, the perceived action control, and subjective norms in a similar fashion.
A number of implications can be drawn from these results. Firstly, this research discovers and pinpoints that Korean culture has positive impact on the Vietnamese tourists’ intention to come to Korea. Secondly, it is analyzed in this study that there is a need for marketing campaigns or strategic plans in order to alter the attitudes of Vietnamese people and induce more tourists to Korea. Lastly, this work suggests that Korean cultural contents need to be enhanced through careful selection and adoption of specific strategies since they are the tool for development of tourist demand.
Popularity surge of Korea’s cultural contents such as dramas, movies, music has become prominent since year 2000, giving birth to the term ‘Hallyu’. As a consequence, wide ranges of tourism packages are designed in correspondence with Hallyu and therefore demand for travelling to Korea keeps on increasing.
Although Korean fever in Vietnam is considered as one among the strongest as compared to other Asian counterparts, demand for travelling to Korea, on the other hand, is relatively low. Due to lack of related research on this issue, this paper is therefore written to fill in the gap by analyzing the relationship between Hallyu and Vietnamese tourists’ demand for travelling to Korea on the basis of the cultivation theory and planned behavior theory. Results from this research are projected to aid in developing strategic stimulus packages for increasing Vietnamese tourists to Korea.
The major methodology adopted in deriving research results is survey. Analytical process can be divided into two parts: 1) questions which measure interest and preference for Korean cultural contents in general, and 2) modified questions based on the cultivation theory and planned behavior theory in order to find out possible causes to certain behaviors. Apart from demographic variables, the survey utilizes 5-point indicator to deliver more delicate and more accurate statistical figures.
Results from demographic variables reveal particular patterns with regards to interest and preference for Korean cultural contents as a whole. Moreover, excitement and strong interest in Korean cultural contents have shown significant influence on attitudes towards travelling to Korea. Also, determination to come to Korea has an evident impact on variables such as attitudes towards travelling to Korea, the perceived action control, and subjective norms in a similar fashion.
A number of implications can be drawn from these results. Firstly, this research discovers and pinpoints that Korean culture has positive impact on the Vietnamese tourists’ intention to come to Korea. Secondly, it is analyzed in this study that there is a need for marketing campaigns or strategic plans in order to alter the attitudes of Vietnamese people and induce more tourists to Korea. Lastly, this work suggests that Korean cultural contents need to be enhanced through careful selection and adoption of specific strategies since they are the tool for development of tourist demand.
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