최근 항만접안능력 및 시설이 대형화되면서 외곽시설 또한 차츰 외해측으로 설치되어 대형화되는 추세를 보이고 있다. 이같이 대형구조물이 항만의 외해로 이동함에 따라 항만의 취약부분이라 할 수 있는 연약지반에 대한 보강방안이 중요하게 검토되어 지고 있다. 기존의 방파제 축조시 치환공법 및 SCP공법으로 연약지반을 처리하여 왔으나, 구조물이 대형화되고 대수심, 대심도 구간의 연약지반처리가 요구되어질 뿐만 아니라 준설치환에 따른 준설토 처리문제와 재료비의 상승으로 인한 근본적인 문제해결과 잔류침하 등의 문제로 ...
최근 항만접안능력 및 시설이 대형화되면서 외곽시설 또한 차츰 외해측으로 설치되어 대형화되는 추세를 보이고 있다. 이같이 대형구조물이 항만의 외해로 이동함에 따라 항만의 취약부분이라 할 수 있는 연약지반에 대한 보강방안이 중요하게 검토되어 지고 있다. 기존의 방파제 축조시 치환공법 및 SCP공법으로 연약지반을 처리하여 왔으나, 구조물이 대형화되고 대수심, 대심도 구간의 연약지반처리가 요구되어질 뿐만 아니라 준설치환에 따른 준설토 처리문제와 재료비의 상승으로 인한 근본적인 문제해결과 잔류침하 등의 문제로 원지반 상태로 개량할 수 있고 잔류침하 등의 문제를 해결하기 위해 고결공법의 일종인 DCM 공법의 적용이 증가하고 있다. DCM 공법의 국내해상공사는 1988년 경남창원시 삼미 특수강 현장에서 해상 조합선으로 최초 시공한 이래 육상뿐 아니라 해상공사에 꾸준히 적용되면서 장비개선 및 시공방법이 개선되어 지면서 현재 해상공사의 연약지반 처리에 있어 검증된 공법으로 자리매김을 했다. 이러한 장비 및 공법은 개선되어지고 있으나 본 공법은 원지반에 시멘트 슬러리를 주입하여 원지반과 교반함에 따라 상부 부유토사가 발생되어지나 이로 인한 주변 해양생태계오염 및 부유토 발생에 대한 개선방안은 검토되어 지지 않고 있는 실정이다. 따라서, 주요 자재인 시멘트 슬러리의 적정 사용량을 산출하여 오염을 최소화하고 부유토 발생에 대한 시공방법을 개선할 수 있는 합리적인 시공 및 시공방법 개선안의 검토가 필요한 실정이다. 본 논문에서 울산신항 북방파제(제1공구)에 적용된 DCM 공법의 설계와 시공에 대하여 검토하였으며, 또한 기존에 울산항내 인근 현장에서 시행된 DCM 시공현황을 비교함으로써 지반특성에 따른 배합율, 토출방식 등 데이터화하여 향후 동일 혹은 유사한 지반에 적용시 활용할 수 있는 노하우를 적립하고 최적의 배합율을 산정하여 과대한 시멘트 슬러리 사용을 억제할 수 있을 것으로 본다. 또한, DCM 공법의 가장 문제점으로 대두되는 부유토 처리방안에 있어 쇄석포설 등 부유토 발생 억제와 관입 및 인발의 시공방법 조정으로 인한 부유토 발생 최소화 등 개산방안을 강구함으로써 부유토의 준설투기로 인한 시공성 및 경제성을 향상 시킬 수 있을 것이다.
최근 항만접안능력 및 시설이 대형화되면서 외곽시설 또한 차츰 외해측으로 설치되어 대형화되는 추세를 보이고 있다. 이같이 대형구조물이 항만의 외해로 이동함에 따라 항만의 취약부분이라 할 수 있는 연약지반에 대한 보강방안이 중요하게 검토되어 지고 있다. 기존의 방파제 축조시 치환공법 및 SCP공법으로 연약지반을 처리하여 왔으나, 구조물이 대형화되고 대수심, 대심도 구간의 연약지반처리가 요구되어질 뿐만 아니라 준설치환에 따른 준설토 처리문제와 재료비의 상승으로 인한 근본적인 문제해결과 잔류침하 등의 문제로 원지반 상태로 개량할 수 있고 잔류침하 등의 문제를 해결하기 위해 고결공법의 일종인 DCM 공법의 적용이 증가하고 있다. DCM 공법의 국내해상공사는 1988년 경남창원시 삼미 특수강 현장에서 해상 조합선으로 최초 시공한 이래 육상뿐 아니라 해상공사에 꾸준히 적용되면서 장비개선 및 시공방법이 개선되어 지면서 현재 해상공사의 연약지반 처리에 있어 검증된 공법으로 자리매김을 했다. 이러한 장비 및 공법은 개선되어지고 있으나 본 공법은 원지반에 시멘트 슬러리를 주입하여 원지반과 교반함에 따라 상부 부유토사가 발생되어지나 이로 인한 주변 해양생태계오염 및 부유토 발생에 대한 개선방안은 검토되어 지지 않고 있는 실정이다. 따라서, 주요 자재인 시멘트 슬러리의 적정 사용량을 산출하여 오염을 최소화하고 부유토 발생에 대한 시공방법을 개선할 수 있는 합리적인 시공 및 시공방법 개선안의 검토가 필요한 실정이다. 본 논문에서 울산신항 북방파제(제1공구)에 적용된 DCM 공법의 설계와 시공에 대하여 검토하였으며, 또한 기존에 울산항내 인근 현장에서 시행된 DCM 시공현황을 비교함으로써 지반특성에 따른 배합율, 토출방식 등 데이터화하여 향후 동일 혹은 유사한 지반에 적용시 활용할 수 있는 노하우를 적립하고 최적의 배합율을 산정하여 과대한 시멘트 슬러리 사용을 억제할 수 있을 것으로 본다. 또한, DCM 공법의 가장 문제점으로 대두되는 부유토 처리방안에 있어 쇄석포설 등 부유토 발생 억제와 관입 및 인발의 시공방법 조정으로 인한 부유토 발생 최소화 등 개산방안을 강구함으로써 부유토의 준설투기로 인한 시공성 및 경제성을 향상 시킬 수 있을 것이다.
Recently, berthing capacities and facilities of ports are getting larger in size and the outer facilities also get larger in size accordingly. As these large-sized facilities go outer areas of ports, the weak point of ports, reinforcement of poor ground is coming to focus. Ports used to use displace...
Recently, berthing capacities and facilities of ports are getting larger in size and the outer facilities also get larger in size accordingly. As these large-sized facilities go outer areas of ports, the weak point of ports, reinforcement of poor ground is coming to focus. Ports used to use displacement method and SCP method for reinforcement of poor ground when building breakwaters, now the facilities are being larger and there are more needs for reinforcement of poor ground in sea-bottom area, as well as the problems of the methods come to issue, such as dredge displacement, rise of raw materials price. As a solution for these, DCM method is now in trend and in increase. The first sea construction of DCM method was 1988 Sammi special steel site, in Changwon, Kyungnam built with sea level fabricated ship, and the method is constantly widely in use, with improvements in equipment and methodology. Now the method is more and more in use for reinforcement of poor ground in sea level construction. The equipment and method are in constant improvement. However, as DCM method pour cement slurry into the original ground to stir, floating earth and sand are made in the upper level and consequently surrounding marine ecology is affected with the floating earth. There is no major improvement in this term, therefore by optimizing the use of cement slurry to minimize the pollution, there need improvement for a more reasonable construction. The study analyzed the DCM method design and construction applied in the northern area of the New Port of Ulsan (area # 1), and compared the existing DCM-applied constructions around Ulsan port. With this analysis, we expect to have more know-hows with database in mixture for ground characteristics and flow methods, further to optimize the mixture and cement slurry use. Also, for the biggest problem of DCM method, the floating earth problem, we are seeking for solutions such as pulling broken stone, intrusion and imprinting methods to minimize the floating earth, for more economical and workability of dredge.
Recently, berthing capacities and facilities of ports are getting larger in size and the outer facilities also get larger in size accordingly. As these large-sized facilities go outer areas of ports, the weak point of ports, reinforcement of poor ground is coming to focus. Ports used to use displacement method and SCP method for reinforcement of poor ground when building breakwaters, now the facilities are being larger and there are more needs for reinforcement of poor ground in sea-bottom area, as well as the problems of the methods come to issue, such as dredge displacement, rise of raw materials price. As a solution for these, DCM method is now in trend and in increase. The first sea construction of DCM method was 1988 Sammi special steel site, in Changwon, Kyungnam built with sea level fabricated ship, and the method is constantly widely in use, with improvements in equipment and methodology. Now the method is more and more in use for reinforcement of poor ground in sea level construction. The equipment and method are in constant improvement. However, as DCM method pour cement slurry into the original ground to stir, floating earth and sand are made in the upper level and consequently surrounding marine ecology is affected with the floating earth. There is no major improvement in this term, therefore by optimizing the use of cement slurry to minimize the pollution, there need improvement for a more reasonable construction. The study analyzed the DCM method design and construction applied in the northern area of the New Port of Ulsan (area # 1), and compared the existing DCM-applied constructions around Ulsan port. With this analysis, we expect to have more know-hows with database in mixture for ground characteristics and flow methods, further to optimize the mixture and cement slurry use. Also, for the biggest problem of DCM method, the floating earth problem, we are seeking for solutions such as pulling broken stone, intrusion and imprinting methods to minimize the floating earth, for more economical and workability of dredge.
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