본 논문은 아동에게 피아노 교육을 함에 있어 보다 효과적인 지도 방안에 관해서 연구한 것으로, 적합한 연령의 범위에 있어서는 Kodàly를 비롯한 여러 음악 교육 학자들이 제안하는 4세에서 7세까지로 제한하였다.
이 시기에 아동은 구체적이고 논리적인 사고능력이 형성되면서 인지적으로 뚜렷한 발달을 보이게 된다. 이러한 사고 능력은 정서적 측면에도 크게 영향을 주게 되므로 아동기는 그들의 음악적 능력을 보다 효과적으로 키워 줄 수 있는 가장 중요한 시기라 할 수 있다.
아동기에 음악능력을 계발한다는 것은 다른 어떤 교육보다 그 의의가 크며 그것은 모든 어린이가 어려서 음악교육을 받아 모두 전문 음악인이 되는 것이 아니라 음악의 기본적인 자세와 감성을 마련해주는데 그 의의가 있는 것이다. 그러므로 아동기의 자녀들에게 보다 효율적인 음악교육을 시키고자 하는 욕구는 대부분의 학부모들이 가지고 있는 보편적인 성향이며, 피아노 교육은 이러한 목적을 위한 음악교육의 기초단계로서 가장 일반화 되어 있는 음악교육으로 인정 받고 있다.
피아노 교육은 아동들의 음악 교육 증 가장 중요한 부분을 차지하고 있으며, 아동들이 정확한 ...
본 논문은 아동에게 피아노 교육을 함에 있어 보다 효과적인 지도 방안에 관해서 연구한 것으로, 적합한 연령의 범위에 있어서는 Kodàly를 비롯한 여러 음악 교육 학자들이 제안하는 4세에서 7세까지로 제한하였다.
이 시기에 아동은 구체적이고 논리적인 사고능력이 형성되면서 인지적으로 뚜렷한 발달을 보이게 된다. 이러한 사고 능력은 정서적 측면에도 크게 영향을 주게 되므로 아동기는 그들의 음악적 능력을 보다 효과적으로 키워 줄 수 있는 가장 중요한 시기라 할 수 있다.
아동기에 음악능력을 계발한다는 것은 다른 어떤 교육보다 그 의의가 크며 그것은 모든 어린이가 어려서 음악교육을 받아 모두 전문 음악인이 되는 것이 아니라 음악의 기본적인 자세와 감성을 마련해주는데 그 의의가 있는 것이다. 그러므로 아동기의 자녀들에게 보다 효율적인 음악교육을 시키고자 하는 욕구는 대부분의 학부모들이 가지고 있는 보편적인 성향이며, 피아노 교육은 이러한 목적을 위한 음악교육의 기초단계로서 가장 일반화 되어 있는 음악교육으로 인정 받고 있다.
피아노 교육은 아동들의 음악 교육 증 가장 중요한 부분을 차지하고 있으며, 아동들이 정확한 절대 음감을 갖게 하고, 음악을 순수하게 받아들이고 느낄 수 있게 해줌으로써 궁극적으로는 아동들의 정서 함양에 많은 도움을 준다.
피아노 학습은 아동들에게 감정표현을 자유롭게 하게 하며, 잠재되어 있는 음악적 재능과 소질을 향상시켜 주며, 지능계발, 건전한 정서 함양에도 커다한 기여를 한다.
아동기의 피아노 학습은 음악성 개발에 미치는 교육적 효과는 지대함으로 신체적, 정신적 발달에 따른 적절한 시기의 교육으로 올바르고 효율적으로 음악적 감각을 키워주어야 한다.
본 논문은 아동기의 피아노 교육의 기초 음악교육면에 주안점을 두고 기본적인 환경과 학습내용, 지도방법 등을 제시하였고, 보다 효율적이고 올바른 피아노 교육이 되는데 도움을 주고자 20세기 음악교육을 주도해온 달크로즈(Emile Jacques-Dalcroze), 오르프(Orff System), 코다이(zoltán kodály)의 음악교육방법 및 음악교육철학과 스위스의 심리학자인 피아제의 인지발달단계를 토대로 하여 아동기의 효과적인 피아노 교육 방법에 관한 이론적인 근거를 마련하였다.
아동기의 효과적인 피아노 학습에 영향을 주는 요인으로써 교사의 자질과 교육환경, 피아노 교육을 위한 올바른 연주자세, 손모양과 손목의 움직임, 청음 시창 학습, 초견과 암보, 창작 및 즉흥연주의 지도, 감상학습에 걸쳐 제안하였다.
피아노 교육의 목적은 아동들이 음악의 아름다움을 느끼고 표현할 수 있는 능력을 길러주고 잠재해 있는 음악적 재능을 길러 주는데 그 기본 목적을 두어야 하며, 이러한 목적들을 달성하기 위해서는 아동들이 흥미를 가지고 피아노 교육을 계속 해 나 갈 수 있도록 끊임없는 지도와 꾸준한 연구가 필요하다.
본 논문은 아동에게 피아노 교육을 함에 있어 보다 효과적인 지도 방안에 관해서 연구한 것으로, 적합한 연령의 범위에 있어서는 Kodàly를 비롯한 여러 음악 교육 학자들이 제안하는 4세에서 7세까지로 제한하였다.
이 시기에 아동은 구체적이고 논리적인 사고능력이 형성되면서 인지적으로 뚜렷한 발달을 보이게 된다. 이러한 사고 능력은 정서적 측면에도 크게 영향을 주게 되므로 아동기는 그들의 음악적 능력을 보다 효과적으로 키워 줄 수 있는 가장 중요한 시기라 할 수 있다.
아동기에 음악능력을 계발한다는 것은 다른 어떤 교육보다 그 의의가 크며 그것은 모든 어린이가 어려서 음악교육을 받아 모두 전문 음악인이 되는 것이 아니라 음악의 기본적인 자세와 감성을 마련해주는데 그 의의가 있는 것이다. 그러므로 아동기의 자녀들에게 보다 효율적인 음악교육을 시키고자 하는 욕구는 대부분의 학부모들이 가지고 있는 보편적인 성향이며, 피아노 교육은 이러한 목적을 위한 음악교육의 기초단계로서 가장 일반화 되어 있는 음악교육으로 인정 받고 있다.
피아노 교육은 아동들의 음악 교육 증 가장 중요한 부분을 차지하고 있으며, 아동들이 정확한 절대 음감을 갖게 하고, 음악을 순수하게 받아들이고 느낄 수 있게 해줌으로써 궁극적으로는 아동들의 정서 함양에 많은 도움을 준다.
피아노 학습은 아동들에게 감정표현을 자유롭게 하게 하며, 잠재되어 있는 음악적 재능과 소질을 향상시켜 주며, 지능계발, 건전한 정서 함양에도 커다한 기여를 한다.
아동기의 피아노 학습은 음악성 개발에 미치는 교육적 효과는 지대함으로 신체적, 정신적 발달에 따른 적절한 시기의 교육으로 올바르고 효율적으로 음악적 감각을 키워주어야 한다.
본 논문은 아동기의 피아노 교육의 기초 음악교육면에 주안점을 두고 기본적인 환경과 학습내용, 지도방법 등을 제시하였고, 보다 효율적이고 올바른 피아노 교육이 되는데 도움을 주고자 20세기 음악교육을 주도해온 달크로즈(Emile Jacques-Dalcroze), 오르프(Orff System), 코다이(zoltán kodály)의 음악교육방법 및 음악교육철학과 스위스의 심리학자인 피아제의 인지발달단계를 토대로 하여 아동기의 효과적인 피아노 교육 방법에 관한 이론적인 근거를 마련하였다.
아동기의 효과적인 피아노 학습에 영향을 주는 요인으로써 교사의 자질과 교육환경, 피아노 교육을 위한 올바른 연주자세, 손모양과 손목의 움직임, 청음 시창 학습, 초견과 암보, 창작 및 즉흥연주의 지도, 감상학습에 걸쳐 제안하였다.
피아노 교육의 목적은 아동들이 음악의 아름다움을 느끼고 표현할 수 있는 능력을 길러주고 잠재해 있는 음악적 재능을 길러 주는데 그 기본 목적을 두어야 하며, 이러한 목적들을 달성하기 위해서는 아동들이 흥미를 가지고 피아노 교육을 계속 해 나 갈 수 있도록 끊임없는 지도와 꾸준한 연구가 필요하다.
This research was conducted to examine effective guidance methods in piano education in childhood. This research is targeted on children from 4 to 7 years of age as several music education scholars including Kodaly suggested. Cognitive abilities of children remarkably develop in this age with improv...
This research was conducted to examine effective guidance methods in piano education in childhood. This research is targeted on children from 4 to 7 years of age as several music education scholars including Kodaly suggested. Cognitive abilities of children remarkably develop in this age with improvement of concrete and logical thinking capabilities. Since this thinking capability has a big influence to their emotional development, childhood is the most important period to improve their musical abilities more effectively.
Developing musical abilities in childhood is much more significant than any other educations, because it essentially helps them establish basic behaviors and sensibilities towards music, since they are younger. Therefore, most of parents commonly desire to provide more effective music education for their children in childhood, and especially, piano education is being recognized as the most generalized and basic music education for this purpose.
Piano education is the most important part in music education for children and it ultimately makes a big contribution to emotional improvement of children by helping them develop perfect pitch and feel and accept music as it is. Piano education also makes children express their emotions freely, improves their musical aptitudes and abilities, helps them develop their intelligence and cultivates healthy emotions.
As piano education in childhood has lots of educational effects on development of musicality, teachers and parents need to improve children's musical senses effectively in a proper time that they physically and mentally grow up. In this study, therefore, basic environment, learning contents and guidance methods were proposed focusing on piano education in childhood, and theoretical basis regarding effective piano education methods was provided based on music education methods and music education philosophies of Dalcroze(Emile Jacques-Dalcroze), Orff(Orff System) and kodály(zoltán kodály) who played leading roles of music education in 20s, and cognitive development process developed by Jean Piaget who was psychologist in Swiss.
In this study, also, teachers' behaviors and educational environment, performing behaviors, shape of hands and movement of wrists, Ear Training and Sight-Singing learning, Sight-Reading and memorization, creation and guidance for improvisation, and appreciation learning methods in piano education were examined in detail, since they all highly influence the effective piano education. Basically, piano education is to develop children's abilities to feel and express beauty of music and to derive their potential musical talents. In order to these educational purposes, teachers have to constantly educate children and study it so that they can be interested in piano education.
This research was conducted to examine effective guidance methods in piano education in childhood. This research is targeted on children from 4 to 7 years of age as several music education scholars including Kodaly suggested. Cognitive abilities of children remarkably develop in this age with improvement of concrete and logical thinking capabilities. Since this thinking capability has a big influence to their emotional development, childhood is the most important period to improve their musical abilities more effectively.
Developing musical abilities in childhood is much more significant than any other educations, because it essentially helps them establish basic behaviors and sensibilities towards music, since they are younger. Therefore, most of parents commonly desire to provide more effective music education for their children in childhood, and especially, piano education is being recognized as the most generalized and basic music education for this purpose.
Piano education is the most important part in music education for children and it ultimately makes a big contribution to emotional improvement of children by helping them develop perfect pitch and feel and accept music as it is. Piano education also makes children express their emotions freely, improves their musical aptitudes and abilities, helps them develop their intelligence and cultivates healthy emotions.
As piano education in childhood has lots of educational effects on development of musicality, teachers and parents need to improve children's musical senses effectively in a proper time that they physically and mentally grow up. In this study, therefore, basic environment, learning contents and guidance methods were proposed focusing on piano education in childhood, and theoretical basis regarding effective piano education methods was provided based on music education methods and music education philosophies of Dalcroze(Emile Jacques-Dalcroze), Orff(Orff System) and kodály(zoltán kodály) who played leading roles of music education in 20s, and cognitive development process developed by Jean Piaget who was psychologist in Swiss.
In this study, also, teachers' behaviors and educational environment, performing behaviors, shape of hands and movement of wrists, Ear Training and Sight-Singing learning, Sight-Reading and memorization, creation and guidance for improvisation, and appreciation learning methods in piano education were examined in detail, since they all highly influence the effective piano education. Basically, piano education is to develop children's abilities to feel and express beauty of music and to derive their potential musical talents. In order to these educational purposes, teachers have to constantly educate children and study it so that they can be interested in piano education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.