[학위논문]일부 대학생의 일상생활구강영향지수 OIDP) 및 구강보건교육에 따른 구강보건행태 변화 The oral impacts on daily performance of some university students and an effect of oral health education to oral health behavior원문보기
대학생의 구강건강이 일상생활에 미치는 영향과 구강보건교육 후 구강보건행태의 변화를 파악하여 효과적인 구강건강증진 및 유지프로그램 마련을 위한 자료로 활용하고자 한다.
이에 7월 22일부터 8월 12일까지 일부 대학생을 대상으로 OIDP를 조사하여 일상생활구강영향지수를 파악함과 동시에 실험군과 대조군으로 나누어, 실험군에 한하여 4회의 구강보건교육을 실시하여, 구강보건행태의 변화 정도를 사전·사후, 집단간으로 분석하였다. 또한 실험군은 구강보건교육 평가를 실시하여 사전·사후로 변화정도를 파악하였다. 연구대상자는 실험군 123명, 대조군 116명이었으며, 연구내용은 자기기입식 설문지를 이용하여 구강건강의 중요성 인식 및 관심, 구강건강행동, 구강건강태도, 구강보건지식 등을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, ...
대학생의 구강건강이 일상생활에 미치는 영향과 구강보건교육 후 구강보건행태의 변화를 파악하여 효과적인 구강건강증진 및 유지프로그램 마련을 위한 자료로 활용하고자 한다.
이에 7월 22일부터 8월 12일까지 일부 대학생을 대상으로 OIDP를 조사하여 일상생활구강영향지수를 파악함과 동시에 실험군과 대조군으로 나누어, 실험군에 한하여 4회의 구강보건교육을 실시하여, 구강보건행태의 변화 정도를 사전·사후, 집단간으로 분석하였다. 또한 실험군은 구강보건교육 평가를 실시하여 사전·사후로 변화정도를 파악하였다. 연구대상자는 실험군 123명, 대조군 116명이었으며, 연구내용은 자기기입식 설문지를 이용하여 구강건강의 중요성 인식 및 관심, 구강건강행동, 구강건강태도, 구강보건지식 등을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, X2-test, T-test, ANCOVA(Analysis of covariance)로 분석하였으며 연구결과는 다음과 같다
일상생활에서 1가지 이상 구강건강상태로 인해 겪는 신체적, 정신적, 사회적 불편경험율은 전체 연구대상자의 48.9%였다. OIDP 항목별로는 불편경험의 응답자 중 하루에 1회 이상 불편을 겪는 경우는 웃기·치아 드러내기가 68.8%, 타인과 어울림이 61.5%로 높았으며, 일상생활에서 불편을 야기하는 구강건강상태의 비율은 치아우식 24.8%, 치열부정 15.4% 순으로 나타났다. 구강건강의 중요성 인식 및 관심의 변화정도에서는 실험군의 사후 9.24점, 구강건강행동의 변화정도에서도 실험군의 사후 3.32점으로 대조군에 비하여 유의하게 높았다(p<0.01). 구강건강태도의 변화정도에서는 실험군의 사후 2.59점, 구강건강지식의 변화정도에서도 실험군의 사후 11.10점으로 대조군에 비하여 유의하게 높았다(p<0.01). 구강보건교육 평가에서는 실험군의 사후가 7.45±1.10점으로 사전에 비하여 유의하게 높았다(p<0.01).
이상의 연구결과, OIDP조사에서 대학생들의 구강건강상태는 기능 및 심리적 영향을 받고 있으며, 구강보건교육을 통한 구강보건행태의 변화가 구강건강상태를 개선하는데 효과적 과정인 것으로 파악되어져, 추후 보다 구체적이고 체계적인 구강보건교육프로그램의 개발이 요구된다.
대학생의 구강건강이 일상생활에 미치는 영향과 구강보건교육 후 구강보건행태의 변화를 파악하여 효과적인 구강건강증진 및 유지프로그램 마련을 위한 자료로 활용하고자 한다.
이에 7월 22일부터 8월 12일까지 일부 대학생을 대상으로 OIDP를 조사하여 일상생활구강영향지수를 파악함과 동시에 실험군과 대조군으로 나누어, 실험군에 한하여 4회의 구강보건교육을 실시하여, 구강보건행태의 변화 정도를 사전·사후, 집단간으로 분석하였다. 또한 실험군은 구강보건교육 평가를 실시하여 사전·사후로 변화정도를 파악하였다. 연구대상자는 실험군 123명, 대조군 116명이었으며, 연구내용은 자기기입식 설문지를 이용하여 구강건강의 중요성 인식 및 관심, 구강건강행동, 구강건강태도, 구강보건지식 등을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, X2-test, T-test, ANCOVA(Analysis of covariance)로 분석하였으며 연구결과는 다음과 같다
일상생활에서 1가지 이상 구강건강상태로 인해 겪는 신체적, 정신적, 사회적 불편경험율은 전체 연구대상자의 48.9%였다. OIDP 항목별로는 불편경험의 응답자 중 하루에 1회 이상 불편을 겪는 경우는 웃기·치아 드러내기가 68.8%, 타인과 어울림이 61.5%로 높았으며, 일상생활에서 불편을 야기하는 구강건강상태의 비율은 치아우식 24.8%, 치열부정 15.4% 순으로 나타났다. 구강건강의 중요성 인식 및 관심의 변화정도에서는 실험군의 사후 9.24점, 구강건강행동의 변화정도에서도 실험군의 사후 3.32점으로 대조군에 비하여 유의하게 높았다(p<0.01). 구강건강태도의 변화정도에서는 실험군의 사후 2.59점, 구강건강지식의 변화정도에서도 실험군의 사후 11.10점으로 대조군에 비하여 유의하게 높았다(p<0.01). 구강보건교육 평가에서는 실험군의 사후가 7.45±1.10점으로 사전에 비하여 유의하게 높았다(p<0.01).
이상의 연구결과, OIDP조사에서 대학생들의 구강건강상태는 기능 및 심리적 영향을 받고 있으며, 구강보건교육을 통한 구강보건행태의 변화가 구강건강상태를 개선하는데 효과적 과정인 것으로 파악되어져, 추후 보다 구체적이고 체계적인 구강보건교육프로그램의 개발이 요구된다.
This study examined the effect of university students' oral health upon daily performances and figured out the change of oral health behavior after oral health education in order to utilize it for effective improvement of oral health and for preparing maintenance program.
OIDP was investigated for...
This study examined the effect of university students' oral health upon daily performances and figured out the change of oral health behavior after oral health education in order to utilize it for effective improvement of oral health and for preparing maintenance program.
OIDP was investigated for some university students from July 22 to August 12 to understand OIDP index. Groups were divided into two: experiment group and control group. oral health education was carried out 4 times for experiment group only to trace oral health behavior. Differences by before education, after education and groups were analyzed respectively. And an assessment of oral health education for the experiment group was performed to understand the changes before and after. To 123 experiment group students and 116 control group students, self-inputting questionnaires were distributed to examine an awareness and interest of oral health, oral health behavior, oral health attitude, oral health knowledge etc. Frequency, percentage, average, standard deviation , X2-test, T-test, ANCOVA(Analysis of covariance) were calculated by using SPSSWIN 12.0 program. The results are as follows.
48.9% of students had suffered physically, mentally and socially for at least one oral health problem. By OIDP types, difficulties in laughing and showing teeth takes up 68.8% and intercourse with others were 61.5% in inconvenient cases. 24.8% suffered from dental caries while 15.4% complained of tooth malposition. In terms of awareness and concern of health care, the experiment group with 9.24 point had a more significant change in awareness than the control group with 3.32.(p<0.01). For the experiment group, the change of oral health attitude became 2.59 after the experiment, and the change of knowledge was 11.10 which were significantly higher than those of the control group(p<0.01). For the assessment of oral health education, the experiment group after the experiment showed a significant change with 7.45±1.10 compared to before the test(p<0.01).
This shows that oral health of university students seems to have been influenced by functional and psychological elements, and oral health education seem to be effective in improving oral health behavior. Accordingly it now is required to develop a more specific and systematic oral health program.
This study examined the effect of university students' oral health upon daily performances and figured out the change of oral health behavior after oral health education in order to utilize it for effective improvement of oral health and for preparing maintenance program.
OIDP was investigated for some university students from July 22 to August 12 to understand OIDP index. Groups were divided into two: experiment group and control group. oral health education was carried out 4 times for experiment group only to trace oral health behavior. Differences by before education, after education and groups were analyzed respectively. And an assessment of oral health education for the experiment group was performed to understand the changes before and after. To 123 experiment group students and 116 control group students, self-inputting questionnaires were distributed to examine an awareness and interest of oral health, oral health behavior, oral health attitude, oral health knowledge etc. Frequency, percentage, average, standard deviation , X2-test, T-test, ANCOVA(Analysis of covariance) were calculated by using SPSSWIN 12.0 program. The results are as follows.
48.9% of students had suffered physically, mentally and socially for at least one oral health problem. By OIDP types, difficulties in laughing and showing teeth takes up 68.8% and intercourse with others were 61.5% in inconvenient cases. 24.8% suffered from dental caries while 15.4% complained of tooth malposition. In terms of awareness and concern of health care, the experiment group with 9.24 point had a more significant change in awareness than the control group with 3.32.(p<0.01). For the experiment group, the change of oral health attitude became 2.59 after the experiment, and the change of knowledge was 11.10 which were significantly higher than those of the control group(p<0.01). For the assessment of oral health education, the experiment group after the experiment showed a significant change with 7.45±1.10 compared to before the test(p<0.01).
This shows that oral health of university students seems to have been influenced by functional and psychological elements, and oral health education seem to be effective in improving oral health behavior. Accordingly it now is required to develop a more specific and systematic oral health program.
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