1980년대 후반부터 일기 시작한 비즈니스 리엔지니어링의 영향으로 기업들은 업무를 프로세스적인 관점에서 재구성하여, 핵심 업무를 제외한 부수적인 업무를 아웃소싱하게 되었으며, 그 과정에서 물류분야가 주된 아웃소싱의 대상으로 부각되었다. 이는 기업경영의 세계화로 물류 네트워크가 광범위해지고 복잡해짐에 따라 물류관리의 중요성은 증대되었지만 상대적으로 내부자원 만으로 자사의 전체 물류시스템을 운영하기에는 효율성의 한계가 있었기 때문에 물류 효율화를 추구하기 위해서는, 단위 물류 아웃소싱 업무를 수행하는 사업자뿐만이 아니라, 기업의 물류 프로세스 개선을 제안하고 물류업무 전반을 수행해주는 종합적인 물류전문기업이 필요하게 되었다. 이러한 맥락 속에서 제3자물류는 좋든 싫든 간에 기본적인 추세로 출현하여 보급되고 있으며 시대의 흐름이 되고 있다. 미국과 유럽의 경우 화주기업의 70~80% 정도가 물류 아웃소싱을 하고 있는 것으로 파악되고 있다. 하지만 국내의 경우 2009년 화주기업들이 제3자물류를 활용하고 있다고 밝힌 기업은 48.2%로 선진국에 비하면 매우 저조하다. 국내에서의 제3자물류의 문제점으로는 제3자물류 서비스에 대한 인식과 정보의 부족, 실질적인 물류비 절감의 효과 미흡, 기업 내부 정보의 사외 유출 우려 등의 요인과 국내의 폐쇄적 기업문화 등이 요인으로 국내 화주기업들은 물류부문을 제3자물류기업과 제휴하는 전략을 활용하기보다는 자사물류 중심으로 물류를 취급하거나 단순 하청식의 단위별 아웃소싱 수준에 머물고 있는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 제3자물류의 기본 개념과 국내 물류기업 현황을 파악하고 국내·외 제3자물류기업을 중심으로 제3자물류기업의 사례를 분석하여 국내 제3자물류기업의 문제점이 무엇인지를 분석하였다. 또한 국내 화주기업의 제3자물류 활용 현황을 분석하고 기존 사례를 기반으로 국내 물류기업의 제3자물류 고도화 방안을 정부 측면과 화주기업, 물류기업의 양 측면으로 제시하였다. 제시된 주요방안을 요약하면 첫째로, 정부 측면에서 보면 새롭게 수정한 국가물류기본계획(안)(2011~2020)의 비전은 2020년 글로벌 물류강국의 실현을 목표로 하여, 세부적으로는 국가물류체계의 효율성 강화, 물류를 통한 국부창출, 물류부문의 장기적 성장역량 확보라는 정책목표를 통해 21세기 저탄소 녹색성장을 선도하는 글로벌 물류강국의 구축에 중점을 두고 있다. 둘째로, 화주기업 측면에서 보면, ...
1980년대 후반부터 일기 시작한 비즈니스 리엔지니어링의 영향으로 기업들은 업무를 프로세스적인 관점에서 재구성하여, 핵심 업무를 제외한 부수적인 업무를 아웃소싱하게 되었으며, 그 과정에서 물류분야가 주된 아웃소싱의 대상으로 부각되었다. 이는 기업경영의 세계화로 물류 네트워크가 광범위해지고 복잡해짐에 따라 물류관리의 중요성은 증대되었지만 상대적으로 내부자원 만으로 자사의 전체 물류시스템을 운영하기에는 효율성의 한계가 있었기 때문에 물류 효율화를 추구하기 위해서는, 단위 물류 아웃소싱 업무를 수행하는 사업자뿐만이 아니라, 기업의 물류 프로세스 개선을 제안하고 물류업무 전반을 수행해주는 종합적인 물류전문기업이 필요하게 되었다. 이러한 맥락 속에서 제3자물류는 좋든 싫든 간에 기본적인 추세로 출현하여 보급되고 있으며 시대의 흐름이 되고 있다. 미국과 유럽의 경우 화주기업의 70~80% 정도가 물류 아웃소싱을 하고 있는 것으로 파악되고 있다. 하지만 국내의 경우 2009년 화주기업들이 제3자물류를 활용하고 있다고 밝힌 기업은 48.2%로 선진국에 비하면 매우 저조하다. 국내에서의 제3자물류의 문제점으로는 제3자물류 서비스에 대한 인식과 정보의 부족, 실질적인 물류비 절감의 효과 미흡, 기업 내부 정보의 사외 유출 우려 등의 요인과 국내의 폐쇄적 기업문화 등이 요인으로 국내 화주기업들은 물류부문을 제3자물류기업과 제휴하는 전략을 활용하기보다는 자사물류 중심으로 물류를 취급하거나 단순 하청식의 단위별 아웃소싱 수준에 머물고 있는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 제3자물류의 기본 개념과 국내 물류기업 현황을 파악하고 국내·외 제3자물류기업을 중심으로 제3자물류기업의 사례를 분석하여 국내 제3자물류기업의 문제점이 무엇인지를 분석하였다. 또한 국내 화주기업의 제3자물류 활용 현황을 분석하고 기존 사례를 기반으로 국내 물류기업의 제3자물류 고도화 방안을 정부 측면과 화주기업, 물류기업의 양 측면으로 제시하였다. 제시된 주요방안을 요약하면 첫째로, 정부 측면에서 보면 새롭게 수정한 국가물류기본계획(안)(2011~2020)의 비전은 2020년 글로벌 물류강국의 실현을 목표로 하여, 세부적으로는 국가물류체계의 효율성 강화, 물류를 통한 국부창출, 물류부문의 장기적 성장역량 확보라는 정책목표를 통해 21세기 저탄소 녹색성장을 선도하는 글로벌 물류강국의 구축에 중점을 두고 있다. 둘째로, 화주기업 측면에서 보면, 핵심역량(Core Competency)에 자원을 집중시키고 그 이외의 모든 부문은 아웃소싱을 하므로 서, 민첩성을 확보하고 환경변화에 유연하게 대응할 수 있는 스피드(Speed) 경영이 요구된다. 최근에는 현금흐름(Cash Flow)경영의 중요성이 요청되고 있는 가운데 물류 관련 투자의 억제를 위한 제3자물류의 이용을 확대 하는 것 이 바람직해지고 있다. 셋째로, 물류기업 측면에서 보면, 공급체인(supply chain) 전체에서의 리드타임(lead time)을 단축하고 경영 판단에 필수 불가결한 정보를 항상 파악하기 위해 화주기업의 물류와 연계된 고도의 정보시스템의 구축이 요구된다. 또한 물류 개선 방안을 구체적으로 제안하고, 코스트를 삭감하는 방향으로 그 제안을 설득력 있게 프레젠테이션 할 수 있는 컨설팅 능력(Consulting skills)을 갖추어야 한다. 이러한 흐름을 지속적으로 발전시켜 물류 시스템을 효율화시켜 가는 것이 무엇보다 중요하다. 그 능력이 바로 물류현장의 작업능력이며, 물류기업에게 있어서 경쟁우위를 확보하기 위한 중요한 원천이라 할 수 있다. 넷째로, 인수합병(M&A)은 단순히 기업의 규모를 키우는 수단이 아니라 기업의 질적 성장도 함께 도모할 수 있기 때문에 시장 점유율을 늘리거나 사업을 광역화, 다각화하고, 향후 시장성이 높은 분야로의 사업영역 확장이 필요하다. 끝으로 최근 공급망최적화, 에너지 비용 급등, 위험관리 정책수립 및 절차 구축과 함께 주요 이슈로 그린 로지스틱스(Green Logistics), 즉 공급망 및 물류 운영 시 발생하는 온실가스 배출과 환경오염 물질 배출을 줄여야 한다는 것이다. 따라서 저탄소 녹색성장이 이슈로 등장하면서 환경문제를 비용 요소로만 인식해오던 기업에서도 환경대응은 필수적인 활동으로 시행하지 않을 수 없는 조건이 되고 있다. 이상의 결과를 요약해 볼 때, 제3자물류의 고도화를 위해서는 기본적으로 자사물류에서 위탁물류로의 혁신적 변화를 추구함은 물론 물류아웃소싱을 단순위탁보다는 상생(win-win)을 위한 전략적 제휴로 인식 하고, 물류비 절감 차원으로만 그칠 것이 아니라 종합적인 물류 서비스 개선, 고객만족도 향상과 친환경 경영에 초점을 두어야 할 것이다.
1980년대 후반부터 일기 시작한 비즈니스 리엔지니어링의 영향으로 기업들은 업무를 프로세스적인 관점에서 재구성하여, 핵심 업무를 제외한 부수적인 업무를 아웃소싱하게 되었으며, 그 과정에서 물류분야가 주된 아웃소싱의 대상으로 부각되었다. 이는 기업경영의 세계화로 물류 네트워크가 광범위해지고 복잡해짐에 따라 물류관리의 중요성은 증대되었지만 상대적으로 내부자원 만으로 자사의 전체 물류시스템을 운영하기에는 효율성의 한계가 있었기 때문에 물류 효율화를 추구하기 위해서는, 단위 물류 아웃소싱 업무를 수행하는 사업자뿐만이 아니라, 기업의 물류 프로세스 개선을 제안하고 물류업무 전반을 수행해주는 종합적인 물류전문기업이 필요하게 되었다. 이러한 맥락 속에서 제3자물류는 좋든 싫든 간에 기본적인 추세로 출현하여 보급되고 있으며 시대의 흐름이 되고 있다. 미국과 유럽의 경우 화주기업의 70~80% 정도가 물류 아웃소싱을 하고 있는 것으로 파악되고 있다. 하지만 국내의 경우 2009년 화주기업들이 제3자물류를 활용하고 있다고 밝힌 기업은 48.2%로 선진국에 비하면 매우 저조하다. 국내에서의 제3자물류의 문제점으로는 제3자물류 서비스에 대한 인식과 정보의 부족, 실질적인 물류비 절감의 효과 미흡, 기업 내부 정보의 사외 유출 우려 등의 요인과 국내의 폐쇄적 기업문화 등이 요인으로 국내 화주기업들은 물류부문을 제3자물류기업과 제휴하는 전략을 활용하기보다는 자사물류 중심으로 물류를 취급하거나 단순 하청식의 단위별 아웃소싱 수준에 머물고 있는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 제3자물류의 기본 개념과 국내 물류기업 현황을 파악하고 국내·외 제3자물류기업을 중심으로 제3자물류기업의 사례를 분석하여 국내 제3자물류기업의 문제점이 무엇인지를 분석하였다. 또한 국내 화주기업의 제3자물류 활용 현황을 분석하고 기존 사례를 기반으로 국내 물류기업의 제3자물류 고도화 방안을 정부 측면과 화주기업, 물류기업의 양 측면으로 제시하였다. 제시된 주요방안을 요약하면 첫째로, 정부 측면에서 보면 새롭게 수정한 국가물류기본계획(안)(2011~2020)의 비전은 2020년 글로벌 물류강국의 실현을 목표로 하여, 세부적으로는 국가물류체계의 효율성 강화, 물류를 통한 국부창출, 물류부문의 장기적 성장역량 확보라는 정책목표를 통해 21세기 저탄소 녹색성장을 선도하는 글로벌 물류강국의 구축에 중점을 두고 있다. 둘째로, 화주기업 측면에서 보면, 핵심역량(Core Competency)에 자원을 집중시키고 그 이외의 모든 부문은 아웃소싱을 하므로 서, 민첩성을 확보하고 환경변화에 유연하게 대응할 수 있는 스피드(Speed) 경영이 요구된다. 최근에는 현금흐름(Cash Flow)경영의 중요성이 요청되고 있는 가운데 물류 관련 투자의 억제를 위한 제3자물류의 이용을 확대 하는 것 이 바람직해지고 있다. 셋째로, 물류기업 측면에서 보면, 공급체인(supply chain) 전체에서의 리드타임(lead time)을 단축하고 경영 판단에 필수 불가결한 정보를 항상 파악하기 위해 화주기업의 물류와 연계된 고도의 정보시스템의 구축이 요구된다. 또한 물류 개선 방안을 구체적으로 제안하고, 코스트를 삭감하는 방향으로 그 제안을 설득력 있게 프레젠테이션 할 수 있는 컨설팅 능력(Consulting skills)을 갖추어야 한다. 이러한 흐름을 지속적으로 발전시켜 물류 시스템을 효율화시켜 가는 것이 무엇보다 중요하다. 그 능력이 바로 물류현장의 작업능력이며, 물류기업에게 있어서 경쟁우위를 확보하기 위한 중요한 원천이라 할 수 있다. 넷째로, 인수합병(M&A)은 단순히 기업의 규모를 키우는 수단이 아니라 기업의 질적 성장도 함께 도모할 수 있기 때문에 시장 점유율을 늘리거나 사업을 광역화, 다각화하고, 향후 시장성이 높은 분야로의 사업영역 확장이 필요하다. 끝으로 최근 공급망 최적화, 에너지 비용 급등, 위험관리 정책수립 및 절차 구축과 함께 주요 이슈로 그린 로지스틱스(Green Logistics), 즉 공급망 및 물류 운영 시 발생하는 온실가스 배출과 환경오염 물질 배출을 줄여야 한다는 것이다. 따라서 저탄소 녹색성장이 이슈로 등장하면서 환경문제를 비용 요소로만 인식해오던 기업에서도 환경대응은 필수적인 활동으로 시행하지 않을 수 없는 조건이 되고 있다. 이상의 결과를 요약해 볼 때, 제3자물류의 고도화를 위해서는 기본적으로 자사물류에서 위탁물류로의 혁신적 변화를 추구함은 물론 물류아웃소싱을 단순위탁보다는 상생(win-win)을 위한 전략적 제휴로 인식 하고, 물류비 절감 차원으로만 그칠 것이 아니라 종합적인 물류 서비스 개선, 고객만족도 향상과 친환경 경영에 초점을 두어야 할 것이다.
Since the late 1980s started the business re-engineering journal impact the progress of the company in terms of their work to reconfigure the core business, except that additional work was outsourced, the process of outsourcing in the logistics sector is the main target was highlighted. This is the ...
Since the late 1980s started the business re-engineering journal impact the progress of the company in terms of their work to reconfigure the core business, except that additional work was outsourced, the process of outsourcing in the logistics sector is the main target was highlighted. This is the globalization of corporate management to become more widespread distribution network, depending on complexity and the increasing importance of logistics management, but only its internal resources relative to the entire logistics system operating hagieneun efficiency is limited. Therefore, the efficiency of logistics outsourcing logistics unit in order to pursue doing business operators, as well as improve the company's logistics processes and logistics across the proposal to proceed with a comprehensive logistics system has to be specialized In this context, the 3PL as a better or worse, the basic trend is the emergence and spread the flow of time has become. If the United States and European shippers about 70-80% of companies and found that the logistics outsourcing has become. But the case of domestic shippers 2009year companies to leverage their 3PL says his company to 48.2% is very low compared to developed countries. Include the issue of domestic 3PL service awareness and a lack of information, lack of substantial effects of logistics costs, companies concerned about internal factors such as disclosure of information outside of the closed corporate culture and domestic factors, domestic shippers and companies Logistics and 3PL companies and their partners, rather than taking advantage of a strategy for its logistics center logistics outsourcing deal or a simple sub-Unit-level expression was staying. This study of the basic concepts of 3PL and logistics status of current domestic and domestic and international 3PL companies by analyzing the cases of domestic 3PL companies what the problem was analyzed. The company's domestic shippers and 3PL Utilization analysis and based on existing cases of domestic 3PL logistics side of the government and the shippers corporate advancement plan, presented to both sides of logistics. First presented is a summary of key measures, the government from the perspective of the newly revised National Logistics Plan (Draft) (2011-2020) vision of a global logistics powerhouse in 2020 with the goal of the realization, in detail, include national logistics enhance efficiency, logistics, through the national wealth, Logistics The policy goal of securing long-term growth capacity green growth through the 21st century's leading global distribution of power is focused on building. Second, companies from the perspective of shippers, focus resources on core competencies and outsource all other sectors, because the West, agility and flexibility to respond to environmental changes will require a speed management. In recent years the importance of cash flow management of the logistics related to this request are 3PL for the Suppression of the investment to expand the use of what is desirable. Third, from the perspective of logistics, supply chain management to shorten lead times in the vital information is always at the discretion to determine the height of style coupled with company's logistics information system is required. In addition, specific suggestions to improve logistics and reduce the cost of the proposal in a way convincing to the presentation should have a consulting capacity. These flows continue to develop efficient logistics system that catalyzes what is more important than going. The power is the ability to work in that field logistics, logistics company in a major source of competitive advantage can be called for. Fourth, mergers and acquisitions (M & A) just size of the company to raise means your company's qualitative growth with a last because the market share increase or a business to expand, diversify, the next marketable sectors of the business area Expansion is needed. Finally, recent supply-chain optimization, and soaring energy costs, risk management policies and procedures as a major issue, along with building green logistics, supply chain and logistics operations that occur during greenhouse gas emissions and reduce environmental emissions is that. Therefore, this issue emerged as green growth and environmental problems which had recognized only as a cost factor in business activity is an essential response to the environment may not be performed without the conditions are. When you view a summary of the results, for the sophistication of 3PL logistics, by default, in its commitment to the revolutionary changes in logistics and logistics outsourcing as well as to pursue, rather than a simple commitment to strategic partnership for mutual recognition, and logistics cost levels comprehensive logistics services, not only would stop improvement, customer satisfaction and will focus on environmental management.
Since the late 1980s started the business re-engineering journal impact the progress of the company in terms of their work to reconfigure the core business, except that additional work was outsourced, the process of outsourcing in the logistics sector is the main target was highlighted. This is the globalization of corporate management to become more widespread distribution network, depending on complexity and the increasing importance of logistics management, but only its internal resources relative to the entire logistics system operating hagieneun efficiency is limited. Therefore, the efficiency of logistics outsourcing logistics unit in order to pursue doing business operators, as well as improve the company's logistics processes and logistics across the proposal to proceed with a comprehensive logistics system has to be specialized In this context, the 3PL as a better or worse, the basic trend is the emergence and spread the flow of time has become. If the United States and European shippers about 70-80% of companies and found that the logistics outsourcing has become. But the case of domestic shippers 2009year companies to leverage their 3PL says his company to 48.2% is very low compared to developed countries. Include the issue of domestic 3PL service awareness and a lack of information, lack of substantial effects of logistics costs, companies concerned about internal factors such as disclosure of information outside of the closed corporate culture and domestic factors, domestic shippers and companies Logistics and 3PL companies and their partners, rather than taking advantage of a strategy for its logistics center logistics outsourcing deal or a simple sub-Unit-level expression was staying. This study of the basic concepts of 3PL and logistics status of current domestic and domestic and international 3PL companies by analyzing the cases of domestic 3PL companies what the problem was analyzed. The company's domestic shippers and 3PL Utilization analysis and based on existing cases of domestic 3PL logistics side of the government and the shippers corporate advancement plan, presented to both sides of logistics. First presented is a summary of key measures, the government from the perspective of the newly revised National Logistics Plan (Draft) (2011-2020) vision of a global logistics powerhouse in 2020 with the goal of the realization, in detail, include national logistics enhance efficiency, logistics, through the national wealth, Logistics The policy goal of securing long-term growth capacity green growth through the 21st century's leading global distribution of power is focused on building. Second, companies from the perspective of shippers, focus resources on core competencies and outsource all other sectors, because the West, agility and flexibility to respond to environmental changes will require a speed management. In recent years the importance of cash flow management of the logistics related to this request are 3PL for the Suppression of the investment to expand the use of what is desirable. Third, from the perspective of logistics, supply chain management to shorten lead times in the vital information is always at the discretion to determine the height of style coupled with company's logistics information system is required. In addition, specific suggestions to improve logistics and reduce the cost of the proposal in a way convincing to the presentation should have a consulting capacity. These flows continue to develop efficient logistics system that catalyzes what is more important than going. The power is the ability to work in that field logistics, logistics company in a major source of competitive advantage can be called for. Fourth, mergers and acquisitions (M & A) just size of the company to raise means your company's qualitative growth with a last because the market share increase or a business to expand, diversify, the next marketable sectors of the business area Expansion is needed. Finally, recent supply-chain optimization, and soaring energy costs, risk management policies and procedures as a major issue, along with building green logistics, supply chain and logistics operations that occur during greenhouse gas emissions and reduce environmental emissions is that. Therefore, this issue emerged as green growth and environmental problems which had recognized only as a cost factor in business activity is an essential response to the environment may not be performed without the conditions are. When you view a summary of the results, for the sophistication of 3PL logistics, by default, in its commitment to the revolutionary changes in logistics and logistics outsourcing as well as to pursue, rather than a simple commitment to strategic partnership for mutual recognition, and logistics cost levels comprehensive logistics services, not only would stop improvement, customer satisfaction and will focus on environmental management.
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