공연장 무대장치 감독은 공연장에 소속되어 공연팀이 공연을 안전하고 원활하게 할 수 있도록 관리·감독하고 그 외 무대기계 시스템을 조작·유지하며, 공연장을 관리·보수하고, 지진 및 화재 등의 위급상황에서 관객을 안전하게 대피시키는 등의 업무를 맡은 공연장 무대장치 분야의 총괄 책임자이다. 본 연구에서는 공연장 무대장치를 관리하는 무대장치감독의 업무에 관한 연구를 통하여 그 중요성을 인지하고 관련지식과 문제점을 파악하고 개선방향을 제시하여 실제 공연장을 관리하는 무대장치감독들의 업무에 일조하고 공연의 질적 향상에 조금이나마 도움이 되고자 한다. 공연장 무대장치감독의 위치를 파악하기 위하여 각 공연장의 특성에 따른 기술진 조직구성을 확인해 본 결과 자주제작극장은 세분화되고 복잡한 기술진으로 구성되어 있고 임대극장은 단순한 조직구성으로 되어 있음을 확인하였다. 공연장 무대장치감독이 알아야 할 법규와 규정에 대하여 연구하여 무대장치감독이 기본적으로 숙지하여야 할 공연장 관련법규와 규정에 대하여 자세히 알아보았다. 공연장 무대장치감독의 업무를 안전관리와 설비 및 보유장치 관리로 나누어 안전관리에서는 안전과 소방, ...
공연장 무대장치 감독은 공연장에 소속되어 공연팀이 공연을 안전하고 원활하게 할 수 있도록 관리·감독하고 그 외 무대기계 시스템을 조작·유지하며, 공연장을 관리·보수하고, 지진 및 화재 등의 위급상황에서 관객을 안전하게 대피시키는 등의 업무를 맡은 공연장 무대장치 분야의 총괄 책임자이다. 본 연구에서는 공연장 무대장치를 관리하는 무대장치감독의 업무에 관한 연구를 통하여 그 중요성을 인지하고 관련지식과 문제점을 파악하고 개선방향을 제시하여 실제 공연장을 관리하는 무대장치감독들의 업무에 일조하고 공연의 질적 향상에 조금이나마 도움이 되고자 한다. 공연장 무대장치감독의 위치를 파악하기 위하여 각 공연장의 특성에 따른 기술진 조직구성을 확인해 본 결과 자주제작극장은 세분화되고 복잡한 기술진으로 구성되어 있고 임대극장은 단순한 조직구성으로 되어 있음을 확인하였다. 공연장 무대장치감독이 알아야 할 법규와 규정에 대하여 연구하여 무대장치감독이 기본적으로 숙지하여야 할 공연장 관련법규와 규정에 대하여 자세히 알아보았다. 공연장 무대장치감독의 업무를 안전관리와 설비 및 보유장치 관리로 나누어 안전관리에서는 안전과 소방, 위험관리로 분류하였고 안전에서는 안전교육에 대한 구체적인 내용과 안전관리의 요령 및 안전관리의 요점에 대하여 알아보았으며 화재예방 방법에 대하여도 알아보았다. 설비관리에서는 무대시설안전진단의 경우 외국에 비하여 의무검사 주기가 길고 전문성이 부족한 것을 확인함으로써 개선의 필요성을 지적하였다. 보유장치 관리에서는 공연장에서의 작업의 효율성을 높이기 위하여 구비하여야 할 물품을 정리하였다. 본 연구는 국내 공연장 무대장치감독의 업무 현황을 파악하고 그에 대한 개선점을 제시하기 위함을 목적으로 한다. 이를 위하여 공연팀이 공연장에 들어와서 공연을 마치고 나갈 때까지의 일련의 과정에서 무대장치감독의 업무를 단계적으로 살펴보면서 문제점을 지적하였다. 그 결과 공연장 무대장치 감독은 예술성과 안정성, 경제성 사이에서 올바른 결정을 하여 공연장과 공연팀에 좋은 영향을 줄 수 있는 능력이 있어야 함을 알 수 있었다. 결론적으로 공연장 무대장치감독은 공연팀의 무대장치 및 공연장 시설을 안전하게 사용할 수 있도록 관리·감독하여야 하는 업무를 맡고 있다. 공연장무대장치감독의 업무는 우선 공연장의 위험의 존재를 확인하여 조사하고 이를 토대로 위험을 제거 혹은 감소 시켜야 하며 공연장의 안전을 유지해야 한다. 또한 무대기계 설비 점검 및 화재예방 관리를 하여야 하고 무대 기계설비에 대하여는 매뉴얼을 작성하여야 한다. 그리고 검사를 통하여 발견된 문제점을 개선하여야 한다. 공연장 무대시설 관련 법규 및 규정에 대하여는 정확한 법률적 지식이 필요하다. 마지막으로 다른 공연장의 무대시설로 인한 안전사고 사례 등을 통하여 자신이 관리하는 공연장의 시설을 보완해야 한다. 이와 같이 공연장 무대장치감독의 업무에 관한 연구를 하였다. 그 결과 공연장 무대장치감독이 공연의 예술성과 경제성을 고려하면서도 안전을 확보할 수 있기 위하여서는 그 업무에 필요한 지식 및 자격을 갖추어야 함을 알 수 있었다. 공연장의 숫자는 계속해서 증가하고 있으며 공연장 사고도 끊이지 않고 있다. 이러한 중요한 시기에 공연장 무대장치감독의 업무의 관한 연구가 공연장 관리와 안전문제에 조금이나마 개선방향을 제시할 수 있기를 바란다.
공연장 무대장치 감독은 공연장에 소속되어 공연팀이 공연을 안전하고 원활하게 할 수 있도록 관리·감독하고 그 외 무대기계 시스템을 조작·유지하며, 공연장을 관리·보수하고, 지진 및 화재 등의 위급상황에서 관객을 안전하게 대피시키는 등의 업무를 맡은 공연장 무대장치 분야의 총괄 책임자이다. 본 연구에서는 공연장 무대장치를 관리하는 무대장치감독의 업무에 관한 연구를 통하여 그 중요성을 인지하고 관련지식과 문제점을 파악하고 개선방향을 제시하여 실제 공연장을 관리하는 무대장치감독들의 업무에 일조하고 공연의 질적 향상에 조금이나마 도움이 되고자 한다. 공연장 무대장치감독의 위치를 파악하기 위하여 각 공연장의 특성에 따른 기술진 조직구성을 확인해 본 결과 자주제작극장은 세분화되고 복잡한 기술진으로 구성되어 있고 임대극장은 단순한 조직구성으로 되어 있음을 확인하였다. 공연장 무대장치감독이 알아야 할 법규와 규정에 대하여 연구하여 무대장치감독이 기본적으로 숙지하여야 할 공연장 관련법규와 규정에 대하여 자세히 알아보았다. 공연장 무대장치감독의 업무를 안전관리와 설비 및 보유장치 관리로 나누어 안전관리에서는 안전과 소방, 위험관리로 분류하였고 안전에서는 안전교육에 대한 구체적인 내용과 안전관리의 요령 및 안전관리의 요점에 대하여 알아보았으며 화재예방 방법에 대하여도 알아보았다. 설비관리에서는 무대시설안전진단의 경우 외국에 비하여 의무검사 주기가 길고 전문성이 부족한 것을 확인함으로써 개선의 필요성을 지적하였다. 보유장치 관리에서는 공연장에서의 작업의 효율성을 높이기 위하여 구비하여야 할 물품을 정리하였다. 본 연구는 국내 공연장 무대장치감독의 업무 현황을 파악하고 그에 대한 개선점을 제시하기 위함을 목적으로 한다. 이를 위하여 공연팀이 공연장에 들어와서 공연을 마치고 나갈 때까지의 일련의 과정에서 무대장치감독의 업무를 단계적으로 살펴보면서 문제점을 지적하였다. 그 결과 공연장 무대장치 감독은 예술성과 안정성, 경제성 사이에서 올바른 결정을 하여 공연장과 공연팀에 좋은 영향을 줄 수 있는 능력이 있어야 함을 알 수 있었다. 결론적으로 공연장 무대장치감독은 공연팀의 무대장치 및 공연장 시설을 안전하게 사용할 수 있도록 관리·감독하여야 하는 업무를 맡고 있다. 공연장무대장치감독의 업무는 우선 공연장의 위험의 존재를 확인하여 조사하고 이를 토대로 위험을 제거 혹은 감소 시켜야 하며 공연장의 안전을 유지해야 한다. 또한 무대기계 설비 점검 및 화재예방 관리를 하여야 하고 무대 기계설비에 대하여는 매뉴얼을 작성하여야 한다. 그리고 검사를 통하여 발견된 문제점을 개선하여야 한다. 공연장 무대시설 관련 법규 및 규정에 대하여는 정확한 법률적 지식이 필요하다. 마지막으로 다른 공연장의 무대시설로 인한 안전사고 사례 등을 통하여 자신이 관리하는 공연장의 시설을 보완해야 한다. 이와 같이 공연장 무대장치감독의 업무에 관한 연구를 하였다. 그 결과 공연장 무대장치감독이 공연의 예술성과 경제성을 고려하면서도 안전을 확보할 수 있기 위하여서는 그 업무에 필요한 지식 및 자격을 갖추어야 함을 알 수 있었다. 공연장의 숫자는 계속해서 증가하고 있으며 공연장 사고도 끊이지 않고 있다. 이러한 중요한 시기에 공연장 무대장치감독의 업무의 관한 연구가 공연장 관리와 안전문제에 조금이나마 개선방향을 제시할 수 있기를 바란다.
The description of a chief stage carpenter's duty is a varied one. They would be affiliated to the venue and take general responsibility of the venue's stage and technical system. Their duties includes securing the safe and polished operation of the relevant performance, operating and main taining t...
The description of a chief stage carpenter's duty is a varied one. They would be affiliated to the venue and take general responsibility of the venue's stage and technical system. Their duties includes securing the safe and polished operation of the relevant performance, operating and main taining the stage technical system, and managing any repairs of the venue. They must also evacuate the audience in emergencies such as earthquakes and fires. The research objective is to understand the duty of a chief stage carpenter and propose a solution for improvement. To achieve the objective, problems are pointed out in a line of events, from when the performance team enters the venue until they leave. In order to assess the status of a chief stage carpenter, results taken by a technical team were analyzed and classified. The results confirmed that the formation of an access production theater's technical staff is complex and departmentalized, while that of a rental venue's is relatively simple. Inquiries were made in to the codes and regulations that a chief stage carpenter must adhere to. It is essential to assess the codes and regulations that govern a venue, and ascertain that the chief stage carpenter is fully aware of them. The duty of a chief stage carpenter was categorized into safety management, facility management and equipment management. The study on the safety management sector is comprised of specific safety education contents, know-how, and points in safety management along with fire prevention. The study on facility management indicates domestic problems for improvement, such as excessively long inspection periods and lack of specialty. A list of required articles for efficiency is laid out in the equipment management sector. A chief stage carpenter takes responsibility for the performance team's safe use of stage settings and facilities. It is a chief stage carpenter's responsibility to carry out a risk assessment inside the venue and based upon this, remove or decrease the risk in order to protect the safety of the venue. Furthermore, inspection of the stage facilities and an inspection for fire prevention must be conducted, and a manual of safe use of the stage facilities must be set out. Any detected problems must also be improved. Lastly, a venue should supplement its own risk assessment by referring to other venues and their safety records. As has been demonstrated, a chief carpenter's duty has been researched. In consequence, considering the performance's artistry and economics, a chief stage carpenter needs to possess the knowledge and qualifications relevant to their profession in order to secure safety. The number of theater venues are rising steadily and accidents are increasing. In an important period like this, a study based upon a chief stage carpenter's duty is crucial in order that correct supervision and safety precautions are implemented.
The description of a chief stage carpenter's duty is a varied one. They would be affiliated to the venue and take general responsibility of the venue's stage and technical system. Their duties includes securing the safe and polished operation of the relevant performance, operating and main taining the stage technical system, and managing any repairs of the venue. They must also evacuate the audience in emergencies such as earthquakes and fires. The research objective is to understand the duty of a chief stage carpenter and propose a solution for improvement. To achieve the objective, problems are pointed out in a line of events, from when the performance team enters the venue until they leave. In order to assess the status of a chief stage carpenter, results taken by a technical team were analyzed and classified. The results confirmed that the formation of an access production theater's technical staff is complex and departmentalized, while that of a rental venue's is relatively simple. Inquiries were made in to the codes and regulations that a chief stage carpenter must adhere to. It is essential to assess the codes and regulations that govern a venue, and ascertain that the chief stage carpenter is fully aware of them. The duty of a chief stage carpenter was categorized into safety management, facility management and equipment management. The study on the safety management sector is comprised of specific safety education contents, know-how, and points in safety management along with fire prevention. The study on facility management indicates domestic problems for improvement, such as excessively long inspection periods and lack of specialty. A list of required articles for efficiency is laid out in the equipment management sector. A chief stage carpenter takes responsibility for the performance team's safe use of stage settings and facilities. It is a chief stage carpenter's responsibility to carry out a risk assessment inside the venue and based upon this, remove or decrease the risk in order to protect the safety of the venue. Furthermore, inspection of the stage facilities and an inspection for fire prevention must be conducted, and a manual of safe use of the stage facilities must be set out. Any detected problems must also be improved. Lastly, a venue should supplement its own risk assessment by referring to other venues and their safety records. As has been demonstrated, a chief carpenter's duty has been researched. In consequence, considering the performance's artistry and economics, a chief stage carpenter needs to possess the knowledge and qualifications relevant to their profession in order to secure safety. The number of theater venues are rising steadily and accidents are increasing. In an important period like this, a study based upon a chief stage carpenter's duty is crucial in order that correct supervision and safety precautions are implemented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.