본 연구의 목적은 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 구성하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용 효과를 검정하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수·학습 방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가?
둘째, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
먼저, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 구성하기 위해 문헌 분석, ...
본 연구의 목적은 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 구성하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용 효과를 검정하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수·학습 방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가?
둘째, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
먼저, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 구성하기 위해 문헌 분석, 요구 분석, 프로그램의 시안 구성, 1차 전문가 협의, 예비 연구, 2차 전문가 협의를 거쳐 최종적으로 본 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적 및 목표는 유아의 언어에 대한 태도·지식·기능의 종합적인 발달을 도모하는 것이다. 프로그램의 교육 내용은 듣기·말하기·읽기·쓰기의 네 영역으로 구성하였으며 각 영역의 하위 교육 내용을 태도·지식·기능으로 구분하여 하위 교육 내용을 구성하였다. 교수·학습의 전반적인 방향은 유아의 경험을 소재로 한 말하기를 시작으로 총체적 언어활동을 전개하는 과정에서 문자의 기초교육이 이루어지도록 하였다. 또한 언어활동은 놀이 중심으로 이루어지며 교사, 또래, 부모와 이를 경험할 수 있도록 하며 듣기·말하기·읽기·쓰기의 과정이 통합되고 이 과정에서 태도·지식·기능의 발달을 도모하도록 하였다. 교수·학습 과정은 전체-부분-전체의 순서로 구성하였고, 교수전략은 질문하기, 설명하기, 모델링, 협동학습, 피드백, 유아의 말을 소리 내며 받아 적기, 손가락으로 짚어가며 함께 읽기, 단서를 활용하여 함께 쓰기, 독립적 읽기, 독립적 쓰기로 구성하였다. 교수·학습 자료로 유아의 경험, 개별 낱말카드, 문학작품, 그림과 사진, 전자 매체, 교재·교구, 게시자료 등을 사용하며 프로그램의 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 나누어 실시하였다.
다음으로, 본 프로그램의 적용 효과를 검정하기 위하여 2010년 4월부터 7월까지 경기도 구리시에 위치한 D유치원 만 5세 유아 62명(실험집단 31명, 비교집단 31명)을 대상으로 총 16주간 프로그램을 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 기존의 검사 도구들을 수정·보완하여 언어 태도, 언어 지식, 언어 기능에 해당되는 검사들을 구성하고, 이 도구를 사용하여 사전검사를 실시하였다. 14주간의 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하고 사전-사후검사 자료를 SPSS 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA) 방식으로 통계처리 하였다. 위와 같이 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 적용하여 유아의 언어 태도, 언어 지식, 언어 기능에 미친 효과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 본 프로그램이 언어 태도에 미친 효과를 알아본 결과, 말하기 태도(F= 16.52, p<.001), 읽기 태도(F=7.83, p<.01), 쓰기 태도(F=15.18, p<.001)에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 언어 지식에 미친 효과를 살펴보면, 음운 인식(F=144.68, p<.001), 구문 지식(F=4.98, p<.05), 어휘 지식(F=21.15, p<.001)에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 언어 기능에서는 읽기 능력(F=4.85, p<.05), 쓰기 능력(F=39.71, p<.001), 언어 표현력(F=23.99, p<.001), 이해력(F=7.12, p<.01)의 모든 영역에 해당하는 집단 간 점수 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.
따라서 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램이 유아의 언어 태도, 언어 지식, 언어 기능을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 구성하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용 효과를 검정하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수·학습 방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가?
둘째, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
먼저, 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 구성하기 위해 문헌 분석, 요구 분석, 프로그램의 시안 구성, 1차 전문가 협의, 예비 연구, 2차 전문가 협의를 거쳐 최종적으로 본 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적 및 목표는 유아의 언어에 대한 태도·지식·기능의 종합적인 발달을 도모하는 것이다. 프로그램의 교육 내용은 듣기·말하기·읽기·쓰기의 네 영역으로 구성하였으며 각 영역의 하위 교육 내용을 태도·지식·기능으로 구분하여 하위 교육 내용을 구성하였다. 교수·학습의 전반적인 방향은 유아의 경험을 소재로 한 말하기를 시작으로 총체적 언어활동을 전개하는 과정에서 문자의 기초교육이 이루어지도록 하였다. 또한 언어활동은 놀이 중심으로 이루어지며 교사, 또래, 부모와 이를 경험할 수 있도록 하며 듣기·말하기·읽기·쓰기의 과정이 통합되고 이 과정에서 태도·지식·기능의 발달을 도모하도록 하였다. 교수·학습 과정은 전체-부분-전체의 순서로 구성하였고, 교수전략은 질문하기, 설명하기, 모델링, 협동학습, 피드백, 유아의 말을 소리 내며 받아 적기, 손가락으로 짚어가며 함께 읽기, 단서를 활용하여 함께 쓰기, 독립적 읽기, 독립적 쓰기로 구성하였다. 교수·학습 자료로 유아의 경험, 개별 낱말카드, 문학작품, 그림과 사진, 전자 매체, 교재·교구, 게시자료 등을 사용하며 프로그램의 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 나누어 실시하였다.
다음으로, 본 프로그램의 적용 효과를 검정하기 위하여 2010년 4월부터 7월까지 경기도 구리시에 위치한 D유치원 만 5세 유아 62명(실험집단 31명, 비교집단 31명)을 대상으로 총 16주간 프로그램을 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 기존의 검사 도구들을 수정·보완하여 언어 태도, 언어 지식, 언어 기능에 해당되는 검사들을 구성하고, 이 도구를 사용하여 사전검사를 실시하였다. 14주간의 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하고 사전-사후검사 자료를 SPSS 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA) 방식으로 통계처리 하였다. 위와 같이 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램을 적용하여 유아의 언어 태도, 언어 지식, 언어 기능에 미친 효과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 본 프로그램이 언어 태도에 미친 효과를 알아본 결과, 말하기 태도(F= 16.52, p<.001), 읽기 태도(F=7.83, p<.01), 쓰기 태도(F=15.18, p<.001)에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 언어 지식에 미친 효과를 살펴보면, 음운 인식(F=144.68, p<.001), 구문 지식(F=4.98, p<.05), 어휘 지식(F=21.15, p<.001)에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 언어 기능에서는 읽기 능력(F=4.85, p<.05), 쓰기 능력(F=39.71, p<.001), 언어 표현력(F=23.99, p<.001), 이해력(F=7.12, p<.01)의 모든 영역에 해당하는 집단 간 점수 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.
따라서 균형적 접근법에 기초한 유아언어교육 프로그램이 유아의 언어 태도, 언어 지식, 언어 기능을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to develop a language education program for young children based on the balanced approach and to investigate the effects of this program after applying it to five-year-old children. In order to achieve its purpose, I conducted research on the effects of the program afte...
The purpose of this study was to develop a language education program for young children based on the balanced approach and to investigate the effects of this program after applying it to five-year-old children. In order to achieve its purpose, I conducted research on the effects of the program after performing the study to design it. The research questions of this study were as follows:
First, what were the goal and objectives, the educational contents, the teaching and learning methods, and the evaluation methods of a language education program for young children based on the balanced approach?
Second, what were the effects of the application of a language education program for young children based on the balanced approach? In order to develop a language education program for young children based on the balanced approach, I studied and analyzed the literature related to language education and the balanced approach in early childhood education. And the researcher did preliminary study. Finally, a language education program for young children based on the balanced approach was developed, reflecting the results of the literature study and the preliminary research, and after review by several early childhood education and language education experts. The goal of this program was to improve young children's language attitude, knowledge, and function. The educational contents of this program consisted of four parts: listening, speaking, reading and writing. Each part consisted of attitude, knowledge, and function. The teaching and learning methods of this program were as follows: The basic approach to teaching and learning was to make children speak about their experiences as a starter, and learn basic reading and writing skills while they were fully engaged in whole language activities. Language activities were based on games in which teachers, peers, and parents were allowed to participate. During the process of integrating listening, speaking, reading and writing skills, development of attitude, knowledge, and functions was promoted. The teaching and learning procedure had three steps: the whole, the parts, the whole. The teaching strategies were questioning, explanation, modeling, cooperative learning, feedback, writing down aloud children's speaking, shared finger-point reading, independent reading and independent writing. The teaching and learning materials were young children's experiences, individual word cards, literary works, pictures and photos, electronic media, language teaching materials and materials on the notice board. The evaluation methods of this program consisted of three parts: diagnostic evaluation, formative evaluation, and summative evaluation. To perform these evaluations, formal and informal methods were applied as appropriate. This program was applied to sixty-two 5-year-old children(31 children in the experimental group and 31 children in the comparative group) at 'D' kindergarten in Guri, Kyungkido, for sixteen weeks(April, 2010-July, 2010). To examine the effects of a language education program for young children based on the balanced approach on children's language attitude, knowledge and function, pre-test and post-test were taken. The collected data were analyzed by ANCOVA with SPSS program. The effects of the application of a language education program for young children based on the balanced approach were as follows:
First, as a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences between the experimental group and the comparative group in young children's speaking attitude(F=16.52, p<.001), reading attitude(F=7.83, p<.01), and writing attitude(F=15.18, p<.001). These results indicated that this program was effective for improving young children's language attitude.
Second, as a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences between the experimental group and the comparative group in young children's phonological awareness(F=144.68, p<.001), grammatical knowledge(F=4.98, p<.05), vocabulary knowledge(F=21.15, p<.001). These results indicated that this program was effective for improving young children's language knowledge.
Third, as a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences between the experimental group and the comparative group in young children's reading ability(F=4.85, p<.05), writing ability(F=39.71, p<.001), language expression ability(F=23.99, p<.001), comprehension(F=7.12, p<.01). These results indicated that this program was effective for improving young children's language function.
The purpose of this study was to develop a language education program for young children based on the balanced approach and to investigate the effects of this program after applying it to five-year-old children. In order to achieve its purpose, I conducted research on the effects of the program after performing the study to design it. The research questions of this study were as follows:
First, what were the goal and objectives, the educational contents, the teaching and learning methods, and the evaluation methods of a language education program for young children based on the balanced approach?
Second, what were the effects of the application of a language education program for young children based on the balanced approach? In order to develop a language education program for young children based on the balanced approach, I studied and analyzed the literature related to language education and the balanced approach in early childhood education. And the researcher did preliminary study. Finally, a language education program for young children based on the balanced approach was developed, reflecting the results of the literature study and the preliminary research, and after review by several early childhood education and language education experts. The goal of this program was to improve young children's language attitude, knowledge, and function. The educational contents of this program consisted of four parts: listening, speaking, reading and writing. Each part consisted of attitude, knowledge, and function. The teaching and learning methods of this program were as follows: The basic approach to teaching and learning was to make children speak about their experiences as a starter, and learn basic reading and writing skills while they were fully engaged in whole language activities. Language activities were based on games in which teachers, peers, and parents were allowed to participate. During the process of integrating listening, speaking, reading and writing skills, development of attitude, knowledge, and functions was promoted. The teaching and learning procedure had three steps: the whole, the parts, the whole. The teaching strategies were questioning, explanation, modeling, cooperative learning, feedback, writing down aloud children's speaking, shared finger-point reading, independent reading and independent writing. The teaching and learning materials were young children's experiences, individual word cards, literary works, pictures and photos, electronic media, language teaching materials and materials on the notice board. The evaluation methods of this program consisted of three parts: diagnostic evaluation, formative evaluation, and summative evaluation. To perform these evaluations, formal and informal methods were applied as appropriate. This program was applied to sixty-two 5-year-old children(31 children in the experimental group and 31 children in the comparative group) at 'D' kindergarten in Guri, Kyungkido, for sixteen weeks(April, 2010-July, 2010). To examine the effects of a language education program for young children based on the balanced approach on children's language attitude, knowledge and function, pre-test and post-test were taken. The collected data were analyzed by ANCOVA with SPSS program. The effects of the application of a language education program for young children based on the balanced approach were as follows:
First, as a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences between the experimental group and the comparative group in young children's speaking attitude(F=16.52, p<.001), reading attitude(F=7.83, p<.01), and writing attitude(F=15.18, p<.001). These results indicated that this program was effective for improving young children's language attitude.
Second, as a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences between the experimental group and the comparative group in young children's phonological awareness(F=144.68, p<.001), grammatical knowledge(F=4.98, p<.05), vocabulary knowledge(F=21.15, p<.001). These results indicated that this program was effective for improving young children's language knowledge.
Third, as a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences between the experimental group and the comparative group in young children's reading ability(F=4.85, p<.05), writing ability(F=39.71, p<.001), language expression ability(F=23.99, p<.001), comprehension(F=7.12, p<.01). These results indicated that this program was effective for improving young children's language function.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.