본 연구는 놀이를 통한 유아발레 수업이 유아에게 미치는 영향중 정서, 사회적 발달 및 학습 흥미도에 대한 부모들의 인식도에 대해 알아봄으로써 유아발레교육 발전에 도움이 되는 자료를 제공하여 차후 놀이를 통한 유아발레 교육 프로그램 제시에 그 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 놀이를 통한 유아발레수업 이후 자녀의 정서적 발달이 보다 향상될 것이다. 2. 놀이를 통한 유아발레수업 이후 자녀의 사회적 발달이 보다 향상될 것이다. 3. 자녀의 성별에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 4. 자녀의 나이에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 5. 자녀의 발레수업 기간에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 이러한 연구문제를 분석하기 위하여 서울특별시 동작구 분화센터에서 유아발레수업을 받은 5-7세 유아 남녀 92명을 대상으로 놀이를 통한 유아발레 수업을 통하여 부모들에게 설문지를 사용하여 조사를 실시하였다. 수집된 설문지의 ...
본 연구는 놀이를 통한 유아발레 수업이 유아에게 미치는 영향중 정서, 사회적 발달 및 학습 흥미도에 대한 부모들의 인식도에 대해 알아봄으로써 유아발레교육 발전에 도움이 되는 자료를 제공하여 차후 놀이를 통한 유아발레 교육 프로그램 제시에 그 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 놀이를 통한 유아발레수업 이후 자녀의 정서적 발달이 보다 향상될 것이다. 2. 놀이를 통한 유아발레수업 이후 자녀의 사회적 발달이 보다 향상될 것이다. 3. 자녀의 성별에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 4. 자녀의 나이에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 5. 자녀의 발레수업 기간에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 이러한 연구문제를 분석하기 위하여 서울특별시 동작구 분화센터에서 유아발레수업을 받은 5-7세 유아 남녀 92명을 대상으로 놀이를 통한 유아발레 수업을 통하여 부모들에게 설문지를 사용하여 조사를 실시하였다. 수집된 설문지의 신뢰성 검증은 신뢰성 cronbach's α 계수를 산출하여 검증하였고 이러한 과정은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 통계패키지를 통해 분석하였다. 분석기법으로는 자녀의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율 등 빈도분석을 실시하였고 정서적, 사회적 발달의 사전, 사후 차이검증 및 학습 흥미도에 관한 자녀의 일반적 특성에 따른 차이검증은 t-test, 일원배치분산분석을 통해 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자녀의 연령은 6세가 가장 많았고, 부모들이 인식하는 발레시작 적정연령에서는 6세가 가장 적당하다고 응답하였다. 발레를 선택한 이유는 신체발달을 위해서가 가장 높게 나타났고, 발레교육의 필요성에 대해서는 필요하다가 97%로 절대적으로 나타났으며 그 이유는 신체발달과 아픔다운 몸매 형성을 위한 것이라고 응답하였다. 또한 발레에 대해 자녀가 흥미를 느낀다가 90%로 나타나 대부분의 유아가 발레수업을 기다리고 흥미를 느끼는 것을 알 수 있었고 놀이발레에 기대하는 장점으로는 자녀가 즐거워한다 라고 하였다.
둘째, 놀이를 통한 정서적 발달의 사전 중요성과 사후 만족도의 차이분석 결과, 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 즉 놀이발레수업을 한 이후 부모들의 자녀의 정서적 발달에 만족도가 높은 것으로 나타나 놀이를 통한 발레수업이 유아의 정서적 발달에 긍정적으로 유의한 영향을 준다고 추론할 수 있었다.
셋째, 놀이를 통한 사회적 발달의 사전 중요성과 사후 만족도의 차이분석 결과, 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 즉 놀이 발레교육을 한 이후 부모들의 자녀의 사회적 발달상 만족도가 높은 것으로 나타나 놀이를 통한 발레교육이 유아의 사회적 발달에 긍정적으로 유의한 영향을 준다고 추론할 수 있었다.
넷째, 자녀의 일반적 특성에 따른 차이분석결과, 자녀 성별에서는 학습 흥미도만 유의한 차이를 나타내어 성별과는 차이가 없음을 알 수 있었고 자녀 나이에 따른 결과에서는 7세 유아들이 정서적 중요성과 만족도, 사회적 중요성과 만족도가 높은 것으로 나타났다. 발레수업 기간 측면에서는 4년 이상 발레를 한 유아들이 정서적 사회적 중요성이 높게 나타났다. 그 외의 경우는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
이와 같이 본 연구를 통해 놀이를 통한 유아발레수업은 사회적, 정서적 발달 및 학습 흥미도에 도움을 줄 수 있는 것으로 부모들이 인식하고 있음을 알 수 있다. 이는 사회의 변화에 따라 유아발레교육도 새롭게 변화되어야 한다는 것에 긍정적인 영행으로 차후 유아 발레교육 프로그램 제시에 새로운 분야로 자리매김하고 창의적 개념을 실어준다는 데 보다 큰 의의가 있다고 여겨진다.
본 연구는 놀이를 통한 유아발레 수업이 유아에게 미치는 영향중 정서, 사회적 발달 및 학습 흥미도에 대한 부모들의 인식도에 대해 알아봄으로써 유아발레교육 발전에 도움이 되는 자료를 제공하여 차후 놀이를 통한 유아발레 교육 프로그램 제시에 그 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 놀이를 통한 유아발레수업 이후 자녀의 정서적 발달이 보다 향상될 것이다. 2. 놀이를 통한 유아발레수업 이후 자녀의 사회적 발달이 보다 향상될 것이다. 3. 자녀의 성별에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 4. 자녀의 나이에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 5. 자녀의 발레수업 기간에 따라 정서적, 사회적 발달과 학습 흥미도에 차이가 있을 것이다. 이러한 연구문제를 분석하기 위하여 서울특별시 동작구 분화센터에서 유아발레수업을 받은 5-7세 유아 남녀 92명을 대상으로 놀이를 통한 유아발레 수업을 통하여 부모들에게 설문지를 사용하여 조사를 실시하였다. 수집된 설문지의 신뢰성 검증은 신뢰성 cronbach's α 계수를 산출하여 검증하였고 이러한 과정은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 통계패키지를 통해 분석하였다. 분석기법으로는 자녀의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율 등 빈도분석을 실시하였고 정서적, 사회적 발달의 사전, 사후 차이검증 및 학습 흥미도에 관한 자녀의 일반적 특성에 따른 차이검증은 t-test, 일원배치분산분석을 통해 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자녀의 연령은 6세가 가장 많았고, 부모들이 인식하는 발레시작 적정연령에서는 6세가 가장 적당하다고 응답하였다. 발레를 선택한 이유는 신체발달을 위해서가 가장 높게 나타났고, 발레교육의 필요성에 대해서는 필요하다가 97%로 절대적으로 나타났으며 그 이유는 신체발달과 아픔다운 몸매 형성을 위한 것이라고 응답하였다. 또한 발레에 대해 자녀가 흥미를 느낀다가 90%로 나타나 대부분의 유아가 발레수업을 기다리고 흥미를 느끼는 것을 알 수 있었고 놀이발레에 기대하는 장점으로는 자녀가 즐거워한다 라고 하였다.
둘째, 놀이를 통한 정서적 발달의 사전 중요성과 사후 만족도의 차이분석 결과, 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 즉 놀이발레수업을 한 이후 부모들의 자녀의 정서적 발달에 만족도가 높은 것으로 나타나 놀이를 통한 발레수업이 유아의 정서적 발달에 긍정적으로 유의한 영향을 준다고 추론할 수 있었다.
셋째, 놀이를 통한 사회적 발달의 사전 중요성과 사후 만족도의 차이분석 결과, 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 즉 놀이 발레교육을 한 이후 부모들의 자녀의 사회적 발달상 만족도가 높은 것으로 나타나 놀이를 통한 발레교육이 유아의 사회적 발달에 긍정적으로 유의한 영향을 준다고 추론할 수 있었다.
넷째, 자녀의 일반적 특성에 따른 차이분석결과, 자녀 성별에서는 학습 흥미도만 유의한 차이를 나타내어 성별과는 차이가 없음을 알 수 있었고 자녀 나이에 따른 결과에서는 7세 유아들이 정서적 중요성과 만족도, 사회적 중요성과 만족도가 높은 것으로 나타났다. 발레수업 기간 측면에서는 4년 이상 발레를 한 유아들이 정서적 사회적 중요성이 높게 나타났다. 그 외의 경우는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
이와 같이 본 연구를 통해 놀이를 통한 유아발레수업은 사회적, 정서적 발달 및 학습 흥미도에 도움을 줄 수 있는 것으로 부모들이 인식하고 있음을 알 수 있다. 이는 사회의 변화에 따라 유아발레교육도 새롭게 변화되어야 한다는 것에 긍정적인 영행으로 차후 유아 발레교육 프로그램 제시에 새로운 분야로 자리매김하고 창의적 개념을 실어준다는 데 보다 큰 의의가 있다고 여겨진다.
This study aims at presenting Ballet training program through play by providing resources to help future children play their perception by investigating infants to the development of ballet education ballet classes for infants through the infant on the emotional, social development and learning inte...
This study aims at presenting Ballet training program through play by providing resources to help future children play their perception by investigating infants to the development of ballet education ballet classes for infants through the infant on the emotional, social development and learning interesting among effects through play.
To achieve the purpose of this study set the following research questions.
1. After childhood ballet lessons through play, children's emotional development will be enhanced. 2. After childhood ballet lessons through play, children's social development would be enhanced more. 3. Depending on your child's gender, emotional, social development, and learning interest will be the difference. 4. Depending on your child's age, emotional, social development and learning interest will be the difference. 5. Depending on your child's ballet class period, emotional, social development and learning interest will be the difference.
This study to analyze the problem conducted survey for parents using a questionnaire for ballet classes 5-7 year olds, who play as male and female patients over 92 children through ballet classes Dongjak-diverse center in Seoul.
Verification of the reliability of the questionnaire collected cronbach's α reliability coefficients for these processes were verified by SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 was analyzed by statistical packages.
Analysis by the method used to assess children's general characteristics, such as frequency and percentage frequency analysis was carried out emotional and social development of pre-and post-difference test, and learning about the interest of the child's general characteristics to verify the difference in the t-test hroughANOVA was conducted .
The results of this study can be summarized as follows.
First, children 6 years of age was the most common and the parents recognize age-appropriate ballet to beginning is that the most appropriate response was 6 years old. The reason chosen ballet for the physical development was the highest. The necessity of ballet training was absolutely necessary by 97%. The reason was the responded as forming the development of body and beautiful body.
In addition, children are interested in ballet for 90%, the majority of the children and children waited for a ballet class, so found that the benefits expected to play the ballet will delight children. Second, analysis of the difference pre-importance of emotional development and post-satisfaction through play showed statistically significant.
That one play after ballet class, parents' satisfaction toward children's emotional development through play appeared to high, and ballet lessons for emotional development of young children could be inferred a positive significant effect.
Third, analysis on differences between children 's general characteristics, child sex showed no significant differences in the learning interest, and no gender differences could be obtained from the children according to age and the results of a seven year old children the importance of emotional satisfaction, social importance and satisfaction was high.
In terms of duration more than 4 years ballet class ballet, children's emotional and social importance showed high respectively. Otherwise, the differences were not statistically significant.
Thus, through this study, infant ballet lessons through play can know parents recognize able to help social, emotional development and interest in learning.
As changes in society, early childhood education of ballet should be a positive change in the future, there are greater significance giving infant ballet training programs as a new field and carrying creative concept in presenting itself.
This study aims at presenting Ballet training program through play by providing resources to help future children play their perception by investigating infants to the development of ballet education ballet classes for infants through the infant on the emotional, social development and learning interesting among effects through play.
To achieve the purpose of this study set the following research questions.
1. After childhood ballet lessons through play, children's emotional development will be enhanced. 2. After childhood ballet lessons through play, children's social development would be enhanced more. 3. Depending on your child's gender, emotional, social development, and learning interest will be the difference. 4. Depending on your child's age, emotional, social development and learning interest will be the difference. 5. Depending on your child's ballet class period, emotional, social development and learning interest will be the difference.
This study to analyze the problem conducted survey for parents using a questionnaire for ballet classes 5-7 year olds, who play as male and female patients over 92 children through ballet classes Dongjak-diverse center in Seoul.
Verification of the reliability of the questionnaire collected cronbach's α reliability coefficients for these processes were verified by SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 was analyzed by statistical packages.
Analysis by the method used to assess children's general characteristics, such as frequency and percentage frequency analysis was carried out emotional and social development of pre-and post-difference test, and learning about the interest of the child's general characteristics to verify the difference in the t-test hroughANOVA was conducted .
The results of this study can be summarized as follows.
First, children 6 years of age was the most common and the parents recognize age-appropriate ballet to beginning is that the most appropriate response was 6 years old. The reason chosen ballet for the physical development was the highest. The necessity of ballet training was absolutely necessary by 97%. The reason was the responded as forming the development of body and beautiful body.
In addition, children are interested in ballet for 90%, the majority of the children and children waited for a ballet class, so found that the benefits expected to play the ballet will delight children. Second, analysis of the difference pre-importance of emotional development and post-satisfaction through play showed statistically significant.
That one play after ballet class, parents' satisfaction toward children's emotional development through play appeared to high, and ballet lessons for emotional development of young children could be inferred a positive significant effect.
Third, analysis on differences between children 's general characteristics, child sex showed no significant differences in the learning interest, and no gender differences could be obtained from the children according to age and the results of a seven year old children the importance of emotional satisfaction, social importance and satisfaction was high.
In terms of duration more than 4 years ballet class ballet, children's emotional and social importance showed high respectively. Otherwise, the differences were not statistically significant.
Thus, through this study, infant ballet lessons through play can know parents recognize able to help social, emotional development and interest in learning.
As changes in society, early childhood education of ballet should be a positive change in the future, there are greater significance giving infant ballet training programs as a new field and carrying creative concept in presenting itself.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.