입시제도의 개선은 교육의 질적 발전을 위해 무엇보다 중요한 의미를 가진다고 생각한다. 종합적으로 볼 때 우리나라가 미국이나 다른 선진국들에 비해 디자인과 예술분야에 뒤쳐져 있다. 이는 디자인과 예술분야종사자들에 대한 미흡한 대우와 인재양성의 계발을 위해 교육제도의 문제점 개선이 필요한데 이는 무엇보다 미술대학 입시제도에 대한 개선이 중요하다. 미술대학 입시전형의 개선이 필요한 이유는 학교 미술교육에 영향을 미칠 뿐 아니라 나아가 사회적인 영향을 끼치기 때문이다. 이렇듯 우리나라 대학 입시 제도를 개선하는 것은 앞으로 우리나라 미래...
입시제도의 개선은 교육의 질적 발전을 위해 무엇보다 중요한 의미를 가진다고 생각한다. 종합적으로 볼 때 우리나라가 미국이나 다른 선진국들에 비해 디자인과 예술분야에 뒤쳐져 있다. 이는 디자인과 예술분야종사자들에 대한 미흡한 대우와 인재양성의 계발을 위해 교육제도의 문제점 개선이 필요한데 이는 무엇보다 미술대학 입시제도에 대한 개선이 중요하다. 미술대학 입시전형의 개선이 필요한 이유는 학교 미술교육에 영향을 미칠 뿐 아니라 나아가 사회적인 영향을 끼치기 때문이다. 이렇듯 우리나라 대학 입시 제도를 개선하는 것은 앞으로 우리나라 미래교육에 있어 구체적인 대안을 마련하는데 중요한 의의를 가진다. 현행 미술대학 입시 제도는 학생의 개인의 창조능력, 학생 개인에게 맞는 대학의 교육여건에 따라 전공과 대학을 선택하는 것이 아니라 수능점수와 학생부 성적에 따라 대학을 정하고 전공을 선택하는 역구조로서 미술교육의 본질에서 벗어나 오늘날 미술대학 입시를 준비하고 있는 학생이나 학부모님들에게 많은 문제점과 논란을 빗고 있다.
우리나라 미술대학 입시는 제도적 변화, 사교육 시장의 대형화, 학교 예체능 선생님의 교권 실추 등 총체적인 문제점에 대한 비난을 받고 있는 실정이다. 이러한 문제들 속에서 입시 제도의 변화는 계속 시도하여 왔지만 그 문제점을 인식하고 있어도 뚜렷한 대안을 제시하지 않고 오히려 변화에 소극적인 자세를 취해오며 개선되지 않고 있는 실정이다. 앞으로도 이러한 문제점을 극복하지 못한다면 국가의 제도나 학교교육은 학생들의 잠재되어있는 개성이나 창의적인 능력을 신장 시키지 못하고 말 것이다.
지금껏 많은 비판을 제기하며 미술대학은 학생들의 학생부, 수학능력시험, 실기고사를 통하여 각 대학에 적합한 학생들을 선발하고 있다. 우리는 과연 현 실기제도의 평가방법이 공정하고, 신뢰할 수 있으며 타당한지를 생각해봐야한다.
그러므로 본 연구는 현행 미술대학입시제도의 문제점과 변천과정을 통해 알아보고 일반대학입시에서 새롭게 도입 된 입학사정관제도가 미술대학입시에서 도입됨으로서 이에 따른 수용방안과 방향에 대해 연구하고자 한다. 또한 입학사정관제도가 미술입시에 어떠한 영향을 미칠 수 있고 어떻게 적용되어야하는지를 알아보기 위해 국내 및 국외 입학사정관제도전형과 비교하며 그 시사점에 대해 알아보고자한다.
미술대학 입시제도에 있어 공교육의 활성화 방안으로써 입학사정관제도의 취지는 좋지만 어느 날 갑자기 새롭게 부각된 만큼 이에 대하여 학생들과 학부모님들은 이에 대해 막막한 입장도 나타나고 있는 실정이다. 이 시점에서 입학사정관제도가 과연 학생 선발에 있어서 타당하고 공정하며 신뢰가 되는 평가방법이 될 수 있는지를 살펴보고, 이로 인해 발생가능한 문제점을 예상해봄으로써 앞으로 미술대학 입시제도의 바람직한 방향을 모색하고자한다.
입시제도의 개선은 교육의 질적 발전을 위해 무엇보다 중요한 의미를 가진다고 생각한다. 종합적으로 볼 때 우리나라가 미국이나 다른 선진국들에 비해 디자인과 예술분야에 뒤쳐져 있다. 이는 디자인과 예술분야종사자들에 대한 미흡한 대우와 인재양성의 계발을 위해 교육제도의 문제점 개선이 필요한데 이는 무엇보다 미술대학 입시제도에 대한 개선이 중요하다. 미술대학 입시전형의 개선이 필요한 이유는 학교 미술교육에 영향을 미칠 뿐 아니라 나아가 사회적인 영향을 끼치기 때문이다. 이렇듯 우리나라 대학 입시 제도를 개선하는 것은 앞으로 우리나라 미래교육에 있어 구체적인 대안을 마련하는데 중요한 의의를 가진다. 현행 미술대학 입시 제도는 학생의 개인의 창조능력, 학생 개인에게 맞는 대학의 교육여건에 따라 전공과 대학을 선택하는 것이 아니라 수능점수와 학생부 성적에 따라 대학을 정하고 전공을 선택하는 역구조로서 미술교육의 본질에서 벗어나 오늘날 미술대학 입시를 준비하고 있는 학생이나 학부모님들에게 많은 문제점과 논란을 빗고 있다.
우리나라 미술대학 입시는 제도적 변화, 사교육 시장의 대형화, 학교 예체능 선생님의 교권 실추 등 총체적인 문제점에 대한 비난을 받고 있는 실정이다. 이러한 문제들 속에서 입시 제도의 변화는 계속 시도하여 왔지만 그 문제점을 인식하고 있어도 뚜렷한 대안을 제시하지 않고 오히려 변화에 소극적인 자세를 취해오며 개선되지 않고 있는 실정이다. 앞으로도 이러한 문제점을 극복하지 못한다면 국가의 제도나 학교교육은 학생들의 잠재되어있는 개성이나 창의적인 능력을 신장 시키지 못하고 말 것이다.
지금껏 많은 비판을 제기하며 미술대학은 학생들의 학생부, 수학능력시험, 실기고사를 통하여 각 대학에 적합한 학생들을 선발하고 있다. 우리는 과연 현 실기제도의 평가방법이 공정하고, 신뢰할 수 있으며 타당한지를 생각해봐야한다.
그러므로 본 연구는 현행 미술대학입시제도의 문제점과 변천과정을 통해 알아보고 일반대학입시에서 새롭게 도입 된 입학사정관제도가 미술대학입시에서 도입됨으로서 이에 따른 수용방안과 방향에 대해 연구하고자 한다. 또한 입학사정관제도가 미술입시에 어떠한 영향을 미칠 수 있고 어떻게 적용되어야하는지를 알아보기 위해 국내 및 국외 입학사정관제도전형과 비교하며 그 시사점에 대해 알아보고자한다.
미술대학 입시제도에 있어 공교육의 활성화 방안으로써 입학사정관제도의 취지는 좋지만 어느 날 갑자기 새롭게 부각된 만큼 이에 대하여 학생들과 학부모님들은 이에 대해 막막한 입장도 나타나고 있는 실정이다. 이 시점에서 입학사정관제도가 과연 학생 선발에 있어서 타당하고 공정하며 신뢰가 되는 평가방법이 될 수 있는지를 살펴보고, 이로 인해 발생가능한 문제점을 예상해봄으로써 앞으로 미술대학 입시제도의 바람직한 방향을 모색하고자한다.
Secondary art education of art college should nurture students with holistic virtues and creativeness, and art college should develop various talented personnel so that they create the most ideal education environment along with specialized technical education institutions. However, education in thi...
Secondary art education of art college should nurture students with holistic virtues and creativeness, and art college should develop various talented personnel so that they create the most ideal education environment along with specialized technical education institutions. However, education in this day focuses on making a hierarchical order among schools and cramming method of teaching is rampant. Talent, interest and potentiality are not highly regarded but considerably ignored. Even though people know the problems of admission system in art college, ignorance of policy makers, colleges and some professors makes the problems worse and a desire to enter better college through private education institutions and selfishness of parents give no chance to change the situation. In these situations, this thesis analyzes the current situations and admission system of art colleges. And problems of secondary art education is analyzed. As a means of this analysis, admissions officer system is investigated which tries to evaluate students not only by their academic record, but by their various ability and potentiality.
Through this analysis, it demonstrates that admission officer system has a high expectation to restore the public education and seems important to maintain autonomous in college admissions. And it also demonstrates that if this system is utilized well, it can change the admission method in more diverse ways with highly weigh on creativeness of students, potentiality and character.
But, now the admission officer system is a beginning stage, and public education in art has suffered a lot from college entrance focused education, lack of social consciousness toward art education, lack of class time, problems of evaluation of art subject, shortage of class condition etc. To change the art college admission and art education, both admission system and public education should be changed gradually, and specific scheme and thorough preparation are also required.
In a practical assessment, more diverse materials and subjects should be used and sufficient time should be permitted to exert best students' creativeness and characters. To correct the excessive private education biased situation, a study on the admission officer system should consistently be developed, and the change of mind set is also required. Finally, the admission system itself must be approached with caution to induce a positive change gradually.
Secondary art education of art college should nurture students with holistic virtues and creativeness, and art college should develop various talented personnel so that they create the most ideal education environment along with specialized technical education institutions. However, education in this day focuses on making a hierarchical order among schools and cramming method of teaching is rampant. Talent, interest and potentiality are not highly regarded but considerably ignored. Even though people know the problems of admission system in art college, ignorance of policy makers, colleges and some professors makes the problems worse and a desire to enter better college through private education institutions and selfishness of parents give no chance to change the situation. In these situations, this thesis analyzes the current situations and admission system of art colleges. And problems of secondary art education is analyzed. As a means of this analysis, admissions officer system is investigated which tries to evaluate students not only by their academic record, but by their various ability and potentiality.
Through this analysis, it demonstrates that admission officer system has a high expectation to restore the public education and seems important to maintain autonomous in college admissions. And it also demonstrates that if this system is utilized well, it can change the admission method in more diverse ways with highly weigh on creativeness of students, potentiality and character.
But, now the admission officer system is a beginning stage, and public education in art has suffered a lot from college entrance focused education, lack of social consciousness toward art education, lack of class time, problems of evaluation of art subject, shortage of class condition etc. To change the art college admission and art education, both admission system and public education should be changed gradually, and specific scheme and thorough preparation are also required.
In a practical assessment, more diverse materials and subjects should be used and sufficient time should be permitted to exert best students' creativeness and characters. To correct the excessive private education biased situation, a study on the admission officer system should consistently be developed, and the change of mind set is also required. Finally, the admission system itself must be approached with caution to induce a positive change gradually.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.