국토해양부의 「수자원 장기종합계획 보고서」에 의하면 2020년에는 연간 4.4억 톤의 물이 부족하게 될 것으로 전망하고 있을 정도로 수자원 문제는 심각하다. 이런 물 부족 문제에 대처하기 위해 정부에서는 2000년 3월 「물절약 종합대책」을 수립․추진하면서 수자원 관리 정책을 수요관리 중심으로 전환하였으며, 2001년 3월 하수도법 개정으로 하수처리장 방류수 재이용계획을 수립․시행하여 2000년 2.9%에서 2009년 10.8%로 하수처리장 방류수 재이용율은 꾸준히 증가하고 있다. 또한「국가 물 수요관리 종합대책」을 보면 2016년 하수처리수 재이용 목표량을 생활용수 4.1억 톤, 공업용수 4.4억 톤, 농업용수 및 하처유지용수 3.9억 톤으로 총 12.4억 톤으로 잡고 있고 이는 재이용율이 19% 수준까지 확대되는 것을 의미한다. 이를 위해 「국가 하수도 종합계획」에서는 2015년까지 하수처리수 재이용 사업에 5,259억원을 투자하고자 계획하고 있다. 본 연구에서는 현재 유일하게 하수처리수를 공업용수 재이용수로 운영되고 있는 오산 재이용 공급시설 사례를 통해 경제적 타당성을 분석하고, 그에 따른 문제점을 파악하여 현재 한곳에서만 운영 중인 하수처리수 공업용수 재이용사업이 확대될 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
(1) 사례를 통한 기술, ...
국토해양부의 「수자원 장기종합계획 보고서」에 의하면 2020년에는 연간 4.4억 톤의 물이 부족하게 될 것으로 전망하고 있을 정도로 수자원 문제는 심각하다. 이런 물 부족 문제에 대처하기 위해 정부에서는 2000년 3월 「물절약 종합대책」을 수립․추진하면서 수자원 관리 정책을 수요관리 중심으로 전환하였으며, 2001년 3월 하수도법 개정으로 하수처리장 방류수 재이용계획을 수립․시행하여 2000년 2.9%에서 2009년 10.8%로 하수처리장 방류수 재이용율은 꾸준히 증가하고 있다. 또한「국가 물 수요관리 종합대책」을 보면 2016년 하수처리수 재이용 목표량을 생활용수 4.1억 톤, 공업용수 4.4억 톤, 농업용수 및 하처유지용수 3.9억 톤으로 총 12.4억 톤으로 잡고 있고 이는 재이용율이 19% 수준까지 확대되는 것을 의미한다. 이를 위해 「국가 하수도 종합계획」에서는 2015년까지 하수처리수 재이용 사업에 5,259억원을 투자하고자 계획하고 있다. 본 연구에서는 현재 유일하게 하수처리수를 공업용수 재이용수로 운영되고 있는 오산 재이용 공급시설 사례를 통해 경제적 타당성을 분석하고, 그에 따른 문제점을 파악하여 현재 한곳에서만 운영 중인 하수처리수 공업용수 재이용사업이 확대될 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
(1) 사례를 통한 기술, 경제성 분석 결과 첫째, 1년 5개월 동안의 방류수에 대한 수질데이터를 BOD, COD, pH, 탁도, 경도, 전기전도도 6가지 항목에 대하여 분석한 결과 목표수질 및 수요처 요구수질 모두를 충족시키는 안정적인 수질을 유지하며 수요처에 공급되고 있다. 둘째, 사회적 측면에서 하수재이용수 생산비용은 552.72 원/톤으로 분석되었고 재이용수를 공급시 오산시 일반용(영업용) 평균 수도요금 860.6 원/톤과 비교하여 337.88 원/톤이 절감되고 비용․편익 분석결과 약 11년차부터 편익이 발생한다. 셋째, 공급자 측면에서 하수재이용수 생산비용은 577.11원/톤으로 분석되었고 하수재이용수 요금은 900원/톤과 비교하여 322.89원/톤이 이익이 발생하고 비용․편익 분석결과 약 6년차부터 편익이 발생한다. 넷째, 수요자 측면에서 공업용수 요금은 1,100원/톤으로 재이용수 요금은 900원/톤과 비교하여 200원/톤이 이익이 발생하고 편익은 바로 발생한다.
(2) 하수처리수의 공업용수 재이용수로의 활용을 증대시키기 활성화 방안 첫째, 본 사업에 대한 다양한 정보를 지자체 및 수요처에 제공하여 하수처리수 공업용수 재이용 사업을 올바르게 인식할 수 있도록 적극 홍보한다. 둘째, 국가적으로 수질 기준을 정해 공업용수를 올바른 기준에 따라 공급할 수 있도록 법률 개정이 필요하다. 셋째, BTL, BTO 등 좀 더 많은 민간투자가 이루어질 수 있도록 다양한 부분에서 재정적 지원을 확대해야 한다.
이와 같이 재이용수를 사용하는 경우 사회적, 공급자, 수요자 측면 모두 경제적으로 유리한 공업용수로의 이용을 늘려나가야 하며, 이를 위해 정부에서는 적극적인 홍보, 수질 기준 확립, 민간의 자본과 기술을 도입함으로써 하수처리 공업용수 재이용이 활성화 될 수 있도록 적극 지원하는 것이 중요하다.
국토해양부의 「수자원 장기종합계획 보고서」에 의하면 2020년에는 연간 4.4억 톤의 물이 부족하게 될 것으로 전망하고 있을 정도로 수자원 문제는 심각하다. 이런 물 부족 문제에 대처하기 위해 정부에서는 2000년 3월 「물절약 종합대책」을 수립․추진하면서 수자원 관리 정책을 수요관리 중심으로 전환하였으며, 2001년 3월 하수도법 개정으로 하수처리장 방류수 재이용계획을 수립․시행하여 2000년 2.9%에서 2009년 10.8%로 하수처리장 방류수 재이용율은 꾸준히 증가하고 있다. 또한「국가 물 수요관리 종합대책」을 보면 2016년 하수처리수 재이용 목표량을 생활용수 4.1억 톤, 공업용수 4.4억 톤, 농업용수 및 하처유지용수 3.9억 톤으로 총 12.4억 톤으로 잡고 있고 이는 재이용율이 19% 수준까지 확대되는 것을 의미한다. 이를 위해 「국가 하수도 종합계획」에서는 2015년까지 하수처리수 재이용 사업에 5,259억원을 투자하고자 계획하고 있다. 본 연구에서는 현재 유일하게 하수처리수를 공업용수 재이용수로 운영되고 있는 오산 재이용 공급시설 사례를 통해 경제적 타당성을 분석하고, 그에 따른 문제점을 파악하여 현재 한곳에서만 운영 중인 하수처리수 공업용수 재이용사업이 확대될 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
(1) 사례를 통한 기술, 경제성 분석 결과 첫째, 1년 5개월 동안의 방류수에 대한 수질데이터를 BOD, COD, pH, 탁도, 경도, 전기전도도 6가지 항목에 대하여 분석한 결과 목표수질 및 수요처 요구수질 모두를 충족시키는 안정적인 수질을 유지하며 수요처에 공급되고 있다. 둘째, 사회적 측면에서 하수재이용수 생산비용은 552.72 원/톤으로 분석되었고 재이용수를 공급시 오산시 일반용(영업용) 평균 수도요금 860.6 원/톤과 비교하여 337.88 원/톤이 절감되고 비용․편익 분석결과 약 11년차부터 편익이 발생한다. 셋째, 공급자 측면에서 하수재이용수 생산비용은 577.11원/톤으로 분석되었고 하수재이용수 요금은 900원/톤과 비교하여 322.89원/톤이 이익이 발생하고 비용․편익 분석결과 약 6년차부터 편익이 발생한다. 넷째, 수요자 측면에서 공업용수 요금은 1,100원/톤으로 재이용수 요금은 900원/톤과 비교하여 200원/톤이 이익이 발생하고 편익은 바로 발생한다.
(2) 하수처리수의 공업용수 재이용수로의 활용을 증대시키기 활성화 방안 첫째, 본 사업에 대한 다양한 정보를 지자체 및 수요처에 제공하여 하수처리수 공업용수 재이용 사업을 올바르게 인식할 수 있도록 적극 홍보한다. 둘째, 국가적으로 수질 기준을 정해 공업용수를 올바른 기준에 따라 공급할 수 있도록 법률 개정이 필요하다. 셋째, BTL, BTO 등 좀 더 많은 민간투자가 이루어질 수 있도록 다양한 부분에서 재정적 지원을 확대해야 한다.
이와 같이 재이용수를 사용하는 경우 사회적, 공급자, 수요자 측면 모두 경제적으로 유리한 공업용수로의 이용을 늘려나가야 하며, 이를 위해 정부에서는 적극적인 홍보, 수질 기준 확립, 민간의 자본과 기술을 도입함으로써 하수처리 공업용수 재이용이 활성화 될 수 있도록 적극 지원하는 것이 중요하다.
According to「Report on the general long-term plan of water resources」released by MLTM(Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs), the concern over the depletion of water is of specific significance that it is prospected annual 440 million tons of water may be deficient in 2020. To cope with t...
According to「Report on the general long-term plan of water resources」released by MLTM(Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs), the concern over the depletion of water is of specific significance that it is prospected annual 440 million tons of water may be deficient in 2020. To cope with the scarcity of water resources, government changed the policy of water resources management to demand management by establishing and enforcing「General measure of saving water」in March 2000. As the plan of reusing the discharges produced from (domestic) wastewater treatment plant is created and enforced by the Utilization of the Sewage Act amended in March 2001, the reuse rate of water discharged from wastewater treatment plant is continuously increasing from 2.9% in 2000 to 10.8% in 2009. Looking at「General measure of national water demand management」, the target quantity to reuse wastewater in 2016 is set to 410 million tons of life water, 440 million tons of industrial water and 390 million tons of farming water and wastewater, totalling to 1 billion and 240 million tons. This means that the reuse rate is expanded to the extent of 19%. To this end,「General plan of national sewage」plans to invest Won 525.9 billion to the wastewater reclamation and reuse project until 2015. This study analyzes economic feasibility by looking at the case of wastewater reclamation and reuse system of Osan, the only place currently operated in Korea, exploiting wastewater uniquely reused as industrial water. Furthermore, this paper examines the problem in wastewater recycling and present the method to expand the potential of using reclaimed water.
(1) Result of analyzing the technological and the economical feasibility of wastewater reuse through case First, analyzing the quality data of water discharge in 6 items of BOD, COD, pH, turbidity, hardness and electric conductivity for 1 year and 5 months, it is supplied to demander, keeping stable water quality that meets both target water quality and water quality required by demander. Second, the estimated cost of reclaiming wastewater is analyzed to Won 552.72/ton in social aspect and water supply charge is reduced by Won 337.88/ton in comparison with the that for ordinary use (commercial use), Won 860.6/ton in supplying reused water. Analyzing the cost and profit efficiency, it is found that profit is realized in the 11th year. Third, the production cost to reuse wastewater is analyzed to Won 577.11/ton in the aspect of supplier. Compared with charge, Won900/ton, the charge of reused wastewater is lower by Won 322.89/ton. Analyzing cost and profit, it is found that profit is realized in the 6th year. Fourth, while the charge of industrial water is Won 1,100/ton, that of reused water is Won900/ton in the aspect of demander. Thus, Won 200/ton is saved and profit is realized immediately.
(2) Method to activate the reuse of wastewater as industrial water First, it is required to provide self-governing body and demander with diverse information on this project so that they correctly recognize the reuse of wastewater as industrial water. Second, law should be amended so that the water quality requirement of reused water can be given in the national level to supply industrial water depending on right standard. Third, financial support should be expanded in diverse parts so that more private investment advantageous to investor can be made, for instance, BTL, BTO.
If wastewater is reused as above, it must be reused as industrial water which is economically favorable to supplier and demander in social aspect. For this objective, government must fully support the activation of reusing wastewater as industrial water through active publicity, establishment of water quality standard and introduction of private capital and technology.
According to「Report on the general long-term plan of water resources」released by MLTM(Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs), the concern over the depletion of water is of specific significance that it is prospected annual 440 million tons of water may be deficient in 2020. To cope with the scarcity of water resources, government changed the policy of water resources management to demand management by establishing and enforcing「General measure of saving water」in March 2000. As the plan of reusing the discharges produced from (domestic) wastewater treatment plant is created and enforced by the Utilization of the Sewage Act amended in March 2001, the reuse rate of water discharged from wastewater treatment plant is continuously increasing from 2.9% in 2000 to 10.8% in 2009. Looking at「General measure of national water demand management」, the target quantity to reuse wastewater in 2016 is set to 410 million tons of life water, 440 million tons of industrial water and 390 million tons of farming water and wastewater, totalling to 1 billion and 240 million tons. This means that the reuse rate is expanded to the extent of 19%. To this end,「General plan of national sewage」plans to invest Won 525.9 billion to the wastewater reclamation and reuse project until 2015. This study analyzes economic feasibility by looking at the case of wastewater reclamation and reuse system of Osan, the only place currently operated in Korea, exploiting wastewater uniquely reused as industrial water. Furthermore, this paper examines the problem in wastewater recycling and present the method to expand the potential of using reclaimed water.
(1) Result of analyzing the technological and the economical feasibility of wastewater reuse through case First, analyzing the quality data of water discharge in 6 items of BOD, COD, pH, turbidity, hardness and electric conductivity for 1 year and 5 months, it is supplied to demander, keeping stable water quality that meets both target water quality and water quality required by demander. Second, the estimated cost of reclaiming wastewater is analyzed to Won 552.72/ton in social aspect and water supply charge is reduced by Won 337.88/ton in comparison with the that for ordinary use (commercial use), Won 860.6/ton in supplying reused water. Analyzing the cost and profit efficiency, it is found that profit is realized in the 11th year. Third, the production cost to reuse wastewater is analyzed to Won 577.11/ton in the aspect of supplier. Compared with charge, Won900/ton, the charge of reused wastewater is lower by Won 322.89/ton. Analyzing cost and profit, it is found that profit is realized in the 6th year. Fourth, while the charge of industrial water is Won 1,100/ton, that of reused water is Won900/ton in the aspect of demander. Thus, Won 200/ton is saved and profit is realized immediately.
(2) Method to activate the reuse of wastewater as industrial water First, it is required to provide self-governing body and demander with diverse information on this project so that they correctly recognize the reuse of wastewater as industrial water. Second, law should be amended so that the water quality requirement of reused water can be given in the national level to supply industrial water depending on right standard. Third, financial support should be expanded in diverse parts so that more private investment advantageous to investor can be made, for instance, BTL, BTO.
If wastewater is reused as above, it must be reused as industrial water which is economically favorable to supplier and demander in social aspect. For this objective, government must fully support the activation of reusing wastewater as industrial water through active publicity, establishment of water quality standard and introduction of private capital and technology.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.