경제 개발 이후 수도권으로의 인구 집중이 심각해지고 인구분산과 주택공급을 목적으로 한 신도시가 서울을 중심으로 수도권에 집중되었다. 이로 인해 도심 내 급증된 자동차 수요를 감당하지 못한 수도권에는 심각한 교통문제가 발생하게 되었다.
이에 서울시는 2004년 7월에 대중교통체계를 전면 개편하여 도시교통문제를 완화시키고자 하였다. 이때 추진된 사업 중의 하나가 중앙버스전용차로제이다.
본 연구는 2004년 서울시 대중교통체계 개편이후 중앙버스전용차로제의 도입에 따른 통근통행수단 중 버스이용률에 미치는 영향을 2002년...
경제 개발 이후 수도권으로의 인구 집중이 심각해지고 인구분산과 주택공급을 목적으로 한 신도시가 서울을 중심으로 수도권에 집중되었다. 이로 인해 도심 내 급증된 자동차 수요를 감당하지 못한 수도권에는 심각한 교통문제가 발생하게 되었다.
이에 서울시는 2004년 7월에 대중교통체계를 전면 개편하여 도시교통문제를 완화시키고자 하였다. 이때 추진된 사업 중의 하나가 중앙버스전용차로제이다.
본 연구는 2004년 서울시 대중교통체계 개편이후 중앙버스전용차로제의 도입에 따른 통근통행수단 중 버스이용률에 미치는 영향을 2002년, 2006년 가구통행실태조사 data를 이용하였고 중앙버스 전용차로를 실제 이용하는 이용자들을 brt 변수로 만들어 분석하였다.
분석 결과 소득이 낮을수록, 미취학 아동이 없는 가구일수록, 여성일수록, 나이가 어릴수록, 인구밀도가 높을수록, 도심으로부터 거리가 가까울수록, 서울보다 인천, 경기도 지역일수록 brt안의 지역일수록 버스이용률이 높은 것으로 분석되었다. 이러한 결과를 바탕으로 중앙버스전용차로제는 도입 후 버스이용률을 높이는데 기여하였다고 보아지며 전철에 비해 비교적 적은 비용으로 건설 가능한 버스전용차로를 수도권, 더 나아가서는 전국적으로 확대 시행될 수 있도록 하여야 할 것이다.
경제 개발 이후 수도권으로의 인구 집중이 심각해지고 인구분산과 주택공급을 목적으로 한 신도시가 서울을 중심으로 수도권에 집중되었다. 이로 인해 도심 내 급증된 자동차 수요를 감당하지 못한 수도권에는 심각한 교통문제가 발생하게 되었다.
이에 서울시는 2004년 7월에 대중교통체계를 전면 개편하여 도시교통문제를 완화시키고자 하였다. 이때 추진된 사업 중의 하나가 중앙버스전용차로제이다.
본 연구는 2004년 서울시 대중교통체계 개편이후 중앙버스전용차로제의 도입에 따른 통근통행수단 중 버스이용률에 미치는 영향을 2002년, 2006년 가구통행실태조사 data를 이용하였고 중앙버스 전용차로를 실제 이용하는 이용자들을 brt 변수로 만들어 분석하였다.
분석 결과 소득이 낮을수록, 미취학 아동이 없는 가구일수록, 여성일수록, 나이가 어릴수록, 인구밀도가 높을수록, 도심으로부터 거리가 가까울수록, 서울보다 인천, 경기도 지역일수록 brt안의 지역일수록 버스이용률이 높은 것으로 분석되었다. 이러한 결과를 바탕으로 중앙버스전용차로제는 도입 후 버스이용률을 높이는데 기여하였다고 보아지며 전철에 비해 비교적 적은 비용으로 건설 가능한 버스전용차로를 수도권, 더 나아가서는 전국적으로 확대 시행될 수 있도록 하여야 할 것이다.
Since economic development, the concentration of the population in metropolitan has become a serious and new towns that intended to distribute population and supply housing has been focused on the Seoul central.
In effect, rapid increase in vehicles demand in metropolitan area has become a serio...
Since economic development, the concentration of the population in metropolitan has become a serious and new towns that intended to distribute population and supply housing has been focused on the Seoul central.
In effect, rapid increase in vehicles demand in metropolitan area has become a serious transportation problem.
In this sense, Seoul government has operated new public transport system in Seoul from July, 2004 to relieve severe traffic congestion based upon road limits in Seoul. At this time, organized project was one of the Bus Rapid Transit System. This project was expected to reduce its serious traffic congestion problem.
This study analyzes the changes in commuter's mode choice between 2002 and 2006 according to the implement of the Bus Rapid Transit System in Seoul metropolitan city. This research analyzed the 「Household Travel Diary Survey of Seoul Metropolitan Area」in 2002, in 2006 data by using the logit model. The results show that the factors influence the bus utilization, and we analyzed it making brt actual users as variables.
In conclusion, the more in brt area, the better analysis of bus utilization was higher. Based on these results, BRT contributed to increase bus utilization after the introduction. Therefore, BRT should be expanded nationwide.
Since economic development, the concentration of the population in metropolitan has become a serious and new towns that intended to distribute population and supply housing has been focused on the Seoul central.
In effect, rapid increase in vehicles demand in metropolitan area has become a serious transportation problem.
In this sense, Seoul government has operated new public transport system in Seoul from July, 2004 to relieve severe traffic congestion based upon road limits in Seoul. At this time, organized project was one of the Bus Rapid Transit System. This project was expected to reduce its serious traffic congestion problem.
This study analyzes the changes in commuter's mode choice between 2002 and 2006 according to the implement of the Bus Rapid Transit System in Seoul metropolitan city. This research analyzed the 「Household Travel Diary Survey of Seoul Metropolitan Area」in 2002, in 2006 data by using the logit model. The results show that the factors influence the bus utilization, and we analyzed it making brt actual users as variables.
In conclusion, the more in brt area, the better analysis of bus utilization was higher. Based on these results, BRT contributed to increase bus utilization after the introduction. Therefore, BRT should be expanded nationwide.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.