본 연구의 목적은 예술중학교 중 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교)의 무용교육과정 비교 분석을 통해 실태를 파악하고, 이에 따라 예술중학교 무용교육의 새로운 자리 매김에 기여할 수 있는 단서를 제공하는데 시사점을 얻고자 하며 궁극적으로 무용전문교육의 발전에 토대가 되는 기초자료를 제공하는데 의의를 두고 있다. 위의 논제인 현행 예술중학교 무용교육과정의 실태를 파악하기 위한 연구방법으로 실증자료를 중심으로 교육목표와 교육과정을 분석하였다. 또한 본 연구의 주제와 관련된 선행연구사례, 단행본, 인터넷 조사와 관련 서적 등을 조사하였다. 본 연구의 이론적 배경으로는 무용교육의 개념 및 목적을 살피고, 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교)를 연구대상 학교로 선정하였으며 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 무용교육은 전문인 양성을 위해 단계적 교육방법에 의거한 조기교육과정이 필요한데, 현재 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교) 예술중학교의 공통적인 교육목표는 예술전문인을 육성하는데 두고 있음을 알 수 있다. 둘째, 예술중학교 교육과정 내용을 살펴보면, 국립전통예술학교는 한국무용, 발레, ...
본 연구의 목적은 예술중학교 중 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교)의 무용교육과정 비교 분석을 통해 실태를 파악하고, 이에 따라 예술중학교 무용교육의 새로운 자리 매김에 기여할 수 있는 단서를 제공하는데 시사점을 얻고자 하며 궁극적으로 무용전문교육의 발전에 토대가 되는 기초자료를 제공하는데 의의를 두고 있다. 위의 논제인 현행 예술중학교 무용교육과정의 실태를 파악하기 위한 연구방법으로 실증자료를 중심으로 교육목표와 교육과정을 분석하였다. 또한 본 연구의 주제와 관련된 선행연구사례, 단행본, 인터넷 조사와 관련 서적 등을 조사하였다. 본 연구의 이론적 배경으로는 무용교육의 개념 및 목적을 살피고, 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교)를 연구대상 학교로 선정하였으며 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 무용교육은 전문인 양성을 위해 단계적 교육방법에 의거한 조기교육과정이 필요한데, 현재 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교) 예술중학교의 공통적인 교육목표는 예술전문인을 육성하는데 두고 있음을 알 수 있다. 둘째, 예술중학교 교육과정 내용을 살펴보면, 국립전통예술학교는 한국무용, 발레, 동작분석, 무용창작을 주요 교육과정으로 구성하고 있으며 예원학교는 한국무용, 발레, 실시수업 중심이다. 또한 선화예술학교는 전공과 부전공으로 한국무용, 발레, 현대무용, 캐릭터댄스 수업이 중심이며 국립국악학교는 한국무용, 발레, 타악실습을 주요 과목으로 시행하고 있다. 셋째, 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교) 예술중학교 무용과의 교육과정은 이수시간이나 학년별 주당시간이 대부분 동일하게 책정되어 있다. 문교부 운영지침에 따라 예술중학교 무용교육과정은 보통교과와 전문교과의 비율이 60 : 40으로 구성되어 있기 때문에 무용을 전문으로 하는 무용영재 교육으로서의 예술중학교 본래의 설립목적과는 차이가 있다. 즉, 전문교과에 비해 보통교과의 비율을 치중하는 면이 있어 전문적인 무용교육의 실현이 어렵게 이루어지고 있었다. 넷째, 무용과 교과목의 개설 현황을 살펴보면 학교별로 특수성을 살려 정해진 이수시간 안에서 융통성을 가지고 교과를 편성, 운영하였고, 전문교과목의 명칭 또한 학교별로 일부 다르게 표시하고 있다. 한편 연구의 결론을 도출하는 과정에 있어서 본 연구자는 2010년 학교교육계획서를 중점으로 분석하였기 때문에 현장에서 이루어지고 있는 무용교육의 직접적인 실태를 파악하기에는 한계가 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 현재의 예술중학교 무용과 교육과정은 무용 예술인으로 성장하는데 다소 미흡한 측면이 있으므로 무용에 재능 있는 인재들을 교육하기 위해서 인문교과 교육이 아닌 예술전문교육 기관으로서 무용전문교과에 비중을 두어야 한다. 또한 다양한 전공교과를 제공함과 동시에 창의적이고 독창적인 교수 학습이 가능하게 편성되어야 할 필요성이 있다. 현재 수준별 수업이 현실적으로 어려우며, 이러한 문제점으로 인해 예술중학교 모두 전공에 대한 수업을 보충하기 위해 방과 후 활동을 제공하고 있다. 그러므로 무용전공 시간에 더 많은 비중을 두고 다양한 전공 교과목으로 구성하여 학생들에게 경험 할 수 있는 기회를 주어야 한다. 예술중학교 무용교육이 수준별로 체계적인 교육이 이루어져야하며 예술고등학교 진학위주의 수업으로 인해 한정된 교과목 위주로 이루어지는 교육과정의 개선이 필요한 시점이다. 학생들의 창의적인 개발을 위하여 다양한 전공교과 편성과 학습 프로그램을 개발하여야 한다. 또한 적용할 수 있는 전문 분야별 전공 교사 또는 지도자들을 배치하는 것이 고려되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 예술중학교 중 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교)의 무용교육과정 비교 분석을 통해 실태를 파악하고, 이에 따라 예술중학교 무용교육의 새로운 자리 매김에 기여할 수 있는 단서를 제공하는데 시사점을 얻고자 하며 궁극적으로 무용전문교육의 발전에 토대가 되는 기초자료를 제공하는데 의의를 두고 있다. 위의 논제인 현행 예술중학교 무용교육과정의 실태를 파악하기 위한 연구방법으로 실증자료를 중심으로 교육목표와 교육과정을 분석하였다. 또한 본 연구의 주제와 관련된 선행연구사례, 단행본, 인터넷 조사와 관련 서적 등을 조사하였다. 본 연구의 이론적 배경으로는 무용교육의 개념 및 목적을 살피고, 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교)를 연구대상 학교로 선정하였으며 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 무용교육은 전문인 양성을 위해 단계적 교육방법에 의거한 조기교육과정이 필요한데, 현재 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교) 예술중학교의 공통적인 교육목표는 예술전문인을 육성하는데 두고 있음을 알 수 있다. 둘째, 예술중학교 교육과정 내용을 살펴보면, 국립전통예술학교는 한국무용, 발레, 동작분석, 무용창작을 주요 교육과정으로 구성하고 있으며 예원학교는 한국무용, 발레, 실시수업 중심이다. 또한 선화예술학교는 전공과 부전공으로 한국무용, 발레, 현대무용, 캐릭터댄스 수업이 중심이며 국립국악학교는 한국무용, 발레, 타악실습을 주요 과목으로 시행하고 있다. 셋째, 서울지역에 위치한 4개교(국립전통예술학교, 예원학교, 선화학교, 국립국악학교) 예술중학교 무용과의 교육과정은 이수시간이나 학년별 주당시간이 대부분 동일하게 책정되어 있다. 문교부 운영지침에 따라 예술중학교 무용교육과정은 보통교과와 전문교과의 비율이 60 : 40으로 구성되어 있기 때문에 무용을 전문으로 하는 무용영재 교육으로서의 예술중학교 본래의 설립목적과는 차이가 있다. 즉, 전문교과에 비해 보통교과의 비율을 치중하는 면이 있어 전문적인 무용교육의 실현이 어렵게 이루어지고 있었다. 넷째, 무용과 교과목의 개설 현황을 살펴보면 학교별로 특수성을 살려 정해진 이수시간 안에서 융통성을 가지고 교과를 편성, 운영하였고, 전문교과목의 명칭 또한 학교별로 일부 다르게 표시하고 있다. 한편 연구의 결론을 도출하는 과정에 있어서 본 연구자는 2010년 학교교육계획서를 중점으로 분석하였기 때문에 현장에서 이루어지고 있는 무용교육의 직접적인 실태를 파악하기에는 한계가 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 현재의 예술중학교 무용과 교육과정은 무용 예술인으로 성장하는데 다소 미흡한 측면이 있으므로 무용에 재능 있는 인재들을 교육하기 위해서 인문교과 교육이 아닌 예술전문교육 기관으로서 무용전문교과에 비중을 두어야 한다. 또한 다양한 전공교과를 제공함과 동시에 창의적이고 독창적인 교수 학습이 가능하게 편성되어야 할 필요성이 있다. 현재 수준별 수업이 현실적으로 어려우며, 이러한 문제점으로 인해 예술중학교 모두 전공에 대한 수업을 보충하기 위해 방과 후 활동을 제공하고 있다. 그러므로 무용전공 시간에 더 많은 비중을 두고 다양한 전공 교과목으로 구성하여 학생들에게 경험 할 수 있는 기회를 주어야 한다. 예술중학교 무용교육이 수준별로 체계적인 교육이 이루어져야하며 예술고등학교 진학위주의 수업으로 인해 한정된 교과목 위주로 이루어지는 교육과정의 개선이 필요한 시점이다. 학생들의 창의적인 개발을 위하여 다양한 전공교과 편성과 학습 프로그램을 개발하여야 한다. 또한 적용할 수 있는 전문 분야별 전공 교사 또는 지도자들을 배치하는 것이 고려되어야 할 것이다.
The objective of this study is to identify the actual state of the educational course for dance at four schools located in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) through comparison and analysis, and to ge...
The objective of this study is to identify the actual state of the educational course for dance at four schools located in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) through comparison and analysis, and to get the point required to provide the condition contributing to the new position of the educational course for dance at the middle school for arts. Ultimately, this study focuses on the preparation of the basic data regarded as the basis for the development of the exclusive education for dance. In regard to the research method required to find the actual state of the current educational course for dance at the middle school for arts, the educational objective and course have been analyzed mainly based on the actual data. Also, the cases of advanced researches, the subject books, the Internet and the related journals have been investigated in regard to the topic of this study. Regarding the theoretical background of this study, the principle and objective of the education for dance have been observed. In order to accomplish the objective of this research, four schools located in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) have been selected as the subject schools for the study. The results of the research can be summarized as follows.
Firstly, it is necessary to execute the early educational course based on the systematic educational method in order to train experts. Currently, the common educational objective of the four middle schools for arts in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) is to train experts in the field of arts.
Secondly, by looking at the contents of the educational course provided by the middle school for arts, it can be said that National Middle School of Traditional Arts focuses on such fields as traditional Korean dance, ballet, movement analysis creative dance as parts of the main curriculum, while Yewon School focuses on such fields as Korean dance, ballet and other types of dance. Also, Sunhwa Arts Middle School offers such major and minor subjects as Korean dance, ballet, modern dance and character dance, while Gukak National Middle School provides the courses of Korean dance, ballet and percussion performance.
Thirdly, the educational course for dance at the four middle schools for arts in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) provides the same time for completion or the same number of classes for each week. According to the operating principle provided by the Ministry of Education, the educational course for dance at the middle schools for arts consists of ordinary courses and technical courses according to the ratio of 60:40. Therefore, there is a difference in comparison with the original objective for the establishment of the middle schools for arts in regard to the early education for dance. In other words, in comparison with the technical courses, it seems that the ordinary courses are emphasized more. As a result, the technical education for dance is not easily being actualized.
Fourthly, by looking at the current state of the established course for dance, the special features of each school have been considered to establish and operate the curriculum with flexibility within the time required to take the course. Also, the names of the technical courses are indicated differently for each school.
Meanwhile, in the process of drawing the conclusion of the research, the educational plan for the year of 2010 has been mainly analyzed. As a result, there is a limit for the identification of the direct state for the dance education provided on the site. Based on the results of this study, it can be concluded that the current educational course for dance at the middle schools for dance is a little insufficient for the students to become artists in the field of dance. Therefore, in order to train the competent students who have talents in the field of dance, it is necessary to focus on the technical courses for dance rather than the educational course for humanity as an institution in charge of the educational courses for arts. Also, while providing various technical courses, it is necessary to provide creative original curriculums. Currently, it is difficult to provide lessons for each level. Because of such a problem, the after-school activities are provided to supplement the technical courses at the middle schools for arts. Therefore, it is necessary to focus on the time required to take the technical courses for arts. Also, by providing various technical courses, it is necessary to provide the students with the opportunity for experience. The educational courses for dance at the middle schools for arts must be executed systematically for each level. Due to the lessons based on the entrance into the high schools for arts, it is necessary to improve the educational course with the limited number of subjects. For the creative development of the students, it is necessary to develop various technical courses and academic programs. Also, it is important to consider the arrangement of teachers or leaders in regard to the technical courses for each field.
The objective of this study is to identify the actual state of the educational course for dance at four schools located in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) through comparison and analysis, and to get the point required to provide the condition contributing to the new position of the educational course for dance at the middle school for arts. Ultimately, this study focuses on the preparation of the basic data regarded as the basis for the development of the exclusive education for dance. In regard to the research method required to find the actual state of the current educational course for dance at the middle school for arts, the educational objective and course have been analyzed mainly based on the actual data. Also, the cases of advanced researches, the subject books, the Internet and the related journals have been investigated in regard to the topic of this study. Regarding the theoretical background of this study, the principle and objective of the education for dance have been observed. In order to accomplish the objective of this research, four schools located in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) have been selected as the subject schools for the study. The results of the research can be summarized as follows.
Firstly, it is necessary to execute the early educational course based on the systematic educational method in order to train experts. Currently, the common educational objective of the four middle schools for arts in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) is to train experts in the field of arts.
Secondly, by looking at the contents of the educational course provided by the middle school for arts, it can be said that National Middle School of Traditional Arts focuses on such fields as traditional Korean dance, ballet, movement analysis creative dance as parts of the main curriculum, while Yewon School focuses on such fields as Korean dance, ballet and other types of dance. Also, Sunhwa Arts Middle School offers such major and minor subjects as Korean dance, ballet, modern dance and character dance, while Gukak National Middle School provides the courses of Korean dance, ballet and percussion performance.
Thirdly, the educational course for dance at the four middle schools for arts in Seoul (including National Middle School of Traditional Arts, Yewon School, Sunhwa Arts Middle School and Gukak National Middle School) provides the same time for completion or the same number of classes for each week. According to the operating principle provided by the Ministry of Education, the educational course for dance at the middle schools for arts consists of ordinary courses and technical courses according to the ratio of 60:40. Therefore, there is a difference in comparison with the original objective for the establishment of the middle schools for arts in regard to the early education for dance. In other words, in comparison with the technical courses, it seems that the ordinary courses are emphasized more. As a result, the technical education for dance is not easily being actualized.
Fourthly, by looking at the current state of the established course for dance, the special features of each school have been considered to establish and operate the curriculum with flexibility within the time required to take the course. Also, the names of the technical courses are indicated differently for each school.
Meanwhile, in the process of drawing the conclusion of the research, the educational plan for the year of 2010 has been mainly analyzed. As a result, there is a limit for the identification of the direct state for the dance education provided on the site. Based on the results of this study, it can be concluded that the current educational course for dance at the middle schools for dance is a little insufficient for the students to become artists in the field of dance. Therefore, in order to train the competent students who have talents in the field of dance, it is necessary to focus on the technical courses for dance rather than the educational course for humanity as an institution in charge of the educational courses for arts. Also, while providing various technical courses, it is necessary to provide creative original curriculums. Currently, it is difficult to provide lessons for each level. Because of such a problem, the after-school activities are provided to supplement the technical courses at the middle schools for arts. Therefore, it is necessary to focus on the time required to take the technical courses for arts. Also, by providing various technical courses, it is necessary to provide the students with the opportunity for experience. The educational courses for dance at the middle schools for arts must be executed systematically for each level. Due to the lessons based on the entrance into the high schools for arts, it is necessary to improve the educational course with the limited number of subjects. For the creative development of the students, it is necessary to develop various technical courses and academic programs. Also, it is important to consider the arrangement of teachers or leaders in regard to the technical courses for each field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.