유전자재조합식품 표시제도가 시행된 이후 과학적 검사가 불가능하여 표시대상에서 제외되었던 제품까지 표시 확대가 추진되고 있는 상황에서 표시제도의 실효성 확보를 통한 유전자재조합식품에 대한 효과적인 사후관리 방안이 필요하다. 본 연구는 국내․외 표시제도 및 표시제 확대 배경, 이력추적관리 현황을 분석하고, Non-GMO 식품의 유통관리 실태 및 관련업체 담당자 설문조사를 통해 마련한 표준서류의 현장적용을 통해 비유전자재조합식품의 이력추적관리 방안을 제시하고자 한다. 첫 번째 안은 “유통형태별 이력추적관리”로 Non-GMO 원료의 내용을 수입업자가 확인 후 요약하여 제출하는 서류와 수입완제품 유통, 국내 원료 유통 및 국내 가공 후 유통 전 과정을 볼 수 있도록 각 과정을 한 장의 서류에 요약한 형식의 서류 등 4장으로 고안하고, 두 번째 안은 작성하는 서류의 수를 줄이고, 내용을 수정하여 “간소화된 유통형태별 이력추적관리”를 제안하였다. 마지막으로 앞선 두 가지 안이 여러 단계의 거래정보가 모두 있어 업체가 작성을 기피하는 문제점을 보완하여 유럽의 이력추적방법처럼 업체의 매입처와 매출처의 정보만을 관리하는 “유통전후 이력추적관리”를 제안하였다. ...
유전자재조합식품 표시제도가 시행된 이후 과학적 검사가 불가능하여 표시대상에서 제외되었던 제품까지 표시 확대가 추진되고 있는 상황에서 표시제도의 실효성 확보를 통한 유전자재조합식품에 대한 효과적인 사후관리 방안이 필요하다. 본 연구는 국내․외 표시제도 및 표시제 확대 배경, 이력추적관리 현황을 분석하고, Non-GMO 식품의 유통관리 실태 및 관련업체 담당자 설문조사를 통해 마련한 표준서류의 현장적용을 통해 비유전자재조합식품의 이력추적관리 방안을 제시하고자 한다. 첫 번째 안은 “유통형태별 이력추적관리”로 Non-GMO 원료의 내용을 수입업자가 확인 후 요약하여 제출하는 서류와 수입완제품 유통, 국내 원료 유통 및 국내 가공 후 유통 전 과정을 볼 수 있도록 각 과정을 한 장의 서류에 요약한 형식의 서류 등 4장으로 고안하고, 두 번째 안은 작성하는 서류의 수를 줄이고, 내용을 수정하여 “간소화된 유통형태별 이력추적관리”를 제안하였다. 마지막으로 앞선 두 가지 안이 여러 단계의 거래정보가 모두 있어 업체가 작성을 기피하는 문제점을 보완하여 유럽의 이력추적방법처럼 업체의 매입처와 매출처의 정보만을 관리하는 “유통전후 이력추적관리”를 제안하였다. GMO 표시제도의 실효성을 담보하는 측면에서는 사후관리가 용이한 첫 번째 안 “유통형태별 이력추적관리”가 유리하다고 할 수 있으나, 영업자의 서류 작성 부담이 크고 회사의 매입처와 매출처 정보가 노출될 수 있다는 점 등 국내 유통현실을 고려할 때 세 번째 안인 “유통 전후 이력추적관리” 를 우선 검토 적용할 수 있을 것이라 생각한다. 마지막으로 본 연구에서 제안하고 있는 표준화된 영업서류를 통한 Non-GMO 식품 이력추적관리 방안을 토대로 우리나라 현실에 맞는 효과적인 사후관리 체계가 구축되어, 표시제도의 원활한 정착뿐만 아니라, 유전자재조합식품 전반에 대한 국민적 신뢰가 확보될 수 있기를 바란다.
유전자재조합식품 표시제도가 시행된 이후 과학적 검사가 불가능하여 표시대상에서 제외되었던 제품까지 표시 확대가 추진되고 있는 상황에서 표시제도의 실효성 확보를 통한 유전자재조합식품에 대한 효과적인 사후관리 방안이 필요하다. 본 연구는 국내․외 표시제도 및 표시제 확대 배경, 이력추적관리 현황을 분석하고, Non-GMO 식품의 유통관리 실태 및 관련업체 담당자 설문조사를 통해 마련한 표준서류의 현장적용을 통해 비유전자재조합식품의 이력추적관리 방안을 제시하고자 한다. 첫 번째 안은 “유통형태별 이력추적관리”로 Non-GMO 원료의 내용을 수입업자가 확인 후 요약하여 제출하는 서류와 수입완제품 유통, 국내 원료 유통 및 국내 가공 후 유통 전 과정을 볼 수 있도록 각 과정을 한 장의 서류에 요약한 형식의 서류 등 4장으로 고안하고, 두 번째 안은 작성하는 서류의 수를 줄이고, 내용을 수정하여 “간소화된 유통형태별 이력추적관리”를 제안하였다. 마지막으로 앞선 두 가지 안이 여러 단계의 거래정보가 모두 있어 업체가 작성을 기피하는 문제점을 보완하여 유럽의 이력추적방법처럼 업체의 매입처와 매출처의 정보만을 관리하는 “유통전후 이력추적관리”를 제안하였다. GMO 표시제도의 실효성을 담보하는 측면에서는 사후관리가 용이한 첫 번째 안 “유통형태별 이력추적관리”가 유리하다고 할 수 있으나, 영업자의 서류 작성 부담이 크고 회사의 매입처와 매출처 정보가 노출될 수 있다는 점 등 국내 유통현실을 고려할 때 세 번째 안인 “유통 전후 이력추적관리” 를 우선 검토 적용할 수 있을 것이라 생각한다. 마지막으로 본 연구에서 제안하고 있는 표준화된 영업서류를 통한 Non-GMO 식품 이력추적관리 방안을 토대로 우리나라 현실에 맞는 효과적인 사후관리 체계가 구축되어, 표시제도의 원활한 정착뿐만 아니라, 유전자재조합식품 전반에 대한 국민적 신뢰가 확보될 수 있기를 바란다.
As the GMO food labeling system is being implemented, it is likely that products which was previously exempted from the labeling requirements because it was impossible to conduct scientific inspection are subject to the food labeling system. Therefore, it is believed that a number of measures are ne...
As the GMO food labeling system is being implemented, it is likely that products which was previously exempted from the labeling requirements because it was impossible to conduct scientific inspection are subject to the food labeling system. Therefore, it is believed that a number of measures are needed to be drawn up for efficient post-market control of GMO food products. This study was conducted to come up with measures for tracking and tracing of non-GMO food products by analyzing domestic and global labeling systems, current status of tracking and tracing control, and utilizing standard documents prepared through surveys of people involved on distribution and management status of non-GMO food. The first one I came up with is "Tracing and Tracking Control System by Distribution Type" which consists of 4 documents including a document of summary information on ingredients of non-GMO food submitted by importers and a document of summary information on each distribution step which will show entire processes of distribution of imported finished products, domestic ingredients, and processed ingredients. The second one is "Simplified Tracing and Tracking Control System by Distribution Type" which reduces the number of documents required and revises information to make it simple. The third one is "Tracing and Tracking Control System Before and After Distribution" which contains information on place of purchase and place of sales similar to European tracking system. From the viewpoint of effectiveness of GMO labeling system, "Tracing and Tracking Control System by Distribution Type" can be favored over others since post-market control of products is easier, but it is not without limitations. It could be burdensome for some people to draw up documents and it also runs the risk of company's information on place of purchase as well as place of sales being exposed. Therefore, considering the current status of domestic distribution system, "Tracing and Tracking Control System Before and After Distribution" can be first reviewed and applied. It is desirable that efficient post-market control of non-GMO food is established in Korea based on the tracing and tracking measures through standardized documents proposed in this study, so that GMO food labeling system can take hold and public confidence of GMO food can be enhanced.
As the GMO food labeling system is being implemented, it is likely that products which was previously exempted from the labeling requirements because it was impossible to conduct scientific inspection are subject to the food labeling system. Therefore, it is believed that a number of measures are needed to be drawn up for efficient post-market control of GMO food products. This study was conducted to come up with measures for tracking and tracing of non-GMO food products by analyzing domestic and global labeling systems, current status of tracking and tracing control, and utilizing standard documents prepared through surveys of people involved on distribution and management status of non-GMO food. The first one I came up with is "Tracing and Tracking Control System by Distribution Type" which consists of 4 documents including a document of summary information on ingredients of non-GMO food submitted by importers and a document of summary information on each distribution step which will show entire processes of distribution of imported finished products, domestic ingredients, and processed ingredients. The second one is "Simplified Tracing and Tracking Control System by Distribution Type" which reduces the number of documents required and revises information to make it simple. The third one is "Tracing and Tracking Control System Before and After Distribution" which contains information on place of purchase and place of sales similar to European tracking system. From the viewpoint of effectiveness of GMO labeling system, "Tracing and Tracking Control System by Distribution Type" can be favored over others since post-market control of products is easier, but it is not without limitations. It could be burdensome for some people to draw up documents and it also runs the risk of company's information on place of purchase as well as place of sales being exposed. Therefore, considering the current status of domestic distribution system, "Tracing and Tracking Control System Before and After Distribution" can be first reviewed and applied. It is desirable that efficient post-market control of non-GMO food is established in Korea based on the tracing and tracking measures through standardized documents proposed in this study, so that GMO food labeling system can take hold and public confidence of GMO food can be enhanced.
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