중국 온라인게임 산업은 10년이 채 되지 않는 짧은 기간에도 불구하고 괄목할만한 성장을 이뤄냈다. 이렇게 중국 온라인게임 산업이 이렇게 성장한 배경에는 중국정부가 시행한 정책의 역할이 매우 컸다고 할 수 있다.
온라인게임에 대한 중국정부의 인식은 매우 부정적이었다. 따라서 시장이 막 형성되던 시기에는 관련 정책이 마련되어 있지 않았고, 해외 게임의 무분별한 시장진입을 조정하는 수준에 불과했다. 하지만 2004년을 전후하여 온라인게임이 창출해 내는 경제적 효과를 목격한 중국정부는 온라인게임 산업을 본격적으로 육성하기로 결정...
중국 온라인게임 산업은 10년이 채 되지 않는 짧은 기간에도 불구하고 괄목할만한 성장을 이뤄냈다. 이렇게 중국 온라인게임 산업이 이렇게 성장한 배경에는 중국정부가 시행한 정책의 역할이 매우 컸다고 할 수 있다.
온라인게임에 대한 중국정부의 인식은 매우 부정적이었다. 따라서 시장이 막 형성되던 시기에는 관련 정책이 마련되어 있지 않았고, 해외 게임의 무분별한 시장진입을 조정하는 수준에 불과했다. 하지만 2004년을 전후하여 온라인게임이 창출해 내는 경제적 효과를 목격한 중국정부는 온라인게임 산업을 본격적으로 육성하기로 결정하였다.
중국정부는 온라인게임 산업에 있어서 자국 기업은 적극적으로 지원하고 해외 기업에 대해서는 시장진입을 제한하는 정책을 시행해 왔다. 이로써 자국 기업들은 중국 시장에서 기술적 우위에 있는 해외 기업들과의 경쟁 속에서도 다소 안정적이면서도 꾸준히 자체 역량을 키워갈 수 있었다. 이를 통해 자국 기업은 막강한 기술력과 자본력을 갖추게 되었고, 이는 다시 산업에 대한 재투자로 이어져 산업의 선순환 구조가 만들어지게 되었다.
하지만 중국 온라인게임 산업 정책에는 아직 여러 가지 문제점이 존재한다. 정책이 전문화·명문화되지 않은 상태이고, 전담부서에 대한 논의가 아직 마무리되지 않아 이로 인한 혼란이 계속되고 있다. 뿐만 아니라 정책이 지나치게 자국 산업 보호 일변도로 진행되고 있어 향후 통상마찰이 야기될 소지가 많은 것으로 파악된다.
그러나 중국 온라인게임 산업 정책이 이 같은 문제점을 갖고 있음에도 불구하고 당분간 자국 기업이 주도하는 자국 산업의 발전을 지향한다는 기본적인 입장에는 큰 변화가 없을 것으로 보인다. 다만 현재 온라인게임 산업 정책에서 두드러지는 과도기적 성향을 보완하고, 온라인게임 산업이 단기간에 빠른 속도로 성장함에 따라 발생한 산업 내 문제점을 해결하는 방향으로 진행될 것으로 보인다.
기존의 연구는 중국 온라인게임 산업 정책과 관련하여 관련 세칙과 규정을 확인하는 방식의 다소 미시적인 관점에서 접근하였다는 한계가 있다. 이에 본 연구는 비교적 거시적이고도 장기적인 관점에서 중국 온라인게임 산업 정책을 살펴보고자 하였다.
중국 온라인게임 산업은 10년이 채 되지 않는 짧은 기간에도 불구하고 괄목할만한 성장을 이뤄냈다. 이렇게 중국 온라인게임 산업이 이렇게 성장한 배경에는 중국정부가 시행한 정책의 역할이 매우 컸다고 할 수 있다.
온라인게임에 대한 중국정부의 인식은 매우 부정적이었다. 따라서 시장이 막 형성되던 시기에는 관련 정책이 마련되어 있지 않았고, 해외 게임의 무분별한 시장진입을 조정하는 수준에 불과했다. 하지만 2004년을 전후하여 온라인게임이 창출해 내는 경제적 효과를 목격한 중국정부는 온라인게임 산업을 본격적으로 육성하기로 결정하였다.
중국정부는 온라인게임 산업에 있어서 자국 기업은 적극적으로 지원하고 해외 기업에 대해서는 시장진입을 제한하는 정책을 시행해 왔다. 이로써 자국 기업들은 중국 시장에서 기술적 우위에 있는 해외 기업들과의 경쟁 속에서도 다소 안정적이면서도 꾸준히 자체 역량을 키워갈 수 있었다. 이를 통해 자국 기업은 막강한 기술력과 자본력을 갖추게 되었고, 이는 다시 산업에 대한 재투자로 이어져 산업의 선순환 구조가 만들어지게 되었다.
하지만 중국 온라인게임 산업 정책에는 아직 여러 가지 문제점이 존재한다. 정책이 전문화·명문화되지 않은 상태이고, 전담부서에 대한 논의가 아직 마무리되지 않아 이로 인한 혼란이 계속되고 있다. 뿐만 아니라 정책이 지나치게 자국 산업 보호 일변도로 진행되고 있어 향후 통상마찰이 야기될 소지가 많은 것으로 파악된다.
그러나 중국 온라인게임 산업 정책이 이 같은 문제점을 갖고 있음에도 불구하고 당분간 자국 기업이 주도하는 자국 산업의 발전을 지향한다는 기본적인 입장에는 큰 변화가 없을 것으로 보인다. 다만 현재 온라인게임 산업 정책에서 두드러지는 과도기적 성향을 보완하고, 온라인게임 산업이 단기간에 빠른 속도로 성장함에 따라 발생한 산업 내 문제점을 해결하는 방향으로 진행될 것으로 보인다.
기존의 연구는 중국 온라인게임 산업 정책과 관련하여 관련 세칙과 규정을 확인하는 방식의 다소 미시적인 관점에서 접근하였다는 한계가 있다. 이에 본 연구는 비교적 거시적이고도 장기적인 관점에서 중국 온라인게임 산업 정책을 살펴보고자 하였다.
In a short period of less than 10 years, Chinese online game industry has achieved a remarkable growth. In the background of this growth, there has been Chinese government's policy.
Chinese government's recognition of online game was very negative in the past. Therefore, at the time of just esta...
In a short period of less than 10 years, Chinese online game industry has achieved a remarkable growth. In the background of this growth, there has been Chinese government's policy.
Chinese government's recognition of online game was very negative in the past. Therefore, at the time of just establishing the market of online game, policies were not prepared, thus just controlling foreign game's reckless entry into the Chinese market. However, around 2004, realizing the economical effects of online game, Chinese government decided to promote the online game industry in full-scale.
Chinese government has enforced such policies that actively support domestic business entities in the online game industry but restrict foreign ones' entry into the market. On account of this, Chinese business entities are able to compete with overseas companies which are in the position of technical advantage in the Chinese market and increase their capability in a relatively stable and steady manner. By doing so, Chinese business entities have achieved powerful technology and capital and invested it again in the industry, thus creating a virtuous circle of the industry.
However, there are many problems in the policy for the online game industry. Policies were not put in a statutory form yet and the discussion on the department of exclusive charge of the industry was not concluded, thus causing confusion continuously. In addition, since policies are focused on the excessive protection of domestic firms, there are many controversial issues that can cause trade tensions.
Although the policy for the Chinese online game industry contains these problems, its basic standpoint of aiming the domestic firm-led development of domestic industry will not change for a while. But its direction will be modified forwarding to supplement the remarkable disposition of online game industry in the transitional period and settle down the problems generated in the course of its fast growth.
Preceding studies seem to have restriction in that they approached the policy for the online game industry from a somewhat microscopic standpoint, focusing on the examination of related minor regulations and rules. In this regard, this study examined the Chinese policy for the online game industry from a relatively macroscopic and long-term standpoint.
In a short period of less than 10 years, Chinese online game industry has achieved a remarkable growth. In the background of this growth, there has been Chinese government's policy.
Chinese government's recognition of online game was very negative in the past. Therefore, at the time of just establishing the market of online game, policies were not prepared, thus just controlling foreign game's reckless entry into the Chinese market. However, around 2004, realizing the economical effects of online game, Chinese government decided to promote the online game industry in full-scale.
Chinese government has enforced such policies that actively support domestic business entities in the online game industry but restrict foreign ones' entry into the market. On account of this, Chinese business entities are able to compete with overseas companies which are in the position of technical advantage in the Chinese market and increase their capability in a relatively stable and steady manner. By doing so, Chinese business entities have achieved powerful technology and capital and invested it again in the industry, thus creating a virtuous circle of the industry.
However, there are many problems in the policy for the online game industry. Policies were not put in a statutory form yet and the discussion on the department of exclusive charge of the industry was not concluded, thus causing confusion continuously. In addition, since policies are focused on the excessive protection of domestic firms, there are many controversial issues that can cause trade tensions.
Although the policy for the Chinese online game industry contains these problems, its basic standpoint of aiming the domestic firm-led development of domestic industry will not change for a while. But its direction will be modified forwarding to supplement the remarkable disposition of online game industry in the transitional period and settle down the problems generated in the course of its fast growth.
Preceding studies seem to have restriction in that they approached the policy for the online game industry from a somewhat microscopic standpoint, focusing on the examination of related minor regulations and rules. In this regard, this study examined the Chinese policy for the online game industry from a relatively macroscopic and long-term standpoint.
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