본 연구에서는 초등학교 6학년 어린이 32명을 대상으로 ‘한강수 타령’으로 민요를 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 찾아보았다. 음원을 오선보로 채보하여 사용하였고, 수업은 1차시에는 장단지도, 2차시에는 민요 배우기, 3차시에는 장단을 치며 민요 부르기 활동으로 구성하여 진행하였다. 수업 전과 수업 후 설문 조사를 실시하여 민요 지도의 효과를 인지적 측면과 행동적 측면(가창, 장단), 정의적 측면의 세 영역으로 나누어 알아보았다. 수업 전과 수업 후의 설문 조사한 내용을 비교 분석하면 민요에 대한 인식과 이해도가 상승 하였으며, 가창활동에도 적극적으로 참여하며 장단에 대한 이해와 기능 역시 향상 되었다. 장구를 치면서 민요 부르는 활동에 대한 자신감이 생겨 민요에 대한 흥미와 관심도 증가하였다는 결론을 얻었다. 민요를 지도함에 있어 ...
본 연구에서는 초등학교 6학년 어린이 32명을 대상으로 ‘한강수 타령’으로 민요를 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 찾아보았다. 음원을 오선보로 채보하여 사용하였고, 수업은 1차시에는 장단지도, 2차시에는 민요 배우기, 3차시에는 장단을 치며 민요 부르기 활동으로 구성하여 진행하였다. 수업 전과 수업 후 설문 조사를 실시하여 민요 지도의 효과를 인지적 측면과 행동적 측면(가창, 장단), 정의적 측면의 세 영역으로 나누어 알아보았다. 수업 전과 수업 후의 설문 조사한 내용을 비교 분석하면 민요에 대한 인식과 이해도가 상승 하였으며, 가창활동에도 적극적으로 참여하며 장단에 대한 이해와 기능 역시 향상 되었다. 장구를 치면서 민요 부르는 활동에 대한 자신감이 생겨 민요에 대한 흥미와 관심도 증가하였다는 결론을 얻었다. 민요를 지도함에 있어 교사의 역할과 지도 방안은 매우 중요하다. 민요가 가지고 있는 가락을 살려 주는 장단지도와 호흡, 발성, 시김새를 포함한 민요 가창 지도를 통하여 어린이들이 장단에 맞춰 민요를 부르는 기능을 익힌다면 민요에 대한 관심과 흥미가 상승하여 효과적인 민요 교육이 이루어 질 것이다. 이는 곧 우리 전통음악의 발전으로 이어질 것이다. 본 연구의 한계점은 첫째, 6학년 어린이 32명을 대상으로 한 것이라 일반화에 한계가 있다. 둘째, 경기민요 한 곡으로 민요 전체의 지도에 활용하기가 어렵다는 점이다. 앞으로 민요 가창 활동에 대한 지도 방안 연구가 활발하게 이루어져서 다양하고 효과적인 지도방안을 찾아 우리 민요 교육과 전통 음악 교육이 발전해 나가기를 기대한다.
본 연구에서는 초등학교 6학년 어린이 32명을 대상으로 ‘한강수 타령’으로 민요를 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 찾아보았다. 음원을 오선보로 채보하여 사용하였고, 수업은 1차시에는 장단지도, 2차시에는 민요 배우기, 3차시에는 장단을 치며 민요 부르기 활동으로 구성하여 진행하였다. 수업 전과 수업 후 설문 조사를 실시하여 민요 지도의 효과를 인지적 측면과 행동적 측면(가창, 장단), 정의적 측면의 세 영역으로 나누어 알아보았다. 수업 전과 수업 후의 설문 조사한 내용을 비교 분석하면 민요에 대한 인식과 이해도가 상승 하였으며, 가창활동에도 적극적으로 참여하며 장단에 대한 이해와 기능 역시 향상 되었다. 장구를 치면서 민요 부르는 활동에 대한 자신감이 생겨 민요에 대한 흥미와 관심도 증가하였다는 결론을 얻었다. 민요를 지도함에 있어 교사의 역할과 지도 방안은 매우 중요하다. 민요가 가지고 있는 가락을 살려 주는 장단지도와 호흡, 발성, 시김새를 포함한 민요 가창 지도를 통하여 어린이들이 장단에 맞춰 민요를 부르는 기능을 익힌다면 민요에 대한 관심과 흥미가 상승하여 효과적인 민요 교육이 이루어 질 것이다. 이는 곧 우리 전통음악의 발전으로 이어질 것이다. 본 연구의 한계점은 첫째, 6학년 어린이 32명을 대상으로 한 것이라 일반화에 한계가 있다. 둘째, 경기민요 한 곡으로 민요 전체의 지도에 활용하기가 어렵다는 점이다. 앞으로 민요 가창 활동에 대한 지도 방안 연구가 활발하게 이루어져서 다양하고 효과적인 지도방안을 찾아 우리 민요 교육과 전통 음악 교육이 발전해 나가기를 기대한다.
The purpose of this study was to examine an effective teaching method for folksong "Hangangsoo Taryeung." The subjects in this study were 32 children who were in their sixth grade in elementary school. After the staff notation of the folksong was made by using its sound sources, the selected chi...
The purpose of this study was to examine an effective teaching method for folksong "Hangangsoo Taryeung." The subjects in this study were 32 children who were in their sixth grade in elementary school. After the staff notation of the folksong was made by using its sound sources, the selected children received instruction. The first, second and third sessions were respectively composed of duration education, learning the folk song and singing the folk song by beating out the tune. A survey was conducted before and after the experimental teaching to find out the effect of the folk-song guidance in cognitive, behavioral(singing and duration) and affective domains. When the pre- and post-survey data were compared, they showed improvement in awareness and understanding of the folk song, and they got to have a better understanding of duration and were better able to beat out the tune while they actively engaged in singing activities. They got confident of singing the folk song by playing the Changgu. Therefore it's concluded that they got more interested in folk songs. The roles and teaching methods of teachers are very crucial for folk- song guidance. Folk-song education should be provided for children to learn about duration, breathing, vocalization and Sigimsae to sing folk songs by beating out the tune. This experience will stimulate them to have more interest in folk songs, which will, in turn, serve to bolster the effectiveness of folk-song education and expedite the development of Korean traditional music. There were limitations to this study. First, the findings of the study might not be generalizable since just 32 children were examined. Second, teaching only one folk song from Gyeonggi Province wasn't sufficient enough to ensure the general efficiency of this instruction. In the future, dynamic research efforts should be directed into folk- song singing education, which is expected to step up the development of Korean folk-song education and traditional music education.
The purpose of this study was to examine an effective teaching method for folksong "Hangangsoo Taryeung." The subjects in this study were 32 children who were in their sixth grade in elementary school. After the staff notation of the folksong was made by using its sound sources, the selected children received instruction. The first, second and third sessions were respectively composed of duration education, learning the folk song and singing the folk song by beating out the tune. A survey was conducted before and after the experimental teaching to find out the effect of the folk-song guidance in cognitive, behavioral(singing and duration) and affective domains. When the pre- and post-survey data were compared, they showed improvement in awareness and understanding of the folk song, and they got to have a better understanding of duration and were better able to beat out the tune while they actively engaged in singing activities. They got confident of singing the folk song by playing the Changgu. Therefore it's concluded that they got more interested in folk songs. The roles and teaching methods of teachers are very crucial for folk- song guidance. Folk-song education should be provided for children to learn about duration, breathing, vocalization and Sigimsae to sing folk songs by beating out the tune. This experience will stimulate them to have more interest in folk songs, which will, in turn, serve to bolster the effectiveness of folk-song education and expedite the development of Korean traditional music. There were limitations to this study. First, the findings of the study might not be generalizable since just 32 children were examined. Second, teaching only one folk song from Gyeonggi Province wasn't sufficient enough to ensure the general efficiency of this instruction. In the future, dynamic research efforts should be directed into folk- song singing education, which is expected to step up the development of Korean folk-song education and traditional music education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.