친환경 디자인의 개념은 사회적으로 자연과 환경에 대한 관심이 높아지면서 재정립되기 시작했으며, 인간과 자연의 존중이라는 동일한 개념은 그대로 유지하면서 시대의 흐름과 학자에 따라 각기 다른 용어로 발전되어 확대되었고, 친환경에 대한 관심은 이제 더 이상 새로운 것이 아닌 지속가능한 트렌드로 사회 전반에 자리 잡았다. 이러한 사회적 분위기를 반영하듯 지난 몇 년간 국내․외 섬유업계에서는 제품의 소재부터 개발과정까지 환경 친화적인 방법을 사용한 섬유제품 개발에 적극적으로 나서고 있다. 또한 라이프스타일 전반에 쾌적하고 건강한 생활을 원하는 소비자가 많아짐에 따라 친환경 패션제품에 대한 요구가 늘어가고 있으므로 친환경 섬유소재를 활용한 다양한 친환경 디자인의 패션제품의 개발이 필요할 것이다. 친환경 패션제품을 개발하기 위한 연구방법으로는 이론적 연구와 실증적 연구로 나누어 진행하였으며, 이론적 연구는 친환경 ...
친환경 디자인의 개념은 사회적으로 자연과 환경에 대한 관심이 높아지면서 재정립되기 시작했으며, 인간과 자연의 존중이라는 동일한 개념은 그대로 유지하면서 시대의 흐름과 학자에 따라 각기 다른 용어로 발전되어 확대되었고, 친환경에 대한 관심은 이제 더 이상 새로운 것이 아닌 지속가능한 트렌드로 사회 전반에 자리 잡았다. 이러한 사회적 분위기를 반영하듯 지난 몇 년간 국내․외 섬유업계에서는 제품의 소재부터 개발과정까지 환경 친화적인 방법을 사용한 섬유제품 개발에 적극적으로 나서고 있다. 또한 라이프스타일 전반에 쾌적하고 건강한 생활을 원하는 소비자가 많아짐에 따라 친환경 패션제품에 대한 요구가 늘어가고 있으므로 친환경 섬유소재를 활용한 다양한 친환경 디자인의 패션제품의 개발이 필요할 것이다. 친환경 패션제품을 개발하기 위한 연구방법으로는 이론적 연구와 실증적 연구로 나누어 진행하였으며, 이론적 연구는 친환경 패션디자인의 적용을 위해 친환경 디자인의 개념 및 친환경 디자인 적용사례와 국내․외 친환경 섬유소재 개발동향, 친환경 섬유소재 산업현황, 친환경 패션 브랜드 현황 등을 조사․분석하여 친환경 패션제품 디자인 개발을 위한 이론적인 틀을 제시 하였다. 실증적 연구로는 30∼60대 여성 소비자들을 대상으로 친환경 섬유소재 및 패션제품 선호도를 조사하고, 2000∼2010년까지 11년 동안 패션디자인 분야에 나타난 친환경 패션 트렌드를 분석하여 이를 바탕으로 친환경 패션제품 디자인 개발에 필요한 테마, 컨셉, 타겟, 컬러, 아이템, 이미지 맵 등을 도출하고, 친환경 패션제품의 디자인 개발 방향을 세워 중앙대학교 실버의류실용화기술지원센터의 지원을 받아 총 16pcs의 친환경 패션제품을 개발하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 패션제품 분야에서 높아진 소비의식은 섬유․패션산업 전반에 걸쳐 친환경 마케팅을 핵심전략으로 수립하여 쾌적하고 편안한 패션제품 개발을 위해 노력하고 있지만 친환경 섬유소재는 소재의 특성상 트렌드에 민감한 섬유․패션제품으로 전개하는데 있어서 디자인과 소재 그리고 제품의 구성 면에서 실용성과 활용 범위에 제한을 가지고 있다. 따라서 친환경 패션제품 디자인을 개발하기 위해서는 환경 친화적인 소비자의 성향을 파악하고, 디자인에 있어서도 실용성과 내구성에 친환경성을 접목하여, 소비자의 감성까지도 만족시킬 수 있는 기능적이면서도 트렌디한 친환경 패션제품의 개발이 요구된다.
둘째, 국내․외 섬유소재 산업은 친환경 섬유소재에 대한 소비자의 욕구증대에 따라 환경 친화적이며, 인체에 이로운 다기능성 친환경 섬유소재 개발에 대규모 자본을 투입하고 개발에 착수하고 있으며, 섬유․패션기업들도 친환경 새로운 시장수요 창출 기회로 인식하여 아웃도어웨어 브랜드, 캐주얼웨어 브랜드를 비롯하여 유․아동복 브랜드에서도 적극적으로 친환경 패션제품 개발을 통해 수익창출과 함께 친환경 기업으로서의 이미지를 구축하기 위하여 다양한 친환경 마케팅 전략을 세우며 이미지 개선을 위해 노력하고 있다.
셋째, 친환경 섬유소재 및 패션제품에 대한 선호도를 조사한 결과, 설문조사에 참여한 대부분의 소비자들은 황토 섬유나 오가닉 코튼 섬유, 텐셀 섬유 등 시중에서 패션제품이나 생활소품 등으로 개발되어 판매되는 아이템의 수가 많은 섬유소재 일수록 구매빈도가 높게 나타났다. 또한 대부분의 소비자들은 건강과 기능에 대한 관심으로 친환경 패션제품을 구매하고 있으므로 인체 친화적이며 환경 친화적으로 개발된 친환경 섬유소재를 활용하여 친환경 패션제품을 개발하여야 할 것이다. 또한 개발된 친환경 패션제품이 경쟁력 있는 고부가가치 상품으로 소비자들에게 인정받기 위해서는 섬유소재의 가공법이나 염색법 등의 연구개발을 통해 내구성 및 품질력을 높이고 중․저가의 합리적인 가격을 통해 가격경쟁력을 갖춘 패션제품을 개발하고 친환경 마케팅 전략을 병행하여 소비자 인지도를 확산시켜야 할 것이다.
넷째, 21세기에 들어서면서 사회 전반적인 변화 및 개인의 가치관의 변화로 인해 건전하고 건강한 삶을 추구하는 라이프스타일 트렌드가 반영되면서 정신적으로 풍요롭고 육체적으로 건강한 웰빙의 개념이 도입되었고, 이러한 사회적 분위기를 반영하듯 패션디자인 분야에서도 친환경 웰빙 트렌드가 하나의 패션테마로 자리 잡아 매년 지속적으로 성장하고 있다. 2000~2010년까지의 친환경 패션 트렌드를 분석해본 결과, 이미지, 컬러, 소재, 아이템 등에서 친환경적 요소가 계속적으로 부각되고 있는 것을 볼 때 패션디자인에 있어서 친환경은 계속적으로 고려해야할 중요한 요인으로 볼 수 있으며, 2010년 이후에도 메가 트렌드로서 확고히 자리매김 할 수 있을 것이다.
다섯째, 친환경 패션제품 디자인 개발에 사용된 섬유소재로는 친환경 섬유소재 선호도 조사에서 소비자들이 가장 많이 선호했던 황토 섬유, 오가닉 코튼 섬유, 텐셀 섬유, 숯 섬유, 키토산 섬유, 옥수수 섬유, 닥 섬유, 케나프 섬유를 사용 하였고, 친환경 패션제품 디자인 개발 아이템으로는 설문조사를 통해 파악된 소비자들의 의견과 피부에 직접 닿아야만 효과를 확인할 수 있는 친환경 섬유소재의 특성을 고려하여 이지웨어로 선정하였다. 또한 친환경 패션제품에 대한 선호도 조사 결과, 디자인과 종류가 다양하지 않아서 친환경 패션제품을 구매하지 않는다는 소비자들의 의견을 반영하여 이지웨어 원피스 3pcs, 티셔츠 5pcs, 베스트 2pcs, 팬츠 3pcs, 카디건 1pc, 셔츠 블라우스 1pc, 스커트 1pc로 총 16pcs의 다양한 아이템으로 구성된 친환경 패션제품을 디자인 개발하였다.
웰빙 열풍이 전 산업에 영향을 미치며 건강과 쾌적, 편안함을 추구하는 소비자들이 늘어남에 따라 지난 몇 년간 국내․외 섬유업계에서는 고부가가치를 창출할 수 있는 친환경 섬유소재 개발에 집중해 왔으나, 국내의 경우 일부 대기업을 제외한 소규모 중소기업들은 친환경 섬유소재 개발에 많은 어려움을 나타내고 있는 실정이다. 따라서 해외에서 개발되고 있는 제품들과 경쟁력 있는 친환경 섬유소재를 개발하기 위해서는 산․학․연․관의 지원과 협동을 통하여 연구․개발을 확산시켜 고부가가치의 친환경 섬유소재의 산업화를 구현해야 할 것이다.
친환경 디자인의 개념은 사회적으로 자연과 환경에 대한 관심이 높아지면서 재정립되기 시작했으며, 인간과 자연의 존중이라는 동일한 개념은 그대로 유지하면서 시대의 흐름과 학자에 따라 각기 다른 용어로 발전되어 확대되었고, 친환경에 대한 관심은 이제 더 이상 새로운 것이 아닌 지속가능한 트렌드로 사회 전반에 자리 잡았다. 이러한 사회적 분위기를 반영하듯 지난 몇 년간 국내․외 섬유업계에서는 제품의 소재부터 개발과정까지 환경 친화적인 방법을 사용한 섬유제품 개발에 적극적으로 나서고 있다. 또한 라이프스타일 전반에 쾌적하고 건강한 생활을 원하는 소비자가 많아짐에 따라 친환경 패션제품에 대한 요구가 늘어가고 있으므로 친환경 섬유소재를 활용한 다양한 친환경 디자인의 패션제품의 개발이 필요할 것이다. 친환경 패션제품을 개발하기 위한 연구방법으로는 이론적 연구와 실증적 연구로 나누어 진행하였으며, 이론적 연구는 친환경 패션디자인의 적용을 위해 친환경 디자인의 개념 및 친환경 디자인 적용사례와 국내․외 친환경 섬유소재 개발동향, 친환경 섬유소재 산업현황, 친환경 패션 브랜드 현황 등을 조사․분석하여 친환경 패션제품 디자인 개발을 위한 이론적인 틀을 제시 하였다. 실증적 연구로는 30∼60대 여성 소비자들을 대상으로 친환경 섬유소재 및 패션제품 선호도를 조사하고, 2000∼2010년까지 11년 동안 패션디자인 분야에 나타난 친환경 패션 트렌드를 분석하여 이를 바탕으로 친환경 패션제품 디자인 개발에 필요한 테마, 컨셉, 타겟, 컬러, 아이템, 이미지 맵 등을 도출하고, 친환경 패션제품의 디자인 개발 방향을 세워 중앙대학교 실버의류실용화기술지원센터의 지원을 받아 총 16pcs의 친환경 패션제품을 개발하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 패션제품 분야에서 높아진 소비의식은 섬유․패션산업 전반에 걸쳐 친환경 마케팅을 핵심전략으로 수립하여 쾌적하고 편안한 패션제품 개발을 위해 노력하고 있지만 친환경 섬유소재는 소재의 특성상 트렌드에 민감한 섬유․패션제품으로 전개하는데 있어서 디자인과 소재 그리고 제품의 구성 면에서 실용성과 활용 범위에 제한을 가지고 있다. 따라서 친환경 패션제품 디자인을 개발하기 위해서는 환경 친화적인 소비자의 성향을 파악하고, 디자인에 있어서도 실용성과 내구성에 친환경성을 접목하여, 소비자의 감성까지도 만족시킬 수 있는 기능적이면서도 트렌디한 친환경 패션제품의 개발이 요구된다.
둘째, 국내․외 섬유소재 산업은 친환경 섬유소재에 대한 소비자의 욕구증대에 따라 환경 친화적이며, 인체에 이로운 다기능성 친환경 섬유소재 개발에 대규모 자본을 투입하고 개발에 착수하고 있으며, 섬유․패션기업들도 친환경 새로운 시장수요 창출 기회로 인식하여 아웃도어웨어 브랜드, 캐주얼웨어 브랜드를 비롯하여 유․아동복 브랜드에서도 적극적으로 친환경 패션제품 개발을 통해 수익창출과 함께 친환경 기업으로서의 이미지를 구축하기 위하여 다양한 친환경 마케팅 전략을 세우며 이미지 개선을 위해 노력하고 있다.
셋째, 친환경 섬유소재 및 패션제품에 대한 선호도를 조사한 결과, 설문조사에 참여한 대부분의 소비자들은 황토 섬유나 오가닉 코튼 섬유, 텐셀 섬유 등 시중에서 패션제품이나 생활소품 등으로 개발되어 판매되는 아이템의 수가 많은 섬유소재 일수록 구매빈도가 높게 나타났다. 또한 대부분의 소비자들은 건강과 기능에 대한 관심으로 친환경 패션제품을 구매하고 있으므로 인체 친화적이며 환경 친화적으로 개발된 친환경 섬유소재를 활용하여 친환경 패션제품을 개발하여야 할 것이다. 또한 개발된 친환경 패션제품이 경쟁력 있는 고부가가치 상품으로 소비자들에게 인정받기 위해서는 섬유소재의 가공법이나 염색법 등의 연구개발을 통해 내구성 및 품질력을 높이고 중․저가의 합리적인 가격을 통해 가격경쟁력을 갖춘 패션제품을 개발하고 친환경 마케팅 전략을 병행하여 소비자 인지도를 확산시켜야 할 것이다.
넷째, 21세기에 들어서면서 사회 전반적인 변화 및 개인의 가치관의 변화로 인해 건전하고 건강한 삶을 추구하는 라이프스타일 트렌드가 반영되면서 정신적으로 풍요롭고 육체적으로 건강한 웰빙의 개념이 도입되었고, 이러한 사회적 분위기를 반영하듯 패션디자인 분야에서도 친환경 웰빙 트렌드가 하나의 패션테마로 자리 잡아 매년 지속적으로 성장하고 있다. 2000~2010년까지의 친환경 패션 트렌드를 분석해본 결과, 이미지, 컬러, 소재, 아이템 등에서 친환경적 요소가 계속적으로 부각되고 있는 것을 볼 때 패션디자인에 있어서 친환경은 계속적으로 고려해야할 중요한 요인으로 볼 수 있으며, 2010년 이후에도 메가 트렌드로서 확고히 자리매김 할 수 있을 것이다.
다섯째, 친환경 패션제품 디자인 개발에 사용된 섬유소재로는 친환경 섬유소재 선호도 조사에서 소비자들이 가장 많이 선호했던 황토 섬유, 오가닉 코튼 섬유, 텐셀 섬유, 숯 섬유, 키토산 섬유, 옥수수 섬유, 닥 섬유, 케나프 섬유를 사용 하였고, 친환경 패션제품 디자인 개발 아이템으로는 설문조사를 통해 파악된 소비자들의 의견과 피부에 직접 닿아야만 효과를 확인할 수 있는 친환경 섬유소재의 특성을 고려하여 이지웨어로 선정하였다. 또한 친환경 패션제품에 대한 선호도 조사 결과, 디자인과 종류가 다양하지 않아서 친환경 패션제품을 구매하지 않는다는 소비자들의 의견을 반영하여 이지웨어 원피스 3pcs, 티셔츠 5pcs, 베스트 2pcs, 팬츠 3pcs, 카디건 1pc, 셔츠 블라우스 1pc, 스커트 1pc로 총 16pcs의 다양한 아이템으로 구성된 친환경 패션제품을 디자인 개발하였다.
웰빙 열풍이 전 산업에 영향을 미치며 건강과 쾌적, 편안함을 추구하는 소비자들이 늘어남에 따라 지난 몇 년간 국내․외 섬유업계에서는 고부가가치를 창출할 수 있는 친환경 섬유소재 개발에 집중해 왔으나, 국내의 경우 일부 대기업을 제외한 소규모 중소기업들은 친환경 섬유소재 개발에 많은 어려움을 나타내고 있는 실정이다. 따라서 해외에서 개발되고 있는 제품들과 경쟁력 있는 친환경 섬유소재를 개발하기 위해서는 산․학․연․관의 지원과 협동을 통하여 연구․개발을 확산시켜 고부가가치의 친환경 섬유소재의 산업화를 구현해야 할 것이다.
As the society had increasing concern for nature and environment, the concept of environment-friendly designs began to be re-established. The concept of respect to man and nature has been developed and expanded through different terms applied to it by scholars according to the trends of the times, w...
As the society had increasing concern for nature and environment, the concept of environment-friendly designs began to be re-established. The concept of respect to man and nature has been developed and expanded through different terms applied to it by scholars according to the trends of the times, while the concept is maintained the same as it was. Now, concern for environment- friendly designs is no longer a new trend but has bee established as a sustainable trend in the whole society. It seems that such a social trend is reflected in the fabrics industry at home and abroad for the last several years, during which such fabric products as use environment-friendly materials and development methods have been actively developed. As increasingly more consumers desire their whole lifestyle to be changed into a pleasant and healthy one, they increasingly more demand for environment-friendly fashion items. So, fashion items of various environment-friendly designs utilizing environment-friendly fabrics need be developed. Researches for the development of environment-friendly fashion items include a theoretical research and an empirical research. In order to apply environment-friendly fashion designs, a theoretical research has suggested a theoretical frame for developing environment-friendly fashion item designs after investigating and analyzing the concept of the designs, cases of the application of the designs, domestic and foreign trends of the development of environment-friendly fabrics, the current condition of the environment- friendly fabrics industry, the current condition of environment-friendly fashion brands, etc. An empirical research is made into women consumers in their 30s∼60s so as to investigate their preference for environment-friendly fabrics and fashion items and analyze environment-friendly fashion trends appearing for the last 11 years between 2000 and 2010. Based on the results of the investigation and analysis, theme, concept, target, color, item, image map, etc. needed for the development of environment-friendly fashion item designs are derived and directions for the development are also established.
The following are the conclusions of this research. First, in the fashion items field, the level of consumer awareness has been elevated throughout the fabric and fashion industries, in which environment-friendly marketing is set up as a core strategy to develop pleasant and comfortable fashion items. However, environment-friendly fabrics have limits to the practicality and utilization range of the design, material and constitution of fabric and/or fashion items, which are sensitive to fashion trends. Therefore, in order to develop designs for functional and trendy environment-friendly fashion items, it is necessary to understand the dispositions of environment-friendly consumers, apply environment-friendliness to the practicality and durability of the designs, and satisfy the sensitivities of consumers.
Second, the fabrics industry at home and abroad started to invest large capitals to develop multi-functional environment-friendly fabrics which are good for a human body as consumers demand more for environment-friendly fabrics. Also, fabric and fashion enterprises make efforts to find environment-friendly new markets, create more benefits through actively developing environment- friendly fashion items as well as outdoor wear brands, casual wear brands and clothes for infants and children, to set up various environment-friendly marketing strategies and to improve their image as environment-friendly makers.
Third, an questionnaire investigation is made into environment-friendly fabrics & fashion items and it is found that most of the responding consumers have purchased more often such fabrics as have been developed and sold in many items of fashion items or everyday trifling articles in the market, including barren land fabric, organic cotton fabric and tencel fabric. And since most consumers purchase such environment-friendly fashion items as are good for their health and physical functions, it is necessary to develop environment- friendly fashion items by utilizing environment-friendly and human body-friendly fabrics. Moreover, in order for the developed environment-friendly fashion items to appeal to their consumers as competitive and high value added commodities, diverse methods for processing and/or dyeing fabrics have to be researched and developed so as to enhance the durability and quality of the materials; middle- and low-priced or reasonably priced fashion items have to be developed; and environment-friendly marketing strategies have to be set up as well.
Fourth, in the 21st century when the whole society and individuals' values have been changed and a sound and healthy life is pursued, the concept of mental and physical well-being has been introduced. Such a lifestyle of the society is reflected in the fashion design field, where one of fashion themes is an environment-friendly wellbeing trend, which is yearly growing. An analysis is made of the environment-friendly fashion trend between 2000 and 2010 and it is found that people's attention is continually given more to environment-friendly elements of image, color, materials, item, etc. So, environment-friendly factors are important in fashion designs and should be continually taken into consideration since they will remain firmly as a mega trend even after 2010.
Finally, an investigation is made into the preferences of consumers for environment-friendly fabrics and it is found that the fabrics most used to develop environment-friendly fashion item designs include barren land fabric, organic cotton fabric, tencel fabric, charcoal fabric, chitosan fabric, corn fabric, mulberry fabric and kenaf fabric. And a questionnaire investigation is made and it is found that easy wear is selected as an item for the development of environment-friendly fashion items, in consideration of the characteristics of environment-friendly fabrics whose effects may be confirmed when they come in direct contact with the skin. Another investigation is made into the preferences of consumers for environment-friendly fashion items and it is found that designs for environment-friendly items need be developed including a total of 16 items such as 3 easy wear one-pieces, 5 T-shirts, 2 vests, 3 pairs of pants, 1 cardigan, 1 shirt blouse and 1 skirt after consideration is taken into the opinions of consumers, who are unwilling to purchase environment-friendly fashion items, whose designs and kinds are not diverse.
A craze for well-being affects the whole industry and an increasing number of consumers pursue health, pleasance and comfort for the past several years, when the fabrics industry at home and abroad have concentrated on the development of environment-friendly fabrics which can create high values added. However, domestic small- and middle-sized enterprises except for some large enterprises are faced with many difficulties in developing environment-friendly fabrics. In this situation, in order to develop internationally competitive environment-friendly fabrics, relevant support and cooperation need be provided by the relevant industries, academia, research institutes, and the government for diffusing R&D movements and for industrializing high value-added environment- friendly fabrics.
As the society had increasing concern for nature and environment, the concept of environment-friendly designs began to be re-established. The concept of respect to man and nature has been developed and expanded through different terms applied to it by scholars according to the trends of the times, while the concept is maintained the same as it was. Now, concern for environment- friendly designs is no longer a new trend but has bee established as a sustainable trend in the whole society. It seems that such a social trend is reflected in the fabrics industry at home and abroad for the last several years, during which such fabric products as use environment-friendly materials and development methods have been actively developed. As increasingly more consumers desire their whole lifestyle to be changed into a pleasant and healthy one, they increasingly more demand for environment-friendly fashion items. So, fashion items of various environment-friendly designs utilizing environment-friendly fabrics need be developed. Researches for the development of environment-friendly fashion items include a theoretical research and an empirical research. In order to apply environment-friendly fashion designs, a theoretical research has suggested a theoretical frame for developing environment-friendly fashion item designs after investigating and analyzing the concept of the designs, cases of the application of the designs, domestic and foreign trends of the development of environment-friendly fabrics, the current condition of the environment- friendly fabrics industry, the current condition of environment-friendly fashion brands, etc. An empirical research is made into women consumers in their 30s∼60s so as to investigate their preference for environment-friendly fabrics and fashion items and analyze environment-friendly fashion trends appearing for the last 11 years between 2000 and 2010. Based on the results of the investigation and analysis, theme, concept, target, color, item, image map, etc. needed for the development of environment-friendly fashion item designs are derived and directions for the development are also established.
The following are the conclusions of this research. First, in the fashion items field, the level of consumer awareness has been elevated throughout the fabric and fashion industries, in which environment-friendly marketing is set up as a core strategy to develop pleasant and comfortable fashion items. However, environment-friendly fabrics have limits to the practicality and utilization range of the design, material and constitution of fabric and/or fashion items, which are sensitive to fashion trends. Therefore, in order to develop designs for functional and trendy environment-friendly fashion items, it is necessary to understand the dispositions of environment-friendly consumers, apply environment-friendliness to the practicality and durability of the designs, and satisfy the sensitivities of consumers.
Second, the fabrics industry at home and abroad started to invest large capitals to develop multi-functional environment-friendly fabrics which are good for a human body as consumers demand more for environment-friendly fabrics. Also, fabric and fashion enterprises make efforts to find environment-friendly new markets, create more benefits through actively developing environment- friendly fashion items as well as outdoor wear brands, casual wear brands and clothes for infants and children, to set up various environment-friendly marketing strategies and to improve their image as environment-friendly makers.
Third, an questionnaire investigation is made into environment-friendly fabrics & fashion items and it is found that most of the responding consumers have purchased more often such fabrics as have been developed and sold in many items of fashion items or everyday trifling articles in the market, including barren land fabric, organic cotton fabric and tencel fabric. And since most consumers purchase such environment-friendly fashion items as are good for their health and physical functions, it is necessary to develop environment- friendly fashion items by utilizing environment-friendly and human body-friendly fabrics. Moreover, in order for the developed environment-friendly fashion items to appeal to their consumers as competitive and high value added commodities, diverse methods for processing and/or dyeing fabrics have to be researched and developed so as to enhance the durability and quality of the materials; middle- and low-priced or reasonably priced fashion items have to be developed; and environment-friendly marketing strategies have to be set up as well.
Fourth, in the 21st century when the whole society and individuals' values have been changed and a sound and healthy life is pursued, the concept of mental and physical well-being has been introduced. Such a lifestyle of the society is reflected in the fashion design field, where one of fashion themes is an environment-friendly wellbeing trend, which is yearly growing. An analysis is made of the environment-friendly fashion trend between 2000 and 2010 and it is found that people's attention is continually given more to environment-friendly elements of image, color, materials, item, etc. So, environment-friendly factors are important in fashion designs and should be continually taken into consideration since they will remain firmly as a mega trend even after 2010.
Finally, an investigation is made into the preferences of consumers for environment-friendly fabrics and it is found that the fabrics most used to develop environment-friendly fashion item designs include barren land fabric, organic cotton fabric, tencel fabric, charcoal fabric, chitosan fabric, corn fabric, mulberry fabric and kenaf fabric. And a questionnaire investigation is made and it is found that easy wear is selected as an item for the development of environment-friendly fashion items, in consideration of the characteristics of environment-friendly fabrics whose effects may be confirmed when they come in direct contact with the skin. Another investigation is made into the preferences of consumers for environment-friendly fashion items and it is found that designs for environment-friendly items need be developed including a total of 16 items such as 3 easy wear one-pieces, 5 T-shirts, 2 vests, 3 pairs of pants, 1 cardigan, 1 shirt blouse and 1 skirt after consideration is taken into the opinions of consumers, who are unwilling to purchase environment-friendly fashion items, whose designs and kinds are not diverse.
A craze for well-being affects the whole industry and an increasing number of consumers pursue health, pleasance and comfort for the past several years, when the fabrics industry at home and abroad have concentrated on the development of environment-friendly fabrics which can create high values added. However, domestic small- and middle-sized enterprises except for some large enterprises are faced with many difficulties in developing environment-friendly fabrics. In this situation, in order to develop internationally competitive environment-friendly fabrics, relevant support and cooperation need be provided by the relevant industries, academia, research institutes, and the government for diffusing R&D movements and for industrializing high value-added environment- friendly fabrics.
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