컴퓨터그래픽이 영화에서 갖는 비중은 종래의 단편적인 역할에서 점차 영화 흐름의 중심을 차지하는 핵심적인 역할로 변모하고 있는 추세이며, 디지털콘텐츠 산업을 견인하면서 비약적인 성장을 이루어내고 있다. 그러나 국내의 영상 콘텐츠의 제작 과정에서 연구개발을 병행하기 어려운 열악한 상황이고 해외 상용툴에 대한 의존도가 높고, 노동 집약적인 제작 파이프라인(Pipeline)으로 구성되어 있다. 이러한 문제점을 극복하기 위하여 제작효율성 향상을 위한 S/W 연구개발을 진행하였으며, 개발된 ...
컴퓨터그래픽이 영화에서 갖는 비중은 종래의 단편적인 역할에서 점차 영화 흐름의 중심을 차지하는 핵심적인 역할로 변모하고 있는 추세이며, 디지털콘텐츠 산업을 견인하면서 비약적인 성장을 이루어내고 있다. 그러나 국내의 영상 콘텐츠의 제작 과정에서 연구개발을 병행하기 어려운 열악한 상황이고 해외 상용툴에 대한 의존도가 높고, 노동 집약적인 제작 파이프라인(Pipeline)으로 구성되어 있다. 이러한 문제점을 극복하기 위하여 제작효율성 향상을 위한 S/W 연구개발을 진행하였으며, 개발된 시각효과 기술을 바탕으로 시범 콘텐츠(“The Sixty-miles-an-hour man”)의 제작 과정을 정리하였다. 특히 정확한 카메라 모션추적 및 영상합성이 이루어지도록 실제의 동적 환경에서의 다양한 촬영 및 기술적 요소를 고려하였다. 또한 시나리오를 작성하는 과정에서 기술 개발자와 콘텐츠 제작자간의 상호이해와 협력이 중요하며, 이를 통해 제작현장에서 핵심 기술 요소의 도출 등의 중요성을 확인하였으며, 제작효율성을 높이기 위한 제작환경의 구조개선 및 확장 가능성 등도 고려하였다.
컴퓨터그래픽이 영화에서 갖는 비중은 종래의 단편적인 역할에서 점차 영화 흐름의 중심을 차지하는 핵심적인 역할로 변모하고 있는 추세이며, 디지털콘텐츠 산업을 견인하면서 비약적인 성장을 이루어내고 있다. 그러나 국내의 영상 콘텐츠의 제작 과정에서 연구개발을 병행하기 어려운 열악한 상황이고 해외 상용툴에 대한 의존도가 높고, 노동 집약적인 제작 파이프라인(Pipeline)으로 구성되어 있다. 이러한 문제점을 극복하기 위하여 제작효율성 향상을 위한 S/W 연구개발을 진행하였으며, 개발된 시각효과 기술을 바탕으로 시범 콘텐츠(“The Sixty-miles-an-hour man”)의 제작 과정을 정리하였다. 특히 정확한 카메라 모션추적 및 영상합성이 이루어지도록 실제의 동적 환경에서의 다양한 촬영 및 기술적 요소를 고려하였다. 또한 시나리오를 작성하는 과정에서 기술 개발자와 콘텐츠 제작자간의 상호이해와 협력이 중요하며, 이를 통해 제작현장에서 핵심 기술 요소의 도출 등의 중요성을 확인하였으며, 제작효율성을 높이기 위한 제작환경의 구조개선 및 확장 가능성 등도 고려하였다.
Visual effect production by computer graphics techniques has become more important in these days. However, there are three problems in the digital image contents production environment. First of all, most Korean film companies have insufficient generally potential to maintain and support their R&D (...
Visual effect production by computer graphics techniques has become more important in these days. However, there are three problems in the digital image contents production environment. First of all, most Korean film companies have insufficient generally potential to maintain and support their R&D (Research and Development) teams. Secondly, they are much dependent on the abroad commercial software tools. Finally, many people have to participate in the image production pipeline, called the labor-intensive pipeline. In production process of a demonstration work, "The Sixty-miles-an-hour man", we have evaluated the usefulness of the camera tracking and image composition method and examined various production consideration elements. In addition, in order to proceed a productive technical element and write a competitive film script, mutual understanding between the developers and the production users should be achieved. Also, this paper introduces a role of the technical supervisor to direct the production environment in detail.
Visual effect production by computer graphics techniques has become more important in these days. However, there are three problems in the digital image contents production environment. First of all, most Korean film companies have insufficient generally potential to maintain and support their R&D (Research and Development) teams. Secondly, they are much dependent on the abroad commercial software tools. Finally, many people have to participate in the image production pipeline, called the labor-intensive pipeline. In production process of a demonstration work, "The Sixty-miles-an-hour man", we have evaluated the usefulness of the camera tracking and image composition method and examined various production consideration elements. In addition, in order to proceed a productive technical element and write a competitive film script, mutual understanding between the developers and the production users should be achieved. Also, this paper introduces a role of the technical supervisor to direct the production environment in detail.
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