한국과 중국 여자대학생의 청바지 비교분석을 통한 청바지 디자인 개발 Jean Design Development through Comparative Analysis of Jean Preference between Korean and Chinese College Students원문보기
현대의 청바지는 다양한 스타일링을 통해 과거의 단순한 작업복과 캐주얼웨어라는 단일적인 이미지를 넘어 다양한 이미지를 표현할 수 있는 의상으로 가장 대표적인 글로벌 아이템이면서 현대패션에 있어서 가장 민감한 트렌드 아이템으로 자리 잡고 있다. 본 연구는 한국과 중국의 의류 시장 조사를 통해 잠재 시장 규모를 파악하는 것이 필요하고, 유행에 민감한 여자 대학생들을 대상으로 그들의 청바지 구매행동 및 디자인 선호도 등을 파악하는 것은 현재와 앞으로 청바지 패션 시장에 있어 중요한 자료가 될 수 있다. 이는 급변하는 현대 시대적 흐름에 유연히 적용할 수 있는 디자인 개발에 도움이 되고, 추후 마케팅 분야에도 적용시킬 수 있을 것이다. 본 논문을 통해 현재와 앞으로 청바지의 패션 흐름에 전반적인 제시가 되어 질 수 있으리라 사료되며 한국과 중국 의류 시장에서 큰 점유율을 차지하고 있는 청바지 구매현황 및 의복관심도, 의복속성, 이미지 선호도, 구매중요도 등을 확인하고, 이들 변수의 선호도에 대한 영향력을 알아보고자 하였다. 연구의 구성은 이론적 연구와 실증적 연구로 나누어 진행하였으며 이론적 연구는 청바지의 특징 및 유형, 한국과 중국의 청바지의 시장현황, 브랜드 현황, ...
현대의 청바지는 다양한 스타일링을 통해 과거의 단순한 작업복과 캐주얼웨어라는 단일적인 이미지를 넘어 다양한 이미지를 표현할 수 있는 의상으로 가장 대표적인 글로벌 아이템이면서 현대패션에 있어서 가장 민감한 트렌드 아이템으로 자리 잡고 있다. 본 연구는 한국과 중국의 의류 시장 조사를 통해 잠재 시장 규모를 파악하는 것이 필요하고, 유행에 민감한 여자 대학생들을 대상으로 그들의 청바지 구매행동 및 디자인 선호도 등을 파악하는 것은 현재와 앞으로 청바지 패션 시장에 있어 중요한 자료가 될 수 있다. 이는 급변하는 현대 시대적 흐름에 유연히 적용할 수 있는 디자인 개발에 도움이 되고, 추후 마케팅 분야에도 적용시킬 수 있을 것이다. 본 논문을 통해 현재와 앞으로 청바지의 패션 흐름에 전반적인 제시가 되어 질 수 있으리라 사료되며 한국과 중국 의류 시장에서 큰 점유율을 차지하고 있는 청바지 구매현황 및 의복관심도, 의복속성, 이미지 선호도, 구매중요도 등을 확인하고, 이들 변수의 선호도에 대한 영향력을 알아보고자 하였다. 연구의 구성은 이론적 연구와 실증적 연구로 나누어 진행하였으며 이론적 연구는 청바지의 특징 및 유형, 한국과 중국의 청바지의 시장현황, 브랜드 현황, 데님 패션 스트리트 현황연구, 의복구매행동과 청바지 선행연구를 바탕으로 이론적 틀을 제시하였다. 실증적 연구는 한국과 중국 여자 대학생의 청바지 구매현황 및 의복관심도, 의복속성, 이미지 선호도, 구매중요도 등을 분석하고, 이를 바탕으로 20대 여자 대학생을 위한 청바지 디자인을 개발하였다. 이러한 이론적, 실증적 연구에 의한 종합적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 청바지 한 벌 구입 평균가격이 한국과 중국 여대생들이 모두 2만 원 이상∼7만 원 미만이 가장 높게 나타났으므로 앞으로 한국 내수시장 및 중국으로 수출하는 청바지의 가격을 저가격에 맞춰야 할 것이며, 한국은 디자인에 따라 선호하는 브랜드가 다양하므로 디자인을 강조하고, 중국은 브랜드 문화의식의 중요성으로 인해 브랜드 인지도를 먼저 높이는 것이 중요할 것이다. 둘째, 중국은 “한 가정 한 자녀” 정책으로 한 명의 자녀에 대해 모든 능력을 동원하는 현상인 소황제 트렌드가 일반화 되어, 물가 차이가 나는 중국의 여대생들의 한 달 용돈이나 지출이 한국과 비슷하므로 다양한 청바지 디자인 개발을 통해 중국의 20대를 대상으로 한 거대한 시장을 전망할 수 있다. 셋째, 한국 여대생을 대상으로 하는 다자인 개발 시 활동적인 이미지를 활용하고, 중국 여대생의 경우는 디자인 개발 시 세련된 이미지를 활용하는 것이 좋은 것이다. 또한 이러한 여대생들의 의복속성이 청바지 선호 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과를 보면 실용성과 심미성이 복합된 특성을 가지고 있으므로 중국시장 진출 시 이를 고려해야 할 것이다. 또한 본 논문은 한국과 중국 소비자의 차이를 밝혀 중국 내수 시장 또는 한국 의류업체의 중국 시장 진입을 위한 의류 상품 기획 및 마케팅 전략을 수립하는데 필요한 기초 자료를 제공할 수 있을 것이며, 청바지 디자인 개발하고 실물을 제시함으로서 한국과 중국 소비자의 니즈를 만족시킬 수 있는 디자인을 개발에 활용될 수 있으리라 기대한다. 본 연구는 연구의 대상자를 한국과 중국 양국에 거주하는 여자 대학생으로 한정하여 분석하였으므로 자세하게 모든 연령층, 모든 지역에 적용하기는 어려움이 따르므로 후속연구에서는 청바지 품목을 기초로 하여 여러 연령층을 대상으로 하여 조사할 필요가 있으며, 조사지역을 적극적으로 확대하여 소비자 전반적인 성향을 연구해 볼 필요가 있다. 본 연구는 여자 대학생에 국한 되어 중저가로 청바지 디자인 개발에 포커스를 맞추었으나 고가의 프리미엄 진을 개발하여 고부가가치의 상품을 개발함으로써 청바지 시장의 확대를 추구해야 할 것이다.
현대의 청바지는 다양한 스타일링을 통해 과거의 단순한 작업복과 캐주얼웨어라는 단일적인 이미지를 넘어 다양한 이미지를 표현할 수 있는 의상으로 가장 대표적인 글로벌 아이템이면서 현대패션에 있어서 가장 민감한 트렌드 아이템으로 자리 잡고 있다. 본 연구는 한국과 중국의 의류 시장 조사를 통해 잠재 시장 규모를 파악하는 것이 필요하고, 유행에 민감한 여자 대학생들을 대상으로 그들의 청바지 구매행동 및 디자인 선호도 등을 파악하는 것은 현재와 앞으로 청바지 패션 시장에 있어 중요한 자료가 될 수 있다. 이는 급변하는 현대 시대적 흐름에 유연히 적용할 수 있는 디자인 개발에 도움이 되고, 추후 마케팅 분야에도 적용시킬 수 있을 것이다. 본 논문을 통해 현재와 앞으로 청바지의 패션 흐름에 전반적인 제시가 되어 질 수 있으리라 사료되며 한국과 중국 의류 시장에서 큰 점유율을 차지하고 있는 청바지 구매현황 및 의복관심도, 의복속성, 이미지 선호도, 구매중요도 등을 확인하고, 이들 변수의 선호도에 대한 영향력을 알아보고자 하였다. 연구의 구성은 이론적 연구와 실증적 연구로 나누어 진행하였으며 이론적 연구는 청바지의 특징 및 유형, 한국과 중국의 청바지의 시장현황, 브랜드 현황, 데님 패션 스트리트 현황연구, 의복구매행동과 청바지 선행연구를 바탕으로 이론적 틀을 제시하였다. 실증적 연구는 한국과 중국 여자 대학생의 청바지 구매현황 및 의복관심도, 의복속성, 이미지 선호도, 구매중요도 등을 분석하고, 이를 바탕으로 20대 여자 대학생을 위한 청바지 디자인을 개발하였다. 이러한 이론적, 실증적 연구에 의한 종합적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 청바지 한 벌 구입 평균가격이 한국과 중국 여대생들이 모두 2만 원 이상∼7만 원 미만이 가장 높게 나타났으므로 앞으로 한국 내수시장 및 중국으로 수출하는 청바지의 가격을 저가격에 맞춰야 할 것이며, 한국은 디자인에 따라 선호하는 브랜드가 다양하므로 디자인을 강조하고, 중국은 브랜드 문화의식의 중요성으로 인해 브랜드 인지도를 먼저 높이는 것이 중요할 것이다. 둘째, 중국은 “한 가정 한 자녀” 정책으로 한 명의 자녀에 대해 모든 능력을 동원하는 현상인 소황제 트렌드가 일반화 되어, 물가 차이가 나는 중국의 여대생들의 한 달 용돈이나 지출이 한국과 비슷하므로 다양한 청바지 디자인 개발을 통해 중국의 20대를 대상으로 한 거대한 시장을 전망할 수 있다. 셋째, 한국 여대생을 대상으로 하는 다자인 개발 시 활동적인 이미지를 활용하고, 중국 여대생의 경우는 디자인 개발 시 세련된 이미지를 활용하는 것이 좋은 것이다. 또한 이러한 여대생들의 의복속성이 청바지 선호 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과를 보면 실용성과 심미성이 복합된 특성을 가지고 있으므로 중국시장 진출 시 이를 고려해야 할 것이다. 또한 본 논문은 한국과 중국 소비자의 차이를 밝혀 중국 내수 시장 또는 한국 의류업체의 중국 시장 진입을 위한 의류 상품 기획 및 마케팅 전략을 수립하는데 필요한 기초 자료를 제공할 수 있을 것이며, 청바지 디자인 개발하고 실물을 제시함으로서 한국과 중국 소비자의 니즈를 만족시킬 수 있는 디자인을 개발에 활용될 수 있으리라 기대한다. 본 연구는 연구의 대상자를 한국과 중국 양국에 거주하는 여자 대학생으로 한정하여 분석하였으므로 자세하게 모든 연령층, 모든 지역에 적용하기는 어려움이 따르므로 후속연구에서는 청바지 품목을 기초로 하여 여러 연령층을 대상으로 하여 조사할 필요가 있으며, 조사지역을 적극적으로 확대하여 소비자 전반적인 성향을 연구해 볼 필요가 있다. 본 연구는 여자 대학생에 국한 되어 중저가로 청바지 디자인 개발에 포커스를 맞추었으나 고가의 프리미엄 진을 개발하여 고부가가치의 상품을 개발함으로써 청바지 시장의 확대를 추구해야 할 것이다.
Present blue jeans has been positioned as the most sensitive trend item in present fashion as the most representative global item that can express various image through various styling which is beyond the single image of work clothes and casual wear of past image. And future research need to sur...
Present blue jeans has been positioned as the most sensitive trend item in present fashion as the most representative global item that can express various image through various styling which is beyond the single image of work clothes and casual wear of past image. And future research need to survey the potential market size of Korean & Chinese clothes market, and surveying blue jeans purchase behavior and design preference toward woman’s university student who are sensitive to trend will be a good material for blue jean fashion market for the present and the future. And this research will be helpful for design development which can be flexibly applicable to rapidly changing present trend, also can be applicable to marketing field in the future. I think that this research will be a good suggestion for blue jean fashion trend for the present and the future, and I tried to find out the influence for variable preference such as purchase status, clothes interest, clothes attribute, image preference and purchase importance of blue jeans which are big in market share in Korea and China. This research is consisted as theoretical and empirical research, and theoretical research suggested theoretical frame based on previous blue jeans’ features & category, blue jeans market status in Korea and China, brand status, fashion street status research and clothes purchase behavior related researches. Empirical research analyzed the blue jeans purchase status, clothes interest, clothes attribute, image preference and purchase importance for Korean and Chinese woman’s university students, and based on these, I developed blue jeans design for twenties woman’s university students. Eventually, conclusions are as bellows based on theoretical and empirical research. Firstly, It turned out to be the highest that the average blue jeans purchase price is from 20,000won to 70,000won for Korean and Chinese woman’s University students. And blue jeans price should be decided around that price range, and design should be focused as there are various preference brand according to design in Korea. Also, as it is important for brand culture recognition in China, so it is critical to upgrade brand image. Secondly, as only 1 child in 1 family policy is widely spread in China, so there is almost no difference in spending habit between Korean and Chinese woman’s student even though there are big difference in living expense. Also, we can expect big market for twenties in Chinathrough various blue jeans design development. Thirdly, And it is advisable to use active image when developing for Korean woman’s student design, while it is good to use polished image for Chinese woman’s student. If we get to see the result that those students’ clothes attribute influencing effect to blue jeans preference image, practical use and aesthetic appreciation are overlapped, so we need to consider above when launching for Chinese market. Also, this research will give a basic tip of product planning and marketing strategy for Korean garment companies that want to target Chinese market or Chinese domestic market as this research analyzed the difference between Korean and Chinese customer, Furthermore, this research will be utilized for design development which can satisfy Korean and Chinese customer’s needs as it developed design and showed the real one. As this research surveyed only for those woman’s students living in Korea and China, so it is difficult to apply to all the generations and all the district. So later research needs to survey various generation based on blue jeans items, also, needs to expand the district actively to know consumer’s general tendency. Lastly, this research is restricted to woman’s university students and focused on low and middle price blue jeans design development, but we need to expand blue jeans market by developing high price premium jeans with value.
Present blue jeans has been positioned as the most sensitive trend item in present fashion as the most representative global item that can express various image through various styling which is beyond the single image of work clothes and casual wear of past image. And future research need to survey the potential market size of Korean & Chinese clothes market, and surveying blue jeans purchase behavior and design preference toward woman’s university student who are sensitive to trend will be a good material for blue jean fashion market for the present and the future. And this research will be helpful for design development which can be flexibly applicable to rapidly changing present trend, also can be applicable to marketing field in the future. I think that this research will be a good suggestion for blue jean fashion trend for the present and the future, and I tried to find out the influence for variable preference such as purchase status, clothes interest, clothes attribute, image preference and purchase importance of blue jeans which are big in market share in Korea and China. This research is consisted as theoretical and empirical research, and theoretical research suggested theoretical frame based on previous blue jeans’ features & category, blue jeans market status in Korea and China, brand status, fashion street status research and clothes purchase behavior related researches. Empirical research analyzed the blue jeans purchase status, clothes interest, clothes attribute, image preference and purchase importance for Korean and Chinese woman’s university students, and based on these, I developed blue jeans design for twenties woman’s university students. Eventually, conclusions are as bellows based on theoretical and empirical research. Firstly, It turned out to be the highest that the average blue jeans purchase price is from 20,000won to 70,000won for Korean and Chinese woman’s University students. And blue jeans price should be decided around that price range, and design should be focused as there are various preference brand according to design in Korea. Also, as it is important for brand culture recognition in China, so it is critical to upgrade brand image. Secondly, as only 1 child in 1 family policy is widely spread in China, so there is almost no difference in spending habit between Korean and Chinese woman’s student even though there are big difference in living expense. Also, we can expect big market for twenties in Chinathrough various blue jeans design development. Thirdly, And it is advisable to use active image when developing for Korean woman’s student design, while it is good to use polished image for Chinese woman’s student. If we get to see the result that those students’ clothes attribute influencing effect to blue jeans preference image, practical use and aesthetic appreciation are overlapped, so we need to consider above when launching for Chinese market. Also, this research will give a basic tip of product planning and marketing strategy for Korean garment companies that want to target Chinese market or Chinese domestic market as this research analyzed the difference between Korean and Chinese customer, Furthermore, this research will be utilized for design development which can satisfy Korean and Chinese customer’s needs as it developed design and showed the real one. As this research surveyed only for those woman’s students living in Korea and China, so it is difficult to apply to all the generations and all the district. So later research needs to survey various generation based on blue jeans items, also, needs to expand the district actively to know consumer’s general tendency. Lastly, this research is restricted to woman’s university students and focused on low and middle price blue jeans design development, but we need to expand blue jeans market by developing high price premium jeans with value.
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