본 연구는 문학이 인간의 상상력을 바탕으로 현실을 재현하는 공간이면서 인간이 지닌 욕망의 실현공간인 만큼 변신의 원망이 작품 내에서 면면히 구현되어 온 바 현대소설에 나타난 변신모티프의 양상과 의미를 고찰해 보았다. 인간은 현실세계에서 자신의 모습을 불만족해한다. 따라서 변신을 통해 현실의 한계를 극복하고 초월의 세계에서 자유로운 삶을 누리려고 모색한다. 변신모티프는 신화, 설화, 고대소설로부터 나타난 바, 현대소설에서 드러난 변신모티프 양상 연구는 쉽게 찾아보기 힘들다. 한국 현대소설에서는 이에 대한 논의가 치밀하게 이루어지지 않은 것이다. 변신이 인간과 비인간 간에 교류하는 비현실적인 환상을 바탕으로, 사회와 인간의 근본적인 문제들을 해결하고 싶은 욕구로 생각하면 고대와 현대의 차이는 없다. 그러나 현실을 초월하고자 하는 욕망의 근원은 별다를 바 없어도 복잡한 현대사회에서 살아가는 인간의 내면 풍경은 사회적 요인과 여러 가지 심리적 요인을 끼고 다양하게 변모한다. 이런 변화는 현대소설에 나타난 변신모티프의 양상을 연구하려는 목적이 된다. 변신에 대한 연구사를 검토하고 현대문학에 나타난 변신의 개념을 살펴보았다. 문학사회학적 방법으로 볼 때 현대사회에서는 인간들 간의 관계가 물건들의 ‘사용가치’가 아닌 ‘교환가치’로 된 것처럼 진실한 가치가 소멸되어가고 있다. 산업화를 통해 개인의 정신은 사물화가 일어나고 소설에서 ‘문제적 개인’이 대두난다. 사물화현상은 상품의 물신숭배와 함께 존재한다. 산업화는 정신의 사물화현상을 발생시키고 의식의 고갈을 초래했다. 현대사회는 교환가치 중심의 생산 체계에서 생산자는 소비자들의 가짜 욕망을 개발하는 것이 필요하게 되어 노동자는 ‘돈’이라는 간접화된 가치를 추구한다. 필연적으로 가짜욕망을 추구한다는 것이다. 정신분석적 방법을 보면 예술가는 강력한 본능적 욕구의 압박을 받아 명예, 권력, 재산, 명성, 그리고 여성의 사랑을 갈구하지만 그것을 충족시킬 수 없다. 따라서 예술가는 현실에서 눈을 돌려 자신의 모든 관심과 ...
본 연구는 문학이 인간의 상상력을 바탕으로 현실을 재현하는 공간이면서 인간이 지닌 욕망의 실현공간인 만큼 변신의 원망이 작품 내에서 면면히 구현되어 온 바 현대소설에 나타난 변신모티프의 양상과 의미를 고찰해 보았다. 인간은 현실세계에서 자신의 모습을 불만족해한다. 따라서 변신을 통해 현실의 한계를 극복하고 초월의 세계에서 자유로운 삶을 누리려고 모색한다. 변신모티프는 신화, 설화, 고대소설로부터 나타난 바, 현대소설에서 드러난 변신모티프 양상 연구는 쉽게 찾아보기 힘들다. 한국 현대소설에서는 이에 대한 논의가 치밀하게 이루어지지 않은 것이다. 변신이 인간과 비인간 간에 교류하는 비현실적인 환상을 바탕으로, 사회와 인간의 근본적인 문제들을 해결하고 싶은 욕구로 생각하면 고대와 현대의 차이는 없다. 그러나 현실을 초월하고자 하는 욕망의 근원은 별다를 바 없어도 복잡한 현대사회에서 살아가는 인간의 내면 풍경은 사회적 요인과 여러 가지 심리적 요인을 끼고 다양하게 변모한다. 이런 변화는 현대소설에 나타난 변신모티프의 양상을 연구하려는 목적이 된다. 변신에 대한 연구사를 검토하고 현대문학에 나타난 변신의 개념을 살펴보았다. 문학사회학적 방법으로 볼 때 현대사회에서는 인간들 간의 관계가 물건들의 ‘사용가치’가 아닌 ‘교환가치’로 된 것처럼 진실한 가치가 소멸되어가고 있다. 산업화를 통해 개인의 정신은 사물화가 일어나고 소설에서 ‘문제적 개인’이 대두난다. 사물화현상은 상품의 물신숭배와 함께 존재한다. 산업화는 정신의 사물화현상을 발생시키고 의식의 고갈을 초래했다. 현대사회는 교환가치 중심의 생산 체계에서 생산자는 소비자들의 가짜 욕망을 개발하는 것이 필요하게 되어 노동자는 ‘돈’이라는 간접화된 가치를 추구한다. 필연적으로 가짜욕망을 추구한다는 것이다. 정신분석적 방법을 보면 예술가는 강력한 본능적 욕구의 압박을 받아 명예, 권력, 재산, 명성, 그리고 여성의 사랑을 갈구하지만 그것을 충족시킬 수 없다. 따라서 예술가는 현실에서 눈을 돌려 자신의 모든 관심과 리비도를 환상적 삶에서 찾는다. 물론 예술가만이 환상의 삶을 사는 것은 결코 아니다. 고통을 당하는 사람들도 포함한다. 예술가의 무의식적 환상의 표현물에서 쾌락을 찾는다. 사회가 복잡해질수록 인간의 욕구도 다양해지고 자아를 실현하고자 하는 욕구도 커진다. 산업이 발달하고 일이 분업화되면서 다양한 사회문제를 안고 있는바 인간은 상품으로 전락하고 말았다. 그 때문에 개인은 고립되고 긴장된 심리상태에서 삶을 지탱하고 있으면서 자기로부터의 소외, 인간으로부터의 소외, 세계로부터의 소외를 가져왔다. 현실적으로 소외와 결핍이 늘고 억압이 크면 그만큼 변신욕망도 커져가고 자아에 대한 집착도 강해진다. 심리적인 변화와 사상적 변화를 가져온다. 현실을 초월하고 억눌린 상태에서 벗어나 자유를 누리고자 하는 인간의 욕망은 변신원망으로 자연스럽게 이어져 작품으로 나타난다. 우리나라 현대소설에 나타난 변신모티프를 세 가지 유형으로 나누어보고 의미를 고찰해 보았다. 첫째, 인간과 자연의 합일 지향 변신모티프가 최인석의「내 영혼의 우물」에서 유토피아적 환상으로 펼쳐진다. 소비 사회에서 가난한 생활을 하는 사람들은 자유롭고 행복한 유토피아적 세상을 추구한다. 대중소비사회에서 인간이 추구하는 바람직한 삶은 인간의 정이 넘치는 정보화 사회 이전의 세상을 향수하며 자연과 합일한 세상이라고 말한다.「모든 나무는 얘기를 한다」에서는 사람과 나무가 대화하며 소통하는 이상향을 추구한다. ‘돈’이 지배하는 세상, 국가 공권력이 감시하는 세상은 이미 타락한 세상이라는 것이다. 인간과 자연이 소통하는 세상이 사람들이 꿈꾸는 낙원, 이상향의 세계를 변신을 통해 찾아간다. 둘째, 여성의 정체성 탐색 변신모티프가 한강의「내 여자의 열매」에서 탈출 욕망으로 보여주고 있다. 폭력적인 가부장적 삶 속에서 자유로운 삶을 포기하고 살아야 하는 현대 여성의 혼란스런 삶이 드러난다. 남성 본위의 사회는 여성이 안주하여 정착하는 삶을 바란다. 그러나 여성의 욕망이 충족되지 않았을 때 여성은 사물화되어 변신을 꿈꾼다. 여성은 전통적인 삶을 부정한 채 획일화되고 몰개성화된 도시의 일상에서 탈출하여 이동하는 삶을 원한다. 현대 사회에서 모성에 의해 억압받지 않는 자유로운 인간으로 살아가려 변신을 원한다.「몽고반점」에서는 현대 사회의 개인의 창조적 욕망이 도덕과 윤리의 경계를 벗어날 때 사회와 가족의 폭력으로 상처받고 소외되어 식물화로 변신하는 것을 말하고 있다. 예술 창조 행위는 자유스러운 상상을 요구하나 현실은 윤리와 도덕에서 자유롭지 않다. 창조적 욕망은 고통을 함축하고 변신을 수반한다. 변신과 떠남은 해방의 완성이다. 사회적 강자만 살아남는 남성적 폭력에서 시달린 사람들은 원시성을 희원하여 모성의 자궁으로 회귀하고자 한다. 폭력이 없는 여성적인 삶으로의 추구가 식물로의 변신을 불러온다. 오수연의「벌레」는 결혼한 여성이 인간답게 사는 것이 출산하고 외모를 상품화 하는 현대여성의 삶을 속물주의와 허위의식이라 본다. 여성의 정체성을 찾아 탈피하여 변신하지만 벌레로 탈바꿈하여 모성으로 회귀하는 여성의 정체성에 회의적 시선으로 바라본다.『부엌』에서는 현대 사회에서 벌어지는 모순되고 억압적인 금기들에 저항한다. 성과 음식, 신분의 차별과 종교적 제의의 차별 없이 서로 공존하는 조화로운 세계를 지향한다. 세계의 폭력에 속죄하고 경계가 없는 열린 자유로운 공동체 세상을 추구하려 변신을 희원한다. 셋째, 가상현실 지향 모티프가 박민규의「고마워, 과연 너구리야」에서 멀티미디어적 변주로 서술된다. 획일화 되고 사물화 되는 세상에서 개인의 개성과 즐거움을 찾고자 인터넷 놀이 공간으로 숨어드는 고독한 현대인들의 살아가는 모습을 보여주고 있다. 소외되고 고립된 인간들은 멀티미디어적 상상력으로 컴퓨터 안에서 가상현실은 현실이 되어 변신하면서 소설적 흥미와 재미를 더한다.「카스테라」에서는 만화적 공상의 탈주가 가상현실을 현실화 시킨다. 멀티미디어적 상상력으로 가상현실과 현실을 넘나들면서 사물과 인간의 구분이 없는 파격적인 상상력이 작품을 한층 재미있게 만든다. 소설은 기존 질서에 대한 전복을 시도하고 변신을 통해 유쾌한 상상을 부른다. 사람들은 환상을 즐긴다. 상상이 현실보다 바람직할 수 있기 때문이다. 그것은 삶의 덧없음 때문이다. 덧없음에 대한 슬픔은 변신하고자 하는 소중한 마음으로 자연스럽게 바뀐다. 변신은 자유로의 탈출이고 영원한 세계에 대한 동경이다. 참다운 삶을 살고자 하는 사람은 변신을 시도한다. 작가들은 변신모티프 문학을 통해 문명이 사라진다 해도 힘차게 상상의 나래를 펼치면서 인간은 덧없는 행복을 찾아 살아갈 것이라 전망할 것이다.
본 연구는 문학이 인간의 상상력을 바탕으로 현실을 재현하는 공간이면서 인간이 지닌 욕망의 실현공간인 만큼 변신의 원망이 작품 내에서 면면히 구현되어 온 바 현대소설에 나타난 변신모티프의 양상과 의미를 고찰해 보았다. 인간은 현실세계에서 자신의 모습을 불만족해한다. 따라서 변신을 통해 현실의 한계를 극복하고 초월의 세계에서 자유로운 삶을 누리려고 모색한다. 변신모티프는 신화, 설화, 고대소설로부터 나타난 바, 현대소설에서 드러난 변신모티프 양상 연구는 쉽게 찾아보기 힘들다. 한국 현대소설에서는 이에 대한 논의가 치밀하게 이루어지지 않은 것이다. 변신이 인간과 비인간 간에 교류하는 비현실적인 환상을 바탕으로, 사회와 인간의 근본적인 문제들을 해결하고 싶은 욕구로 생각하면 고대와 현대의 차이는 없다. 그러나 현실을 초월하고자 하는 욕망의 근원은 별다를 바 없어도 복잡한 현대사회에서 살아가는 인간의 내면 풍경은 사회적 요인과 여러 가지 심리적 요인을 끼고 다양하게 변모한다. 이런 변화는 현대소설에 나타난 변신모티프의 양상을 연구하려는 목적이 된다. 변신에 대한 연구사를 검토하고 현대문학에 나타난 변신의 개념을 살펴보았다. 문학사회학적 방법으로 볼 때 현대사회에서는 인간들 간의 관계가 물건들의 ‘사용가치’가 아닌 ‘교환가치’로 된 것처럼 진실한 가치가 소멸되어가고 있다. 산업화를 통해 개인의 정신은 사물화가 일어나고 소설에서 ‘문제적 개인’이 대두난다. 사물화현상은 상품의 물신숭배와 함께 존재한다. 산업화는 정신의 사물화현상을 발생시키고 의식의 고갈을 초래했다. 현대사회는 교환가치 중심의 생산 체계에서 생산자는 소비자들의 가짜 욕망을 개발하는 것이 필요하게 되어 노동자는 ‘돈’이라는 간접화된 가치를 추구한다. 필연적으로 가짜욕망을 추구한다는 것이다. 정신분석적 방법을 보면 예술가는 강력한 본능적 욕구의 압박을 받아 명예, 권력, 재산, 명성, 그리고 여성의 사랑을 갈구하지만 그것을 충족시킬 수 없다. 따라서 예술가는 현실에서 눈을 돌려 자신의 모든 관심과 리비도를 환상적 삶에서 찾는다. 물론 예술가만이 환상의 삶을 사는 것은 결코 아니다. 고통을 당하는 사람들도 포함한다. 예술가의 무의식적 환상의 표현물에서 쾌락을 찾는다. 사회가 복잡해질수록 인간의 욕구도 다양해지고 자아를 실현하고자 하는 욕구도 커진다. 산업이 발달하고 일이 분업화되면서 다양한 사회문제를 안고 있는바 인간은 상품으로 전락하고 말았다. 그 때문에 개인은 고립되고 긴장된 심리상태에서 삶을 지탱하고 있으면서 자기로부터의 소외, 인간으로부터의 소외, 세계로부터의 소외를 가져왔다. 현실적으로 소외와 결핍이 늘고 억압이 크면 그만큼 변신욕망도 커져가고 자아에 대한 집착도 강해진다. 심리적인 변화와 사상적 변화를 가져온다. 현실을 초월하고 억눌린 상태에서 벗어나 자유를 누리고자 하는 인간의 욕망은 변신원망으로 자연스럽게 이어져 작품으로 나타난다. 우리나라 현대소설에 나타난 변신모티프를 세 가지 유형으로 나누어보고 의미를 고찰해 보았다. 첫째, 인간과 자연의 합일 지향 변신모티프가 최인석의「내 영혼의 우물」에서 유토피아적 환상으로 펼쳐진다. 소비 사회에서 가난한 생활을 하는 사람들은 자유롭고 행복한 유토피아적 세상을 추구한다. 대중소비사회에서 인간이 추구하는 바람직한 삶은 인간의 정이 넘치는 정보화 사회 이전의 세상을 향수하며 자연과 합일한 세상이라고 말한다.「모든 나무는 얘기를 한다」에서는 사람과 나무가 대화하며 소통하는 이상향을 추구한다. ‘돈’이 지배하는 세상, 국가 공권력이 감시하는 세상은 이미 타락한 세상이라는 것이다. 인간과 자연이 소통하는 세상이 사람들이 꿈꾸는 낙원, 이상향의 세계를 변신을 통해 찾아간다. 둘째, 여성의 정체성 탐색 변신모티프가 한강의「내 여자의 열매」에서 탈출 욕망으로 보여주고 있다. 폭력적인 가부장적 삶 속에서 자유로운 삶을 포기하고 살아야 하는 현대 여성의 혼란스런 삶이 드러난다. 남성 본위의 사회는 여성이 안주하여 정착하는 삶을 바란다. 그러나 여성의 욕망이 충족되지 않았을 때 여성은 사물화되어 변신을 꿈꾼다. 여성은 전통적인 삶을 부정한 채 획일화되고 몰개성화된 도시의 일상에서 탈출하여 이동하는 삶을 원한다. 현대 사회에서 모성에 의해 억압받지 않는 자유로운 인간으로 살아가려 변신을 원한다.「몽고반점」에서는 현대 사회의 개인의 창조적 욕망이 도덕과 윤리의 경계를 벗어날 때 사회와 가족의 폭력으로 상처받고 소외되어 식물화로 변신하는 것을 말하고 있다. 예술 창조 행위는 자유스러운 상상을 요구하나 현실은 윤리와 도덕에서 자유롭지 않다. 창조적 욕망은 고통을 함축하고 변신을 수반한다. 변신과 떠남은 해방의 완성이다. 사회적 강자만 살아남는 남성적 폭력에서 시달린 사람들은 원시성을 희원하여 모성의 자궁으로 회귀하고자 한다. 폭력이 없는 여성적인 삶으로의 추구가 식물로의 변신을 불러온다. 오수연의「벌레」는 결혼한 여성이 인간답게 사는 것이 출산하고 외모를 상품화 하는 현대여성의 삶을 속물주의와 허위의식이라 본다. 여성의 정체성을 찾아 탈피하여 변신하지만 벌레로 탈바꿈하여 모성으로 회귀하는 여성의 정체성에 회의적 시선으로 바라본다.『부엌』에서는 현대 사회에서 벌어지는 모순되고 억압적인 금기들에 저항한다. 성과 음식, 신분의 차별과 종교적 제의의 차별 없이 서로 공존하는 조화로운 세계를 지향한다. 세계의 폭력에 속죄하고 경계가 없는 열린 자유로운 공동체 세상을 추구하려 변신을 희원한다. 셋째, 가상현실 지향 모티프가 박민규의「고마워, 과연 너구리야」에서 멀티미디어적 변주로 서술된다. 획일화 되고 사물화 되는 세상에서 개인의 개성과 즐거움을 찾고자 인터넷 놀이 공간으로 숨어드는 고독한 현대인들의 살아가는 모습을 보여주고 있다. 소외되고 고립된 인간들은 멀티미디어적 상상력으로 컴퓨터 안에서 가상현실은 현실이 되어 변신하면서 소설적 흥미와 재미를 더한다.「카스테라」에서는 만화적 공상의 탈주가 가상현실을 현실화 시킨다. 멀티미디어적 상상력으로 가상현실과 현실을 넘나들면서 사물과 인간의 구분이 없는 파격적인 상상력이 작품을 한층 재미있게 만든다. 소설은 기존 질서에 대한 전복을 시도하고 변신을 통해 유쾌한 상상을 부른다. 사람들은 환상을 즐긴다. 상상이 현실보다 바람직할 수 있기 때문이다. 그것은 삶의 덧없음 때문이다. 덧없음에 대한 슬픔은 변신하고자 하는 소중한 마음으로 자연스럽게 바뀐다. 변신은 자유로의 탈출이고 영원한 세계에 대한 동경이다. 참다운 삶을 살고자 하는 사람은 변신을 시도한다. 작가들은 변신모티프 문학을 통해 문명이 사라진다 해도 힘차게 상상의 나래를 펼치면서 인간은 덧없는 행복을 찾아 살아갈 것이라 전망할 것이다.
Since literature is a space of reproducing reality based on human imagination as well as of realizing human desire, literary works have ceaselessly embodied the wish of transformation. In this vein, this study examined the modality and meaning of transformation motif presented in modern novels. ...
Since literature is a space of reproducing reality based on human imagination as well as of realizing human desire, literary works have ceaselessly embodied the wish of transformation. In this vein, this study examined the modality and meaning of transformation motif presented in modern novels. Human beings are dissatisfied with their appearance in the real world. So, they try to overcome the limitation of reality via transformation and grope after a free life in a transcendental world. Transformation motif was presented in myths, tales and ancient novels. Therefore, it is difficult to find out studies on the modality of transformation motif presented in modern novels. In other words, discussion on this issue was not elaborately carried out in the studies on Korean modern novels. If transformation is defined as a desire of settling down the fundamental problems of society and human beings on the basis of unreal fantasies exchanged between human beings and inhuman persons, there is no difference in the modality of transformation between ancient times and modern times. The origin of desire of transcending reality is not much different between ancient and modern times, but the internal landscape of human beings in a complex modern society changes diversely by a variety of social and psychological factors. This change is the target of studies on the modality of transformation motif in modern novels. In this study, the investigator examined the history of study on transformation and looked into the conception of transformation presented in modern literature. From the aspect of literature and sociology, the relationship among human beings in modern society is not 'the use value' of things but 'the exchange value' of them, thus resulting in the extinction of real value. Via industrialization, reification occurs in individuals' mentality and 'problematic individuals' come to the fore in novels. Reification coexists with the fetishism of products. Industrialization causes the reification phenomenon of mentality and brings about the exhaustion of consciousness. In the modern society of exchange value-centered production system, producers need to develop consumers' fake desires and laborers pursue an indirect value, namely 'money'. In this vein, they inevitably pursue fake desires. From the aspect of psychology and psychoanalysis, artists crave for honor, power, property, fame and women's affection under the pressure of powerful instinctive desires, but they cannot satisfy their desires. On account of this, artists avert their eyes from reality and seek out all their interests and libidos in a fantastical life. It goes without saying that a fantastical life is not the exclusive possession of artists. Distressed people also pursue a fantastical life. They pursue pleasure in artists' unconscious fantastical expressions. If society becomes complex, human desire becomes diverse and the desire of realizing ego becomes powerful. As industry develops and specialization is realized, a variety of social problems occur and human beings are degraded into commercial articles. So, individuals experience alienation and keep up their life in a strained state of mentality, thus resulting in the alienation from self, the alienation from human beings and the alienation from the world. When alienation and deficiency increase in reality and oppression is intensive, the desire of transformation increases and the deep attachment to self becomes powerful, thus resulting in the change of psychology and thought. Human desires of transcending oppressive reality and enjoying a free life naturally extend to the wish of transformation and are presented as literary works. In this regard, the transformation motif of domestic modern novels was classified into three patterns and then its meaning was examined: First, the oneness-oriented transformation motif between human beings and nature is presented as utopian fantasy in Choe In-seok's . Poor people in a consumption society pursue a free and happy utopian world. A desirable life pursued by human beings in a popular consumption society is the world which existed before the current knowledge-oriented society and in which humanity overflowed. They say it is a world of oneness which is in unity with nature. pursues a utopia in which human beings talk to and communicate with trees. The world dominated by 'money' and monitored by governmental power is a corrupt world already. The world in which human beings communicate with nature is a dreamy paradise of human beings and people pursue this utopia with transformation. Second, women's identity exploration motif presents the desire of escaping in Han Gang's . This work reveals modern women's chaotic life who must give up a free life under a violent patriarchal living system. A male-dominated society desires women's settled and fixed living. However, when women's desire is not satisfied, they become an object and dream transformation. Women want to escape from a daily life in a city which denies traditional living and is unified and depersonalized and then move about. They want to be transformed in order to live as a free human being who is not suppressed by maternity in modern society. mentions that when a personal creative desire gets out of the border of morality and ethics in modern society, it gets hurt by the violence of society and family and is transformed into vegetation. Artistic creation requires of unconstraint imagination, but reality is not free from ethics and morality. A creative desire implies distress and is accompanied by transformation. Transformation and departure are the completion of liberation. Distressed people with masculine violence in which the strong survives desire primitivism and hope to go back to the womb of maternity. The pursuit of feminine life without violence brings about the transformation to vegetation. O Su-yeon's regards married women's human life as modern women's snobbery and false consciousness which make women give birth to child and commercialize their outward appearance. This work has doubts about women's identity which casts off the skin and is transformed in order to seek a true identity but only metamorphoses into a bug and then goes back to maternity. resists to the contradictory and oppressive taboos of modern society. It pursues a harmonious and coexisting world in which there is no discrimination by gender, food, social status and religious ritual. This work desires transformation in order to pursue an open and free community which makes atonement for the violence of the world and in which there is no borderline. Third, the virtual reality-oriented motif is described as a multimedia variation in Park Min-gyu's . It presents modern persons' lonely life who hide in the play space of the Internet in order to seek out personality and amusement in a unified and reified world. With a multimedia imagination, alienated and isolated human beings are transformed into a virtual reality in the computer and increase novelistic interests and tastes. In , the flight of cartoonist fantasy actualizes a virtual reality. An exceptional imagination, which crossing the frontier between virtual reality and reality frequently with a multimedia imagination and having no discrimination between human beings and things, makes this work enjoyable. It attempts to overthrow conventional orders and brings about a pleasant imagination via transformation. Human beings enjoy fantasy. It is because imagination can be more desirable than reality. It is because life is transient as well. The sorrow for transience changes into a precious mind of desiring transformation. Transformation is to escape to freedom and yearn for an eternal world. People who want to live a meaning life attempt transformation. Via the literature of transformation motif, writers give free rein to their imagination and expect human beings to find out endless happiness, whether their exists civilization or not.
Since literature is a space of reproducing reality based on human imagination as well as of realizing human desire, literary works have ceaselessly embodied the wish of transformation. In this vein, this study examined the modality and meaning of transformation motif presented in modern novels. Human beings are dissatisfied with their appearance in the real world. So, they try to overcome the limitation of reality via transformation and grope after a free life in a transcendental world. Transformation motif was presented in myths, tales and ancient novels. Therefore, it is difficult to find out studies on the modality of transformation motif presented in modern novels. In other words, discussion on this issue was not elaborately carried out in the studies on Korean modern novels. If transformation is defined as a desire of settling down the fundamental problems of society and human beings on the basis of unreal fantasies exchanged between human beings and inhuman persons, there is no difference in the modality of transformation between ancient times and modern times. The origin of desire of transcending reality is not much different between ancient and modern times, but the internal landscape of human beings in a complex modern society changes diversely by a variety of social and psychological factors. This change is the target of studies on the modality of transformation motif in modern novels. In this study, the investigator examined the history of study on transformation and looked into the conception of transformation presented in modern literature. From the aspect of literature and sociology, the relationship among human beings in modern society is not 'the use value' of things but 'the exchange value' of them, thus resulting in the extinction of real value. Via industrialization, reification occurs in individuals' mentality and 'problematic individuals' come to the fore in novels. Reification coexists with the fetishism of products. Industrialization causes the reification phenomenon of mentality and brings about the exhaustion of consciousness. In the modern society of exchange value-centered production system, producers need to develop consumers' fake desires and laborers pursue an indirect value, namely 'money'. In this vein, they inevitably pursue fake desires. From the aspect of psychology and psychoanalysis, artists crave for honor, power, property, fame and women's affection under the pressure of powerful instinctive desires, but they cannot satisfy their desires. On account of this, artists avert their eyes from reality and seek out all their interests and libidos in a fantastical life. It goes without saying that a fantastical life is not the exclusive possession of artists. Distressed people also pursue a fantastical life. They pursue pleasure in artists' unconscious fantastical expressions. If society becomes complex, human desire becomes diverse and the desire of realizing ego becomes powerful. As industry develops and specialization is realized, a variety of social problems occur and human beings are degraded into commercial articles. So, individuals experience alienation and keep up their life in a strained state of mentality, thus resulting in the alienation from self, the alienation from human beings and the alienation from the world. When alienation and deficiency increase in reality and oppression is intensive, the desire of transformation increases and the deep attachment to self becomes powerful, thus resulting in the change of psychology and thought. Human desires of transcending oppressive reality and enjoying a free life naturally extend to the wish of transformation and are presented as literary works. In this regard, the transformation motif of domestic modern novels was classified into three patterns and then its meaning was examined: First, the oneness-oriented transformation motif between human beings and nature is presented as utopian fantasy in Choe In-seok's . Poor people in a consumption society pursue a free and happy utopian world. A desirable life pursued by human beings in a popular consumption society is the world which existed before the current knowledge-oriented society and in which humanity overflowed. They say it is a world of oneness which is in unity with nature. pursues a utopia in which human beings talk to and communicate with trees. The world dominated by 'money' and monitored by governmental power is a corrupt world already. The world in which human beings communicate with nature is a dreamy paradise of human beings and people pursue this utopia with transformation. Second, women's identity exploration motif presents the desire of escaping in Han Gang's . This work reveals modern women's chaotic life who must give up a free life under a violent patriarchal living system. A male-dominated society desires women's settled and fixed living. However, when women's desire is not satisfied, they become an object and dream transformation. Women want to escape from a daily life in a city which denies traditional living and is unified and depersonalized and then move about. They want to be transformed in order to live as a free human being who is not suppressed by maternity in modern society. mentions that when a personal creative desire gets out of the border of morality and ethics in modern society, it gets hurt by the violence of society and family and is transformed into vegetation. Artistic creation requires of unconstraint imagination, but reality is not free from ethics and morality. A creative desire implies distress and is accompanied by transformation. Transformation and departure are the completion of liberation. Distressed people with masculine violence in which the strong survives desire primitivism and hope to go back to the womb of maternity. The pursuit of feminine life without violence brings about the transformation to vegetation. O Su-yeon's regards married women's human life as modern women's snobbery and false consciousness which make women give birth to child and commercialize their outward appearance. This work has doubts about women's identity which casts off the skin and is transformed in order to seek a true identity but only metamorphoses into a bug and then goes back to maternity. resists to the contradictory and oppressive taboos of modern society. It pursues a harmonious and coexisting world in which there is no discrimination by gender, food, social status and religious ritual. This work desires transformation in order to pursue an open and free community which makes atonement for the violence of the world and in which there is no borderline. Third, the virtual reality-oriented motif is described as a multimedia variation in Park Min-gyu's . It presents modern persons' lonely life who hide in the play space of the Internet in order to seek out personality and amusement in a unified and reified world. With a multimedia imagination, alienated and isolated human beings are transformed into a virtual reality in the computer and increase novelistic interests and tastes. In , the flight of cartoonist fantasy actualizes a virtual reality. An exceptional imagination, which crossing the frontier between virtual reality and reality frequently with a multimedia imagination and having no discrimination between human beings and things, makes this work enjoyable. It attempts to overthrow conventional orders and brings about a pleasant imagination via transformation. Human beings enjoy fantasy. It is because imagination can be more desirable than reality. It is because life is transient as well. The sorrow for transience changes into a precious mind of desiring transformation. Transformation is to escape to freedom and yearn for an eternal world. People who want to live a meaning life attempt transformation. Via the literature of transformation motif, writers give free rein to their imagination and expect human beings to find out endless happiness, whether their exists civilization or not.
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