21세기는 각종 미디어의 발전과 물질적 풍요로움이 만연하면서 정신적인 풍요로움까지 요구하는 시대이다. 매스미디어와 같은 매체의 발달과 감성 소비자의 출현으로 스타일이 활성화됨에 따라 대중들은 트렌드를 주목하고 패션이나 뷰티뿐만 아니라 헤어스타일에 이르기까지 관심을 갖게 되었다. 이에 헤어디자인에 있어서도 신분이나 기능적인 면을 강조하기보다 아름다움을 추구하고 개인의 개성을 추구하는 감성적인 면이 대두되었다. 그럼에도 불구하고 그동안 헤어스타일에 관한 연구는 기본적인 디자인 논리를 도입하여 전개해왔기 때문에 인간 형태, 즉 조형성과 관련된 헤어디자인에 적용하기에 무리가 따른다고 할 수 있다. 헤어디자인은 얼굴을 중심으로 헤어의 조형성을 고려하여 시대적인 트렌드와 문화적 감성 표현이 어우러져야 되기 때문이다. 따라서 본 연구는 헤어디자인의 조형성에 관한 연구로 최근 3년 간 나타난 헤어디자인 트렌드의 조형성을 조형요소와 연계하여 분석하여 헤어디자인 조형성의 추세와 흐름을 제시하는데 연구의 목적을 둔다. 본 논문의 연구방법은 이론적 연구와 ...
21세기는 각종 미디어의 발전과 물질적 풍요로움이 만연하면서 정신적인 풍요로움까지 요구하는 시대이다. 매스미디어와 같은 매체의 발달과 감성 소비자의 출현으로 스타일이 활성화됨에 따라 대중들은 트렌드를 주목하고 패션이나 뷰티뿐만 아니라 헤어스타일에 이르기까지 관심을 갖게 되었다. 이에 헤어디자인에 있어서도 신분이나 기능적인 면을 강조하기보다 아름다움을 추구하고 개인의 개성을 추구하는 감성적인 면이 대두되었다. 그럼에도 불구하고 그동안 헤어스타일에 관한 연구는 기본적인 디자인 논리를 도입하여 전개해왔기 때문에 인간 형태, 즉 조형성과 관련된 헤어디자인에 적용하기에 무리가 따른다고 할 수 있다. 헤어디자인은 얼굴을 중심으로 헤어의 조형성을 고려하여 시대적인 트렌드와 문화적 감성 표현이 어우러져야 되기 때문이다. 따라서 본 연구는 헤어디자인의 조형성에 관한 연구로 최근 3년 간 나타난 헤어디자인 트렌드의 조형성을 조형요소와 연계하여 분석하여 헤어디자인 조형성의 추세와 흐름을 제시하는데 연구의 목적을 둔다. 본 논문의 연구방법은 이론적 연구와 사례연구를 병행하였으며, 최근 3년(2008년-2010년) 사이의 헤어디자인 잡지, 패션 잡지, 인터넷에 개제된 이미지 사진 자료 등을 대상으로 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 헤어디자인이란, 신체의 한 요소인 두발에 물리, 화학적인 작용을 하여 그 형태를 변형시키거나 색을 바꾸는 행위로 순수하게 미적인 가치만을 추구하는 일반적인 예술과는 달리 인간의 사상과 감정을 합리적으로 구성하는 창조활동을 통하여 고객에게 심리적 안정과 자신감을 충족시켜 주는 디자인 작업이다. 또한 헤어디자인의 역사는 자본유입의 시작 시기인 1910년 프랑스와 영국에서 보브 및 중성적 스타일을 시작으로 현재까지 다양하게 변화하고 있으며, 각 시대의 인문철학이나 조형예술, 패션의 흐름과 함께 변화하고 있다. 즉 헤어디자인 역시 다른 예술분야와 같이 시대상을 반영한다고 할 수 있다. 둘째, 헤어디자인에 있어서 조형성이란, 일반적인 헤어 자체를 순수하게 분석하고 미적 측면을 탐구하여 구조적 특징을 파악함으로서 새로운 시각적 형태로 형상화하는 것을 말한다. 또한 헤어디자인의 조형 요소는 일반적인 디자인의 조형요소와 달리 헤어디자인의 특성에 부응하여 ① 형태(2차원형태/3차원형태) ②심리적 착시 ③ 심리적 배경로 분류된다. 셋째, 최근 3년간 헤어디자인 트렌드는 커트의 경우, 샤기를 접목하여 자연스럽고 풍성한 스타일이 유행하고 있으며, 퍼머는 1940년대의 복고적인 헤어스타일이 유행하기도 하였지만, 전반적으로는 레이어 커트를 이용한 굵고 자연스러운 볼륨감이 유행이라 할 수 있다. 또한 헤어 염색에 있어서도 다양한 브라운 계열의 자연스러운 색상이 선호되고 있다. 넷째, 최근 3년간의 헤어디자인의 조형성을 분석한 결과, ① 2차원적 형태에 의한 헤어디자인은 레이어 커트의 활용, 뱅 스타일의 가로선의 활용이 지배적이었다. ② 3차원적 형태에 의한 헤어디자인은 주로 자연스러운 웨이브가 유행이라 할 수 있었다. ③ 재질․색채에 있어서는 샤기 커트의 유행으로 이전 시대보다 거친 느낌의 질감이 유행하고 있다는 것이 큰 특징이라 할 수 있다. 색채에 있어서는 따뜻한 계열의 오렌지, 레드, 브라운이 유행하였고, 특히 자연스러운 브라운계열의 색채가 가장 선호되었다. ④ 심리적 착시에 의한 헤어디자인은 헤어의 층을 활용하여 얼굴 형태를 보완하는 사례가 많았으며, 뱅 헤어에 의한 착시가 이전 시대와는 크게 차별되는 특징이었다. 다섯째, 위의 분석 중 대표적인 사례를 선별하여 연구해 본 결과, 헤어스타일은 조형요소를 바탕으로 한 착시효과가 가장 중요한 요소라는 것을 알 수 있었다. 즉, 가장 이상적인 달걀형의 얼굴을 지향하기 위하여 위에서 언급한 여러 가지 조형요소를 활용하는 것이라 할 수 있다. 이상의 내용을 토대로 최근 3년간의 헤어디자인 조형성을 종합적으로 분석해보면, 다양한 헤어디자인 기법, 기계의 발전과 매스미디어를 통해 접하기 용이해진 다양한 트렌드, 웰빙, 웰니스, 에콜로지 등 사회 현상의 복합적인 영향으로 전반적인 헤어디자인의 추세는 자연스러움, 개성, 다양함이 요구되고 있다. 따라서 헤어디자인은 사람이라는 소재를 가지고 디자인하는 작업으로, 다른 조형 예술 분야와 달리, 살아있는 소재를 사용하는 것이다. 때문에 더 세심한 조형성의 분석이 필요하다 하겠다. 헤어디자인이 다른 어떤 예술보다 조형성이 요구되는 작업임에도 불구하고 아직은 조형적인 관점에서의 연구가 부족한 실정이며, 앞으로 실용적인 헤어디자인 연구가 지속되기를 기대한다.
21세기는 각종 미디어의 발전과 물질적 풍요로움이 만연하면서 정신적인 풍요로움까지 요구하는 시대이다. 매스미디어와 같은 매체의 발달과 감성 소비자의 출현으로 스타일이 활성화됨에 따라 대중들은 트렌드를 주목하고 패션이나 뷰티뿐만 아니라 헤어스타일에 이르기까지 관심을 갖게 되었다. 이에 헤어디자인에 있어서도 신분이나 기능적인 면을 강조하기보다 아름다움을 추구하고 개인의 개성을 추구하는 감성적인 면이 대두되었다. 그럼에도 불구하고 그동안 헤어스타일에 관한 연구는 기본적인 디자인 논리를 도입하여 전개해왔기 때문에 인간 형태, 즉 조형성과 관련된 헤어디자인에 적용하기에 무리가 따른다고 할 수 있다. 헤어디자인은 얼굴을 중심으로 헤어의 조형성을 고려하여 시대적인 트렌드와 문화적 감성 표현이 어우러져야 되기 때문이다. 따라서 본 연구는 헤어디자인의 조형성에 관한 연구로 최근 3년 간 나타난 헤어디자인 트렌드의 조형성을 조형요소와 연계하여 분석하여 헤어디자인 조형성의 추세와 흐름을 제시하는데 연구의 목적을 둔다. 본 논문의 연구방법은 이론적 연구와 사례연구를 병행하였으며, 최근 3년(2008년-2010년) 사이의 헤어디자인 잡지, 패션 잡지, 인터넷에 개제된 이미지 사진 자료 등을 대상으로 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 헤어디자인이란, 신체의 한 요소인 두발에 물리, 화학적인 작용을 하여 그 형태를 변형시키거나 색을 바꾸는 행위로 순수하게 미적인 가치만을 추구하는 일반적인 예술과는 달리 인간의 사상과 감정을 합리적으로 구성하는 창조활동을 통하여 고객에게 심리적 안정과 자신감을 충족시켜 주는 디자인 작업이다. 또한 헤어디자인의 역사는 자본유입의 시작 시기인 1910년 프랑스와 영국에서 보브 및 중성적 스타일을 시작으로 현재까지 다양하게 변화하고 있으며, 각 시대의 인문철학이나 조형예술, 패션의 흐름과 함께 변화하고 있다. 즉 헤어디자인 역시 다른 예술분야와 같이 시대상을 반영한다고 할 수 있다. 둘째, 헤어디자인에 있어서 조형성이란, 일반적인 헤어 자체를 순수하게 분석하고 미적 측면을 탐구하여 구조적 특징을 파악함으로서 새로운 시각적 형태로 형상화하는 것을 말한다. 또한 헤어디자인의 조형 요소는 일반적인 디자인의 조형요소와 달리 헤어디자인의 특성에 부응하여 ① 형태(2차원형태/3차원형태) ②심리적 착시 ③ 심리적 배경로 분류된다. 셋째, 최근 3년간 헤어디자인 트렌드는 커트의 경우, 샤기를 접목하여 자연스럽고 풍성한 스타일이 유행하고 있으며, 퍼머는 1940년대의 복고적인 헤어스타일이 유행하기도 하였지만, 전반적으로는 레이어 커트를 이용한 굵고 자연스러운 볼륨감이 유행이라 할 수 있다. 또한 헤어 염색에 있어서도 다양한 브라운 계열의 자연스러운 색상이 선호되고 있다. 넷째, 최근 3년간의 헤어디자인의 조형성을 분석한 결과, ① 2차원적 형태에 의한 헤어디자인은 레이어 커트의 활용, 뱅 스타일의 가로선의 활용이 지배적이었다. ② 3차원적 형태에 의한 헤어디자인은 주로 자연스러운 웨이브가 유행이라 할 수 있었다. ③ 재질․색채에 있어서는 샤기 커트의 유행으로 이전 시대보다 거친 느낌의 질감이 유행하고 있다는 것이 큰 특징이라 할 수 있다. 색채에 있어서는 따뜻한 계열의 오렌지, 레드, 브라운이 유행하였고, 특히 자연스러운 브라운계열의 색채가 가장 선호되었다. ④ 심리적 착시에 의한 헤어디자인은 헤어의 층을 활용하여 얼굴 형태를 보완하는 사례가 많았으며, 뱅 헤어에 의한 착시가 이전 시대와는 크게 차별되는 특징이었다. 다섯째, 위의 분석 중 대표적인 사례를 선별하여 연구해 본 결과, 헤어스타일은 조형요소를 바탕으로 한 착시효과가 가장 중요한 요소라는 것을 알 수 있었다. 즉, 가장 이상적인 달걀형의 얼굴을 지향하기 위하여 위에서 언급한 여러 가지 조형요소를 활용하는 것이라 할 수 있다. 이상의 내용을 토대로 최근 3년간의 헤어디자인 조형성을 종합적으로 분석해보면, 다양한 헤어디자인 기법, 기계의 발전과 매스미디어를 통해 접하기 용이해진 다양한 트렌드, 웰빙, 웰니스, 에콜로지 등 사회 현상의 복합적인 영향으로 전반적인 헤어디자인의 추세는 자연스러움, 개성, 다양함이 요구되고 있다. 따라서 헤어디자인은 사람이라는 소재를 가지고 디자인하는 작업으로, 다른 조형 예술 분야와 달리, 살아있는 소재를 사용하는 것이다. 때문에 더 세심한 조형성의 분석이 필요하다 하겠다. 헤어디자인이 다른 어떤 예술보다 조형성이 요구되는 작업임에도 불구하고 아직은 조형적인 관점에서의 연구가 부족한 실정이며, 앞으로 실용적인 헤어디자인 연구가 지속되기를 기대한다.
The 21st century is the period of demanding even mental richness as the material abundance is spread along with development in several media. According to activation of style owing to development in media like mass media and to appearance of emotional consumers, the masses came to have interest even...
The 21st century is the period of demanding even mental richness as the material abundance is spread along with development in several media. According to activation of style owing to development in media like mass media and to appearance of emotional consumers, the masses came to have interest even in hair style as well as fashion or beauty, with paying attention to trend. Accordingly, the emotional aspect was emerged that pursues beauty and an individual’s personality rather than emphasizing social standing or functional aspect. Nevertheless, a research on hair style in the meantime has been developed by adopting basic design logic, thereby being able to be unreasonable to apply it to a human form, namely, to hair design related to formativeness. That is because hair design needs to be harmonized the historical trend and the cultural emotional expression by considering formativeness in hair centering on face. Accordingly, as this study is a research on formativeness in hair design, the aim is to suggest trend and flow of formativeness in hair design by analyzing by connecting formativeness in hair design trend, which was shown for the recent 3 years, with formative element. The research method of this study was carried out theoretical research and case research, and targeted image photo materials, which were recorded in hair design magazine, fashion magazine, and internet for the recent 3 years (2008-2010). The conclusions of this study are as follows. First, as hair design is behavior of changing its form or changing color by being functioned physically and chemically in hair, which is one element of the body, it is design work of satisfying customers’ psychological stability and confidence through the creative activity of rationally forming a human being’s idea and emotion unlike general art, which pursues purely just the aesthetic value. Also, the history of hair design has changed diversely up to the present with beginning from bob and epicene style in France and England in 1910 when is the period of beginning the inflow of capital, and is changing along with a flow in humanity philosophy, formative art, or fashion in each period. In other words, even hair design can be said to reflect the historical aspect like other art fields. Second, the formativeness in hair design means to embody it into the new visual form by purely analyzing general hair itself, exploring aesthetic aspect, and grasping structural characteristics. Also, unlike the formative element in general design, the formative element in hair design is classified into ① form(two-dimensional form/three-dimensional form) ② psychological optical illusion ③ psychological background by satisfying characteristics in hair design. Third, for the recent 3 years, the trend of hair design is being popular in natural and rich style by integrating shaggy in case of cut. Permanent had ever been popular in retro hair style in the 1940s, but can be said to be popular in thick and natural sense of volume by using layer cut. Also, even in hair dyeing, the natural color in diverse brown series is being preferred. Fourth, as a result of analyzing formativeness of hair design for the recent 3 years, ① hair design by two-dimensional form was dominant in the utilization of layer cut and the utilization of horizontal line in bang style. ② Hair design by three-dimensional form could be said to be popular mainly in natural wave. ③ In material quality․color, what is popular in texture of the rougher feeling than the previous period due to fashion in shaggy cut can be said to be big characteristic. In color, orange, red, and brown of warm series were popular. Especially, the color in natural brown series was preferred the most. ④ Hair design by psychological optical illusion had many cases of complementing the facial form by utilizing layer in hair. Optical illusion by bang hair was the characteristic that is greatly distinguished from the previous period. Fifth, as a result of researching by selecting typical case out of the above analysis, the hair style could be known to be the most important element in the effect of optical illusion based on formative element. In other words, it can be said that several formative elements, which were mentioned in the above, are utilized in order to point to the most ideal oval face. Synthetically analyzing formativeness in hair design for the recent 3 years based on the above contents, the whole hair-design trend is being demanded naturalness, individuality, and diversity due to complex influence of social phenomena such as diverse hair-design techniques, development in machine, diverse trends, which came to be easy for being faced through mass media, well-being, wellness, and ecology. Accordingly, as hair design is the work of designing with having material called a person, it is what uses the living material unlike other formative art fields. Thus, the detailed analysis of formativeness can be said to be necessary. Despite of what the hair design is the work of requiring formativeness more than any other arts, it is the real situation of being lacking in a research from the formative perspective yet. A practical hair design research is expected to be likely continued in the future.
The 21st century is the period of demanding even mental richness as the material abundance is spread along with development in several media. According to activation of style owing to development in media like mass media and to appearance of emotional consumers, the masses came to have interest even in hair style as well as fashion or beauty, with paying attention to trend. Accordingly, the emotional aspect was emerged that pursues beauty and an individual’s personality rather than emphasizing social standing or functional aspect. Nevertheless, a research on hair style in the meantime has been developed by adopting basic design logic, thereby being able to be unreasonable to apply it to a human form, namely, to hair design related to formativeness. That is because hair design needs to be harmonized the historical trend and the cultural emotional expression by considering formativeness in hair centering on face. Accordingly, as this study is a research on formativeness in hair design, the aim is to suggest trend and flow of formativeness in hair design by analyzing by connecting formativeness in hair design trend, which was shown for the recent 3 years, with formative element. The research method of this study was carried out theoretical research and case research, and targeted image photo materials, which were recorded in hair design magazine, fashion magazine, and internet for the recent 3 years (2008-2010). The conclusions of this study are as follows. First, as hair design is behavior of changing its form or changing color by being functioned physically and chemically in hair, which is one element of the body, it is design work of satisfying customers’ psychological stability and confidence through the creative activity of rationally forming a human being’s idea and emotion unlike general art, which pursues purely just the aesthetic value. Also, the history of hair design has changed diversely up to the present with beginning from bob and epicene style in France and England in 1910 when is the period of beginning the inflow of capital, and is changing along with a flow in humanity philosophy, formative art, or fashion in each period. In other words, even hair design can be said to reflect the historical aspect like other art fields. Second, the formativeness in hair design means to embody it into the new visual form by purely analyzing general hair itself, exploring aesthetic aspect, and grasping structural characteristics. Also, unlike the formative element in general design, the formative element in hair design is classified into ① form(two-dimensional form/three-dimensional form) ② psychological optical illusion ③ psychological background by satisfying characteristics in hair design. Third, for the recent 3 years, the trend of hair design is being popular in natural and rich style by integrating shaggy in case of cut. Permanent had ever been popular in retro hair style in the 1940s, but can be said to be popular in thick and natural sense of volume by using layer cut. Also, even in hair dyeing, the natural color in diverse brown series is being preferred. Fourth, as a result of analyzing formativeness of hair design for the recent 3 years, ① hair design by two-dimensional form was dominant in the utilization of layer cut and the utilization of horizontal line in bang style. ② Hair design by three-dimensional form could be said to be popular mainly in natural wave. ③ In material quality․color, what is popular in texture of the rougher feeling than the previous period due to fashion in shaggy cut can be said to be big characteristic. In color, orange, red, and brown of warm series were popular. Especially, the color in natural brown series was preferred the most. ④ Hair design by psychological optical illusion had many cases of complementing the facial form by utilizing layer in hair. Optical illusion by bang hair was the characteristic that is greatly distinguished from the previous period. Fifth, as a result of researching by selecting typical case out of the above analysis, the hair style could be known to be the most important element in the effect of optical illusion based on formative element. In other words, it can be said that several formative elements, which were mentioned in the above, are utilized in order to point to the most ideal oval face. Synthetically analyzing formativeness in hair design for the recent 3 years based on the above contents, the whole hair-design trend is being demanded naturalness, individuality, and diversity due to complex influence of social phenomena such as diverse hair-design techniques, development in machine, diverse trends, which came to be easy for being faced through mass media, well-being, wellness, and ecology. Accordingly, as hair design is the work of designing with having material called a person, it is what uses the living material unlike other formative art fields. Thus, the detailed analysis of formativeness can be said to be necessary. Despite of what the hair design is the work of requiring formativeness more than any other arts, it is the real situation of being lacking in a research from the formative perspective yet. A practical hair design research is expected to be likely continued in the future.
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