설화는 우리의 전통적 문화유산으로서 과거와 현재를 이어주는 살아있는 예술이며 일정한 구조를 가지고 꾸며낸 이야기라는 점에서 시, 소설, 희곡 등을 포함한 모든 문학 장르와 일치하는 특징을 보인다. 특히 연극적 가치와 문학적 가치를 모두 지니고 있어서 설화의 희곡적 변용은 좋은 희곡을 개발하기 위한 방법 중 하나이다. 처용 설화의 경우 신라 향가 ‘처용가’를 시작으로 고려, 조선 시대를 지나 현대에 와서도 계속 변용되고 있으며 노래로, 춤으로, 연희로 계속 확장되어 민중의 사랑을 받고 있다. 설화 속에서 그 의미가 모호한 처용이라는 캐릭터는 크게 신적 존재, 인간적 존재, 무격 존재로 분석된다. 본 논문에서는 처용 설화를 제재로 한 희곡 작품 중 2000년도 이후에 공연된 유치진의「처용의 노래」, 차범석의「처용」, 이윤택의「아름다운 남자」를 살펴 보았다. 유치진의「처용의 노래」는 민족주의적 이념을 멜로 드라마적 구조화를 통해 표현 하였다. 전쟁이 빼앗아간 가정의 행복, 사랑, 질서의 파괴에 대해 역신에게 사랑하는 아내를 빼앗긴 처용을 통해 표현하고자 했다. 차범석의「처용」은 처용을 비롯한 인물들의 인간적인 감정과 갈등의 문제를 다루었다. 역신과 부인의 사건을 통해 인간으로서의 갈등과 고뇌를 거쳐 그들을 용서하고 화합하는 모습을 보여줌으로써 범우주적 세계관을 전달한다. 이윤택의「아름다운 남자」는 극중극으로 처용 설화를 활용한다. 세 등장인물의 선택을 극명하게 보여줌으로써 정치적 권력에 결탁하는 삶, 무력으로 평정하려는 삶, 학문 속에서 길을 찾고자 하는 삶의 대립 방식을 보여준다. 설화에 담긴 풍부한 내용, 해석의 다양성은 희곡으로 변용 되었을 때 다양한 주제와 서사기법으로 표현될 수 있을 뿐 아니라 작품의 문학적 가치를 높인다. 또한 설화의 현대적 수용과 심화는 전통 단절론을 극복하는 한 근거가 될 수 있을 것이며 지역 내 스토리텔링 컨텐츠로서의 가치성을 찾을 수 있다. 즉 설화는 희곡의 소재로서 끊임없이 ...
설화는 우리의 전통적 문화유산으로서 과거와 현재를 이어주는 살아있는 예술이며 일정한 구조를 가지고 꾸며낸 이야기라는 점에서 시, 소설, 희곡 등을 포함한 모든 문학 장르와 일치하는 특징을 보인다. 특히 연극적 가치와 문학적 가치를 모두 지니고 있어서 설화의 희곡적 변용은 좋은 희곡을 개발하기 위한 방법 중 하나이다. 처용 설화의 경우 신라 향가 ‘처용가’를 시작으로 고려, 조선 시대를 지나 현대에 와서도 계속 변용되고 있으며 노래로, 춤으로, 연희로 계속 확장되어 민중의 사랑을 받고 있다. 설화 속에서 그 의미가 모호한 처용이라는 캐릭터는 크게 신적 존재, 인간적 존재, 무격 존재로 분석된다. 본 논문에서는 처용 설화를 제재로 한 희곡 작품 중 2000년도 이후에 공연된 유치진의「처용의 노래」, 차범석의「처용」, 이윤택의「아름다운 남자」를 살펴 보았다. 유치진의「처용의 노래」는 민족주의적 이념을 멜로 드라마적 구조화를 통해 표현 하였다. 전쟁이 빼앗아간 가정의 행복, 사랑, 질서의 파괴에 대해 역신에게 사랑하는 아내를 빼앗긴 처용을 통해 표현하고자 했다. 차범석의「처용」은 처용을 비롯한 인물들의 인간적인 감정과 갈등의 문제를 다루었다. 역신과 부인의 사건을 통해 인간으로서의 갈등과 고뇌를 거쳐 그들을 용서하고 화합하는 모습을 보여줌으로써 범우주적 세계관을 전달한다. 이윤택의「아름다운 남자」는 극중극으로 처용 설화를 활용한다. 세 등장인물의 선택을 극명하게 보여줌으로써 정치적 권력에 결탁하는 삶, 무력으로 평정하려는 삶, 학문 속에서 길을 찾고자 하는 삶의 대립 방식을 보여준다. 설화에 담긴 풍부한 내용, 해석의 다양성은 희곡으로 변용 되었을 때 다양한 주제와 서사기법으로 표현될 수 있을 뿐 아니라 작품의 문학적 가치를 높인다. 또한 설화의 현대적 수용과 심화는 전통 단절론을 극복하는 한 근거가 될 수 있을 것이며 지역 내 스토리텔링 컨텐츠로서의 가치성을 찾을 수 있다. 즉 설화는 희곡의 소재로서 끊임없이 확대 재생산 될 수 있는 열린 텍스트이다.
설화는 우리의 전통적 문화유산으로서 과거와 현재를 이어주는 살아있는 예술이며 일정한 구조를 가지고 꾸며낸 이야기라는 점에서 시, 소설, 희곡 등을 포함한 모든 문학 장르와 일치하는 특징을 보인다. 특히 연극적 가치와 문학적 가치를 모두 지니고 있어서 설화의 희곡적 변용은 좋은 희곡을 개발하기 위한 방법 중 하나이다. 처용 설화의 경우 신라 향가 ‘처용가’를 시작으로 고려, 조선 시대를 지나 현대에 와서도 계속 변용되고 있으며 노래로, 춤으로, 연희로 계속 확장되어 민중의 사랑을 받고 있다. 설화 속에서 그 의미가 모호한 처용이라는 캐릭터는 크게 신적 존재, 인간적 존재, 무격 존재로 분석된다. 본 논문에서는 처용 설화를 제재로 한 희곡 작품 중 2000년도 이후에 공연된 유치진의「처용의 노래」, 차범석의「처용」, 이윤택의「아름다운 남자」를 살펴 보았다. 유치진의「처용의 노래」는 민족주의적 이념을 멜로 드라마적 구조화를 통해 표현 하였다. 전쟁이 빼앗아간 가정의 행복, 사랑, 질서의 파괴에 대해 역신에게 사랑하는 아내를 빼앗긴 처용을 통해 표현하고자 했다. 차범석의「처용」은 처용을 비롯한 인물들의 인간적인 감정과 갈등의 문제를 다루었다. 역신과 부인의 사건을 통해 인간으로서의 갈등과 고뇌를 거쳐 그들을 용서하고 화합하는 모습을 보여줌으로써 범우주적 세계관을 전달한다. 이윤택의「아름다운 남자」는 극중극으로 처용 설화를 활용한다. 세 등장인물의 선택을 극명하게 보여줌으로써 정치적 권력에 결탁하는 삶, 무력으로 평정하려는 삶, 학문 속에서 길을 찾고자 하는 삶의 대립 방식을 보여준다. 설화에 담긴 풍부한 내용, 해석의 다양성은 희곡으로 변용 되었을 때 다양한 주제와 서사기법으로 표현될 수 있을 뿐 아니라 작품의 문학적 가치를 높인다. 또한 설화의 현대적 수용과 심화는 전통 단절론을 극복하는 한 근거가 될 수 있을 것이며 지역 내 스토리텔링 컨텐츠로서의 가치성을 찾을 수 있다. 즉 설화는 희곡의 소재로서 끊임없이 확대 재생산 될 수 있는 열린 텍스트이다.
In the aspects of a living art which connecting between past and present as a domestic traditional cultural asset and an invented story which has a certain structure, tale has characteristics which are consistent with all the genres of literature, such as poetry, novel and play. In particular, since...
In the aspects of a living art which connecting between past and present as a domestic traditional cultural asset and an invented story which has a certain structure, tale has characteristics which are consistent with all the genres of literature, such as poetry, novel and play. In particular, since tale has both dramatic value and literary value, a transformed use of tale in play is one of excellent techniques of developing a good play. In case of Cheoyong Tale, beginning with Silla's native song 'Cheoyongga', it was used in Goryeo and Joseon and is still transformed and used for the present. And it has extended to song, dance and drama and is loved by people still. The character Cheoyong of which meaning is obscure in the tale is classified into a deity, a human being and a shamanic being in general. In this study, the investigator examined such three plays of which theme is Cheoyong Tale and performed after the 2000s as Yu Chi-jin's , Cha Beom-seok's and Lee Yun-taek's . Yu Chi-jin's expressed national ideologies with a melodramatic structure. He tried to express the family happiness and love taken away by war and the destruction of order via Cheoyong whose wife was taken away by a deity of smallpox. Cha Beom-seok's dealt with the human emotion and conflict of characters including Cheoyong. Although witnessing wife's adultery and experiencing conflicts and agonies with the incident, Cheoyong forgives them in the end and therefore, presents the attitude of reconciliation. In this vein, Cha Beom-seok's delivers a universalized world view. Lee Yun-taek's used Cheoyong Tale as a play within a play. By clearly presenting three characters' choice, he delivers confronting methods of life: The life in collusion with political power; the life of trying to dominate with armed force; and the life of seeking a road with learning. When they are transformed and used in play, the abundant contents and explanatory diversities of tale can be expressed with diversified themes and descriptive techniques and enhance literary values of works as well. In addition, the contemporary acceptance and intensification of tale can be a base to overcome the discontinuity theory of tradition and realize its value as regional storytelling contents. In other words, tale is a subject material of play and an open text that can be extendedly reproduced endlessly.
In the aspects of a living art which connecting between past and present as a domestic traditional cultural asset and an invented story which has a certain structure, tale has characteristics which are consistent with all the genres of literature, such as poetry, novel and play. In particular, since tale has both dramatic value and literary value, a transformed use of tale in play is one of excellent techniques of developing a good play. In case of Cheoyong Tale, beginning with Silla's native song 'Cheoyongga', it was used in Goryeo and Joseon and is still transformed and used for the present. And it has extended to song, dance and drama and is loved by people still. The character Cheoyong of which meaning is obscure in the tale is classified into a deity, a human being and a shamanic being in general. In this study, the investigator examined such three plays of which theme is Cheoyong Tale and performed after the 2000s as Yu Chi-jin's , Cha Beom-seok's and Lee Yun-taek's . Yu Chi-jin's expressed national ideologies with a melodramatic structure. He tried to express the family happiness and love taken away by war and the destruction of order via Cheoyong whose wife was taken away by a deity of smallpox. Cha Beom-seok's dealt with the human emotion and conflict of characters including Cheoyong. Although witnessing wife's adultery and experiencing conflicts and agonies with the incident, Cheoyong forgives them in the end and therefore, presents the attitude of reconciliation. In this vein, Cha Beom-seok's delivers a universalized world view. Lee Yun-taek's used Cheoyong Tale as a play within a play. By clearly presenting three characters' choice, he delivers confronting methods of life: The life in collusion with political power; the life of trying to dominate with armed force; and the life of seeking a road with learning. When they are transformed and used in play, the abundant contents and explanatory diversities of tale can be expressed with diversified themes and descriptive techniques and enhance literary values of works as well. In addition, the contemporary acceptance and intensification of tale can be a base to overcome the discontinuity theory of tradition and realize its value as regional storytelling contents. In other words, tale is a subject material of play and an open text that can be extendedly reproduced endlessly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.