우리 시가문학의 뿌리인 향가는 뛰어난 비유와 상징, 차원 높은 정신 세계로 높이 평가받는 문학 양식이다. 하지만 남아있는 작품이 적고, 향찰 표기의 해독에 대한 논란이 많으며, 또 창작 당시의 음악적 요소를 알 수 없다는 한계 때문에 지금껏 고등학교 향가 수업에 대한 연구가 미흡하였다. 이에 본고에서는 2002학년도부터 적용되는 7차 교육과정의 문학교육 목표에 따라 학생이 주체가 되는 행위 중심의 향가 수업 방안을 모색하게 되었다. 고등학교에서 향가 읽기의 주된 텍스트가 되는 교과서는 교육현장의 중심에서 교육의 실제 내용과 방법이 구체화된 실체이다. 그러나 현행 6차 교육과정에 따른 교과서는 작품 선정에서 이해할 수 없는 부분과, 부적절한 구성 체제,그리고 학생들의 수준을 고려하지 않고 집필진의 주관적인 견해에 따른 학습내용이 들어가 있는 등 적잖은 문제를 안고 있다. 물론 교사가 교육과정과 학생 수준을 고려하여 교과서를 재구성하고 선택적으로 가르치는 융통성을 발휘해야 하겠지만 기본 텍스트의 정선된 체제와 내용이 요구된다. 그러나 정작 중요한 것은 어떻게 수업 내용을 효율적으로 구체화하느냐에 있다고 본다. 이에 본고에서는 현존하는 25 수의 향가 가운데 문학성이 가장 높은 작품으로 알려진 <제망매가>를 제재로 하여 향가 수업 방안을 제시하였다. 학생들이 주체적이고 능동적으로 참여하여 ...
우리 시가문학의 뿌리인 향가는 뛰어난 비유와 상징, 차원 높은 정신 세계로 높이 평가받는 문학 양식이다. 하지만 남아있는 작품이 적고, 향찰 표기의 해독에 대한 논란이 많으며, 또 창작 당시의 음악적 요소를 알 수 없다는 한계 때문에 지금껏 고등학교 향가 수업에 대한 연구가 미흡하였다. 이에 본고에서는 2002학년도부터 적용되는 7차 교육과정의 문학교육 목표에 따라 학생이 주체가 되는 행위 중심의 향가 수업 방안을 모색하게 되었다. 고등학교에서 향가 읽기의 주된 텍스트가 되는 교과서는 교육현장의 중심에서 교육의 실제 내용과 방법이 구체화된 실체이다. 그러나 현행 6차 교육과정에 따른 교과서는 작품 선정에서 이해할 수 없는 부분과, 부적절한 구성 체제,그리고 학생들의 수준을 고려하지 않고 집필진의 주관적인 견해에 따른 학습내용이 들어가 있는 등 적잖은 문제를 안고 있다. 물론 교사가 교육과정과 학생 수준을 고려하여 교과서를 재구성하고 선택적으로 가르치는 융통성을 발휘해야 하겠지만 기본 텍스트의 정선된 체제와 내용이 요구된다. 그러나 정작 중요한 것은 어떻게 수업 내용을 효율적으로 구체화하느냐에 있다고 본다. 이에 본고에서는 현존하는 25 수의 향가 가운데 문학성이 가장 높은 작품으로 알려진 <제망매가>를 제재로 하여 향가 수업 방안을 제시하였다. 학생들이 주체적이고 능동적으로 참여하여 심미성과 상상력을 높이기 위해서는 향가를 박물관에 갇혀 있는 문화 유산이 아니라 지금도 살아있는 문학으로 인식할 수 있도록 해야 한다. 그러기 위해서 본고에서는 향가의 현대적수용여부를 살펴보고, 학생들이 작품에 쓰인 소재를 창조적으로 변용하고, <제망매가>에 담긴 정서를 바탕으로 한 창조적 글쓰기를 시도하는 수업 내용을 조직해 보았다. 또한 『삼국유사』의 기술 특성상 향가를 관련 설화와의 유기적 관련 속에서 읽을 수 있도록 했고, 다른 장르와의 상호텍스트성을 토대로 하여 문학사적 안목을 키우도록 했다. 처음 시도하는 수업이라 학생들이 새로운 방식에 낯설어하는 면모가 없지는 않았지만, 교사의 강의식 수업방식보다는 훨씬 다양하게 작품에 접근하는 모습을 보였다. 하지만 이 같은 7차 교육과정에 의한 학생 중심의 수업 방식이 실질적인 결과를 드러내기 위해서는 우선 수업의 주도권을 학생들에게 넘겨주는 교사의 개방적인 의식 태도가 필요하다. 또한 수학능력시험에서 향가를 포함한 고전시가의 출제 방향이 학생들의 주체적인 인식이 있어야 문제를 풀 수 있는 쪽으로 바뀌어야 한다. 그리고 학생들이 향가를 공부하면서 찾게 될 다양한 정보를 충실히 제공할 수 있는 환경이 조성되어야 한다.
우리 시가문학의 뿌리인 향가는 뛰어난 비유와 상징, 차원 높은 정신 세계로 높이 평가받는 문학 양식이다. 하지만 남아있는 작품이 적고, 향찰 표기의 해독에 대한 논란이 많으며, 또 창작 당시의 음악적 요소를 알 수 없다는 한계 때문에 지금껏 고등학교 향가 수업에 대한 연구가 미흡하였다. 이에 본고에서는 2002학년도부터 적용되는 7차 교육과정의 문학교육 목표에 따라 학생이 주체가 되는 행위 중심의 향가 수업 방안을 모색하게 되었다. 고등학교에서 향가 읽기의 주된 텍스트가 되는 교과서는 교육현장의 중심에서 교육의 실제 내용과 방법이 구체화된 실체이다. 그러나 현행 6차 교육과정에 따른 교과서는 작품 선정에서 이해할 수 없는 부분과, 부적절한 구성 체제,그리고 학생들의 수준을 고려하지 않고 집필진의 주관적인 견해에 따른 학습내용이 들어가 있는 등 적잖은 문제를 안고 있다. 물론 교사가 교육과정과 학생 수준을 고려하여 교과서를 재구성하고 선택적으로 가르치는 융통성을 발휘해야 하겠지만 기본 텍스트의 정선된 체제와 내용이 요구된다. 그러나 정작 중요한 것은 어떻게 수업 내용을 효율적으로 구체화하느냐에 있다고 본다. 이에 본고에서는 현존하는 25 수의 향가 가운데 문학성이 가장 높은 작품으로 알려진 <제망매가>를 제재로 하여 향가 수업 방안을 제시하였다. 학생들이 주체적이고 능동적으로 참여하여 심미성과 상상력을 높이기 위해서는 향가를 박물관에 갇혀 있는 문화 유산이 아니라 지금도 살아있는 문학으로 인식할 수 있도록 해야 한다. 그러기 위해서 본고에서는 향가의 현대적수용여부를 살펴보고, 학생들이 작품에 쓰인 소재를 창조적으로 변용하고, <제망매가>에 담긴 정서를 바탕으로 한 창조적 글쓰기를 시도하는 수업 내용을 조직해 보았다. 또한 『삼국유사』의 기술 특성상 향가를 관련 설화와의 유기적 관련 속에서 읽을 수 있도록 했고, 다른 장르와의 상호텍스트성을 토대로 하여 문학사적 안목을 키우도록 했다. 처음 시도하는 수업이라 학생들이 새로운 방식에 낯설어하는 면모가 없지는 않았지만, 교사의 강의식 수업방식보다는 훨씬 다양하게 작품에 접근하는 모습을 보였다. 하지만 이 같은 7차 교육과정에 의한 학생 중심의 수업 방식이 실질적인 결과를 드러내기 위해서는 우선 수업의 주도권을 학생들에게 넘겨주는 교사의 개방적인 의식 태도가 필요하다. 또한 수학능력시험에서 향가를 포함한 고전시가의 출제 방향이 학생들의 주체적인 인식이 있어야 문제를 풀 수 있는 쪽으로 바뀌어야 한다. 그리고 학생들이 향가를 공부하면서 찾게 될 다양한 정보를 충실히 제공할 수 있는 환경이 조성되어야 한다.
Hayngga, a root of Korean poetry literature, is highly praised by its outstanding metaphor and symbol as well as enlightened spiritual world. The study on Hayngga teaching and learning methods in high school course has, however, been insufficiently researched becau se there are few remaining works, ...
Hayngga, a root of Korean poetry literature, is highly praised by its outstanding metaphor and symbol as well as enlightened spiritual world. The study on Hayngga teaching and learning methods in high school course has, however, been insufficiently researched becau se there are few remaining works, controversial interpretation on Hayngchal writing system, and failure to understand the mu sical factors in creating Hayngga. The study tries to seek for Hayngga teaching and learning measures focu sed on students activity according to the goal of literature education in the 7th Educational Course which begins in 2002. The Korean textbook u sed for main reading material for Hayngga in high school is a concrete one extracted from actu al education contents and methods at an in-service educational field. Nevertheless, the Korean textbook based on the current 6th Educational Course has not a few flaws in that there are something unclear in the course of selecting works, inappropriate edit, contents selected by authors' subjective view not considering stu dents level and etc. Of course, it is possible that teachers restructure the textbook and teach selectively. However, well-selected works and appropriate contents should be required in advance. The most important thing lies in how to make teaching and learning effectively concrete. The study presents Hayngga teaching and learning measures based on the theme of Jemangmaega, which is the most literary product among remaining 25 works. I insist that teacher should not make Hayngga cultural heritage kept in a museum but make students understood its literary meaning in order to enhance esthetic appreciation and imagination by encouraging students to actively participate in Korean literature class. To accomplish the goal of the study, I orgarnize Korean literature class that finds out whether Hayngga can be admitted by students in these days, students transform a theme of work creatively, and they do a creative writing on the base of emotion embodied in Jemangmaega. In addition, Hayngga is restructured for stu dents to read with related narratives in considering descriptive style of Samgukyu sa. Finally I improve students' view of literature history on the base of intertextu ality with other literature genres. Althou gh students showed a little of strangeness in face of exploratory teaching and learning, they appreciated works more diversely than the grinding method does. Above all, teachers should have an op en mind of transfering class initiative to stu dents so that teaching and learning method mainly activated by stu dents in the 7th Education Course produces a substantial result. Also, the test tendency of classical poetry including Hayngga in Proficiency Test for College Education has to be changed in the direction that only students who righty and justly appreciate literary works can answer the questions. Finally I suggest that study facilities giving information about Hayngga should be prepared for students.
Hayngga, a root of Korean poetry literature, is highly praised by its outstanding metaphor and symbol as well as enlightened spiritual world. The study on Hayngga teaching and learning methods in high school course has, however, been insufficiently researched becau se there are few remaining works, controversial interpretation on Hayngchal writing system, and failure to understand the mu sical factors in creating Hayngga. The study tries to seek for Hayngga teaching and learning measures focu sed on students activity according to the goal of literature education in the 7th Educational Course which begins in 2002. The Korean textbook u sed for main reading material for Hayngga in high school is a concrete one extracted from actu al education contents and methods at an in-service educational field. Nevertheless, the Korean textbook based on the current 6th Educational Course has not a few flaws in that there are something unclear in the course of selecting works, inappropriate edit, contents selected by authors' subjective view not considering stu dents level and etc. Of course, it is possible that teachers restructure the textbook and teach selectively. However, well-selected works and appropriate contents should be required in advance. The most important thing lies in how to make teaching and learning effectively concrete. The study presents Hayngga teaching and learning measures based on the theme of Jemangmaega, which is the most literary product among remaining 25 works. I insist that teacher should not make Hayngga cultural heritage kept in a museum but make students understood its literary meaning in order to enhance esthetic appreciation and imagination by encouraging students to actively participate in Korean literature class. To accomplish the goal of the study, I orgarnize Korean literature class that finds out whether Hayngga can be admitted by students in these days, students transform a theme of work creatively, and they do a creative writing on the base of emotion embodied in Jemangmaega. In addition, Hayngga is restructured for stu dents to read with related narratives in considering descriptive style of Samgukyu sa. Finally I improve students' view of literature history on the base of intertextu ality with other literature genres. Althou gh students showed a little of strangeness in face of exploratory teaching and learning, they appreciated works more diversely than the grinding method does. Above all, teachers should have an op en mind of transfering class initiative to stu dents so that teaching and learning method mainly activated by stu dents in the 7th Education Course produces a substantial result. Also, the test tendency of classical poetry including Hayngga in Proficiency Test for College Education has to be changed in the direction that only students who righty and justly appreciate literary works can answer the questions. Finally I suggest that study facilities giving information about Hayngga should be prepared for students.
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