옛날부터 사람들은 풍요롭고 아름다운 삶을 살기위해 좋은 공예품을 만들고자 노력해왔다. 그렇게 노력하여 잘 만들어진 공예품은 언제나 풍요로운 삶과 문화의 바탕이 되어 왔다. 이러한 바탕의 저변에는 실용성과 아름다음을 동시에 만족시키면서 그 민족 내면의 의미로 융합되어 나아가고 있다. 본 연구는 우리가 사찰이나 일상생활에서 쓰는 향로를 주제로 향로의 제작방법을 연구 하면서 투각 기법을 이용한 향로를 제작 하였다. 향로 성형에는 여러 가지 방법을 필요로 하여 시대적 배경과 쓰이는 장소 및 사용하는 사람에 따라 그 형태가 달리 만들어 진...
옛날부터 사람들은 풍요롭고 아름다운 삶을 살기위해 좋은 공예품을 만들고자 노력해왔다. 그렇게 노력하여 잘 만들어진 공예품은 언제나 풍요로운 삶과 문화의 바탕이 되어 왔다. 이러한 바탕의 저변에는 실용성과 아름다음을 동시에 만족시키면서 그 민족 내면의 의미로 융합되어 나아가고 있다. 본 연구는 우리가 사찰이나 일상생활에서 쓰는 향로를 주제로 향로의 제작방법을 연구 하면서 투각 기법을 이용한 향로를 제작 하였다. 향로 성형에는 여러 가지 방법을 필요로 하여 시대적 배경과 쓰이는 장소 및 사용하는 사람에 따라 그 형태가 달리 만들어 진다는 것을 알 수 있다. 그리고 우리 조상들의 종교나 제례 의식절차의 분향기구로 사용되어온 도자 향로는 단순한 기의 사용뿐 아니라 일상생활에도 밀접한 관계가 있다. 도자 향로는 우리 고유의 생활 감정과 종교적, 사상적 전통을 이어주는 매개물로서의 중요한 상징적 가치도 있다. 이러한 향로는 그 사용목적에 따라 불교의식용, 제례용, 완향용으로 분류할 수 있으며 그 형태 또한 각 시대별 특징에 따라 다양한 변화를 보이고 있다. 우리나라에서는 불교의 전래이후 향로가 본격적으로 사용되었고, 고려시대 이르러 불교문화가 번창함에 따라 분향을 위한 필수적인 도구로써 귀족적이고 섬세하면서 화려한 향로가 그 절정을 이루었다. 조선시대에는 유교가 민간에게 까지 보급됨에 따라 제기로서의 향로가 일반에 이르기까지 널리 사용되었다. 이 시기에 향로는 장식성보다 실용적인 면에 조형의 주안점을 두어 단순하고 소박하게 제작되었음을 알 수 있다. 그러나 조선시대 이후 형태나 문양 등의 조형요소와 기능이 제례나 불교의식용으로 고착화되어 다변화하는 현대생활에 부흥하지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구자는 이러한 맥락에서 도자 향로의 용도 및 특징을 관찰하고 전통적 미를 유지하면서, 현대적 감각을 살려 현대인들의 감성에 맞는 투각기법을 이용한 향로를 제작하고자 한다.
옛날부터 사람들은 풍요롭고 아름다운 삶을 살기위해 좋은 공예품을 만들고자 노력해왔다. 그렇게 노력하여 잘 만들어진 공예품은 언제나 풍요로운 삶과 문화의 바탕이 되어 왔다. 이러한 바탕의 저변에는 실용성과 아름다음을 동시에 만족시키면서 그 민족 내면의 의미로 융합되어 나아가고 있다. 본 연구는 우리가 사찰이나 일상생활에서 쓰는 향로를 주제로 향로의 제작방법을 연구 하면서 투각 기법을 이용한 향로를 제작 하였다. 향로 성형에는 여러 가지 방법을 필요로 하여 시대적 배경과 쓰이는 장소 및 사용하는 사람에 따라 그 형태가 달리 만들어 진다는 것을 알 수 있다. 그리고 우리 조상들의 종교나 제례 의식절차의 분향기구로 사용되어온 도자 향로는 단순한 기의 사용뿐 아니라 일상생활에도 밀접한 관계가 있다. 도자 향로는 우리 고유의 생활 감정과 종교적, 사상적 전통을 이어주는 매개물로서의 중요한 상징적 가치도 있다. 이러한 향로는 그 사용목적에 따라 불교의식용, 제례용, 완향용으로 분류할 수 있으며 그 형태 또한 각 시대별 특징에 따라 다양한 변화를 보이고 있다. 우리나라에서는 불교의 전래이후 향로가 본격적으로 사용되었고, 고려시대 이르러 불교문화가 번창함에 따라 분향을 위한 필수적인 도구로써 귀족적이고 섬세하면서 화려한 향로가 그 절정을 이루었다. 조선시대에는 유교가 민간에게 까지 보급됨에 따라 제기로서의 향로가 일반에 이르기까지 널리 사용되었다. 이 시기에 향로는 장식성보다 실용적인 면에 조형의 주안점을 두어 단순하고 소박하게 제작되었음을 알 수 있다. 그러나 조선시대 이후 형태나 문양 등의 조형요소와 기능이 제례나 불교의식용으로 고착화되어 다변화하는 현대생활에 부흥하지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구자는 이러한 맥락에서 도자 향로의 용도 및 특징을 관찰하고 전통적 미를 유지하면서, 현대적 감각을 살려 현대인들의 감성에 맞는 투각기법을 이용한 향로를 제작하고자 한다.
From old times, people are strive for a bountiful and beautiful life and to make good crafts. So Efforts by well made crafts is always rich, life and culture has been the basis. These are based on the complexities of practicality and beautiful at the same time, next, that the nation, while satisfyin...
From old times, people are strive for a bountiful and beautiful life and to make good crafts. So Efforts by well made crafts is always rich, life and culture has been the basis. These are based on the complexities of practicality and beautiful at the same time, next, that the nation, while satisfying the inside is moving as fusion. This research we temples or writing in the daily life censer theme censer of production methods, bratticing technique while using the censer was produced. Censer molding need multiple ways to the corruption of the background and use the many places and people, unlike those based on the form that made. And my ancestors of religious ancestral ritual formalities has also now censer is a simple as well as the use of everyday life are also closely related. The ceramic censer has life emotions and religious, ideological tradition is connected as the medium is an important symbolic value of too. This censer can classify for used purpose on ceremony of Buddhism, ancestral ritual formalities, also the form have variable changes according to the characteristics of each era. In my country, since the introduction of Buddhism, the censer used in earnest, by Koryo Dynasty, Essential for incense at tool aristocracy and delicate and gorgeous burner scent as its peak, according to flourish of Buddhist culture. In the Joseon Dynasty period, Confucianism is up to the private sector as raised as a censer is widely used, ranging from General. This period, censer is decorative more practical side molding focusing of simple and conservative producing can know that. But, after Joseon Dynasty period, form or pattern of the formative elements, such as and features a round Buddhist edible is lost to diversify the modern life does not rise. Therefore, in this context researcher, observe the purpose and characteristics, and is maintaining the traditional beauty of ceramic burner so modern contemporary feel their emotional context to each technique using a censer, should you wish to produce.
From old times, people are strive for a bountiful and beautiful life and to make good crafts. So Efforts by well made crafts is always rich, life and culture has been the basis. These are based on the complexities of practicality and beautiful at the same time, next, that the nation, while satisfying the inside is moving as fusion. This research we temples or writing in the daily life censer theme censer of production methods, bratticing technique while using the censer was produced. Censer molding need multiple ways to the corruption of the background and use the many places and people, unlike those based on the form that made. And my ancestors of religious ancestral ritual formalities has also now censer is a simple as well as the use of everyday life are also closely related. The ceramic censer has life emotions and religious, ideological tradition is connected as the medium is an important symbolic value of too. This censer can classify for used purpose on ceremony of Buddhism, ancestral ritual formalities, also the form have variable changes according to the characteristics of each era. In my country, since the introduction of Buddhism, the censer used in earnest, by Koryo Dynasty, Essential for incense at tool aristocracy and delicate and gorgeous burner scent as its peak, according to flourish of Buddhist culture. In the Joseon Dynasty period, Confucianism is up to the private sector as raised as a censer is widely used, ranging from General. This period, censer is decorative more practical side molding focusing of simple and conservative producing can know that. But, after Joseon Dynasty period, form or pattern of the formative elements, such as and features a round Buddhist edible is lost to diversify the modern life does not rise. Therefore, in this context researcher, observe the purpose and characteristics, and is maintaining the traditional beauty of ceramic burner so modern contemporary feel their emotional context to each technique using a censer, should you wish to produce.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.