현대인들이 살라가고 있는 도시공간에서 환경에 관한 문제점은 곳곳에서 나타나고 있다. 이제 우리의 생활환경은 인간과 자연환경 및 사회 환경과의 공존과 공생 그리고 조화를 중시하는 사회의식으로 재조명되어야 할 시점에 이르렀다. 현재의 환경개선을 위해서는 생태적인 접근 방식이 필수적이며, 이러한 관점에서 실내 환경 개선을 위한 사양으로 생태학적 개념을 도입한 실내조경 디자인이 대두되고 있다.
실내공간은 인간이 대부분의 시간을 보내고 있는 가장 직접적인 공간이다. 사람들은 인위적인 환경보다는 자연을 배경으로 한 환경을 선호한다....
현대인들이 살라가고 있는 도시공간에서 환경에 관한 문제점은 곳곳에서 나타나고 있다. 이제 우리의 생활환경은 인간과 자연환경 및 사회 환경과의 공존과 공생 그리고 조화를 중시하는 사회의식으로 재조명되어야 할 시점에 이르렀다. 현재의 환경개선을 위해서는 생태적인 접근 방식이 필수적이며, 이러한 관점에서 실내 환경 개선을 위한 사양으로 생태학적 개념을 도입한 실내조경 디자인이 대두되고 있다.
실내공간은 인간이 대부분의 시간을 보내고 있는 가장 직접적인 공간이다. 사람들은 인위적인 환경보다는 자연을 배경으로 한 환경을 선호한다. 따라서 실내공간에 정원을 도입하여 대자연에 있는 생태적 조경요소인 물, 식물, 돌, 빛, 흙 등을 적응을 통해서 우리에게 긍정적인 영향을 미친다는 사실은 오래 알고 있었지만 어떤 요인가 사람들에게 긍정적인 심리반응을 줄 수 있는지 그 연구를 실시하였다.
그리하여 본 연구에서 진행한 구체적인 상항은 다음과 같다.
첫째, 실내공간에서 정원을 도입하여 한·중 실내정원의 반전과 현황을 고찰을 통해서 실내공간에서 정원을 도입의 생태가치, 심미의 기능, 심리적 작용을 제시하고 있다.
둘째, 생태환경에서의 생태요소로는 물, 식물, 돌, 빛, 흙으로 분류하여 실내정원에서 나타난 생태 조경요소의 기능 및 표현특성과 파악하여 분석하였다.
셋째, 중국 위방시 [北大绿洲]에코 레스토랑은 대상으로 그 현장에 관한 인터뷰조사에 통해서 각 생태 조경 요소가 이용자 심리적 반응에 긍정적 효과를 주는 요인을 제출하였다.
본 연구가 생태 조경 요소의 적용을 통한 실내공간에서의 표현형식과 특정을 파악하고 그것의 인지에 대하여 분석하였다. 그리고 현황의 조사를 통해 이용자의 인상평가를 연구를 통하여 생태 조경 요소를 적용한 레스토랑은 이용자들이 더욱 긍정적인 효과를 만족시킬 수 있는 가능성을 제시하고 있으며. 심리적으로 상쾌하고, 흥미로우며, 매력적인 환경을 조성을 통하여 인간에게 유용하고 쾌적한 공간을 제공한다.
현대인들이 살라가고 있는 도시공간에서 환경에 관한 문제점은 곳곳에서 나타나고 있다. 이제 우리의 생활환경은 인간과 자연환경 및 사회 환경과의 공존과 공생 그리고 조화를 중시하는 사회의식으로 재조명되어야 할 시점에 이르렀다. 현재의 환경개선을 위해서는 생태적인 접근 방식이 필수적이며, 이러한 관점에서 실내 환경 개선을 위한 사양으로 생태학적 개념을 도입한 실내조경 디자인이 대두되고 있다.
실내공간은 인간이 대부분의 시간을 보내고 있는 가장 직접적인 공간이다. 사람들은 인위적인 환경보다는 자연을 배경으로 한 환경을 선호한다. 따라서 실내공간에 정원을 도입하여 대자연에 있는 생태적 조경요소인 물, 식물, 돌, 빛, 흙 등을 적응을 통해서 우리에게 긍정적인 영향을 미친다는 사실은 오래 알고 있었지만 어떤 요인가 사람들에게 긍정적인 심리반응을 줄 수 있는지 그 연구를 실시하였다.
그리하여 본 연구에서 진행한 구체적인 상항은 다음과 같다.
첫째, 실내공간에서 정원을 도입하여 한·중 실내정원의 반전과 현황을 고찰을 통해서 실내공간에서 정원을 도입의 생태가치, 심미의 기능, 심리적 작용을 제시하고 있다.
둘째, 생태환경에서의 생태요소로는 물, 식물, 돌, 빛, 흙으로 분류하여 실내정원에서 나타난 생태 조경요소의 기능 및 표현특성과 파악하여 분석하였다.
셋째, 중국 위방시 [北大绿洲]에코 레스토랑은 대상으로 그 현장에 관한 인터뷰조사에 통해서 각 생태 조경 요소가 이용자 심리적 반응에 긍정적 효과를 주는 요인을 제출하였다.
본 연구가 생태 조경 요소의 적용을 통한 실내공간에서의 표현형식과 특정을 파악하고 그것의 인지에 대하여 분석하였다. 그리고 현황의 조사를 통해 이용자의 인상평가를 연구를 통하여 생태 조경 요소를 적용한 레스토랑은 이용자들이 더욱 긍정적인 효과를 만족시킬 수 있는 가능성을 제시하고 있으며. 심리적으로 상쾌하고, 흥미로우며, 매력적인 환경을 조성을 통하여 인간에게 유용하고 쾌적한 공간을 제공한다.
With the rapid and stable economic development and the raise of comprehensive national strength of China, The people are capable of enjoying and more concerning their life quality and pursuing for safe and healthy life. The catering, as one of the basic consumption of people, must also meet the rele...
With the rapid and stable economic development and the raise of comprehensive national strength of China, The people are capable of enjoying and more concerning their life quality and pursuing for safe and healthy life. The catering, as one of the basic consumption of people, must also meet the relevant demand of quality. Besides“green”healthy catering, the people have higher requirement and pursuance for dining environment. The ecologic catering industry of city is rapidly developing and on the stage of exploring, so the study of Ecological landscape elements that affect the psychological factor of user on dining environment is very important for the operational success of ecologic restaurants.
Ecological elements in ecological environment are classified into water, plants, stone, sun, soil and which could be used in diverse types and were found to be applied to nature-friendly space; The following concepts can be applied to interior space.
Firstly, through the comparison of the indoor garden design between Korea's and China's, the ecological value, aesthetic features, and the psychological effect will be revealed when the indoor garden was brought into interior space.
Secondly, in ecological environment, ecological factors are classified into water, plants, stone, sun and soil in the indoor garden category. The function and expression of the ecological characteristics and landscape elements have been analyzed.
Thirdly, we arrive at the positive elements which effect customers mostly among all the ecological landscape elements by analyzing the data of investigation in China WeiFang Eco-restaurant.
Finally points out the innovation and deficiency of the study and makes a prospect on the appraisal study on consumers’ Psychological reaction ecological restaurant.
This study introduced the application of the ecological landscape elements in interior space. With the investigation in China WeiFang Eco-restaurant, we arrived at the conclusion that the restaurants meet more positive effect by using ecological landscape elements wisely. It provides a useful and comfortable space by offering a psychologically refreshing, exciting and attractive environment.
With the rapid and stable economic development and the raise of comprehensive national strength of China, The people are capable of enjoying and more concerning their life quality and pursuing for safe and healthy life. The catering, as one of the basic consumption of people, must also meet the relevant demand of quality. Besides“green”healthy catering, the people have higher requirement and pursuance for dining environment. The ecologic catering industry of city is rapidly developing and on the stage of exploring, so the study of Ecological landscape elements that affect the psychological factor of user on dining environment is very important for the operational success of ecologic restaurants.
Ecological elements in ecological environment are classified into water, plants, stone, sun, soil and which could be used in diverse types and were found to be applied to nature-friendly space; The following concepts can be applied to interior space.
Firstly, through the comparison of the indoor garden design between Korea's and China's, the ecological value, aesthetic features, and the psychological effect will be revealed when the indoor garden was brought into interior space.
Secondly, in ecological environment, ecological factors are classified into water, plants, stone, sun and soil in the indoor garden category. The function and expression of the ecological characteristics and landscape elements have been analyzed.
Thirdly, we arrive at the positive elements which effect customers mostly among all the ecological landscape elements by analyzing the data of investigation in China WeiFang Eco-restaurant.
Finally points out the innovation and deficiency of the study and makes a prospect on the appraisal study on consumers’ Psychological reaction ecological restaurant.
This study introduced the application of the ecological landscape elements in interior space. With the investigation in China WeiFang Eco-restaurant, we arrived at the conclusion that the restaurants meet more positive effect by using ecological landscape elements wisely. It provides a useful and comfortable space by offering a psychologically refreshing, exciting and attractive environment.
주제어
#Indoor garden 실내정원 Ecological Landscape 생태 조경 요소 긍정 심리
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