직무교육 운영 평가 시스템 개발에 관한 연구 : 물류 기업을 중심으로 A Study on the Development of the Assessment System of the Operation of Job Skill Training : Focusing on logistics corporations원문보기
산업화가 급격하게 진행되는 현대 사회에서 기업혁신은 매우 중요한 부분이다. 이에 따라 인적 자원의 직무수행 능력의 향상을 위한 직무교육의 필요성은 커졌고, 기업 활동의 중요한 요소로써 모든 기업마다 최우선 과제가 되었다. 직무교육은 보통 각 기업의 HRD 부서에서 행해지고 있고, HRD 부서와 연관되어 전문적인 기업 인재를 확보하는 직업 훈련 컨소시엄 사업도 다양하게 행해지고 있다. 대기업들은 직무교육의 수행이 굉장히 활발하게 이루어지고 있고, 중소 및 영세기업들 또한 자발적인 직무교육을 수행하거나, ‘중소기업 직업훈련 컨소시엄’을 통해 직무교육을 수행하고 있다. 이처럼 현재 직무교육은 굉장히 활발하게 이루어지고 반면에, 그러한 직무교육에 대한 ‘평가’ 시스템은 직무교육을 실시하는 기업의 입장과 교육을 수강하는 수강자 모두의 만족을 위해 매우 중요한 부분임에도 불구하고 아직 미비하다. 따라서 본 논문에서는 직무에 대한 평가를 통하여 교육에 관한 신뢰성 있는 평가를 실시하고, ...
산업화가 급격하게 진행되는 현대 사회에서 기업혁신은 매우 중요한 부분이다. 이에 따라 인적 자원의 직무수행 능력의 향상을 위한 직무교육의 필요성은 커졌고, 기업 활동의 중요한 요소로써 모든 기업마다 최우선 과제가 되었다. 직무교육은 보통 각 기업의 HRD 부서에서 행해지고 있고, HRD 부서와 연관되어 전문적인 기업 인재를 확보하는 직업 훈련 컨소시엄 사업도 다양하게 행해지고 있다. 대기업들은 직무교육의 수행이 굉장히 활발하게 이루어지고 있고, 중소 및 영세기업들 또한 자발적인 직무교육을 수행하거나, ‘중소기업 직업훈련 컨소시엄’을 통해 직무교육을 수행하고 있다. 이처럼 현재 직무교육은 굉장히 활발하게 이루어지고 반면에, 그러한 직무교육에 대한 ‘평가’ 시스템은 직무교육을 실시하는 기업의 입장과 교육을 수강하는 수강자 모두의 만족을 위해 매우 중요한 부분임에도 불구하고 아직 미비하다. 따라서 본 논문에서는 직무에 대한 평가를 통하여 교육에 관한 신뢰성 있는 평가를 실시하고, AHP 분석을 통하여 기술적인 부분을 향상시킬 수 있는 하나의 툴을 구축하고자 했다. 기업에서는 이러한 직무교육 운영 평가 시스템을 사용하여 직무교육 평가를 직접적으로 해봄으로서 해당교육의 단점을 보완하고, 장점을 더욱 살릴 수 있는 하나의 방안이 될 수 있을 것으로 판단된다. 연구 방법으로는 일반적인 교육에서 얻을 수 있는 변수와 표본을 선정하고, AHP 분석을 이용하여 항목도의 중요도를 산출한 결과 만족도, 교육운영효율화, 교육 활성화 순으로 결과를 도출하였다. 최종적으로는 산출된 중요도를 이용하여 직무교육을 평가하는 평가표를 설계하였다.
산업화가 급격하게 진행되는 현대 사회에서 기업혁신은 매우 중요한 부분이다. 이에 따라 인적 자원의 직무수행 능력의 향상을 위한 직무교육의 필요성은 커졌고, 기업 활동의 중요한 요소로써 모든 기업마다 최우선 과제가 되었다. 직무교육은 보통 각 기업의 HRD 부서에서 행해지고 있고, HRD 부서와 연관되어 전문적인 기업 인재를 확보하는 직업 훈련 컨소시엄 사업도 다양하게 행해지고 있다. 대기업들은 직무교육의 수행이 굉장히 활발하게 이루어지고 있고, 중소 및 영세기업들 또한 자발적인 직무교육을 수행하거나, ‘중소기업 직업훈련 컨소시엄’을 통해 직무교육을 수행하고 있다. 이처럼 현재 직무교육은 굉장히 활발하게 이루어지고 반면에, 그러한 직무교육에 대한 ‘평가’ 시스템은 직무교육을 실시하는 기업의 입장과 교육을 수강하는 수강자 모두의 만족을 위해 매우 중요한 부분임에도 불구하고 아직 미비하다. 따라서 본 논문에서는 직무에 대한 평가를 통하여 교육에 관한 신뢰성 있는 평가를 실시하고, AHP 분석을 통하여 기술적인 부분을 향상시킬 수 있는 하나의 툴을 구축하고자 했다. 기업에서는 이러한 직무교육 운영 평가 시스템을 사용하여 직무교육 평가를 직접적으로 해봄으로서 해당교육의 단점을 보완하고, 장점을 더욱 살릴 수 있는 하나의 방안이 될 수 있을 것으로 판단된다. 연구 방법으로는 일반적인 교육에서 얻을 수 있는 변수와 표본을 선정하고, AHP 분석을 이용하여 항목도의 중요도를 산출한 결과 만족도, 교육운영효율화, 교육 활성화 순으로 결과를 도출하였다. 최종적으로는 산출된 중요도를 이용하여 직무교육을 평가하는 평가표를 설계하였다.
As today’s society changes into an environment where industrialization is quickly proceeding and competition is becoming fiercer, corporate renovation is being brought up as an important issue. In corporate reformation, the scale of investment in human resources and professional education is growing...
As today’s society changes into an environment where industrialization is quickly proceeding and competition is becoming fiercer, corporate renovation is being brought up as an important issue. In corporate reformation, the scale of investment in human resources and professional education is growing, and, specifically, the job skill training for enhancing the job performance ability became the most imperative assignment for corporations. This has become a key element because of change in entrepreneurs’ perception that they obtain knowledge through education, and are able to deliver the best services as well as to generate corporate profits by implementing a system based on that knowledge.
Job skill training has been given mostly by the department of HRD (Human Resource Development) of each company. HRD offers education to the members of an organization or an institution with a view to improving the personal, group, and organizational efficiency in the organization or the institution. In association with the department of HRD, various consortium projects of job training which secures talented people in a corporation concerning the special job area have been performed.
Compared to job skill training that has been actively given, the assessment system for job skill training is still insufficient. The assessment system of the operation of job skill training is a sort of a tool which enables to carry out the vision and strategies of an organization at a corporate level; thus, the evaluation system is an essential indicator so that both the corporations that provide job skill training and the participants who receive the training are both satisfied with that training. Therefore, this paper aims to obtain implications concerning a plan to conduct a reliable assessment of education through a job assessment, and to build a framework which may improve a technical area through the AHP analysis.
As today’s society changes into an environment where industrialization is quickly proceeding and competition is becoming fiercer, corporate renovation is being brought up as an important issue. In corporate reformation, the scale of investment in human resources and professional education is growing, and, specifically, the job skill training for enhancing the job performance ability became the most imperative assignment for corporations. This has become a key element because of change in entrepreneurs’ perception that they obtain knowledge through education, and are able to deliver the best services as well as to generate corporate profits by implementing a system based on that knowledge.
Job skill training has been given mostly by the department of HRD (Human Resource Development) of each company. HRD offers education to the members of an organization or an institution with a view to improving the personal, group, and organizational efficiency in the organization or the institution. In association with the department of HRD, various consortium projects of job training which secures talented people in a corporation concerning the special job area have been performed.
Compared to job skill training that has been actively given, the assessment system for job skill training is still insufficient. The assessment system of the operation of job skill training is a sort of a tool which enables to carry out the vision and strategies of an organization at a corporate level; thus, the evaluation system is an essential indicator so that both the corporations that provide job skill training and the participants who receive the training are both satisfied with that training. Therefore, this paper aims to obtain implications concerning a plan to conduct a reliable assessment of education through a job assessment, and to build a framework which may improve a technical area through the AHP analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.