베이커리 카페의 브랜드 아이덴티티 적용사례 : 베이커리 카페의 대표인 파리바게트와 뚜레쥬르를 중심으로 Cases of brand identity in bakery cafe : focused on two representative bakery cafes, Paris Baguette and Tous Les Jours원문보기
오늘날 기업 및 브랜드가 경쟁력을 갖추기 위해서는 제품의 속성과 편익, 상표보다 미학적 마케팅이 대두되고 있다. 회사, 제품, 서비스의 포지셔닝과 연관되어 감각적 경험 및 미학적 충족을 제공하는 것을 포함하는 미학적 마케팅은 고객들의 욕구가 점점 심미화, 다양화되고 자신들이 이용하는 제품, 서비스, 스토어 등의 감각적 경험을 통해 만족을 얻고자 하면서 설득력을 얻게 된 접근법이라 할 수 있다. 우리나라 외식시장은 2000년대를 들어서면서 웰빙, ...
오늘날 기업 및 브랜드가 경쟁력을 갖추기 위해서는 제품의 속성과 편익, 상표보다 미학적 마케팅이 대두되고 있다. 회사, 제품, 서비스의 포지셔닝과 연관되어 감각적 경험 및 미학적 충족을 제공하는 것을 포함하는 미학적 마케팅은 고객들의 욕구가 점점 심미화, 다양화되고 자신들이 이용하는 제품, 서비스, 스토어 등의 감각적 경험을 통해 만족을 얻고자 하면서 설득력을 얻게 된 접근법이라 할 수 있다. 우리나라 외식시장은 2000년대를 들어서면서 웰빙, 로하스 등의 영향과 단순히 배를 채우기 위한 수단이 아닌 외식을 통하여 커뮤니케이션과 문화를 공유하는 수단으로 사용하는 경향이 높아짐에 따라 그에 맞는 외식업의 선호도가 높게 나타났다. 이에 매출 극대화를 위해 소비자 외식성향을 맞춘 복합매장이 새로운 트렌드로 자리 잡아가고 있다. 그 예로 들 수 있는 것이 베이커리카페 이다. 베이커리 카페는 밥을 먹기는 부담스럽고 커피 등의 음료만 마시기에는 부족한 면을 빵이나 조각 케익 등을 먹으면서 편안한 휴식을 취할 수 있는 장소나 커뮤니케이션의 장소로서 하나의 트렌드를 이루면서 급부상하고 있다. 그에 따라 브랜드별 아이덴티티 관리 및 개발에 있어 차별화된 하나의 전략적 도구로서 아이덴티티 개발이 필요하고 또 그것을 고객과 소통할 수 있는 매장 디자인으로 계획하여야 한다. 본 연구는 이론적 고찰을 통하여 브랜드 별 브랜드 인지 및 이미지 전달로서 매장디자인의 특성을 분석한다. 조사는 부산에 위치한 브랜드 중 대표적인 베이커리 카페 인 파리바게트와 뚜레쥬르의 카페형 매장을 각각 5곳씩 선정하여 분석하였다. 분석 방법은 브랜드의 기본적인 사항 및 매장 디자인의 전략을 조사 분석하여 각 브랜드가 추구하는 이미지를 조사하고, 설문조사를 통하여 베이커리카페의 소비자 특성과 브랜드 인식에 대해 조사하였다. 이에 본 연구에서는 기업이 의도한 스토어 디자인이 브랜드 아이덴티티 설정을 통하여 이미지 구축이 얼마나 중요한지 알 수 있었다. 연구결과를 통해 베이커리 카페의 브랜드 아이덴티티 개발 시 재고방안을 제시하며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 매장 계획 시 판매공간은 작업공간보다 2배 이상 넓게 계획하는 것이 좋으며 판매공간은 다시 상품진열공간과 객석공간으로 나누어준다. 객석공간은 면적에 따라 1인당 소요면적을 계산하여 1.1㎡ 이상인 것이 바람직한데, 이는 고객이 객석공간 이용 시 테이블 사이 간격이 넓어 이동이 편하며 고객과 고객 사이를 분리시킨다. 둘째, 매장에서 고려해야 할 동선은 종업원의 주동선과 부동선으로 주동선은 카운터&조리대를 오가는 것이고, 부동선은 주방에서 카운터를 지나 매장까지 이어지는 동선으로 종업원의 동선은 짧은 것이 피로도를 줄일 수 있어 좋다. 그리고 고객의 Take-out 동선과 Take-in 동선으로 고객의 동선은 셀프로 이루어지는 상품선택으로 동선이 지루하지 않게 유도해야 한다. 셋째, 매장의 실내에서는 창을 유리로 하여 시안성과 개방감을 주며 벽면은 페인트로 깨끗하고 매끈하게 마감하는 것이 가장 바람직하다. 바닥은 습기에 강한 타일이나 자연적이며 부드러운 느낌을 주는 우드 타일을 사용하는 것이 좋다. 재료와 색상은 기업이 가지는 브랜드의 컨셉에 맞게 매장마다 통일성 있게 연출한다. 넷째, 매장의 파사드의 전면부를 유리창으로 하여 개방감을 주며 상부에 각 브랜드 로고의 간판을 사용한다. 조명은 상품진열공간에서는 공통적으로 할로겐 조명과 간접조명을 사용하지만 객석공간은 브랜드의 컨셉에 맞게 연출하는 것이 바람직하다. 가구는 고객의 체류시간을 고려하여 푹신한 소파형과 딱딱한 의자형을 배치하며 부스형 소파를 배치하기도 한다. 장식적 요소는 소품을 비치하거나 식물로 적절하게 장식하여 자연적인 분위기를 연출한다. 다섯째, 브랜드의 기업은 이미지 전략과 함께 차별화시킬 수 있는 특색으로 디자인하여 스토어 디자인의 실내공간 구성요소 및 색상과 재료를 비슷한 색상과 비슷한 재료를 사용하여 브랜드가 가지는 고유의 컨셉을 매장마다 통일성 있게 연출한다. 이는 브랜드만의 이미지가 되어 동일 브랜드의 매장에 대해서도 호의적인 감정과 이미지를 가지게 되어 고객의 입장에서도 실리적 혜택과 함께 만족감, 개성 등의 심리적 혜택을 함께 구입하게 된다. 그 결과 기업은 브랜드의 전략적 브랜드 마케팅의 과정으로 브랜드 전체의 인지도를 높이는 역할을 한다. 여섯째, 설문조사에 따르면 베이커리카페는 기본적으로 빵을 사기 위해 방문하는 고객이 가장 많았지만 20대는 Take-in으로 매장에서 이용하는 고객이 더 많았다. 베이커리카페 선택 시 브랜드 인지도를 가장 중요하게 생각하는데, 브랜드 인지요소는 시각적으로 나타나는 건축요소의 디자인과 그에 따른 재료 및 색상이 가장 효과적인 것으로 판단된다. 결론적으로 브랜드 아이덴티티는 브랜드의 기술적 우수성과 효율적인 마케팅 관리 못지않게 중요한 역할을 한다. 때문에 브랜드의 이미지 형성은 초기부터 어떻게 설정할지 신중하게 진행해야 하고 지속적이고 일관된 관리가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 기업이 의도한 스토어 디자인이 브랜드 아이덴티티 설정을 통하여 이미지 구축이 얼마나 중요한지 알 수 있었다.
오늘날 기업 및 브랜드가 경쟁력을 갖추기 위해서는 제품의 속성과 편익, 상표보다 미학적 마케팅이 대두되고 있다. 회사, 제품, 서비스의 포지셔닝과 연관되어 감각적 경험 및 미학적 충족을 제공하는 것을 포함하는 미학적 마케팅은 고객들의 욕구가 점점 심미화, 다양화되고 자신들이 이용하는 제품, 서비스, 스토어 등의 감각적 경험을 통해 만족을 얻고자 하면서 설득력을 얻게 된 접근법이라 할 수 있다. 우리나라 외식시장은 2000년대를 들어서면서 웰빙, 로하스 등의 영향과 단순히 배를 채우기 위한 수단이 아닌 외식을 통하여 커뮤니케이션과 문화를 공유하는 수단으로 사용하는 경향이 높아짐에 따라 그에 맞는 외식업의 선호도가 높게 나타났다. 이에 매출 극대화를 위해 소비자 외식성향을 맞춘 복합매장이 새로운 트렌드로 자리 잡아가고 있다. 그 예로 들 수 있는 것이 베이커리카페 이다. 베이커리 카페는 밥을 먹기는 부담스럽고 커피 등의 음료만 마시기에는 부족한 면을 빵이나 조각 케익 등을 먹으면서 편안한 휴식을 취할 수 있는 장소나 커뮤니케이션의 장소로서 하나의 트렌드를 이루면서 급부상하고 있다. 그에 따라 브랜드별 아이덴티티 관리 및 개발에 있어 차별화된 하나의 전략적 도구로서 아이덴티티 개발이 필요하고 또 그것을 고객과 소통할 수 있는 매장 디자인으로 계획하여야 한다. 본 연구는 이론적 고찰을 통하여 브랜드 별 브랜드 인지 및 이미지 전달로서 매장디자인의 특성을 분석한다. 조사는 부산에 위치한 브랜드 중 대표적인 베이커리 카페 인 파리바게트와 뚜레쥬르의 카페형 매장을 각각 5곳씩 선정하여 분석하였다. 분석 방법은 브랜드의 기본적인 사항 및 매장 디자인의 전략을 조사 분석하여 각 브랜드가 추구하는 이미지를 조사하고, 설문조사를 통하여 베이커리카페의 소비자 특성과 브랜드 인식에 대해 조사하였다. 이에 본 연구에서는 기업이 의도한 스토어 디자인이 브랜드 아이덴티티 설정을 통하여 이미지 구축이 얼마나 중요한지 알 수 있었다. 연구결과를 통해 베이커리 카페의 브랜드 아이덴티티 개발 시 재고방안을 제시하며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 매장 계획 시 판매공간은 작업공간보다 2배 이상 넓게 계획하는 것이 좋으며 판매공간은 다시 상품진열공간과 객석공간으로 나누어준다. 객석공간은 면적에 따라 1인당 소요면적을 계산하여 1.1㎡ 이상인 것이 바람직한데, 이는 고객이 객석공간 이용 시 테이블 사이 간격이 넓어 이동이 편하며 고객과 고객 사이를 분리시킨다. 둘째, 매장에서 고려해야 할 동선은 종업원의 주동선과 부동선으로 주동선은 카운터&조리대를 오가는 것이고, 부동선은 주방에서 카운터를 지나 매장까지 이어지는 동선으로 종업원의 동선은 짧은 것이 피로도를 줄일 수 있어 좋다. 그리고 고객의 Take-out 동선과 Take-in 동선으로 고객의 동선은 셀프로 이루어지는 상품선택으로 동선이 지루하지 않게 유도해야 한다. 셋째, 매장의 실내에서는 창을 유리로 하여 시안성과 개방감을 주며 벽면은 페인트로 깨끗하고 매끈하게 마감하는 것이 가장 바람직하다. 바닥은 습기에 강한 타일이나 자연적이며 부드러운 느낌을 주는 우드 타일을 사용하는 것이 좋다. 재료와 색상은 기업이 가지는 브랜드의 컨셉에 맞게 매장마다 통일성 있게 연출한다. 넷째, 매장의 파사드의 전면부를 유리창으로 하여 개방감을 주며 상부에 각 브랜드 로고의 간판을 사용한다. 조명은 상품진열공간에서는 공통적으로 할로겐 조명과 간접조명을 사용하지만 객석공간은 브랜드의 컨셉에 맞게 연출하는 것이 바람직하다. 가구는 고객의 체류시간을 고려하여 푹신한 소파형과 딱딱한 의자형을 배치하며 부스형 소파를 배치하기도 한다. 장식적 요소는 소품을 비치하거나 식물로 적절하게 장식하여 자연적인 분위기를 연출한다. 다섯째, 브랜드의 기업은 이미지 전략과 함께 차별화시킬 수 있는 특색으로 디자인하여 스토어 디자인의 실내공간 구성요소 및 색상과 재료를 비슷한 색상과 비슷한 재료를 사용하여 브랜드가 가지는 고유의 컨셉을 매장마다 통일성 있게 연출한다. 이는 브랜드만의 이미지가 되어 동일 브랜드의 매장에 대해서도 호의적인 감정과 이미지를 가지게 되어 고객의 입장에서도 실리적 혜택과 함께 만족감, 개성 등의 심리적 혜택을 함께 구입하게 된다. 그 결과 기업은 브랜드의 전략적 브랜드 마케팅의 과정으로 브랜드 전체의 인지도를 높이는 역할을 한다. 여섯째, 설문조사에 따르면 베이커리카페는 기본적으로 빵을 사기 위해 방문하는 고객이 가장 많았지만 20대는 Take-in으로 매장에서 이용하는 고객이 더 많았다. 베이커리카페 선택 시 브랜드 인지도를 가장 중요하게 생각하는데, 브랜드 인지요소는 시각적으로 나타나는 건축요소의 디자인과 그에 따른 재료 및 색상이 가장 효과적인 것으로 판단된다. 결론적으로 브랜드 아이덴티티는 브랜드의 기술적 우수성과 효율적인 마케팅 관리 못지않게 중요한 역할을 한다. 때문에 브랜드의 이미지 형성은 초기부터 어떻게 설정할지 신중하게 진행해야 하고 지속적이고 일관된 관리가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 기업이 의도한 스토어 디자인이 브랜드 아이덴티티 설정을 통하여 이미지 구축이 얼마나 중요한지 알 수 있었다.
In these days in order for companies and their brands to be equipped with competitiveness, it is significant to note that, instead of focusing on quality, benefits and brands of their products, it is requisite for them to pay attention to aesthetic marketing that comes to the fore. Connected with po...
In these days in order for companies and their brands to be equipped with competitiveness, it is significant to note that, instead of focusing on quality, benefits and brands of their products, it is requisite for them to pay attention to aesthetic marketing that comes to the fore. Connected with positioning of companies, their products and service, aesthetic marketing including sensual experiences and aesthetic satisfaction of customers in it could be referred to as a new persuasive approach to customers as what customers want becomes more and more centered on the aesthetic appreciation and diversity of what they buy and as they want to be satisfied with sensual experiences they could get in the products, service and stores of companies. At the beginning of 2000 in the food service industry of Korea there was a new tendency in accordance with that under the influence of Well-Being LOHAS customers came to want to make use of a store as a tool to make communication and share culture with other instead of only using it as a method to gratify their own hunger. To meet the needs of customers, food service companies made a complex store designed to fit to the new dine-out inclination of customers a new trend. The most representative example is a bakery cafe which is a place for customers who are not hungry to have a meal but don’t want to just have drinks like a cup of coffee; instead, they could take a rest or have conversation with other, eating a slice of bread or a piece of cake, etc. What is at stake is that such a place became one of the fastest growing trends. Thus, the companies are required to develop a new identity as a new strategic tool for managing and developing each identity by brand and on this basis to plan a design of a store by which they communicate with customers more effectively. Thus, in this study I analyzed the characteristics of store design as a tool to advertise the level of awareness of each brand and its image by brand through a theoretical investigation. For research, I selected each 5 stores designed in cafe-form located in Busan of Paris Baguette and Tous Les Jours and analyzed them. The method for analysis was to research and analyze the strategies of the basic information of each brand and the design of each cafe-formed store, to investigate into the image each company pursuits, and attributes of customers who visit them and how they understand the two companies’ brand image through questionnaire. The principal result of this study is that in order to design a cafe store it is really important to establish an image through setting up a brand identity. On top of this, when it comes to reconsiderations in developing a brand identity of a bakery cafe, there are 6 important elements as below. First, when planning a cafe-formed store, it is better to design the size of a place to sell products 2 times bigger than a usual one; and to divide it into a place for product display and that for seats for customers. Out of consideration of an area per person, it is advisable that the size of the place for seats is more than 1.1㎡, for a broad distance between tables can make customers move freely and separated from each other. Second, the flow of human traffic to be considered with regard to building up a store in cafe form is the principal aisle and the additional aisle; while the former indicates the way between the checkout and the cooking counter, the latter as a flow of human traffic to indicate the way through the kitchen to the checkout and to all over the inside of the shore. For the additional aisle, the shorter the better, for it helps reduce tiredness of customers. And when it comes to the take-out aisle and the take-in aisle, both need to be designed to prevent customers from getting bored when they choose products on their own. Third, the windows of the inside of a store is to be made of glass to provide customers with readability and a sense of openness; and its wall is to be finished with painting to make it seem clean and smooth. For the floor of it, it is advisable to use anti-moisture tiles or wood tiles which naturally give softness, and the material and color for the floor should be designed in harmony with other stores according to the brand concept. Fourth, the facade of a store is made of windows to give a sense of openness and at the top of it a signboard with its brand logo is to be installed. In lightning, for the place of displaying products halogen bulbs in common are advisable; yet, for the pace of seats for customers it is better to design it appropriate to the concept of a brand. In consideration of the time customers stay in the store, couches and hard chairs are placed along with booth chairs. As a decorative element, it is recommendable to place props or uncommonly plants to express a natural atmosphere. Fifth, along with strategies for image, the brand of a company is to be designed to be differentiated from other competitors; by unifying the constituents and colors and elements of the inside space of a store, the original concept of the brand of a company should be represented in a unifying way, for such an effort could lead to a distinct image for the company which draws attention from customers who visit its same-styled other stores. On the other hand, from a customer’s point of view, they also can again psychological benefits such as satisfaction and specialty with practical benefits when they buy products from the company. As a result, with the strategic marketing of the company’s brand, the company could improve the level of awareness of its own brand on the whole. Sixth, according to questionnaire, basically most of customers visit bakery cafes to buy bread; but those in their twenties do so to do take-in. With regard to building bakery cafe, what is most important seems to be the level of awareness of a brand which is most influenced by its architectural design optically and the building materials and their colors for a store. As a conclusion, a brand identity plays as important a role in sale as its technical excellence and effective marketing management. Thus, the formulation of a brand image should be processed cautiously from its beginning and managed in a continuous and coherent way. This study indicates that in order for a company to build a bakery cafe the most important thing to do is to establish a distinctive image of the company through making its own original brand identity.
In these days in order for companies and their brands to be equipped with competitiveness, it is significant to note that, instead of focusing on quality, benefits and brands of their products, it is requisite for them to pay attention to aesthetic marketing that comes to the fore. Connected with positioning of companies, their products and service, aesthetic marketing including sensual experiences and aesthetic satisfaction of customers in it could be referred to as a new persuasive approach to customers as what customers want becomes more and more centered on the aesthetic appreciation and diversity of what they buy and as they want to be satisfied with sensual experiences they could get in the products, service and stores of companies. At the beginning of 2000 in the food service industry of Korea there was a new tendency in accordance with that under the influence of Well-Being LOHAS customers came to want to make use of a store as a tool to make communication and share culture with other instead of only using it as a method to gratify their own hunger. To meet the needs of customers, food service companies made a complex store designed to fit to the new dine-out inclination of customers a new trend. The most representative example is a bakery cafe which is a place for customers who are not hungry to have a meal but don’t want to just have drinks like a cup of coffee; instead, they could take a rest or have conversation with other, eating a slice of bread or a piece of cake, etc. What is at stake is that such a place became one of the fastest growing trends. Thus, the companies are required to develop a new identity as a new strategic tool for managing and developing each identity by brand and on this basis to plan a design of a store by which they communicate with customers more effectively. Thus, in this study I analyzed the characteristics of store design as a tool to advertise the level of awareness of each brand and its image by brand through a theoretical investigation. For research, I selected each 5 stores designed in cafe-form located in Busan of Paris Baguette and Tous Les Jours and analyzed them. The method for analysis was to research and analyze the strategies of the basic information of each brand and the design of each cafe-formed store, to investigate into the image each company pursuits, and attributes of customers who visit them and how they understand the two companies’ brand image through questionnaire. The principal result of this study is that in order to design a cafe store it is really important to establish an image through setting up a brand identity. On top of this, when it comes to reconsiderations in developing a brand identity of a bakery cafe, there are 6 important elements as below. First, when planning a cafe-formed store, it is better to design the size of a place to sell products 2 times bigger than a usual one; and to divide it into a place for product display and that for seats for customers. Out of consideration of an area per person, it is advisable that the size of the place for seats is more than 1.1㎡, for a broad distance between tables can make customers move freely and separated from each other. Second, the flow of human traffic to be considered with regard to building up a store in cafe form is the principal aisle and the additional aisle; while the former indicates the way between the checkout and the cooking counter, the latter as a flow of human traffic to indicate the way through the kitchen to the checkout and to all over the inside of the shore. For the additional aisle, the shorter the better, for it helps reduce tiredness of customers. And when it comes to the take-out aisle and the take-in aisle, both need to be designed to prevent customers from getting bored when they choose products on their own. Third, the windows of the inside of a store is to be made of glass to provide customers with readability and a sense of openness; and its wall is to be finished with painting to make it seem clean and smooth. For the floor of it, it is advisable to use anti-moisture tiles or wood tiles which naturally give softness, and the material and color for the floor should be designed in harmony with other stores according to the brand concept. Fourth, the facade of a store is made of windows to give a sense of openness and at the top of it a signboard with its brand logo is to be installed. In lightning, for the place of displaying products halogen bulbs in common are advisable; yet, for the pace of seats for customers it is better to design it appropriate to the concept of a brand. In consideration of the time customers stay in the store, couches and hard chairs are placed along with booth chairs. As a decorative element, it is recommendable to place props or uncommonly plants to express a natural atmosphere. Fifth, along with strategies for image, the brand of a company is to be designed to be differentiated from other competitors; by unifying the constituents and colors and elements of the inside space of a store, the original concept of the brand of a company should be represented in a unifying way, for such an effort could lead to a distinct image for the company which draws attention from customers who visit its same-styled other stores. On the other hand, from a customer’s point of view, they also can again psychological benefits such as satisfaction and specialty with practical benefits when they buy products from the company. As a result, with the strategic marketing of the company’s brand, the company could improve the level of awareness of its own brand on the whole. Sixth, according to questionnaire, basically most of customers visit bakery cafes to buy bread; but those in their twenties do so to do take-in. With regard to building bakery cafe, what is most important seems to be the level of awareness of a brand which is most influenced by its architectural design optically and the building materials and their colors for a store. As a conclusion, a brand identity plays as important a role in sale as its technical excellence and effective marketing management. Thus, the formulation of a brand image should be processed cautiously from its beginning and managed in a continuous and coherent way. This study indicates that in order for a company to build a bakery cafe the most important thing to do is to establish a distinctive image of the company through making its own original brand identity.
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