본 연구는 초등학교 저학년의 단순언어장애 아동과 언어연령 및 생활연령을 일치시킨 일반아동을 대상으로 문장의 종류와 어절수에 따른 문장구성하기 수행력에 차이가 있는지를 살펴보고, 세 집단을 비교하여 집단 간의 차이가 있는지 살펴보았다. 연구대상은 초등학교 2-3학년 단순언어장애 아동 12명과 언어연령을 일치시킨 일반아동 12명, 생활연령을 일치시킨 일반아동 12명으로 총 36명이었다. 검사문장은 총 54개로 단문 18개, 복문 36개(이어진문장 18개, 안은문장 18개)였다. 단문, 이어진문장, 안은문장은 각각 어절수에 따라서 4,...
본 연구는 초등학교 저학년의 단순언어장애 아동과 언어연령 및 생활연령을 일치시킨 일반아동을 대상으로 문장의 종류와 어절수에 따른 문장구성하기 수행력에 차이가 있는지를 살펴보고, 세 집단을 비교하여 집단 간의 차이가 있는지 살펴보았다. 연구대상은 초등학교 2-3학년 단순언어장애 아동 12명과 언어연령을 일치시킨 일반아동 12명, 생활연령을 일치시킨 일반아동 12명으로 총 36명이었다. 검사문장은 총 54개로 단문 18개, 복문 36개(이어진문장 18개, 안은문장 18개)였다. 단문, 이어진문장, 안은문장은 각각 어절수에 따라서 4, 5, 6어절 문장을 6문항씩 구성하였다. 복문 중 이어진문장은 다시 의미유형에 따라서 대등관계로 이어진문장과 종속관계로 이어진문장을 각 9문항씩 구성하였고, 안은문장은 안긴절의 종류에 따라서 관형절, 서술절, 명사절을 안은문장을 각 6문항씩 구성하였다. 본 연구의 실험과제는 주어진 어절들을 조합해서 의미와 구조적으로 올바른 문장을 만드는 문장구성하기 과제(word-order-task)였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 문장구성하기 과제의 전체 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동뿐만 아니라 언어연령일치 아동에 비해서도 유의하게 낮은 수행을 보였다. 문장의 종류에 따라서는 이어진문장의 수행점수가 가장 높았고, 단문, 안은문장의 순서로 수행력이 낮아졌다. 둘째, 단문구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동보다는 유의하게 낮은 수행을 보였으나 언어연령일치 아동과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 어절수의 증가에 따라서 수행력이 유의하게 감소하였으며, 어절수와 집단의 상호작용효과는 나타나지 않았다. 셋째, 전체 복문구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동뿐만 아니라 언어연령일치 아동에 비해서도 유의하게 낮은 수행을 보였다. 문장의 종류에 따라서는 이어진문장에 비해 안은문장의 수행력이 유의하게 낮았다. 문장종류와 집단의 상호작용 효과가 관찰되었는데 이어진문장에서는 단순언어장애 아동과 생활연령일치아동 집단 간에만 유의한 차이가 있었고, 안은문장에서는 모든 집단 간에 유의한 차이가 있었다. 어절수의 증가에 따라 수행력이 유의하게 감소하였다. 어절수와 집단의 상호작용 효과도 관찰되었는데 4어절 문장에서는 단순언어장애 아동과 언어연령일치아동, 단순언어장애 아동과 생활연령일치 아동 간에 유의한 차이가 있었고, 5어절과 6어절 문장에서는 모든 집단 간의 차이가 유의하였다. 문장종류와 어절수, 문장종류와 어절수와 집단의 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 넷째, 복문 중 이어진문장 구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동보다는 유의하게 낮은 수행을 보였으나 언어연령일치 아동과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 의미유형에 따라서는 종속관계로 이어진문장의 수행이 대등관계로 이어진문장에 비해서 유의하게 낮았고, 어절수의 증가에 따라서 수행력이 유의하게 감소하였다. 어절수와 집단의 상호작용 효과가 나타났는데 4어절 문장에서는 단순언어장애 아동과 생활연령일치 아동 간에만 유의한 차이가 있었고, 5어절 문장에서는 모든 집단 간의 차이가 유의하였다. 그리고 6어절 문장에서는 세 집단 간의 차이가 모두 유의하지 않았다. 의미유형과 어절수의 상호작용 효과도 관찰되었는데 대등관계로 이어진 문장에서는 4어절과 6어절 간에만 유의한 차이가 있었고, 종속관계로 이어진 문장에서는 모든 어절들 간의 차이가 유의하였다. 다섯째, 복문 중 안은문장 구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동뿐만 아니라 언어연령일치 아동에 비해서도 유의하게 낮은 수행을 보였다. 안긴절의 종류에 따라서는 관형절, 서술절, 명사절을 안은문장의 순서로 수행력이 높아졌고 어절수의 증가에 따라서 수행력이 유의하게 감소하였다. 상호작용 효과는 모두 관찰되지 않았다. 본 연구의 결과를 종합하여 볼 때 학령기 초기의 단순언어장애 아동의 구문능력이 생활연령일치 아동에 비해 유의하게 지체되어 있으며, 안은문장의 경우에는 언어연령을 일치시킨 일반아동에 비해서도 지체되어 있음을 알 수 있었다. 아동의 문장구성하기 수행력은 문장의 길이와 구문의 복잡성에 따라 영향을 받아서 어절수가 많아질수록 수행력이 감소하였고, 단문보다는 복문에서 더 낮은 수행을 보였다. 또한 언어연령일치아동과 생활연령일치 아동 간에도 수행점수에 유의한 차이가 있었는데 이를 통해 아동의 구문능력이 학령기 동안에도 계속해서 발달한다는 것을 확인할 수 있었다.
본 연구는 초등학교 저학년의 단순언어장애 아동과 언어연령 및 생활연령을 일치시킨 일반아동을 대상으로 문장의 종류와 어절수에 따른 문장구성하기 수행력에 차이가 있는지를 살펴보고, 세 집단을 비교하여 집단 간의 차이가 있는지 살펴보았다. 연구대상은 초등학교 2-3학년 단순언어장애 아동 12명과 언어연령을 일치시킨 일반아동 12명, 생활연령을 일치시킨 일반아동 12명으로 총 36명이었다. 검사문장은 총 54개로 단문 18개, 복문 36개(이어진문장 18개, 안은문장 18개)였다. 단문, 이어진문장, 안은문장은 각각 어절수에 따라서 4, 5, 6어절 문장을 6문항씩 구성하였다. 복문 중 이어진문장은 다시 의미유형에 따라서 대등관계로 이어진문장과 종속관계로 이어진문장을 각 9문항씩 구성하였고, 안은문장은 안긴절의 종류에 따라서 관형절, 서술절, 명사절을 안은문장을 각 6문항씩 구성하였다. 본 연구의 실험과제는 주어진 어절들을 조합해서 의미와 구조적으로 올바른 문장을 만드는 문장구성하기 과제(word-order-task)였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 문장구성하기 과제의 전체 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동뿐만 아니라 언어연령일치 아동에 비해서도 유의하게 낮은 수행을 보였다. 문장의 종류에 따라서는 이어진문장의 수행점수가 가장 높았고, 단문, 안은문장의 순서로 수행력이 낮아졌다. 둘째, 단문구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동보다는 유의하게 낮은 수행을 보였으나 언어연령일치 아동과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 어절수의 증가에 따라서 수행력이 유의하게 감소하였으며, 어절수와 집단의 상호작용효과는 나타나지 않았다. 셋째, 전체 복문구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동뿐만 아니라 언어연령일치 아동에 비해서도 유의하게 낮은 수행을 보였다. 문장의 종류에 따라서는 이어진문장에 비해 안은문장의 수행력이 유의하게 낮았다. 문장종류와 집단의 상호작용 효과가 관찰되었는데 이어진문장에서는 단순언어장애 아동과 생활연령일치아동 집단 간에만 유의한 차이가 있었고, 안은문장에서는 모든 집단 간에 유의한 차이가 있었다. 어절수의 증가에 따라 수행력이 유의하게 감소하였다. 어절수와 집단의 상호작용 효과도 관찰되었는데 4어절 문장에서는 단순언어장애 아동과 언어연령일치아동, 단순언어장애 아동과 생활연령일치 아동 간에 유의한 차이가 있었고, 5어절과 6어절 문장에서는 모든 집단 간의 차이가 유의하였다. 문장종류와 어절수, 문장종류와 어절수와 집단의 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 넷째, 복문 중 이어진문장 구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동보다는 유의하게 낮은 수행을 보였으나 언어연령일치 아동과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 의미유형에 따라서는 종속관계로 이어진문장의 수행이 대등관계로 이어진문장에 비해서 유의하게 낮았고, 어절수의 증가에 따라서 수행력이 유의하게 감소하였다. 어절수와 집단의 상호작용 효과가 나타났는데 4어절 문장에서는 단순언어장애 아동과 생활연령일치 아동 간에만 유의한 차이가 있었고, 5어절 문장에서는 모든 집단 간의 차이가 유의하였다. 그리고 6어절 문장에서는 세 집단 간의 차이가 모두 유의하지 않았다. 의미유형과 어절수의 상호작용 효과도 관찰되었는데 대등관계로 이어진 문장에서는 4어절과 6어절 간에만 유의한 차이가 있었고, 종속관계로 이어진 문장에서는 모든 어절들 간의 차이가 유의하였다. 다섯째, 복문 중 안은문장 구성하기 수행력에 있어서 단순언어장애 아동은 생활연령일치 아동뿐만 아니라 언어연령일치 아동에 비해서도 유의하게 낮은 수행을 보였다. 안긴절의 종류에 따라서는 관형절, 서술절, 명사절을 안은문장의 순서로 수행력이 높아졌고 어절수의 증가에 따라서 수행력이 유의하게 감소하였다. 상호작용 효과는 모두 관찰되지 않았다. 본 연구의 결과를 종합하여 볼 때 학령기 초기의 단순언어장애 아동의 구문능력이 생활연령일치 아동에 비해 유의하게 지체되어 있으며, 안은문장의 경우에는 언어연령을 일치시킨 일반아동에 비해서도 지체되어 있음을 알 수 있었다. 아동의 문장구성하기 수행력은 문장의 길이와 구문의 복잡성에 따라 영향을 받아서 어절수가 많아질수록 수행력이 감소하였고, 단문보다는 복문에서 더 낮은 수행을 보였다. 또한 언어연령일치아동과 생활연령일치 아동 간에도 수행점수에 유의한 차이가 있었는데 이를 통해 아동의 구문능력이 학령기 동안에도 계속해서 발달한다는 것을 확인할 수 있었다.
This study investigated if there is difference in performance to compose sentences according to sentence type and number of phrase with these three groups such as child with specific language impairment, general children with matched language age, and general children with matched chronological age....
This study investigated if there is difference in performance to compose sentences according to sentence type and number of phrase with these three groups such as child with specific language impairment, general children with matched language age, and general children with matched chronological age. In addition, the difference between above three groups was examined. The subjects were 12 children with specific language impairment at 2-3rd grade in elementary school, 12 general children with matched language age, and 12 general children with matched chronological age - in total of 36. 54 sentences were used, the sentences consisted of 4, 5, and 6 phrases, and the sentences consisted of simple sentences and complex sentences according to sentence structure.(connected sentence, double sentence) The connected sentences consisted of sentences with coordination conjunction and ones with subordinate conjunction. The double sentences consisted of sentences with adnominal clause, predicate clause, and noun clause. The experimental task of this study was word-order-task : to make a right sentence in meaning and structure by combining given phrases. The results were as follows. First, in the overall performance to conduct the task, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to not only general children with matched language age but also general children with matched chronological age. In sentence type, the score for connected sentence was most high, next was simple sentence, and double sentence showed the lowest score. Second, in the performance to compose simple sentence, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to general children with matched chronological age but they did not show significant difference compared to general children with matched language age. As the number of phrase increased, the performance significantly decreased. But there was no interaction effect between number of phrase and groups. Third, in the performance to compose complex sentences, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to not only general children with matched language age but also general children with matched chronological age. as for sentence type, performance for double sentence was significantly low compared to connected sentence. Interaction effect between sentence type and groups was observed. For connected sentence, there was significant difference between children with specific language impairment and general children with matched chronological age. For double sentence, there was significant difference between all the groups. As the number of phrase increased, the performance significantly decreased. But there was interaction effect between number of phrase and groups. In the sentences with 4 phrases, there was significant difference between children with specific language impairment and general children with matched language age, between children with specific language impairment and general children with matched chronological age. In the sentences with 5 and 6 phrases, there was significant difference between all the groups. Fourth, in the performance to compose connected sentences, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to general children with matched chronological age but they did not show significant difference compared to general children with matched language age. In meaning type, performance for connected sentence with subordinate conjunction was significantly low compared to sentence with coordination conjunction. As the number of phrase increased, the performance significantly decreased. Also, interaction effect between number of phrase and groups was observed. In the sentences with 4 phrases, there was significant difference between children with specific language impairment and general children with matched chronological age. In the sentences with 5 phrases, there was significant difference between all the groups. In the sentences with 6 phrases, there was not significant difference between all the groups. Interaction effect between number of phrase and meaning type was observed. In the sentences with coordination conjunction, there was significant difference only between 4 phrases and 6 phrases. In the sentences with subordinate conjunction, there was significant difference between all the phrases. Fifth, in the performance to compose double sentence, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to not only general children with matched language age but also general children with matched chronological age. As for type of double clause, the performance showed this order in adnominal clause which is the highest, predicate clause, and noun clause. As the number of phrase increased, performance significantly decreased. The interaction effect was not observed for all the types. Based on this study, it was known that children with specific language impairment was low in composition ability compared to not only general children with matched chronological age but also general children with matched language age. This study also showed that performance for composition is affected by length and complexity of sentence. In addition, there was significant difference in performance record between general children with matched language age languneral children with matched chronological age, which proves that the ability of composition for children continuously develops during the age of six to 20.
This study investigated if there is difference in performance to compose sentences according to sentence type and number of phrase with these three groups such as child with specific language impairment, general children with matched language age, and general children with matched chronological age. In addition, the difference between above three groups was examined. The subjects were 12 children with specific language impairment at 2-3rd grade in elementary school, 12 general children with matched language age, and 12 general children with matched chronological age - in total of 36. 54 sentences were used, the sentences consisted of 4, 5, and 6 phrases, and the sentences consisted of simple sentences and complex sentences according to sentence structure.(connected sentence, double sentence) The connected sentences consisted of sentences with coordination conjunction and ones with subordinate conjunction. The double sentences consisted of sentences with adnominal clause, predicate clause, and noun clause. The experimental task of this study was word-order-task : to make a right sentence in meaning and structure by combining given phrases. The results were as follows. First, in the overall performance to conduct the task, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to not only general children with matched language age but also general children with matched chronological age. In sentence type, the score for connected sentence was most high, next was simple sentence, and double sentence showed the lowest score. Second, in the performance to compose simple sentence, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to general children with matched chronological age but they did not show significant difference compared to general children with matched language age. As the number of phrase increased, the performance significantly decreased. But there was no interaction effect between number of phrase and groups. Third, in the performance to compose complex sentences, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to not only general children with matched language age but also general children with matched chronological age. as for sentence type, performance for double sentence was significantly low compared to connected sentence. Interaction effect between sentence type and groups was observed. For connected sentence, there was significant difference between children with specific language impairment and general children with matched chronological age. For double sentence, there was significant difference between all the groups. As the number of phrase increased, the performance significantly decreased. But there was interaction effect between number of phrase and groups. In the sentences with 4 phrases, there was significant difference between children with specific language impairment and general children with matched language age, between children with specific language impairment and general children with matched chronological age. In the sentences with 5 and 6 phrases, there was significant difference between all the groups. Fourth, in the performance to compose connected sentences, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to general children with matched chronological age but they did not show significant difference compared to general children with matched language age. In meaning type, performance for connected sentence with subordinate conjunction was significantly low compared to sentence with coordination conjunction. As the number of phrase increased, the performance significantly decreased. Also, interaction effect between number of phrase and groups was observed. In the sentences with 4 phrases, there was significant difference between children with specific language impairment and general children with matched chronological age. In the sentences with 5 phrases, there was significant difference between all the groups. In the sentences with 6 phrases, there was not significant difference between all the groups. Interaction effect between number of phrase and meaning type was observed. In the sentences with coordination conjunction, there was significant difference only between 4 phrases and 6 phrases. In the sentences with subordinate conjunction, there was significant difference between all the phrases. Fifth, in the performance to compose double sentence, children with specific language impairment showed significantly low performance compared to not only general children with matched language age but also general children with matched chronological age. As for type of double clause, the performance showed this order in adnominal clause which is the highest, predicate clause, and noun clause. As the number of phrase increased, performance significantly decreased. The interaction effect was not observed for all the types. Based on this study, it was known that children with specific language impairment was low in composition ability compared to not only general children with matched chronological age but also general children with matched language age. This study also showed that performance for composition is affected by length and complexity of sentence. In addition, there was significant difference in performance record between general children with matched language age languneral children with matched chronological age, which proves that the ability of composition for children continuously develops during the age of six to 20.
주제어
#단순언어장애 문장구성 일반아동
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.