본 연구는 인지행동 집단미술치료 프로그램이 여중생의 우울에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 검증하기 위한 연구 가설은 다음과 같다. 인지행동 집단미술치료 프로그램을 경험한 실험집단은 통제집단에 비해 우울이 사후 감소될 것이다. 연구 대상자는 경기도 S시에 소재한 S중학교 여학생을 대상으로 우울측정(BDI)과 우울증상과 상관관계가 유의한 부정적 자동적 사고 척도(K-CATS)를 측정하여 우울점수가 24점 이상 이고, 부정적 자동적 사고척도가 20점 이상인 학생들 중, 본인이 희망하고 집단 참여 동의서를 제출한 학생(20명)으로 선정하였다. 이들 중, 10명은 인지행동 집단미술치료를 실시하는 실험집단, 또 10명을 실험을 실시하지 않는 통제집단으로 무선 할당하여 구성하고, 집단미술치료 프로그램을 14회(매회 90분씩) 실시한 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 측정하는 측정도구는 K-CATS검사, BDI검사와 빗속의 사람그림검사(PITR)로 우울을 사전사후에 진단하였다. 자료 처리는 반복측정변량분석(Repeated ...
본 연구는 인지행동 집단미술치료 프로그램이 여중생의 우울에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 검증하기 위한 연구 가설은 다음과 같다. 인지행동 집단미술치료 프로그램을 경험한 실험집단은 통제집단에 비해 우울이 사후 감소될 것이다. 연구 대상자는 경기도 S시에 소재한 S중학교 여학생을 대상으로 우울측정(BDI)과 우울증상과 상관관계가 유의한 부정적 자동적 사고 척도(K-CATS)를 측정하여 우울점수가 24점 이상 이고, 부정적 자동적 사고척도가 20점 이상인 학생들 중, 본인이 희망하고 집단 참여 동의서를 제출한 학생(20명)으로 선정하였다. 이들 중, 10명은 인지행동 집단미술치료를 실시하는 실험집단, 또 10명을 실험을 실시하지 않는 통제집단으로 무선 할당하여 구성하고, 집단미술치료 프로그램을 14회(매회 90분씩) 실시한 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 측정하는 측정도구는 K-CATS검사, BDI검사와 빗속의 사람그림검사(PITR)로 우울을 사전사후에 진단하였다. 자료 처리는 반복측정변량분석(Repeated Anova)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인지행동 집단미술치료 프로그램을 적용하면 부정적 자동적 사고척도 감소에 효과가 있다. 둘째, 인지행동 집단미술치료 프로그램을 적용하면 우울척도상 우울감소에 효과가 있다. 셋째, 인지행동 집단미술치료 프로그램을 적용하면 PITR상의 우울감소에 효과가 있다. 본 연구의 결과로 인지행동 집단미술치료 프로그램은 여중생의 우울을 감소시키는 것으로 나타났다. 따라서 우울이 있는 여중생을 위한 인지행동 집단미술치료 프로그램은 여중생의 우울을 감소시키고 나아가 여중생의 생활적응을 돕고 그 결과를 바탕으로 집단미술치료 연구에 관련된 시사점과 교육현장에의 적용에 관련된 시사점을 제시하였다.
본 연구는 인지행동 집단미술치료 프로그램이 여중생의 우울에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 검증하기 위한 연구 가설은 다음과 같다. 인지행동 집단미술치료 프로그램을 경험한 실험집단은 통제집단에 비해 우울이 사후 감소될 것이다. 연구 대상자는 경기도 S시에 소재한 S중학교 여학생을 대상으로 우울측정(BDI)과 우울증상과 상관관계가 유의한 부정적 자동적 사고 척도(K-CATS)를 측정하여 우울점수가 24점 이상 이고, 부정적 자동적 사고척도가 20점 이상인 학생들 중, 본인이 희망하고 집단 참여 동의서를 제출한 학생(20명)으로 선정하였다. 이들 중, 10명은 인지행동 집단미술치료를 실시하는 실험집단, 또 10명을 실험을 실시하지 않는 통제집단으로 무선 할당하여 구성하고, 집단미술치료 프로그램을 14회(매회 90분씩) 실시한 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 측정하는 측정도구는 K-CATS검사, BDI검사와 빗속의 사람그림검사(PITR)로 우울을 사전사후에 진단하였다. 자료 처리는 반복측정변량분석(Repeated Anova)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인지행동 집단미술치료 프로그램을 적용하면 부정적 자동적 사고척도 감소에 효과가 있다. 둘째, 인지행동 집단미술치료 프로그램을 적용하면 우울척도상 우울감소에 효과가 있다. 셋째, 인지행동 집단미술치료 프로그램을 적용하면 PITR상의 우울감소에 효과가 있다. 본 연구의 결과로 인지행동 집단미술치료 프로그램은 여중생의 우울을 감소시키는 것으로 나타났다. 따라서 우울이 있는 여중생을 위한 인지행동 집단미술치료 프로그램은 여중생의 우울을 감소시키고 나아가 여중생의 생활적응을 돕고 그 결과를 바탕으로 집단미술치료 연구에 관련된 시사점과 교육현장에의 적용에 관련된 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study lies in verifying the effect of cognitive behavioral group art therapy program on the depression of female middle school students. Following are the hypothesis mad out for the verification. The depression level of the group experienced cognitive behavioral group art therapy...
The purpose of this study lies in verifying the effect of cognitive behavioral group art therapy program on the depression of female middle school students. Following are the hypothesis mad out for the verification. The depression level of the group experienced cognitive behavioral group art therapy program will lower compared to the control group after the therapy. Gyeonggi province were picked out as the subject who were divided into 2 groups by measuring of negative automatic thoughts scale (K-CATS), the significant correlation between depression measurement(BDI) and depression symptom, one of which consists of the students whose depression was over 24 points, negative automatic thoughts scale over 20 points. 10 students among them were classified as test group, the subject to cognitive behavioral group art therapy program, and 10 students were classifies ad control group through random assignment, and all of the 2 groups were put to group art therapy program 14 times(90 minutes per time) and then post -test was carried out. K-CATS test , BDI test, and person in the rain test(PITR), the tools measuring the program effect were used for pre-post diagnosis of depression. data was processed through Repeated Anova. Following are the summarized results of the study. First, cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing negative automatic thoughts. Second, cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing depression on BDI. Third, cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing depression on PITR. The results of this study proved that the cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing female middle school students' depression. Accordingly, cognitive behavioral group art therapy program suggested that it was helpful in decreasing their depression, in expansion, helpful for their life adaptation and the suggestive point of its application to education field.
The purpose of this study lies in verifying the effect of cognitive behavioral group art therapy program on the depression of female middle school students. Following are the hypothesis mad out for the verification. The depression level of the group experienced cognitive behavioral group art therapy program will lower compared to the control group after the therapy. Gyeonggi province were picked out as the subject who were divided into 2 groups by measuring of negative automatic thoughts scale (K-CATS), the significant correlation between depression measurement(BDI) and depression symptom, one of which consists of the students whose depression was over 24 points, negative automatic thoughts scale over 20 points. 10 students among them were classified as test group, the subject to cognitive behavioral group art therapy program, and 10 students were classifies ad control group through random assignment, and all of the 2 groups were put to group art therapy program 14 times(90 minutes per time) and then post -test was carried out. K-CATS test , BDI test, and person in the rain test(PITR), the tools measuring the program effect were used for pre-post diagnosis of depression. data was processed through Repeated Anova. Following are the summarized results of the study. First, cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing negative automatic thoughts. Second, cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing depression on BDI. Third, cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing depression on PITR. The results of this study proved that the cognitive behavioral group art therapy program is effective in reducing female middle school students' depression. Accordingly, cognitive behavioral group art therapy program suggested that it was helpful in decreasing their depression, in expansion, helpful for their life adaptation and the suggestive point of its application to education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.