영상은 디지털 시대에 가장 설득력 있는 커뮤니케이션 매체로서 그 영향력이 점차 확대되어 가고 있다. 이러한 영상분야에서 영화는 과거부터 많은 대중들의 사랑을 받아 온 장르이다. 본 연구는 장르별 영화 메인타이틀에서 무빙 타이포그래피 구성요소 분석에 관한 내용이다. 디지털 영상 환경에서 관객들에게 높은 주목 성 유도 하고 미적 영상 표현을 전달할 수 있는 무빙 타이포그래피의 객관적 데이터를 확립하고 활용방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구의 범위는 2008년부터 2010년 사이에 미국 할리우드에서 제작된 영화로 선정하였고 미국의 대표적인 영화 사이트인 IMDB(www.imdb.com)에서 자료를 수집하였다. 영화 장르를 기준으로 드라마, 액션, 공포, ...
영상은 디지털 시대에 가장 설득력 있는 커뮤니케이션 매체로서 그 영향력이 점차 확대되어 가고 있다. 이러한 영상분야에서 영화는 과거부터 많은 대중들의 사랑을 받아 온 장르이다. 본 연구는 장르별 영화 메인타이틀에서 무빙 타이포그래피 구성요소 분석에 관한 내용이다. 디지털 영상 환경에서 관객들에게 높은 주목 성 유도 하고 미적 영상 표현을 전달할 수 있는 무빙 타이포그래피의 객관적 데이터를 확립하고 활용방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구의 범위는 2008년부터 2010년 사이에 미국 할리우드에서 제작된 영화로 선정하였고 미국의 대표적인 영화 사이트인 IMDB(www.imdb.com)에서 자료를 수집하였다. 영화 장르를 기준으로 드라마, 액션, 공포, SF 의 4개 구분하였고 각 장르별로 흥행 순위 30편씩 모두 120편을 수집하였고 그 중 메인타이틀에서 무빙 타이포그래피가 적극적으로 활용된 작품을 다시 선별하였다. 그리하여 최종 연구의 대상은 각 장르별 10편씩을 포함한 40편의 영화 오프닝 타이틀로 선정 하였다. 연구 방법은 영화 메인타이틀에서 무빙타이포그래피의 구성요소를 공간, 타입, 시간으로 크게 분류하였다. 공간에서는 위치, 움직임의 요소로 구분 하였고 타입에서는 폰트, 텍스쳐의 요소로 구분 하였고 시간에서는 전개방식, 사운드의 요소로 구분하여 타입의 속성과 형태의 변화, 움직임의 원리를 분석하였다. 그리고 영화 오프닝 타이틀은 3가지로(톱타이틀, 크레딧타이틀, 메인타이틀)구성되어 있는데, 장르별 영화 오프닝 타이틀 구성의 순서가 다른 의의를 분석하였다. 연구 결과 영화 오프닝 타이틀 구성과 메인타이틀에서 무빙타이포그래피의 구성요소는 장르에 따라 다른 표현 특성이 있다는 것을 분석을 통해 검증하였다. 이러한 표현요소들의 장르별 성격과 표현방법을 무빙 타이포그래피의 기능에 확대시킨다면 디지털영상시대의 커뮤니케이션의 요소로서 중요하게 활용될 것이다.
영상은 디지털 시대에 가장 설득력 있는 커뮤니케이션 매체로서 그 영향력이 점차 확대되어 가고 있다. 이러한 영상분야에서 영화는 과거부터 많은 대중들의 사랑을 받아 온 장르이다. 본 연구는 장르별 영화 메인타이틀에서 무빙 타이포그래피 구성요소 분석에 관한 내용이다. 디지털 영상 환경에서 관객들에게 높은 주목 성 유도 하고 미적 영상 표현을 전달할 수 있는 무빙 타이포그래피의 객관적 데이터를 확립하고 활용방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구의 범위는 2008년부터 2010년 사이에 미국 할리우드에서 제작된 영화로 선정하였고 미국의 대표적인 영화 사이트인 IMDB(www.imdb.com)에서 자료를 수집하였다. 영화 장르를 기준으로 드라마, 액션, 공포, SF 의 4개 구분하였고 각 장르별로 흥행 순위 30편씩 모두 120편을 수집하였고 그 중 메인타이틀에서 무빙 타이포그래피가 적극적으로 활용된 작품을 다시 선별하였다. 그리하여 최종 연구의 대상은 각 장르별 10편씩을 포함한 40편의 영화 오프닝 타이틀로 선정 하였다. 연구 방법은 영화 메인타이틀에서 무빙타이포그래피의 구성요소를 공간, 타입, 시간으로 크게 분류하였다. 공간에서는 위치, 움직임의 요소로 구분 하였고 타입에서는 폰트, 텍스쳐의 요소로 구분 하였고 시간에서는 전개방식, 사운드의 요소로 구분하여 타입의 속성과 형태의 변화, 움직임의 원리를 분석하였다. 그리고 영화 오프닝 타이틀은 3가지로(톱타이틀, 크레딧타이틀, 메인타이틀)구성되어 있는데, 장르별 영화 오프닝 타이틀 구성의 순서가 다른 의의를 분석하였다. 연구 결과 영화 오프닝 타이틀 구성과 메인타이틀에서 무빙타이포그래피의 구성요소는 장르에 따라 다른 표현 특성이 있다는 것을 분석을 통해 검증하였다. 이러한 표현요소들의 장르별 성격과 표현방법을 무빙 타이포그래피의 기능에 확대시킨다면 디지털영상시대의 커뮤니케이션의 요소로서 중요하게 활용될 것이다.
The influence of an image is being gradually expanded as the most convincing communication media in the Digital Age. A movie is a genre that has received love from the many public in the image field from the past. The present research includes contents on analysis of components of moving typography ...
The influence of an image is being gradually expanded as the most convincing communication media in the Digital Age. A movie is a genre that has received love from the many public in the image field from the past. The present research includes contents on analysis of components of moving typography in the opening titles of movies according to a genre. The purpose of this research is to induce high attention from the audience in a digital image environment, to establish objective data of moving typography capable of delivering aesthetic visual representation and to suggest its utilization method. The scope of this research is movies produced in Hollywood, United States between from 2008 to 2010, and materials were collected from IMDB(www.imdb.com) which is a typical movie website of United States. The movie genre was divided into4 fields such as drama, action, horror and SF, and a total of 120 movies that ranked top 30 by genre at box office were collected. Among them, works utilizing moving typography actively in the main titles were again sorted. Then, a total of 40 movies's opening titles respectively including 10 movies by genre were selected as a target of final research. Movie opening titles are composed of three elements: the top title, the credit title, and the main title. Depending on a movie's genre, the order of its opening titles differs, thus this study seeks to analyze the significance of these differences. For this study, the components of moving typography in movie opening title organization and main titles have been classified into three sections: space, type, and time. In addition, these three sections have been subdivided as follows. Space was categorized to location and animation factor. Type was categorized to font and texture factors. Time was categorized to development pattern and sound factors. Finally, the characteristics of type, change of shapes, and principles of movement were analyzed. The results of this study verified that the components of moving typography in movie opening title organization and main titles have different expression characteristics depending on genre. If the characteristics and expression methods of these expression components, which differ depending on genre, are expanded, they can be used as an important element for communication in the digital image era.
The influence of an image is being gradually expanded as the most convincing communication media in the Digital Age. A movie is a genre that has received love from the many public in the image field from the past. The present research includes contents on analysis of components of moving typography in the opening titles of movies according to a genre. The purpose of this research is to induce high attention from the audience in a digital image environment, to establish objective data of moving typography capable of delivering aesthetic visual representation and to suggest its utilization method. The scope of this research is movies produced in Hollywood, United States between from 2008 to 2010, and materials were collected from IMDB(www.imdb.com) which is a typical movie website of United States. The movie genre was divided into4 fields such as drama, action, horror and SF, and a total of 120 movies that ranked top 30 by genre at box office were collected. Among them, works utilizing moving typography actively in the main titles were again sorted. Then, a total of 40 movies's opening titles respectively including 10 movies by genre were selected as a target of final research. Movie opening titles are composed of three elements: the top title, the credit title, and the main title. Depending on a movie's genre, the order of its opening titles differs, thus this study seeks to analyze the significance of these differences. For this study, the components of moving typography in movie opening title organization and main titles have been classified into three sections: space, type, and time. In addition, these three sections have been subdivided as follows. Space was categorized to location and animation factor. Type was categorized to font and texture factors. Time was categorized to development pattern and sound factors. Finally, the characteristics of type, change of shapes, and principles of movement were analyzed. The results of this study verified that the components of moving typography in movie opening title organization and main titles have different expression characteristics depending on genre. If the characteristics and expression methods of these expression components, which differ depending on genre, are expanded, they can be used as an important element for communication in the digital image era.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.