전기철도 기술의 발달로, 전기철도분야에서도 다양한 전차선 시스템이 상용화 되었고, 지하구간에서는 강체 조가식 급전방식의 사용이 일반화 되었다. Catenary식의 가공 전차선에 비해, 지하구간에서 보수작업의 축소, Tunnel 단면의 축소로 인한 건설비, 운영비의 축소 등...
전기철도 기술의 발달로, 전기철도분야에서도 다양한 전차선 시스템이 상용화 되었고, 지하구간에서는 강체 조가식 급전방식의 사용이 일반화 되었다. Catenary식의 가공 전차선에 비해, 지하구간에서 보수작업의 축소, Tunnel 단면의 축소로 인한 건설비, 운영비의 축소 등과, 단선사고 방지 등의 안전상 장점 때문에 강체가선방식의 사용이 확대되고 있는 추세이다. 더욱이 장력이 가해지지 않아 단선사고가 없어 안전성이 크게 증대되는 점은 긴 터널구간에서 갖는 강체전차선방식의 큰 장점이다. 이 강체조가방식은 강체단선식(Simple Rigid System)이 주로 사용되며 현재 도시전철의 지하구간에서 사용하는 대표적인 조가방식이 되었고 현재 우리나라를 비롯한 각 국의 도시전철 지하구간에는 대부분 이 방식을 사용하고 있다. 근래 들어서는 지하철뿐만 아니라 일반철도의 터널에서도, R-bar type의 강체가선방식이 사용되고 있으며, 성능향상요구에 따라 속도향상과 더불어 집전성능의 개선이 연구되고 있다. 본 검토는 T-bar 방식과 R-bar방식을 비교후 R-bar 조가방식을 위주로 해서 R-bar 지지 점에 유연성 부여 및 지지 점의 간격조정 등의 방식으로 속도향상 및 강체전차선 시스템의 집전특성 개선방안을 검토하였다. 첫 번째로 강체가선방식 전차선의 지지 점에 스프링을 추가하여 변형의 정적거동을 검토하고, 두 번째로 강체전차선의 지지경간을 축소해 처짐을 축소하는 방식을 검토하여 종합적으로 속도향상을 검토하였다.
전기철도 기술의 발달로, 전기철도분야에서도 다양한 전차선 시스템이 상용화 되었고, 지하구간에서는 강체 조가식 급전방식의 사용이 일반화 되었다. Catenary식의 가공 전차선에 비해, 지하구간에서 보수작업의 축소, Tunnel 단면의 축소로 인한 건설비, 운영비의 축소 등과, 단선사고 방지 등의 안전상 장점 때문에 강체가선방식의 사용이 확대되고 있는 추세이다. 더욱이 장력이 가해지지 않아 단선사고가 없어 안전성이 크게 증대되는 점은 긴 터널구간에서 갖는 강체전차선방식의 큰 장점이다. 이 강체조가방식은 강체단선식(Simple Rigid System)이 주로 사용되며 현재 도시전철의 지하구간에서 사용하는 대표적인 조가방식이 되었고 현재 우리나라를 비롯한 각 국의 도시전철 지하구간에는 대부분 이 방식을 사용하고 있다. 근래 들어서는 지하철뿐만 아니라 일반철도의 터널에서도, R-bar type의 강체가선방식이 사용되고 있으며, 성능향상요구에 따라 속도향상과 더불어 집전성능의 개선이 연구되고 있다. 본 검토는 T-bar 방식과 R-bar방식을 비교후 R-bar 조가방식을 위주로 해서 R-bar 지지 점에 유연성 부여 및 지지 점의 간격조정 등의 방식으로 속도향상 및 강체전차선 시스템의 집전특성 개선방안을 검토하였다. 첫 번째로 강체가선방식 전차선의 지지 점에 스프링을 추가하여 변형의 정적거동을 검토하고, 두 번째로 강체전차선의 지지경간을 축소해 처짐을 축소하는 방식을 검토하여 종합적으로 속도향상을 검토하였다.
According to development of technology of rigid bar type catenary (overhead conductor rail), it is general that the use of rigid bar type catenary in underground line in electric railway. Compare with Simple catenary, rigid bar type catenary have so many advantage just like reducing of maintenance, ...
According to development of technology of rigid bar type catenary (overhead conductor rail), it is general that the use of rigid bar type catenary in underground line in electric railway. Compare with Simple catenary, rigid bar type catenary have so many advantage just like reducing of maintenance, reducing of cross section size of tunnel directly related to the construction cost, higher stability from no catenary tension causing breaking. Among the rigid bar type catenary, simple rigid system catenary is mainly used in underground metro railway and commonly used at tunnel in korea also. In paper, speed up of rigid bar type catenary should considered mainly, especially for R-bar type overhead conductor rail (rigid bar) catenary. Firstly, we review the case of overhead conductor rail reinforced by spring at supporting point to absorb impact of pantograph. Secondly, we review the case of overhead conductor rail which have reduced length between supporting point to reduce deflection. These review show the possibility of remarkable speed-up.
According to development of technology of rigid bar type catenary (overhead conductor rail), it is general that the use of rigid bar type catenary in underground line in electric railway. Compare with Simple catenary, rigid bar type catenary have so many advantage just like reducing of maintenance, reducing of cross section size of tunnel directly related to the construction cost, higher stability from no catenary tension causing breaking. Among the rigid bar type catenary, simple rigid system catenary is mainly used in underground metro railway and commonly used at tunnel in korea also. In paper, speed up of rigid bar type catenary should considered mainly, especially for R-bar type overhead conductor rail (rigid bar) catenary. Firstly, we review the case of overhead conductor rail reinforced by spring at supporting point to absorb impact of pantograph. Secondly, we review the case of overhead conductor rail which have reduced length between supporting point to reduce deflection. These review show the possibility of remarkable speed-up.
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