[학위논문]효율적인 완·급행혼용운행을 위한 운행패턴에 관한 연구 : 대곡~원시선 중심으로 A Study on the Operating Patterns for the Efficient Mixed Operation of Regular and Express Trains (Focusing Daegok ~ Wonsi line)원문보기
제목 : 효율적인 완․급행혼용운행을 위한 운행패턴에 관한 연구 수송수요가 적어 사업 타당성이 없는 간선철도 노선을 정부에서 민간투자사업 방식(BTL) 방식으로 추진하는 경우 예측된 수송수요에 따른 이론적인 운행시격으로 운영할 수 없어 적용 가능한 운행시격이 필요하다. 본 논문은 2016년 개통예정인 대곡~원시선 복선전철사업(BTL)을 중심으로 수송효율과 운영비용, 승객서비스를 고려한 최적의 운행패턴을 제시하고자 한다. 수도권 서부지역을 남북으로 운행될 노선특성상 서울도심 진입을 위해서는 경인선, 안산선, 7호선 등 환승을 통해서 이루어지기 때문에 타 교통수단과의 경쟁력 강화 및 통행시간단축을 위해 급행열차를 운행할 계획이다. 동일선로를 이용하여 완행과 급행열차를 운행하기 위해 운전계획의 이론적 개념에 대해 연구하였으며, 국내외 급행열차 운행사례를 분석하여 본 노선의 급행열차 운행 목표값을 설정하였으며, 대곡, DS01, ...
제목 : 효율적인 완․급행혼용운행을 위한 운행패턴에 관한 연구 수송수요가 적어 사업 타당성이 없는 간선철도 노선을 정부에서 민간투자사업 방식(BTL) 방식으로 추진하는 경우 예측된 수송수요에 따른 이론적인 운행시격으로 운영할 수 없어 적용 가능한 운행시격이 필요하다. 본 논문은 2016년 개통예정인 대곡~원시선 복선전철사업(BTL)을 중심으로 수송효율과 운영비용, 승객서비스를 고려한 최적의 운행패턴을 제시하고자 한다. 수도권 서부지역을 남북으로 운행될 노선특성상 서울도심 진입을 위해서는 경인선, 안산선, 7호선 등 환승을 통해서 이루어지기 때문에 타 교통수단과의 경쟁력 강화 및 통행시간단축을 위해 급행열차를 운행할 계획이다. 동일선로를 이용하여 완행과 급행열차를 운행하기 위해 운전계획의 이론적 개념에 대해 연구하였으며, 국내외 급행열차 운행사례를 분석하여 본 노선의 급행열차 운행 목표값을 설정하였으며, 대곡, DS01, 소사, 시흥시청, 화랑, 원시역을 급행정차역으로 선정하고 열차운전시뮬레이션을 통해 표정속도(89)와 표정시간(27분)을 산출 하였으며, 완행열차와 급행열차의 운행다이아를 분석하여 DS03역과 선부역을 완행열차의 대피역으로 선정하였다. 완행 및 급행열차의 예측된 수송수요에 따라 차량의 수송능력의 혼잡율 150% 적용시 이론적인 운행시격은 완행 17분, 급행 74분으로 산정되었으나, 적용가능한 운행시격 산정을 위해 차량비용 및 수송효율 등 운영효율과 이용승객의 운행시격 선호도를 반영하여 완행 10분, 급행 30분(3:1패턴)이 최적의 운행패턴이라는 결과를 도출하였다. 운영효율과 승객서비스 제공을 고려한 최적의 운행패턴으로 이용고객 서비스 만족도 향상은 물론 지역경제 활성화에 따른 교통수요 유발효과 및 타 교통수단에서의 전환수요 증가, 정기적인 운행패턴에 따른 급행열차 이용승객의 증가 등의 효과가 있을 것으로 기대된다. 개통 후 급행열차 이용승객 및 수송수요 증가에 따라 차량 증가없이 완행열차의 운행시격을 조정하여 급행열차 운행시격을 30분이하 시격으로 단축하는 방안과 차량 추가구매를 통하여 급행열차 운행시격을 단축하는 방안, 추가차량을 구매하지 않고 편성조성이 가능한 전동차의 특성을 이용하여 이용승객의 열차이용 패턴에 따라 4량과 6량을 혼용한 완․급행열차 운행방안 연구가 이루어져야 할 것이다.
제목 : 효율적인 완․급행혼용운행을 위한 운행패턴에 관한 연구 수송수요가 적어 사업 타당성이 없는 간선철도 노선을 정부에서 민간투자사업 방식(BTL) 방식으로 추진하는 경우 예측된 수송수요에 따른 이론적인 운행시격으로 운영할 수 없어 적용 가능한 운행시격이 필요하다. 본 논문은 2016년 개통예정인 대곡~원시선 복선전철사업(BTL)을 중심으로 수송효율과 운영비용, 승객서비스를 고려한 최적의 운행패턴을 제시하고자 한다. 수도권 서부지역을 남북으로 운행될 노선특성상 서울도심 진입을 위해서는 경인선, 안산선, 7호선 등 환승을 통해서 이루어지기 때문에 타 교통수단과의 경쟁력 강화 및 통행시간단축을 위해 급행열차를 운행할 계획이다. 동일선로를 이용하여 완행과 급행열차를 운행하기 위해 운전계획의 이론적 개념에 대해 연구하였으며, 국내외 급행열차 운행사례를 분석하여 본 노선의 급행열차 운행 목표값을 설정하였으며, 대곡, DS01, 소사, 시흥시청, 화랑, 원시역을 급행정차역으로 선정하고 열차운전시뮬레이션을 통해 표정속도(89)와 표정시간(27분)을 산출 하였으며, 완행열차와 급행열차의 운행다이아를 분석하여 DS03역과 선부역을 완행열차의 대피역으로 선정하였다. 완행 및 급행열차의 예측된 수송수요에 따라 차량의 수송능력의 혼잡율 150% 적용시 이론적인 운행시격은 완행 17분, 급행 74분으로 산정되었으나, 적용가능한 운행시격 산정을 위해 차량비용 및 수송효율 등 운영효율과 이용승객의 운행시격 선호도를 반영하여 완행 10분, 급행 30분(3:1패턴)이 최적의 운행패턴이라는 결과를 도출하였다. 운영효율과 승객서비스 제공을 고려한 최적의 운행패턴으로 이용고객 서비스 만족도 향상은 물론 지역경제 활성화에 따른 교통수요 유발효과 및 타 교통수단에서의 전환수요 증가, 정기적인 운행패턴에 따른 급행열차 이용승객의 증가 등의 효과가 있을 것으로 기대된다. 개통 후 급행열차 이용승객 및 수송수요 증가에 따라 차량 증가없이 완행열차의 운행시격을 조정하여 급행열차 운행시격을 30분이하 시격으로 단축하는 방안과 차량 추가구매를 통하여 급행열차 운행시격을 단축하는 방안, 추가차량을 구매하지 않고 편성조성이 가능한 전동차의 특성을 이용하여 이용승객의 열차이용 패턴에 따라 4량과 6량을 혼용한 완․급행열차 운행방안 연구가 이루어져야 할 것이다.
Practical headways are required to be introduced since the trains can not be operated at theoretical headways in accordance with anticipated transport demand in case a main railway line project which is not feasible due to low transport demand is developed by the government in Public-private partner...
Practical headways are required to be introduced since the trains can not be operated at theoretical headways in accordance with anticipated transport demand in case a main railway line project which is not feasible due to low transport demand is developed by the government in Public-private partnership(BTL). This study aims to suggest optimal operating patterns taking into consideration transport efficiency, operating expenses and passenger service performance mainly focused on Daegok-Wonsi electrified double-track railway project(BTL) to be opened in 2016. As the transfers are necessary on Gyeongin, Ansan and Line7 to enter Seoul Metropolitan Area due to structural characteristics of the line that will run from north to south in western metropolitan area, express trains are scheduled to be operated to reduce travel time and to strengthen its competitiveness over other modes of transportation. This paper studies theoretical concepts of train operation plan to run regular and express trains on the same track, sets the express train operation target on the above line through a case analysis on local and overseas express train operations, designates Daegok, KS01, Sosa, Siheung City Hall, Hwarang, Wonsi as express train stations, calculates commercial speed of 89km/h and scheduled travel time of 27minutes with the use of train operating simulation, and chooses DS03 and Seonbu as shunting stations after analyzing operation diagram of regular and express trains. While theoretical operating headways are 17 minutes for regular trains and 74 minutes for express trains when congestion rate of 150% on transport capacity of cars are employed in accordance with the estimated passenger demand of regular and express trains, it is concluded that after taking into account operating efficiency and preferences of train headways including rolling stock costs and transport efficiency for the calculation of practical operating headways, 10minutes for regular trains and 30minutes for express trains with 3:1 breakup pattern are optimal. Optimum operating patterns considering operating efficiency and passenger service are expected to lead to various benefits such as improved passenger satisfaction, increased transport demand arising from revitalized regional economy, increased number of transfers from other modes of transportation, and rise in the number of passengers using express trains by offering regular services. There is a growing need for research effort to devise countermeasures such as well-managed headway control system for regular trains, which reduces express train headway to less than 30 minutes without adding extra cars as the number of passengers and transport demand will have risen after the opening of the line, express headway reductions by purchasing more cars, and mixed operation practices of 4-car and 6-car trains capitalizing on the characteristics of rolling stocks that enable vehicle formation rearrangements without additional car purchase.
Practical headways are required to be introduced since the trains can not be operated at theoretical headways in accordance with anticipated transport demand in case a main railway line project which is not feasible due to low transport demand is developed by the government in Public-private partnership(BTL). This study aims to suggest optimal operating patterns taking into consideration transport efficiency, operating expenses and passenger service performance mainly focused on Daegok-Wonsi electrified double-track railway project(BTL) to be opened in 2016. As the transfers are necessary on Gyeongin, Ansan and Line7 to enter Seoul Metropolitan Area due to structural characteristics of the line that will run from north to south in western metropolitan area, express trains are scheduled to be operated to reduce travel time and to strengthen its competitiveness over other modes of transportation. This paper studies theoretical concepts of train operation plan to run regular and express trains on the same track, sets the express train operation target on the above line through a case analysis on local and overseas express train operations, designates Daegok, KS01, Sosa, Siheung City Hall, Hwarang, Wonsi as express train stations, calculates commercial speed of 89km/h and scheduled travel time of 27minutes with the use of train operating simulation, and chooses DS03 and Seonbu as shunting stations after analyzing operation diagram of regular and express trains. While theoretical operating headways are 17 minutes for regular trains and 74 minutes for express trains when congestion rate of 150% on transport capacity of cars are employed in accordance with the estimated passenger demand of regular and express trains, it is concluded that after taking into account operating efficiency and preferences of train headways including rolling stock costs and transport efficiency for the calculation of practical operating headways, 10minutes for regular trains and 30minutes for express trains with 3:1 breakup pattern are optimal. Optimum operating patterns considering operating efficiency and passenger service are expected to lead to various benefits such as improved passenger satisfaction, increased transport demand arising from revitalized regional economy, increased number of transfers from other modes of transportation, and rise in the number of passengers using express trains by offering regular services. There is a growing need for research effort to devise countermeasures such as well-managed headway control system for regular trains, which reduces express train headway to less than 30 minutes without adding extra cars as the number of passengers and transport demand will have risen after the opening of the line, express headway reductions by purchasing more cars, and mixed operation practices of 4-car and 6-car trains capitalizing on the characteristics of rolling stocks that enable vehicle formation rearrangements without additional car purchase.
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