기업이 재화를 판매하는 경우 판매가액 총액을 매출액으로 계상하는 경우와 판매수수료만을 매출액으로 계상하여야 하는 경우가 있다. 여행사는 항공권 판매대행, 호텔숙박권 알선 등 대행 및 알선업무와 기획여행상품과 같이 일정부분의 책임을 여행사가 가지는 형태로 매출이 이루어지고 있다. 여행사의 수익인식에서 회계처리 방안은 총액주의와 순액주의가 있는데 어느 방법을 채택하여도 순이익이나 현금흐름에는 차이가 없다. 여행사의 가치가 순이익보다는 매출수익과 같은 외형금액으로 평가된다면 총액주의를 채택하는 것이 기업가치의 증대를 초래하므로 여행사는...
기업이 재화를 판매하는 경우 판매가액 총액을 매출액으로 계상하는 경우와 판매수수료만을 매출액으로 계상하여야 하는 경우가 있다. 여행사는 항공권 판매대행, 호텔숙박권 알선 등 대행 및 알선업무와 기획여행상품과 같이 일정부분의 책임을 여행사가 가지는 형태로 매출이 이루어지고 있다. 여행사의 수익인식에서 회계처리 방안은 총액주의와 순액주의가 있는데 어느 방법을 채택하여도 순이익이나 현금흐름에는 차이가 없다. 여행사의 가치가 순이익보다는 매출수익과 같은 외형금액으로 평가된다면 총액주의를 채택하는 것이 기업가치의 증대를 초래하므로 여행사는 가능한 총액주의를 채택하는 것이 바람직하다. 그러나 우리나라의 부가가치세법은 매출액을 기준으로 10%의 부가가치세를 신고 납부하여야 하므로 여행사는 순액주의를 선호하고 있으며, 회계투명성을 제고하고 국제적 정합성을 갖추기 위해 변경한 기업회계기준에서는 순액인식기준이 합당하다고 해석할 수 있을 것이다. 과세당국과 사법부는 상품구성과 계약조건에 따라 총액주의와 순액주의를 판단하고 있다. 본 연구는 여행사의 여행상품 판매금액을 총액으로 기록할 것인가 판매수수료만을 기록할 것인가의 여행사 수익인식에 대하여 검토하고 회계처리 방안을 제시한다. 아직까지 우리나라 여행사의 매출액이 작고 자료가 충분치 않은 까닭에 전체 여행사의 현실을 정밀하게 반영하지 못하는데 본 논문의 한계점이 있다. 그러나 그 규모가 급속히 팽창하고 발전을 거듭하고 있는 현 여행업계의 추세로 미루어볼 때 앞으로 그 중요성이 점차 커질 것이라 짐작할 수 있으며, 이에 대한 다양한 추가적인 연구가 필요하다 하겠다.
기업이 재화를 판매하는 경우 판매가액 총액을 매출액으로 계상하는 경우와 판매수수료만을 매출액으로 계상하여야 하는 경우가 있다. 여행사는 항공권 판매대행, 호텔숙박권 알선 등 대행 및 알선업무와 기획여행상품과 같이 일정부분의 책임을 여행사가 가지는 형태로 매출이 이루어지고 있다. 여행사의 수익인식에서 회계처리 방안은 총액주의와 순액주의가 있는데 어느 방법을 채택하여도 순이익이나 현금흐름에는 차이가 없다. 여행사의 가치가 순이익보다는 매출수익과 같은 외형금액으로 평가된다면 총액주의를 채택하는 것이 기업가치의 증대를 초래하므로 여행사는 가능한 총액주의를 채택하는 것이 바람직하다. 그러나 우리나라의 부가가치세법은 매출액을 기준으로 10%의 부가가치세를 신고 납부하여야 하므로 여행사는 순액주의를 선호하고 있으며, 회계투명성을 제고하고 국제적 정합성을 갖추기 위해 변경한 기업회계기준에서는 순액인식기준이 합당하다고 해석할 수 있을 것이다. 과세당국과 사법부는 상품구성과 계약조건에 따라 총액주의와 순액주의를 판단하고 있다. 본 연구는 여행사의 여행상품 판매금액을 총액으로 기록할 것인가 판매수수료만을 기록할 것인가의 여행사 수익인식에 대하여 검토하고 회계처리 방안을 제시한다. 아직까지 우리나라 여행사의 매출액이 작고 자료가 충분치 않은 까닭에 전체 여행사의 현실을 정밀하게 반영하지 못하는데 본 논문의 한계점이 있다. 그러나 그 규모가 급속히 팽창하고 발전을 거듭하고 있는 현 여행업계의 추세로 미루어볼 때 앞으로 그 중요성이 점차 커질 것이라 짐작할 수 있으며, 이에 대한 다양한 추가적인 연구가 필요하다 하겠다.
In case companies sell goods and services, they appropriate whether the total sale price or just sales commission for sales. Sales of travel agencies are made of referral services(airline tickets, hotel coupons) and selling travel package which they take some responsibility for. From revenue recogni...
In case companies sell goods and services, they appropriate whether the total sale price or just sales commission for sales. Sales of travel agencies are made of referral services(airline tickets, hotel coupons) and selling travel package which they take some responsibility for. From revenue recognition of travel agencies, there are two ways of accounting treatment : gross amounts principle and net amounts principle, it doesn't matter to net profit or cash flow which way is adopted. It is desirable that travel agencies adopt gross amount principle if the value of travel agency is rated by external amount like sales revenue, because adopting gross amount principle brings about increasing companies value. However, tax law make travel agencies pay 10% VAT(Value Added Tax) by sales standard, so they prefer net amounts principle and it can be interpreted that net amounts recognition standards are proper to financial accounting standards which have been changed in order to improving accounting transparency and preparing international Consistency. The tax authorities and the judiciary judge gross or net amounts principle according to composition of goods and conditions of contract. This study investigates whether the travel agency records the sale revenue by the total sale price or just sales commission. It also analyzes revenue recognition of the travel agency, and offers opinions about the accounting treatment. It has a limitation for reflecting the reality of all travel agencies closely because sales of travel agencies in Korea are still small and there are not enough data. However, it is expected that the travel industry grows rapidly and repeatedly, then it needs a variety of additional researches.
In case companies sell goods and services, they appropriate whether the total sale price or just sales commission for sales. Sales of travel agencies are made of referral services(airline tickets, hotel coupons) and selling travel package which they take some responsibility for. From revenue recognition of travel agencies, there are two ways of accounting treatment : gross amounts principle and net amounts principle, it doesn't matter to net profit or cash flow which way is adopted. It is desirable that travel agencies adopt gross amount principle if the value of travel agency is rated by external amount like sales revenue, because adopting gross amount principle brings about increasing companies value. However, tax law make travel agencies pay 10% VAT(Value Added Tax) by sales standard, so they prefer net amounts principle and it can be interpreted that net amounts recognition standards are proper to financial accounting standards which have been changed in order to improving accounting transparency and preparing international Consistency. The tax authorities and the judiciary judge gross or net amounts principle according to composition of goods and conditions of contract. This study investigates whether the travel agency records the sale revenue by the total sale price or just sales commission. It also analyzes revenue recognition of the travel agency, and offers opinions about the accounting treatment. It has a limitation for reflecting the reality of all travel agencies closely because sales of travel agencies in Korea are still small and there are not enough data. However, it is expected that the travel industry grows rapidly and repeatedly, then it needs a variety of additional researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.