원예치료 프로그램이 저소득층 아동의 자아존중감 및 학교적응에 미치는 영향 Effects of Horticultural Therapy on the Self-esteem and School Adaptive Capacity of the Low Income Layer Child원문보기
본 연구는 아동을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 자아존중감과 학교적응에 미치는 영향을 알아보기 위하여 목포시 C동 지역아동센타를 이용하는 아동 4명을 대상으로 2008년 9월 29일부터 2009년 6월 1일까지 총 35회기를 매주 1회 1시간씩 실시하였다. 원예치료 프로그램의 효과를 알아보기 위해 정신건강수준과 자아존중감, 학교적응, 사회능력, 원예활동 평가표 등 측정도구를 사용하여 프로그램 실시 전·후에 평가하였다. 프로그램 실시 전․...
본 연구는 아동을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 자아존중감과 학교적응에 미치는 영향을 알아보기 위하여 목포시 C동 지역아동센타를 이용하는 아동 4명을 대상으로 2008년 9월 29일부터 2009년 6월 1일까지 총 35회기를 매주 1회 1시간씩 실시하였다. 원예치료 프로그램의 효과를 알아보기 위해 정신건강수준과 자아존중감, 학교적응, 사회능력, 원예활동 평가표 등 측정도구를 사용하여 프로그램 실시 전·후에 평가하였다. 프로그램 실시 전․후를 비교한 결과 정신건강수준 검사에서 4명의 대상자들이 모두 향상되었다. 실시 전 평균 31.50점에서 실시 후 평균은 23.50점으로 8.00점이 감소하여 효과적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 자아존중감 검사 결과 4명 모두 향상된 것으로 나타났다. 실시 전 평균 99.75점에서 실시 후 평균 108.00점으로 8.25점이 증가하여 효과적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 학교적응력 검사 결과를 살펴보면 4명 모두 향상되었다. 실시 전 평균 103.00점에서, 실시 후 평균 112.75점으로 9.75점이 향상되어 효과성이 나타났으며 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 사회적 능력 검사를 살펴보면 4명의 대상자들 모두 향상된 것으로 나타났다. 즉, 실시 전 평균 133.00점에서 실시 후 평균은 153.50점으로 20.50점이 증가하였으나 통계적으로는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 원예활동 평가에서는 참여성, 관심 및 조력성 항목에서만 프로그램 전과 후에 통계적 차이가 없는 것으로 나타났고, 나머지 7개 항목 언어소통 능력, 자아개념 및 주체성, 인지 및 문제해결능력, 운동지각능력, 숙련도와 직업적응력, 관심, 욕구 충동적 적응력은 프로그램 모두 효과적인 영향을 보였다. 원예치료 실시 전 24.75점에서 원예치료 실시 후 36.25점으로 8.50점 향상되어 유의한 변화가 나타나 원예활동이 개선된 것으로 평가 되었다.
본 연구는 아동을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 자아존중감과 학교적응에 미치는 영향을 알아보기 위하여 목포시 C동 지역아동센타를 이용하는 아동 4명을 대상으로 2008년 9월 29일부터 2009년 6월 1일까지 총 35회기를 매주 1회 1시간씩 실시하였다. 원예치료 프로그램의 효과를 알아보기 위해 정신건강수준과 자아존중감, 학교적응, 사회능력, 원예활동 평가표 등 측정도구를 사용하여 프로그램 실시 전·후에 평가하였다. 프로그램 실시 전․후를 비교한 결과 정신건강수준 검사에서 4명의 대상자들이 모두 향상되었다. 실시 전 평균 31.50점에서 실시 후 평균은 23.50점으로 8.00점이 감소하여 효과적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 자아존중감 검사 결과 4명 모두 향상된 것으로 나타났다. 실시 전 평균 99.75점에서 실시 후 평균 108.00점으로 8.25점이 증가하여 효과적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 학교적응력 검사 결과를 살펴보면 4명 모두 향상되었다. 실시 전 평균 103.00점에서, 실시 후 평균 112.75점으로 9.75점이 향상되어 효과성이 나타났으며 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 사회적 능력 검사를 살펴보면 4명의 대상자들 모두 향상된 것으로 나타났다. 즉, 실시 전 평균 133.00점에서 실시 후 평균은 153.50점으로 20.50점이 증가하였으나 통계적으로는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 원예활동 평가에서는 참여성, 관심 및 조력성 항목에서만 프로그램 전과 후에 통계적 차이가 없는 것으로 나타났고, 나머지 7개 항목 언어소통 능력, 자아개념 및 주체성, 인지 및 문제해결능력, 운동지각능력, 숙련도와 직업적응력, 관심, 욕구 충동적 적응력은 프로그램 모두 효과적인 영향을 보였다. 원예치료 실시 전 24.75점에서 원예치료 실시 후 36.25점으로 8.50점 향상되어 유의한 변화가 나타나 원예활동이 개선된 것으로 평가 되었다.
This study was carried out to investigate the effect of horticultural therapy program(HTP) on the self-esteem and school adaptive capacity of the low income layer child. The four students of children Centre in C district of Mokpo were participated in this program. HTP was conducted 1 time per week f...
This study was carried out to investigate the effect of horticultural therapy program(HTP) on the self-esteem and school adaptive capacity of the low income layer child. The four students of children Centre in C district of Mokpo were participated in this program. HTP was conducted 1 time per week from 29 September, 2008 to 1 June, 2009. To examine the effect of horticultural therapy program, self-esteem, social ability, school adaptive capacity and spirit health level were evaluated before and after program. Grade of sprit health level of 4 children was decreased after HTP than before HTP. The sprit health level was lowered significantly to 23.5 after HTP than 31.5 before HTP. The self-esteem of 4 children taken HTP was increased. The self-esteem was improved significantly to 108.00 after HTP than 99.7 before HTP. Grade of the school adaptive capacity of 4 children was increased after HTP than before HTP. The school adaptive capacity was improved significantly to 122.75 after HTP than 103.0 before HTP. The social ability of 4 children taken HTP was increased. The social ability was improved from 133.0 point to 153.50 point, but there was no significant difference after HTP than before HTP. As the HTP was progressing, participation, interest and assistance, verbal interaction during activity, self-concept and identity, need-drive adaptation, cognition and problem solving, exercise perceptivity, life-tasks skill and vocational, adjustment were improved.
This study was carried out to investigate the effect of horticultural therapy program(HTP) on the self-esteem and school adaptive capacity of the low income layer child. The four students of children Centre in C district of Mokpo were participated in this program. HTP was conducted 1 time per week from 29 September, 2008 to 1 June, 2009. To examine the effect of horticultural therapy program, self-esteem, social ability, school adaptive capacity and spirit health level were evaluated before and after program. Grade of sprit health level of 4 children was decreased after HTP than before HTP. The sprit health level was lowered significantly to 23.5 after HTP than 31.5 before HTP. The self-esteem of 4 children taken HTP was increased. The self-esteem was improved significantly to 108.00 after HTP than 99.7 before HTP. Grade of the school adaptive capacity of 4 children was increased after HTP than before HTP. The school adaptive capacity was improved significantly to 122.75 after HTP than 103.0 before HTP. The social ability of 4 children taken HTP was increased. The social ability was improved from 133.0 point to 153.50 point, but there was no significant difference after HTP than before HTP. As the HTP was progressing, participation, interest and assistance, verbal interaction during activity, self-concept and identity, need-drive adaptation, cognition and problem solving, exercise perceptivity, life-tasks skill and vocational, adjustment were improved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.