우리나라는 장기적인 경기침체와 고용없는 성장, 산업구조의 변화로 실업이 고착화되는 경향이 보이며, 이는 취약계층에게 더 큰 작용으로 정부복지예산 지출에 부담을 가져왔다. 이와 더불어 저출산, 고령화는 취약계층 중 노인인구를 증가 시켰고 일자리에 대한 정책으로 2004년부터 노인일자리 사업을 시행하였으나, 정부지원에 대한 의존도가 높아 노인 스스로 경제적 주체가 되기에는 한계가 있었다.
따라서 본 연구는 보건복지부 노인일자리 지원체계에 대한 한계를 해결하기 위한 대안으로 사회적기업과 노인일자리 사업에 대한 이론적 검토 후 노인일자리 사업에서 사회적기업으로 전환한 서울강남시니어클럽 『시니어 i-care 센터』 운영사례를 조사하였다. 이에 노인일자리와 사회적기업 운영결과를 4가지 항목(재정지원, 고용구조, 운영체계, 사업인지도)으로 구분하여 비교·분석함으로써, 사업에 대한 변화와 효과성을 살펴보고 근로자의 만족도를 살펴봄으로써 노인들이 참여 할 수 있는 일자리 방안을 제시하고자 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 사회적기업의 재정지원은 경제활동을 희망하는 노인을 근로자로 채용함으로써 지속적인 교육훈련을 통해 시장에 맞는 서비스를 제공하는 전문일자리로 토대를 마련 할 수 있었다.
둘째, 사회적기업은 고용주와 근로자의 개념이 성립되는 고용구조로 안정적인 고용형태이며, 이러한 체계는 고용주와 근로자의 신뢰형성과 지속적인 근로활동으로 사업 활성화에 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 사회적기업은 사회서비스 제공과 영리를 추구하는 기업으로 기존 사회복지 기관들이 운영하던 방식이 아닌 시장경쟁력을 강화를 위한 경영시스템으로 변화가 필요하다.
넷째, 사회적기업에 대한 홍보는 잠재적인 고객을 확보하기 위한 방법이기도 하지만, 근로자에게 기업에 대한 소속감 및 자부심을 높일 수 있고, 이는 근로활동에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
다섯째, 사회적기업 제도가 가지고 있는 급여 및 고용형태, 운영체계, 홍보(사업인지도)는 근로활동에 긍정적인 영향을 미치고 있었으며, 사회적기업 전환에 따른 근로자의 만족도는 높게 나타났다.
이에 노인일자리 사업에서 사회적기업으로 전환은 노인일자리 사업의 정착 및 활성화를 도모 할 수 있으며, 이는 정부의 재정부담을 줄이고 노인 스스로 노후의 안정적인 경제활동을 영위 할 수 있는 주체로 성장 할 수 있는 토대가 될 것이다.
우리나라는 장기적인 경기침체와 고용없는 성장, 산업구조의 변화로 실업이 고착화되는 경향이 보이며, 이는 취약계층에게 더 큰 작용으로 정부복지예산 지출에 부담을 가져왔다. 이와 더불어 저출산, 고령화는 취약계층 중 노인인구를 증가 시켰고 일자리에 대한 정책으로 2004년부터 노인일자리 사업을 시행하였으나, 정부지원에 대한 의존도가 높아 노인 스스로 경제적 주체가 되기에는 한계가 있었다.
따라서 본 연구는 보건복지부 노인일자리 지원체계에 대한 한계를 해결하기 위한 대안으로 사회적기업과 노인일자리 사업에 대한 이론적 검토 후 노인일자리 사업에서 사회적기업으로 전환한 서울강남시니어클럽 『시니어 i-care 센터』 운영사례를 조사하였다. 이에 노인일자리와 사회적기업 운영결과를 4가지 항목(재정지원, 고용구조, 운영체계, 사업인지도)으로 구분하여 비교·분석함으로써, 사업에 대한 변화와 효과성을 살펴보고 근로자의 만족도를 살펴봄으로써 노인들이 참여 할 수 있는 일자리 방안을 제시하고자 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 사회적기업의 재정지원은 경제활동을 희망하는 노인을 근로자로 채용함으로써 지속적인 교육훈련을 통해 시장에 맞는 서비스를 제공하는 전문일자리로 토대를 마련 할 수 있었다.
둘째, 사회적기업은 고용주와 근로자의 개념이 성립되는 고용구조로 안정적인 고용형태이며, 이러한 체계는 고용주와 근로자의 신뢰형성과 지속적인 근로활동으로 사업 활성화에 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 사회적기업은 사회서비스 제공과 영리를 추구하는 기업으로 기존 사회복지 기관들이 운영하던 방식이 아닌 시장경쟁력을 강화를 위한 경영시스템으로 변화가 필요하다.
넷째, 사회적기업에 대한 홍보는 잠재적인 고객을 확보하기 위한 방법이기도 하지만, 근로자에게 기업에 대한 소속감 및 자부심을 높일 수 있고, 이는 근로활동에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
다섯째, 사회적기업 제도가 가지고 있는 급여 및 고용형태, 운영체계, 홍보(사업인지도)는 근로활동에 긍정적인 영향을 미치고 있었으며, 사회적기업 전환에 따른 근로자의 만족도는 높게 나타났다.
이에 노인일자리 사업에서 사회적기업으로 전환은 노인일자리 사업의 정착 및 활성화를 도모 할 수 있으며, 이는 정부의 재정부담을 줄이고 노인 스스로 노후의 안정적인 경제활동을 영위 할 수 있는 주체로 성장 할 수 있는 토대가 될 것이다.
The national long-term economic recession and fixation on jobless growth of economy cause the burden on government welfare spending to the most vulnerable people. In addition, low birth and increasing in elderly population brought the most vulnerable in the elderly population. The social welface org...
The national long-term economic recession and fixation on jobless growth of economy cause the burden on government welfare spending to the most vulnerable people. In addition, low birth and increasing in elderly population brought the most vulnerable in the elderly population. The social welface organizations started the social enterprise for finding job to senior. Due to large reliance on government support, there are limitation on make the senior become a major economic leader by themselves.
In this study, we reviewed the theoritical research on a social enterprise and job creation for senior and we investigated the "i-care" center cases to solving the problem in senior supporting policy of the Ministry of Health and Welfare and . We analize the result of job creation for senior and social industry and comparing them with 4 criterion such as financial support, hiring structure, systems, awareness. As doing so, we investigate the change in senior enterprise and measure the effectiveness of that business and satisfaction level for each social worker. As results, we proposed the effective business model for the senior.
The results of this study can be summarized as follows.
First, the financial support of the first social enterprise in economic activities as desired by employing elderly workers through continuous training to provide appropriate services to the market as a professional job.
Second, the system of social enterprise workers and employers are established as the form of stable employment structure and these systems form the trust of employers and workers and continuous effect to the social work activities.
Third, it is necessary for the social enterprises providing social services and third-profit company to get a new management system not for being the existing social welfare institutions but for being a much competitiveness in the market.
Fourth, promotion of social enterprises are not only the effecitive way to get potential customers but also a way for workers to increase self-esteem and a positive impact on the employment activity.
Fifth, the payroll system and hiring system of the social enterprises and awareness of the management sysmem of such enterprise have significant positive impact on the social enterprise worker and on the transition to higher employee satisfaction.
As a result, swithcing to the social enterprise from senior job settlement can make more effective establish the senior job system and activation on same business. Finally, this change can reduce the government's financial burden and it clearly shows that seniors can be more active economic leader by themselves.
The national long-term economic recession and fixation on jobless growth of economy cause the burden on government welfare spending to the most vulnerable people. In addition, low birth and increasing in elderly population brought the most vulnerable in the elderly population. The social welface organizations started the social enterprise for finding job to senior. Due to large reliance on government support, there are limitation on make the senior become a major economic leader by themselves.
In this study, we reviewed the theoritical research on a social enterprise and job creation for senior and we investigated the "i-care" center cases to solving the problem in senior supporting policy of the Ministry of Health and Welfare and . We analize the result of job creation for senior and social industry and comparing them with 4 criterion such as financial support, hiring structure, systems, awareness. As doing so, we investigate the change in senior enterprise and measure the effectiveness of that business and satisfaction level for each social worker. As results, we proposed the effective business model for the senior.
The results of this study can be summarized as follows.
First, the financial support of the first social enterprise in economic activities as desired by employing elderly workers through continuous training to provide appropriate services to the market as a professional job.
Second, the system of social enterprise workers and employers are established as the form of stable employment structure and these systems form the trust of employers and workers and continuous effect to the social work activities.
Third, it is necessary for the social enterprises providing social services and third-profit company to get a new management system not for being the existing social welfare institutions but for being a much competitiveness in the market.
Fourth, promotion of social enterprises are not only the effecitive way to get potential customers but also a way for workers to increase self-esteem and a positive impact on the employment activity.
Fifth, the payroll system and hiring system of the social enterprises and awareness of the management sysmem of such enterprise have significant positive impact on the social enterprise worker and on the transition to higher employee satisfaction.
As a result, swithcing to the social enterprise from senior job settlement can make more effective establish the senior job system and activation on same business. Finally, this change can reduce the government's financial burden and it clearly shows that seniors can be more active economic leader by themselves.
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