공공투자사업의 타당성을 정확하게 측정하기 위해서는 편익으로 포함되는 항목의 타당성과 산정방법이 합리적인지를 우선 검토할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 도시부 철도사업의 타당성 평가에서 주차수요 절감편익이 고려되는 것이 올바른지를 이론적 측면에서 검토하고 기존 산정방법의 문제점과 개선된 산정방법을 제시한다.
현재 예비타당성조사에서 적용하고 있는 주차수요 절...
공공투자사업의 타당성을 정확하게 측정하기 위해서는 편익으로 포함되는 항목의 타당성과 산정방법이 합리적인지를 우선 검토할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 도시부 철도사업의 타당성 평가에서 주차수요 절감편익이 고려되는 것이 올바른지를 이론적 측면에서 검토하고 기존 산정방법의 문제점과 개선된 산정방법을 제시한다.
현재 예비타당성조사에서 적용하고 있는 주차수요 절감편익 산정방법은 차량 당 발생하는 평균주차요금이 철도사업의 시행 전ㆍ후로 얼마나 절감되는지를 측정하여 편익으로 산정한다. 하지만, 이 같은 방법은 개략적인 산정방법이라는 한계점을 지닌다. 본 연구에서는 주차수요 절감편익을 총 세 가지 유형으로 구분하여 주차편익을 산정한다. 첫째, 기존 주차장 이용률이 저하되는 유형, 둘째, 기존 주차장 면수가 감소되는 유형, 셋째, 신규 주차장 면수가 감소되는 유형의 편익으로 구분한다.
제시한 개선안의 검증을 위해 서울시 도시철도 4호선 연장사업을 사례로 현재 타당성 평가에 사용하고 있는 평균주차요금을 이용한 산정방법의 결과와 비교분석하였다. 그 결과, 평균주차요금을 이용한 산정방법의 주차편익보다 약 1.2배 크게 추정되었다.
공공투자사업의 타당성을 정확하게 측정하기 위해서는 편익으로 포함되는 항목의 타당성과 산정방법이 합리적인지를 우선 검토할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 도시부 철도사업의 타당성 평가에서 주차수요 절감편익이 고려되는 것이 올바른지를 이론적 측면에서 검토하고 기존 산정방법의 문제점과 개선된 산정방법을 제시한다.
현재 예비타당성조사에서 적용하고 있는 주차수요 절감편익 산정방법은 차량 당 발생하는 평균주차요금이 철도사업의 시행 전ㆍ후로 얼마나 절감되는지를 측정하여 편익으로 산정한다. 하지만, 이 같은 방법은 개략적인 산정방법이라는 한계점을 지닌다. 본 연구에서는 주차수요 절감편익을 총 세 가지 유형으로 구분하여 주차편익을 산정한다. 첫째, 기존 주차장 이용률이 저하되는 유형, 둘째, 기존 주차장 면수가 감소되는 유형, 셋째, 신규 주차장 면수가 감소되는 유형의 편익으로 구분한다.
제시한 개선안의 검증을 위해 서울시 도시철도 4호선 연장사업을 사례로 현재 타당성 평가에 사용하고 있는 평균주차요금을 이용한 산정방법의 결과와 비교분석하였다. 그 결과, 평균주차요금을 이용한 산정방법의 주차편익보다 약 1.2배 크게 추정되었다.
Most of all, we have to review provision of benefit of feasibility and estimating method in feasibility study for estimating a public investment exactly. In this study, we review a feasibility of benefit of reducing parking demands in the rail investment theoretically and suggest a improved method. ...
Most of all, we have to review provision of benefit of feasibility and estimating method in feasibility study for estimating a public investment exactly. In this study, we review a feasibility of benefit of reducing parking demands in the rail investment theoretically and suggest a improved method.
A present method using in a feasibility of benefit of reducing parking demands is that the estimates savings of average parking fares in before and after the public investment. Therefore, we suggest a improved method which estimates benefit of reducing parking demands dividing into three types. firstly, the type of saving costs of operate parking lots. secondly, the type decrease in parking lots which generates saving land costs and operating costs. lastly, the type of reducing of newly constructed parking lots which generate saving construction costs, land costs and operating costs.
we estimated "Seoul metro line No.4" for verifying suggested method, and compared with a result from a present method. As a result, suggested method in this study estimated of 1.2 time more benefit than that of a present method.
Most of all, we have to review provision of benefit of feasibility and estimating method in feasibility study for estimating a public investment exactly. In this study, we review a feasibility of benefit of reducing parking demands in the rail investment theoretically and suggest a improved method.
A present method using in a feasibility of benefit of reducing parking demands is that the estimates savings of average parking fares in before and after the public investment. Therefore, we suggest a improved method which estimates benefit of reducing parking demands dividing into three types. firstly, the type of saving costs of operate parking lots. secondly, the type decrease in parking lots which generates saving land costs and operating costs. lastly, the type of reducing of newly constructed parking lots which generate saving construction costs, land costs and operating costs.
we estimated "Seoul metro line No.4" for verifying suggested method, and compared with a result from a present method. As a result, suggested method in this study estimated of 1.2 time more benefit than that of a present method.
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