이 논문은 원활한 의사소통을 목적으로 하는 초급 한국어 학습자를 대상으로 영상매체인 영화나 TV 드라마를 활용하여 한국어 듣기를 효과적으로 교육하는 방법을 제안하고, 수업에서의 활용 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 한국어 교육의 궁극적인 목표를 달성하기 위해서는 다양한 언어능력의 습득이 필요하겠지만, 실제적인 의사소통을 위해서는 듣기와 말하기 능력이 우선시 되며, 특히 듣기능력이 먼저 학습되어야 말하기 능...
국문개요
이 논문은 원활한 의사소통을 목적으로 하는 초급 한국어 학습자를 대상으로 영상매체인 영화나 TV 드라마를 활용하여 한국어 듣기를 효과적으로 교육하는 방법을 제안하고, 수업에서의 활용 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 한국어 교육의 궁극적인 목표를 달성하기 위해서는 다양한 언어능력의 습득이 필요하겠지만, 실제적인 의사소통을 위해서는 듣기와 말하기 능력이 우선시 되며, 특히 듣기능력이 먼저 학습되어야 말하기 능력 또한 향상 될 수 있는 것이다. 그렇기 때문에, 교과서 중심의 통제된 자료에만 의존하는 듣기 교육은 이제는 재고해 보아야 하는 것이다. 아울러 교실 밖의 여러 가지 상황에 부응하는 실제적인 듣기 교육을 실시함에 TV 드라마나 영화와 같은 영상매체는 최적의 학습 자료인 것이다. 영상매체를 활용한 한국어 교육은 중급 학습자와 고급 학습자를 대상으로 연구하는데 편중되어 왔다. 영화를 감상한 후 감상문을 쓰거나 토론의 주제로 삼아 이야기를 나누는 형태 또는 문화 수업의 보조 자료로써의 쓰임이다. 근래에 초급 학습자를 대상으로 하는 연구가 진행되고 있으나 일반화하기에는 무리가 따른다. 이 논문에서는 한국어 교육에 있어 듣기 교육의 중요성, 내용, 교육 방법 등을 살펴보고 아울러 현재 사용되고 있는 교재를 분석해 보았다. 그리고 전라북도에 있는 한국어 교육원의 교육과정도 살펴보았다. 그 결과 대학 진학을 목표로 하는 학습자가 대다수인 도내 한국어 교육원은 그 교육과정도 대부분 교재중심의 통합적 교육과정으로 운영되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구에서는 자․모음 교육을 받고 실생활에 필요한 기본 문장을 100여 시간 정도 학습한 초급 학습자를 대상으로 교과서외 학습 자료 요구도 설문 조사를 실시하였다. 그 결과 대다수의 학생들은 영화나 TV 드라마와 같은 영상매체를 활용하는 수업을 요구하고 있음을 알 수 있었다. 또한 현재 도내 대학의 한국어 교육원에서 수업을 담당하고 있는 교사에게도 영상매체 활용도 설문 조사를 한 결과 실제 중급 이상의 학습자에게 영화나 드라마를 활용한 수업을 실시하고 있으나 이는 영상매체인 영화나 TV 드라마를 시험 후 휴식 개념으로 감상하게 하거나 문화 수업의 일환으로 선택하고 있었다. 영상매체의 활용이 한국어 학습 특히 듣기 교육에 효과적이라는 점은 인정하지만 대다수의 교육원에서 요구하는 진도에 맞추기 위해서는 투자하는 시간에 대비해 영화나 TV 드라마와 같은 영상매체를 활용한 수업은 현실적 경제성에 호응하기가 어렵다는 지적이었다. 원활한 의사소통이라는 한국어의 최종 목표에 도달하는 방안으로 이 논문에서는 실제의 언어 상황을 잘 반영하고 있는 영상매체를 활용한 듣기 교육을 제안하고 그 수업 방안을 제안하였다. 이 논문의 영상매체인 TV 드라마를 활용한 듣기 수업에 참가한 대다수의 초급 학습자들은 긍정적인 반응을 보였으며, 계속 TV 드라마나 영화와 같은 영상매체를 활용한 수업을 기대하는 것으로 나타났다. 한국인과의 의사소통을 원하는 학습자들에게 실제 상황은 발화 속도의 빠름과 여러 가지 상황들로 인하여 교실에서 배운 한국어를 교실 밖 상황에서는 이해하지 못하는 결과를 낳을 수밖에 없는 것이다. 이에 초급 학습자에게 영상매체인 TV 드라마나 영화를 활용해서 다시 말하기 기법과 알아듣게 말하기 기법을 사용하여 설명한다면, 그리고 학습자들의 상황에 맞는 듣기 교육을 통한 충분한 연습이 가능하다면 더 이상 영상매체를 활용 교육은 중급 이상의 수준의 학습자들의 전유물은 아닐 것이다. 물론 영상 매체를 활용한 수업이 가능한 교실환경에서 초급 학습자들에게 맞는 영화나 TV 드라마를 선정하고 그에 맞는 학습 방법을 선정하고 준비하는 등의 교사의 역량이 전제가 되어야 할 것이다. 이 논문에서 고안 된 초급 학습자를 위한 영상매체를 활용한 듣기 교육 방안이 최고의 한국어 교수 방법이 될 수는 없을 것이다. 다만 한국어 교육 현장에서 학습자들의 요구를 반영하고 그들에게 알맞은 교수 방법을 찾아 적용한 최선의 교육 방법임은 누구도 부정할 수는 없을 것이다. 아직 부족한 점과 보완해야 할 사항이 적지 않을 것이다. 앞으로 초급 학습자를 위한 영화 활용에 관한 연구에 작은 보탬이 되길, 더불어 이 분야에 관한 연구가 활발히 이루어지기를 기대해 본다.
국문개요
이 논문은 원활한 의사소통을 목적으로 하는 초급 한국어 학습자를 대상으로 영상매체인 영화나 TV 드라마를 활용하여 한국어 듣기를 효과적으로 교육하는 방법을 제안하고, 수업에서의 활용 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 한국어 교육의 궁극적인 목표를 달성하기 위해서는 다양한 언어능력의 습득이 필요하겠지만, 실제적인 의사소통을 위해서는 듣기와 말하기 능력이 우선시 되며, 특히 듣기능력이 먼저 학습되어야 말하기 능력 또한 향상 될 수 있는 것이다. 그렇기 때문에, 교과서 중심의 통제된 자료에만 의존하는 듣기 교육은 이제는 재고해 보아야 하는 것이다. 아울러 교실 밖의 여러 가지 상황에 부응하는 실제적인 듣기 교육을 실시함에 TV 드라마나 영화와 같은 영상매체는 최적의 학습 자료인 것이다. 영상매체를 활용한 한국어 교육은 중급 학습자와 고급 학습자를 대상으로 연구하는데 편중되어 왔다. 영화를 감상한 후 감상문을 쓰거나 토론의 주제로 삼아 이야기를 나누는 형태 또는 문화 수업의 보조 자료로써의 쓰임이다. 근래에 초급 학습자를 대상으로 하는 연구가 진행되고 있으나 일반화하기에는 무리가 따른다. 이 논문에서는 한국어 교육에 있어 듣기 교육의 중요성, 내용, 교육 방법 등을 살펴보고 아울러 현재 사용되고 있는 교재를 분석해 보았다. 그리고 전라북도에 있는 한국어 교육원의 교육과정도 살펴보았다. 그 결과 대학 진학을 목표로 하는 학습자가 대다수인 도내 한국어 교육원은 그 교육과정도 대부분 교재중심의 통합적 교육과정으로 운영되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구에서는 자․모음 교육을 받고 실생활에 필요한 기본 문장을 100여 시간 정도 학습한 초급 학습자를 대상으로 교과서외 학습 자료 요구도 설문 조사를 실시하였다. 그 결과 대다수의 학생들은 영화나 TV 드라마와 같은 영상매체를 활용하는 수업을 요구하고 있음을 알 수 있었다. 또한 현재 도내 대학의 한국어 교육원에서 수업을 담당하고 있는 교사에게도 영상매체 활용도 설문 조사를 한 결과 실제 중급 이상의 학습자에게 영화나 드라마를 활용한 수업을 실시하고 있으나 이는 영상매체인 영화나 TV 드라마를 시험 후 휴식 개념으로 감상하게 하거나 문화 수업의 일환으로 선택하고 있었다. 영상매체의 활용이 한국어 학습 특히 듣기 교육에 효과적이라는 점은 인정하지만 대다수의 교육원에서 요구하는 진도에 맞추기 위해서는 투자하는 시간에 대비해 영화나 TV 드라마와 같은 영상매체를 활용한 수업은 현실적 경제성에 호응하기가 어렵다는 지적이었다. 원활한 의사소통이라는 한국어의 최종 목표에 도달하는 방안으로 이 논문에서는 실제의 언어 상황을 잘 반영하고 있는 영상매체를 활용한 듣기 교육을 제안하고 그 수업 방안을 제안하였다. 이 논문의 영상매체인 TV 드라마를 활용한 듣기 수업에 참가한 대다수의 초급 학습자들은 긍정적인 반응을 보였으며, 계속 TV 드라마나 영화와 같은 영상매체를 활용한 수업을 기대하는 것으로 나타났다. 한국인과의 의사소통을 원하는 학습자들에게 실제 상황은 발화 속도의 빠름과 여러 가지 상황들로 인하여 교실에서 배운 한국어를 교실 밖 상황에서는 이해하지 못하는 결과를 낳을 수밖에 없는 것이다. 이에 초급 학습자에게 영상매체인 TV 드라마나 영화를 활용해서 다시 말하기 기법과 알아듣게 말하기 기법을 사용하여 설명한다면, 그리고 학습자들의 상황에 맞는 듣기 교육을 통한 충분한 연습이 가능하다면 더 이상 영상매체를 활용 교육은 중급 이상의 수준의 학습자들의 전유물은 아닐 것이다. 물론 영상 매체를 활용한 수업이 가능한 교실환경에서 초급 학습자들에게 맞는 영화나 TV 드라마를 선정하고 그에 맞는 학습 방법을 선정하고 준비하는 등의 교사의 역량이 전제가 되어야 할 것이다. 이 논문에서 고안 된 초급 학습자를 위한 영상매체를 활용한 듣기 교육 방안이 최고의 한국어 교수 방법이 될 수는 없을 것이다. 다만 한국어 교육 현장에서 학습자들의 요구를 반영하고 그들에게 알맞은 교수 방법을 찾아 적용한 최선의 교육 방법임은 누구도 부정할 수는 없을 것이다. 아직 부족한 점과 보완해야 할 사항이 적지 않을 것이다. 앞으로 초급 학습자를 위한 영화 활용에 관한 연구에 작은 보탬이 되길, 더불어 이 분야에 관한 연구가 활발히 이루어지기를 기대해 본다.
A Study on the Improvement of Korean Listening Teaching through Visual media
Gyeong-Hwa Han Department of Korean Language Teaching Graduate School of Business, Administration and Culture Woosuk University
The purpose of this dissertation is to pr...
ABSTRACT
A Study on the Improvement of Korean Listening Teaching through Visual media
Gyeong-Hwa Han Department of Korean Language Teaching Graduate School of Business, Administration and Culture Woosuk University
The purpose of this dissertation is to propose an effective listening method that utilies the Visual media such as Tv dramas or movies and also look for application method to help the students at an elementary level, who learn korean for the purpose of smooth communication To reach the ultimate goal of korean education, there should be various competence of learning a language, however, to make actual communication, the competence of listening and speaking should take priority especially when listening is learned first speaking can be improved consequently. Therefore we should give reconsideration about the listening education that provides only limited materials like textbooks. in addition the Visual media such as tv dramas or movies can be ultimate materials in carrying out practical listening education that reflects various situations well happening out of a classroom . So far the Korean education which utilizes the Visual media has been focused on study for intermediate and advanced levels and its application range was at most to stay in talking or writing about feeling and impressions after watching a drama ,and a movie, or used as suplementary materials for a culture class. Of course these days the study for an elementary level is under way. however it is still a little far from being generalized. In this dissertation I researched the importance of listening education, its contents and methods for Korean education and analyzed textbooks currently used. I also researched the education course of Korean education institute in Jeollabukdo. as a result the course of the korean institutes in this region, where most students study Korean for the purpose of entrance into university, is being operated in the integrated course mostly centering textbooks. in this study the students who learned consonants, vowels and basic expressions needed in daily life, particepated in this survey. the result of it showed that most of students demanded the Visual media education that utilizes Tv dramas or movies. I also surveyed teachers 'application to the Visual media in the korean instituets in this region, and I fount that they were uttilizing the image media for an intermedia class however it was understood as the concertion of break after a test or the part of culture class. The fact that education that utilizes the image media is especially effective to listening should be admitted. However there was concern about its efficiency. For invested time, it is difficult to meet process criteria that is required from most of education institutes. As a method to reach smooth communication, an ultimate goal of Korean education, in this dissertation I proposed the listening education using the Visual media which reflect real lingustic situations well and methods for it. Most of students who took part in the listening class utillized the Visual media, showed positive responses and they expected such a class consistently. Due to fast pronunciation and various situations, students who want communication with koreans face a lot of difficulties that they can't understand with what they learn in a class room. To solve this problem, if we teach them speaking and listening using the Visual media, and if enough practice is possible in the right way for each student, the education that utilizes Visual media shouldn't be only for high levels any more. Of course this kind of teaching should be based on the premises that movies and TV dramas should be selected properly in an educational environment and that teachers' ability of choice for materialsand praperation for a right teaching method is essential. The listening method I proposed in this dessrtation may not be perfect. However there will be no doubt that it is the best method that reflects students' demands enough and the most properly applied to a Korean education field. There are still insufficient things that need making up more. If possible, I hope that this study will be helpful for the Visual media application study for an elementary level. It couldn't be better if there is continual and active studies in that field.
ABSTRACT
A Study on the Improvement of Korean Listening Teaching through Visual media
Gyeong-Hwa Han Department of Korean Language Teaching Graduate School of Business, Administration and Culture Woosuk University
The purpose of this dissertation is to propose an effective listening method that utilies the Visual media such as Tv dramas or movies and also look for application method to help the students at an elementary level, who learn korean for the purpose of smooth communication To reach the ultimate goal of korean education, there should be various competence of learning a language, however, to make actual communication, the competence of listening and speaking should take priority especially when listening is learned first speaking can be improved consequently. Therefore we should give reconsideration about the listening education that provides only limited materials like textbooks. in addition the Visual media such as tv dramas or movies can be ultimate materials in carrying out practical listening education that reflects various situations well happening out of a classroom . So far the Korean education which utilizes the Visual media has been focused on study for intermediate and advanced levels and its application range was at most to stay in talking or writing about feeling and impressions after watching a drama ,and a movie, or used as suplementary materials for a culture class. Of course these days the study for an elementary level is under way. however it is still a little far from being generalized. In this dissertation I researched the importance of listening education, its contents and methods for Korean education and analyzed textbooks currently used. I also researched the education course of Korean education institute in Jeollabukdo. as a result the course of the korean institutes in this region, where most students study Korean for the purpose of entrance into university, is being operated in the integrated course mostly centering textbooks. in this study the students who learned consonants, vowels and basic expressions needed in daily life, particepated in this survey. the result of it showed that most of students demanded the Visual media education that utilizes Tv dramas or movies. I also surveyed teachers 'application to the Visual media in the korean instituets in this region, and I fount that they were uttilizing the image media for an intermedia class however it was understood as the concertion of break after a test or the part of culture class. The fact that education that utilizes the image media is especially effective to listening should be admitted. However there was concern about its efficiency. For invested time, it is difficult to meet process criteria that is required from most of education institutes. As a method to reach smooth communication, an ultimate goal of Korean education, in this dissertation I proposed the listening education using the Visual media which reflect real lingustic situations well and methods for it. Most of students who took part in the listening class utillized the Visual media, showed positive responses and they expected such a class consistently. Due to fast pronunciation and various situations, students who want communication with koreans face a lot of difficulties that they can't understand with what they learn in a class room. To solve this problem, if we teach them speaking and listening using the Visual media, and if enough practice is possible in the right way for each student, the education that utilizes Visual media shouldn't be only for high levels any more. Of course this kind of teaching should be based on the premises that movies and TV dramas should be selected properly in an educational environment and that teachers' ability of choice for materialsand praperation for a right teaching method is essential. The listening method I proposed in this dessrtation may not be perfect. However there will be no doubt that it is the best method that reflects students' demands enough and the most properly applied to a Korean education field. There are still insufficient things that need making up more. If possible, I hope that this study will be helpful for the Visual media application study for an elementary level. It couldn't be better if there is continual and active studies in that field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.