본 연구는 학교폭력 전화상담사례의 분석을 통해 우리사회에 심각한 사회문제로 자리 잡고 있는 학교폭력문제의 개입방안 및 예방대책 수립의 기초자료를 제공하고자 하는 탐색적 연구이다. 연구 대상은 A시에 소재한 대표적인 학교폭력상담기관에 접수된 학교폭력 전화상담사례이다. 수집된 사례는 2009년 1월 1일부터 12월 31일까지의 1년간의 자료로 110건의 학교폭력 전화상담사례를 분석하였다. 또한 대표적인 3가지 학교폭력유형을 중심으로 전화상담 사례분석을 하였다. 밝혀진 주요한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방을 위해 학기가 시작되는 3월과 9월 집중적인 학교폭력 예방교육과 교사 및 학부모의 특별한 관심과 지도가 요구된다. 둘째, 학교폭력의 발생이 동교의 동년배, 특히 동성 간의 발생 가능성이 높음으로 이에 대한 적극적인 예방활동이 중요하다. 셋째, 학교에서는 학생 및 학부모를 대상으로 학교폭력 발생 시 대처요령 및 처리절차, 학교폭력대책자치위원회의 기능과 역할에 대한 세부적인 교육을 강화해야 한다. 넷째, 대표적인 학교폭력 유형별 전화상담사례를 통해 학교폭력의 세부적인 내용과 내담자의 호소문제를 제시함으로 가정, 학교, ...
본 연구는 학교폭력 전화상담사례의 분석을 통해 우리사회에 심각한 사회문제로 자리 잡고 있는 학교폭력문제의 개입방안 및 예방대책 수립의 기초자료를 제공하고자 하는 탐색적 연구이다. 연구 대상은 A시에 소재한 대표적인 학교폭력상담기관에 접수된 학교폭력 전화상담사례이다. 수집된 사례는 2009년 1월 1일부터 12월 31일까지의 1년간의 자료로 110건의 학교폭력 전화상담사례를 분석하였다. 또한 대표적인 3가지 학교폭력유형을 중심으로 전화상담 사례분석을 하였다. 밝혀진 주요한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방을 위해 학기가 시작되는 3월과 9월 집중적인 학교폭력 예방교육과 교사 및 학부모의 특별한 관심과 지도가 요구된다. 둘째, 학교폭력의 발생이 동교의 동년배, 특히 동성 간의 발생 가능성이 높음으로 이에 대한 적극적인 예방활동이 중요하다. 셋째, 학교에서는 학생 및 학부모를 대상으로 학교폭력 발생 시 대처요령 및 처리절차, 학교폭력대책자치위원회의 기능과 역할에 대한 세부적인 교육을 강화해야 한다. 넷째, 대표적인 학교폭력 유형별 전화상담사례를 통해 학교폭력의 세부적인 내용과 내담자의 호소문제를 제시함으로 가정, 학교, 지역사회, 정부의 효율적인 개입 및 대처방안을 위한 시사점을 제공해 주고 있다.
본 연구는 학교폭력 전화상담사례의 분석을 통해 우리사회에 심각한 사회문제로 자리 잡고 있는 학교폭력문제의 개입방안 및 예방대책 수립의 기초자료를 제공하고자 하는 탐색적 연구이다. 연구 대상은 A시에 소재한 대표적인 학교폭력상담기관에 접수된 학교폭력 전화상담사례이다. 수집된 사례는 2009년 1월 1일부터 12월 31일까지의 1년간의 자료로 110건의 학교폭력 전화상담사례를 분석하였다. 또한 대표적인 3가지 학교폭력유형을 중심으로 전화상담 사례분석을 하였다. 밝혀진 주요한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방을 위해 학기가 시작되는 3월과 9월 집중적인 학교폭력 예방교육과 교사 및 학부모의 특별한 관심과 지도가 요구된다. 둘째, 학교폭력의 발생이 동교의 동년배, 특히 동성 간의 발생 가능성이 높음으로 이에 대한 적극적인 예방활동이 중요하다. 셋째, 학교에서는 학생 및 학부모를 대상으로 학교폭력 발생 시 대처요령 및 처리절차, 학교폭력대책자치위원회의 기능과 역할에 대한 세부적인 교육을 강화해야 한다. 넷째, 대표적인 학교폭력 유형별 전화상담사례를 통해 학교폭력의 세부적인 내용과 내담자의 호소문제를 제시함으로 가정, 학교, 지역사회, 정부의 효율적인 개입 및 대처방안을 위한 시사점을 제공해 주고 있다.
The purpose of this study was to provide the basic data for solution, specific plan and prevention of school violence which has settled into our society as a serious social problem by analyzing telephone counseling cases. Telephone counseling cases were collected by School Violence Counseling Center...
The purpose of this study was to provide the basic data for solution, specific plan and prevention of school violence which has settled into our society as a serious social problem by analyzing telephone counseling cases. Telephone counseling cases were collected by School Violence Counseling Center located in the A metropolitan city. The total 110 telephone counseling cases of school violence which are one year data from 2009 January 1 to December 31 were examined. Also, the cases were analyzed by focusing on three typical types of school violence. The major results are as follows. First, special attention, guidance and preventive education of parents and teachers are strongly needed to nip school violence in the bud especially March and September when Semester begins. Second, as the possibilities of occurring school violence among peers, particularly same-sex in school are strong, active prevention activities are needed. Third, schools should strengthen the education about the function of School Violence Prevention Committee, coping skills and dealing with school violence to students and their parents. Lastly, this study shows the effective ways of coping and dealing with school violence to homes, schools, communities and governments by providing details of school violence and problems with client through telephone counseling cases.
The purpose of this study was to provide the basic data for solution, specific plan and prevention of school violence which has settled into our society as a serious social problem by analyzing telephone counseling cases. Telephone counseling cases were collected by School Violence Counseling Center located in the A metropolitan city. The total 110 telephone counseling cases of school violence which are one year data from 2009 January 1 to December 31 were examined. Also, the cases were analyzed by focusing on three typical types of school violence. The major results are as follows. First, special attention, guidance and preventive education of parents and teachers are strongly needed to nip school violence in the bud especially March and September when Semester begins. Second, as the possibilities of occurring school violence among peers, particularly same-sex in school are strong, active prevention activities are needed. Third, schools should strengthen the education about the function of School Violence Prevention Committee, coping skills and dealing with school violence to students and their parents. Lastly, this study shows the effective ways of coping and dealing with school violence to homes, schools, communities and governments by providing details of school violence and problems with client through telephone counseling cases.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.