본 연구의 목적은 학교폭력으로 인한 문제의 심각성을 인식하여 학교폭력의 발생현황을 살펴보고, 학교폭력 유형별 상담 및 생활지도 사례를 분석하여 학교폭력 발생을 최소화 하거나 예방할 수 있는 방안을 모색하는 데에 있다. 위의 목적을 수행하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교상담이 학교폭력 예방에 어떠한 영항을 주는가? 둘째, 사회 환경과 가정환경은 학교폭력에 어떠한 영향을 주는가? 셋째, 효과적인 상담을 위하여 기존의 상담이론과 병행한 새로운 상담이론인 NLP상담이론은 학교폭력을 예방하는데 어떠한 도움이 되는가? 이러한 연구문제 해결을 위한 연구방법으로 학교폭력에 관한 각종 문헌, 자료, 관련통계자료를 이용한 실태를 살펴본 결과는 다음과 같다. 교육인적자원부 자료에 의하면 학교폭력으로부터 징계를 받은 학생 수가 수치상으로는 감소하였으나, 실제적으로는 저출산으로 인한 청소년 인구의 감소로 인해 상대적인 감소로서, 사실상 줄어들고 있지 않은 것이 현실이다. 학교폭력의 양상은 흉포화·집단화 되면서 질적인 면에서는 심각한 상태에 이른 것으로 분석되고 있다. 경찰청 자료에 의한 학교폭력의 실태도 청소년기에 우발적·충동적으로 발생되고 있는 폭력이 가장 많고 그 다음으로 금품갈취가 뒤를 잇고 있다. 그 다음으로는 성비행, 상해·폭행, 감금, 협박, 약취·유인, 추행, 명예훼손·모욕, 집단따돌림 등 다양한 형태로 발생하고 있다. 학교폭력 상담 및 생활지도사례를 분석해보면 가해자는 공격적인 성향을 가지고 우발적으로 폭력을 행사한 것으로 나타나 인성교육의 필요성과 중요성이 매우 절실히 요구되고 있다. 이러한 요인은 맞벌이 부부의 증가, 가정해체, 소년소녀 가장의 증가 등으로 인성교육의 부재가 한 원인으로도 볼 수 있다. 상담 및 생활지도는 폭력발생이후 보다는 학교폭력 예방차원의 지도가 보다 필요한 것으로 분석되고 있다. 학생들이 일상생활에서 가장 많은 시간을 보내는 삶의 공간으로 학교는 학문에 대한 지식과 함께 인성교육의 장소로서 다양한 문제를 해결할 수 있는 삶의 장소로서 바뀌어야 한다. 이와 같이 학교는 지·덕·체·기를 조화롭게 교육하는 전인교육의 무대가 되어야 한다. 지금까지 논의를 바탕으로 본 연구에서는 학교폭력을 예방하고 개선책을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 폭력행태가 의도적이거나 계획적이 아닌 우발적 충동에서 발생하므로 공격적 성향이나 감정의 절제를 위한 학교에서의 인성교육이 필요하다. 둘째, 가정에서는 부모가 자녀에게 계획적이고 의도적인 가정교육으로 올바른 생활양식을 습득하도록 지도하며, 잦은 대화와 상담을 통해 자녀들의 어려운 문제를 사전에 해결해 주기 위한 부모상담교육이 절실히 필요하다. 셋째, 학교폭력의 해결 방식은 무엇보다도 예방이 중요하므로, 학교 내에 전문상담교사 또는 학교사회복지사를 증원배치하고 전문상담실을 설치하여 학생들의 다양한 문제들을 사전에 체계적인 상담 및 생활지도를 지속적으로 실시하여 이를 해결해 주어야 한다. 끝으로 학교폭력의 해결은 사회의 모든 구성원이 학생, 학부모, 교사, ...
본 연구의 목적은 학교폭력으로 인한 문제의 심각성을 인식하여 학교폭력의 발생현황을 살펴보고, 학교폭력 유형별 상담 및 생활지도 사례를 분석하여 학교폭력 발생을 최소화 하거나 예방할 수 있는 방안을 모색하는 데에 있다. 위의 목적을 수행하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교상담이 학교폭력 예방에 어떠한 영항을 주는가? 둘째, 사회 환경과 가정환경은 학교폭력에 어떠한 영향을 주는가? 셋째, 효과적인 상담을 위하여 기존의 상담이론과 병행한 새로운 상담이론인 NLP상담이론은 학교폭력을 예방하는데 어떠한 도움이 되는가? 이러한 연구문제 해결을 위한 연구방법으로 학교폭력에 관한 각종 문헌, 자료, 관련통계자료를 이용한 실태를 살펴본 결과는 다음과 같다. 교육인적자원부 자료에 의하면 학교폭력으로부터 징계를 받은 학생 수가 수치상으로는 감소하였으나, 실제적으로는 저출산으로 인한 청소년 인구의 감소로 인해 상대적인 감소로서, 사실상 줄어들고 있지 않은 것이 현실이다. 학교폭력의 양상은 흉포화·집단화 되면서 질적인 면에서는 심각한 상태에 이른 것으로 분석되고 있다. 경찰청 자료에 의한 학교폭력의 실태도 청소년기에 우발적·충동적으로 발생되고 있는 폭력이 가장 많고 그 다음으로 금품갈취가 뒤를 잇고 있다. 그 다음으로는 성비행, 상해·폭행, 감금, 협박, 약취·유인, 추행, 명예훼손·모욕, 집단따돌림 등 다양한 형태로 발생하고 있다. 학교폭력 상담 및 생활지도사례를 분석해보면 가해자는 공격적인 성향을 가지고 우발적으로 폭력을 행사한 것으로 나타나 인성교육의 필요성과 중요성이 매우 절실히 요구되고 있다. 이러한 요인은 맞벌이 부부의 증가, 가정해체, 소년소녀 가장의 증가 등으로 인성교육의 부재가 한 원인으로도 볼 수 있다. 상담 및 생활지도는 폭력발생이후 보다는 학교폭력 예방차원의 지도가 보다 필요한 것으로 분석되고 있다. 학생들이 일상생활에서 가장 많은 시간을 보내는 삶의 공간으로 학교는 학문에 대한 지식과 함께 인성교육의 장소로서 다양한 문제를 해결할 수 있는 삶의 장소로서 바뀌어야 한다. 이와 같이 학교는 지·덕·체·기를 조화롭게 교육하는 전인교육의 무대가 되어야 한다. 지금까지 논의를 바탕으로 본 연구에서는 학교폭력을 예방하고 개선책을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 폭력행태가 의도적이거나 계획적이 아닌 우발적 충동에서 발생하므로 공격적 성향이나 감정의 절제를 위한 학교에서의 인성교육이 필요하다. 둘째, 가정에서는 부모가 자녀에게 계획적이고 의도적인 가정교육으로 올바른 생활양식을 습득하도록 지도하며, 잦은 대화와 상담을 통해 자녀들의 어려운 문제를 사전에 해결해 주기 위한 부모상담교육이 절실히 필요하다. 셋째, 학교폭력의 해결 방식은 무엇보다도 예방이 중요하므로, 학교 내에 전문상담교사 또는 학교사회복지사를 증원배치하고 전문상담실을 설치하여 학생들의 다양한 문제들을 사전에 체계적인 상담 및 생활지도를 지속적으로 실시하여 이를 해결해 주어야 한다. 끝으로 학교폭력의 해결은 사회의 모든 구성원이 학생, 학부모, 교사, 지역사회, 정부, 경찰 및 검찰 등이 심리치료적인 접근과 지속적인 법률상의 지원과 가정과 학교가 연계된 노력이 필요하다고 하겠다.
본 연구의 목적은 학교폭력으로 인한 문제의 심각성을 인식하여 학교폭력의 발생현황을 살펴보고, 학교폭력 유형별 상담 및 생활지도 사례를 분석하여 학교폭력 발생을 최소화 하거나 예방할 수 있는 방안을 모색하는 데에 있다. 위의 목적을 수행하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교상담이 학교폭력 예방에 어떠한 영항을 주는가? 둘째, 사회 환경과 가정환경은 학교폭력에 어떠한 영향을 주는가? 셋째, 효과적인 상담을 위하여 기존의 상담이론과 병행한 새로운 상담이론인 NLP상담이론은 학교폭력을 예방하는데 어떠한 도움이 되는가? 이러한 연구문제 해결을 위한 연구방법으로 학교폭력에 관한 각종 문헌, 자료, 관련통계자료를 이용한 실태를 살펴본 결과는 다음과 같다. 교육인적자원부 자료에 의하면 학교폭력으로부터 징계를 받은 학생 수가 수치상으로는 감소하였으나, 실제적으로는 저출산으로 인한 청소년 인구의 감소로 인해 상대적인 감소로서, 사실상 줄어들고 있지 않은 것이 현실이다. 학교폭력의 양상은 흉포화·집단화 되면서 질적인 면에서는 심각한 상태에 이른 것으로 분석되고 있다. 경찰청 자료에 의한 학교폭력의 실태도 청소년기에 우발적·충동적으로 발생되고 있는 폭력이 가장 많고 그 다음으로 금품갈취가 뒤를 잇고 있다. 그 다음으로는 성비행, 상해·폭행, 감금, 협박, 약취·유인, 추행, 명예훼손·모욕, 집단따돌림 등 다양한 형태로 발생하고 있다. 학교폭력 상담 및 생활지도사례를 분석해보면 가해자는 공격적인 성향을 가지고 우발적으로 폭력을 행사한 것으로 나타나 인성교육의 필요성과 중요성이 매우 절실히 요구되고 있다. 이러한 요인은 맞벌이 부부의 증가, 가정해체, 소년소녀 가장의 증가 등으로 인성교육의 부재가 한 원인으로도 볼 수 있다. 상담 및 생활지도는 폭력발생이후 보다는 학교폭력 예방차원의 지도가 보다 필요한 것으로 분석되고 있다. 학생들이 일상생활에서 가장 많은 시간을 보내는 삶의 공간으로 학교는 학문에 대한 지식과 함께 인성교육의 장소로서 다양한 문제를 해결할 수 있는 삶의 장소로서 바뀌어야 한다. 이와 같이 학교는 지·덕·체·기를 조화롭게 교육하는 전인교육의 무대가 되어야 한다. 지금까지 논의를 바탕으로 본 연구에서는 학교폭력을 예방하고 개선책을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 폭력행태가 의도적이거나 계획적이 아닌 우발적 충동에서 발생하므로 공격적 성향이나 감정의 절제를 위한 학교에서의 인성교육이 필요하다. 둘째, 가정에서는 부모가 자녀에게 계획적이고 의도적인 가정교육으로 올바른 생활양식을 습득하도록 지도하며, 잦은 대화와 상담을 통해 자녀들의 어려운 문제를 사전에 해결해 주기 위한 부모상담교육이 절실히 필요하다. 셋째, 학교폭력의 해결 방식은 무엇보다도 예방이 중요하므로, 학교 내에 전문상담교사 또는 학교사회복지사를 증원배치하고 전문상담실을 설치하여 학생들의 다양한 문제들을 사전에 체계적인 상담 및 생활지도를 지속적으로 실시하여 이를 해결해 주어야 한다. 끝으로 학교폭력의 해결은 사회의 모든 구성원이 학생, 학부모, 교사, 지역사회, 정부, 경찰 및 검찰 등이 심리치료적인 접근과 지속적인 법률상의 지원과 가정과 학교가 연계된 노력이 필요하다고 하겠다.
The propose of this study is to examine the seriousness of school violence occurrences, and to suggest ways to minimize or prevent the occurrence of school violence by analyzing school violence counseling cases. Study questions are as follows. First, what effects does humanity education have on the ...
The propose of this study is to examine the seriousness of school violence occurrences, and to suggest ways to minimize or prevent the occurrence of school violence by analyzing school violence counseling cases. Study questions are as follows. First, what effects does humanity education have on the school violence prevention? Second, how does the absence of parental home education influence school violence? Third, how do social environments influence school violence? Fourth, how does effective counseling help the prevention of school violence? Fifth, how is NLP Program effective in the prevention of school violence among students? This study observes actual conditions of school violence by using various methods such as documentary records, materials, and related statistical data. According to the Ministry of Education & Human Resources, punishment for school violence has decreased numerically, because teenage population has decrease due to low childbirth rate. There is actually no decrease. As school violence becomes more brutal and collective, its qualitative aspects are reaching very serious conditions. According to police agency data, school violence among teenagers occur accidentally and impulsively and money extortion is followed. Next, it appears in various forms such as sexual misconduct, injury-violence, detention, threats, occupation-inducement, disgraceful conduct, slander-insults, group exclusion. When school violence counseling and life-guidance cases are analyzed, offenders often exercise impulsive violence with aggressive inclinations, displaying the urgent need for and importance of humanity education. Such factors can be viewed as the lack of humanity education due to the increased number of dual income families, family dissolution, and more young boys and girls becoming family heads. It has been analyzed that counseling and life-guidance for the prevention of school violence is needed rather than after the occurrence of violence. As a space of life where students spend most of their time, school should be changed to be a place of life that can solve various problems and d place of knowledge and humanity education, whole education, and vitality. Based on such arguments, this research present remedies as follows. First, because various forms of violence occur not by planned intentions but by accidental urges, humanity education against aggressive inclinations and emotional temperance is needed. Second, families should instruct appropriate living patterns to their children through planned and intentional family education, and they should find solutions to their children's difficult problems through frequent conversation and counseling. Third, the establishment of harmful businesses around school areas should be restricted, and in certain cases, reformed legal systems for their removal are necessary. Fourth, since prevention is more important than anything in solving school violence, systematic counseling and life-guidance should be continuously put into effect through increased numbers of special counseling instructors and the establishment of special counseling facilities to solve various problems of the students. Lastly, school violence can be reduced and prevented when all members of society, including students, parents, teachers, the regional society, the government, and the police and prosecution, work together. At any cases of school violence, NLP Programs will help psychological therapy.
The propose of this study is to examine the seriousness of school violence occurrences, and to suggest ways to minimize or prevent the occurrence of school violence by analyzing school violence counseling cases. Study questions are as follows. First, what effects does humanity education have on the school violence prevention? Second, how does the absence of parental home education influence school violence? Third, how do social environments influence school violence? Fourth, how does effective counseling help the prevention of school violence? Fifth, how is NLP Program effective in the prevention of school violence among students? This study observes actual conditions of school violence by using various methods such as documentary records, materials, and related statistical data. According to the Ministry of Education & Human Resources, punishment for school violence has decreased numerically, because teenage population has decrease due to low childbirth rate. There is actually no decrease. As school violence becomes more brutal and collective, its qualitative aspects are reaching very serious conditions. According to police agency data, school violence among teenagers occur accidentally and impulsively and money extortion is followed. Next, it appears in various forms such as sexual misconduct, injury-violence, detention, threats, occupation-inducement, disgraceful conduct, slander-insults, group exclusion. When school violence counseling and life-guidance cases are analyzed, offenders often exercise impulsive violence with aggressive inclinations, displaying the urgent need for and importance of humanity education. Such factors can be viewed as the lack of humanity education due to the increased number of dual income families, family dissolution, and more young boys and girls becoming family heads. It has been analyzed that counseling and life-guidance for the prevention of school violence is needed rather than after the occurrence of violence. As a space of life where students spend most of their time, school should be changed to be a place of life that can solve various problems and d place of knowledge and humanity education, whole education, and vitality. Based on such arguments, this research present remedies as follows. First, because various forms of violence occur not by planned intentions but by accidental urges, humanity education against aggressive inclinations and emotional temperance is needed. Second, families should instruct appropriate living patterns to their children through planned and intentional family education, and they should find solutions to their children's difficult problems through frequent conversation and counseling. Third, the establishment of harmful businesses around school areas should be restricted, and in certain cases, reformed legal systems for their removal are necessary. Fourth, since prevention is more important than anything in solving school violence, systematic counseling and life-guidance should be continuously put into effect through increased numbers of special counseling instructors and the establishment of special counseling facilities to solve various problems of the students. Lastly, school violence can be reduced and prevented when all members of society, including students, parents, teachers, the regional society, the government, and the police and prosecution, work together. At any cases of school violence, NLP Programs will help psychological therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.