다양한 활동을 통하여 창의적인 표현 능력과 비판적 사고력, 심미적인 태도를 길러 전인적 인간을 육성하는 것이 미술 교육의 목표이다. 오늘날 사회가 요구하는 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 유연한 사고를 지닌 창의적인 인간을 만들어 내는데 미술 교육만큼 적합한 것은 없을 것이다. 그 중에서도 상상 세계를 표현하는 활동이야말로 이러한 시대적 요구와 흐름을 만족시켜 줄 수 있는 좋은 활동이 될 것이다. 현실에 존재하지 않는 상상의 세계를 표현한다는...
다양한 활동을 통하여 창의적인 표현 능력과 비판적 사고력, 심미적인 태도를 길러 전인적 인간을 육성하는 것이 미술 교육의 목표이다. 오늘날 사회가 요구하는 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 유연한 사고를 지닌 창의적인 인간을 만들어 내는데 미술 교육만큼 적합한 것은 없을 것이다. 그 중에서도 상상 세계를 표현하는 활동이야말로 이러한 시대적 요구와 흐름을 만족시켜 줄 수 있는 좋은 활동이 될 것이다. 현실에 존재하지 않는 상상의 세계를 표현한다는 것은 그릴 대상, 표현 방법, 재료 등의 선택에 있어 매우 자유롭다는 매력이 있지만 한편으로는 그리는 학생이나 지도하는 교사 입장에서 그 자유로움이 매우 힘든 요소가 될 수 있다. 또한 주제가 다양함에도 불구하고 학생들과 교사, 지도서의 예시 작품 주제들이 해저․우주․미래 도시나 동화 속 세상 같은 한정된 주제로 표현되고 있다. 더욱이 학년이 높아지면서 사실적 표현에 주로 관심을 가지게 되고 이러한 욕구가 충족되지 않으면 표현 활동에 흥미를 잃게 되기도 한다. 이 연구에서는 우리의 무의식 세계를 여러 기법으로 표현하고 있는 초현실주의 표현 기법 중 데페이즈망기법을 집중 분석하고 이를 초등학교 고학년 아동들에게 적용하여 자신의 상상 세계를 창의적인 생각으로 자유롭게 표현하며 미술에 대한 즐거움을 갖도록 하는데 목적이 있다. 데페이즈망 기법을 활용하여 상상 세계 표현 지도를 위해 먼저 초현실주의의 등장 배경과 표현 기법을 살펴보았으며 그 중에서도 마그리트의 데페이즈망기법에 대하여 알아보았다. 현재 미술 교육과정에서의 상상 세계 표현 실태와 학년의 특성을 분석하여 재구성을 하였다. 그리고 감상 활동을 통한 기법 이해를 바탕으로 초등학교 고학년 수준에 맞게 활동안을 구성하여 적용하였다. 수업적용의 결과 첫째, 학습자들은 데페이즈망 기법의 이해를 바탕으로 표현함으로서 주변의 사물과 소재와 같은 친숙한 대상도 새롭게 나타낼 수 있다는 것에 큰 관심을 가지며 한정되고 속박된 주제 표현에서 벗어나 즐겁게 상상하며 마음껏 그릴 수 있게 되었다. 둘째, 기법 적용을 통한 상상 세계 표현 활동은 고학년에게도 적절하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, ‘감상 활동지’를 활용한 수업 전 감상 활동과 ‘짧은 이야기 쓰기’는 학생들의 상상력을 넓히는데 긍정적인 효과를 주는 것을 알 수 있었다. 지금까지 살펴본 데페이즈망 기법은 일상과 사물들에 대한 고정관념에서 우리들을 해방시켜 주었다. 이 연구가 초등 미술교육현장에서는 저학년의 영역으로만 인식되었던 상상세계의 표현활동이 고학년에도 이루질 수 있는 계기로 활용되었으면 하는 바람을 가져보며 앞으로도 상상 세계를 표현할 수 있는 보다 다양한 방법들이 꾸준히 연구되길 기대해 본다.
다양한 활동을 통하여 창의적인 표현 능력과 비판적 사고력, 심미적인 태도를 길러 전인적 인간을 육성하는 것이 미술 교육의 목표이다. 오늘날 사회가 요구하는 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 유연한 사고를 지닌 창의적인 인간을 만들어 내는데 미술 교육만큼 적합한 것은 없을 것이다. 그 중에서도 상상 세계를 표현하는 활동이야말로 이러한 시대적 요구와 흐름을 만족시켜 줄 수 있는 좋은 활동이 될 것이다. 현실에 존재하지 않는 상상의 세계를 표현한다는 것은 그릴 대상, 표현 방법, 재료 등의 선택에 있어 매우 자유롭다는 매력이 있지만 한편으로는 그리는 학생이나 지도하는 교사 입장에서 그 자유로움이 매우 힘든 요소가 될 수 있다. 또한 주제가 다양함에도 불구하고 학생들과 교사, 지도서의 예시 작품 주제들이 해저․우주․미래 도시나 동화 속 세상 같은 한정된 주제로 표현되고 있다. 더욱이 학년이 높아지면서 사실적 표현에 주로 관심을 가지게 되고 이러한 욕구가 충족되지 않으면 표현 활동에 흥미를 잃게 되기도 한다. 이 연구에서는 우리의 무의식 세계를 여러 기법으로 표현하고 있는 초현실주의 표현 기법 중 데페이즈망기법을 집중 분석하고 이를 초등학교 고학년 아동들에게 적용하여 자신의 상상 세계를 창의적인 생각으로 자유롭게 표현하며 미술에 대한 즐거움을 갖도록 하는데 목적이 있다. 데페이즈망 기법을 활용하여 상상 세계 표현 지도를 위해 먼저 초현실주의의 등장 배경과 표현 기법을 살펴보았으며 그 중에서도 마그리트의 데페이즈망기법에 대하여 알아보았다. 현재 미술 교육과정에서의 상상 세계 표현 실태와 학년의 특성을 분석하여 재구성을 하였다. 그리고 감상 활동을 통한 기법 이해를 바탕으로 초등학교 고학년 수준에 맞게 활동안을 구성하여 적용하였다. 수업적용의 결과 첫째, 학습자들은 데페이즈망 기법의 이해를 바탕으로 표현함으로서 주변의 사물과 소재와 같은 친숙한 대상도 새롭게 나타낼 수 있다는 것에 큰 관심을 가지며 한정되고 속박된 주제 표현에서 벗어나 즐겁게 상상하며 마음껏 그릴 수 있게 되었다. 둘째, 기법 적용을 통한 상상 세계 표현 활동은 고학년에게도 적절하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, ‘감상 활동지’를 활용한 수업 전 감상 활동과 ‘짧은 이야기 쓰기’는 학생들의 상상력을 넓히는데 긍정적인 효과를 주는 것을 알 수 있었다. 지금까지 살펴본 데페이즈망 기법은 일상과 사물들에 대한 고정관념에서 우리들을 해방시켜 주었다. 이 연구가 초등 미술교육현장에서는 저학년의 영역으로만 인식되었던 상상세계의 표현활동이 고학년에도 이루질 수 있는 계기로 활용되었으면 하는 바람을 가져보며 앞으로도 상상 세계를 표현할 수 있는 보다 다양한 방법들이 꾸준히 연구되길 기대해 본다.
The object of arts education is to build up a whole man by nurturing creative expression ability, critical thinking and aesthetic attitude through diverse activities. Education of arts would be the fittest for producing a creative man with flexible thoughts who can actively cope with changes as dema...
The object of arts education is to build up a whole man by nurturing creative expression ability, critical thinking and aesthetic attitude through diverse activities. Education of arts would be the fittest for producing a creative man with flexible thoughts who can actively cope with changes as demanded by today’s society. Especially, activity for expressing a world of imagination would be apposite enough to meet the demand and flow of such times. Expressing a world of imagination, not existing in reality, is fascinating in its absolute freedom in painting object, method of expression, choice of material, etc. while on the part of the student or teacher engaged in, the freedom can be a very difficult element itself. Besides, despite the diversity of theme, illustrated works by students, teachers and guidebooks are limited in motif to the ocean floor, universe, future city or world in a fairy tale. Furthermore, as grades get higher, students chiefly take interest in factual expression, and if such desire fails to be met, they can totally lose interest in expression activity. As one of the surrealism expression techniques for the unconscious, this study is intended to focally analyze Depaysement technique and apply this to higher-grade students of elementary school in an effort to have them like art expressing their own world of imagination freely and creatively. To guide for expressing an imaginary world using Depaysement technique, first, the author investigated the birth background and expression techniques of surrealism, especially, Rene Magritte’s Depaysement technique. In this study, the topic of imagination expression in the current art curriculum was analyzed by status and grade. Furthermore, based on the upper elementary grade students’ level of understanding of the method, appreciation activities and worksheets were constructed. Upon reviewing activities based on the Depaysement technique with students, results are as follows: The first result: Learners who comprehended the Depaysement technique took great interest in how surrounding objects and materials, and familiar subjects can be perceived newly. They ignored limits and exceeded boundaries to express themselves freely with great pleasure. The second result: It was concluded that the theme of expressing imaginary worlds is appropriate for upper-elementary students. The third result: There were positive effects through the use of ‘appreciation worksheets’ and ‘short stories,’ which broadened the students’ imagination. So far, the Depaysement Technique has liberated us from fixed judgments and daily routines. This research is recognized primarily in lower-elementary art education; however, there are hopes in providing opportunities of imagination expression for upper elementary students in various ways through continued research.
The object of arts education is to build up a whole man by nurturing creative expression ability, critical thinking and aesthetic attitude through diverse activities. Education of arts would be the fittest for producing a creative man with flexible thoughts who can actively cope with changes as demanded by today’s society. Especially, activity for expressing a world of imagination would be apposite enough to meet the demand and flow of such times. Expressing a world of imagination, not existing in reality, is fascinating in its absolute freedom in painting object, method of expression, choice of material, etc. while on the part of the student or teacher engaged in, the freedom can be a very difficult element itself. Besides, despite the diversity of theme, illustrated works by students, teachers and guidebooks are limited in motif to the ocean floor, universe, future city or world in a fairy tale. Furthermore, as grades get higher, students chiefly take interest in factual expression, and if such desire fails to be met, they can totally lose interest in expression activity. As one of the surrealism expression techniques for the unconscious, this study is intended to focally analyze Depaysement technique and apply this to higher-grade students of elementary school in an effort to have them like art expressing their own world of imagination freely and creatively. To guide for expressing an imaginary world using Depaysement technique, first, the author investigated the birth background and expression techniques of surrealism, especially, Rene Magritte’s Depaysement technique. In this study, the topic of imagination expression in the current art curriculum was analyzed by status and grade. Furthermore, based on the upper elementary grade students’ level of understanding of the method, appreciation activities and worksheets were constructed. Upon reviewing activities based on the Depaysement technique with students, results are as follows: The first result: Learners who comprehended the Depaysement technique took great interest in how surrounding objects and materials, and familiar subjects can be perceived newly. They ignored limits and exceeded boundaries to express themselves freely with great pleasure. The second result: It was concluded that the theme of expressing imaginary worlds is appropriate for upper-elementary students. The third result: There were positive effects through the use of ‘appreciation worksheets’ and ‘short stories,’ which broadened the students’ imagination. So far, the Depaysement Technique has liberated us from fixed judgments and daily routines. This research is recognized primarily in lower-elementary art education; however, there are hopes in providing opportunities of imagination expression for upper elementary students in various ways through continued research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.