정보화 시대라고 불리는 현 사회는 매우 빠르게 변화하고 있으며 이러한 사회에 대처하기 위한 인간의 개성과 창의성이 어느 때보다 더 강조되고 있다. 이에 학교 미술 교육은 아동의 창의성과 상상력, 비판적 사고력을 키우는데 힘써서 다양한 문제 상황을 슬기롭게 대처할 수 있도록 노력하고 있다. 본 연구는 이러한 노력의 일환으로 초현실주의 화가인 르네 마그리트의 작품들을 활용하여 다양한 감상과 표현 활동을 전개함으로써 어린이들의 창의성을 신장시키는 방안을 제시하였다. 본 연구는 창의성의 다양한 개념들과 이를 체계적으로 기를 수 있는 방법들을 살펴보고 르네 마그리트의 작품 세계를 연구한 후 마그리트의 여러 기법들을 활용하여 감상과 표현 활동에 적용함으로써 아동들의 창의성을 효율적으로 신장시킬 수 있는 수업 방법들을 모색하는 데에 목적을 두었다. 창의성이란 기존에 있는 요소들로부터 적어도 자기 자신에게는 새롭고 유용한 경험을 이루어내는 능력으로서, 특히 교육에서는 결과보다 창의적 사고 과정 자체에 초점을 맞추는 경향이 있다. 창의적 사고란 창의성이 발현되는 과정으로서 민감성, 유창성, 융통성, 독창성, ...
정보화 시대라고 불리는 현 사회는 매우 빠르게 변화하고 있으며 이러한 사회에 대처하기 위한 인간의 개성과 창의성이 어느 때보다 더 강조되고 있다. 이에 학교 미술 교육은 아동의 창의성과 상상력, 비판적 사고력을 키우는데 힘써서 다양한 문제 상황을 슬기롭게 대처할 수 있도록 노력하고 있다. 본 연구는 이러한 노력의 일환으로 초현실주의 화가인 르네 마그리트의 작품들을 활용하여 다양한 감상과 표현 활동을 전개함으로써 어린이들의 창의성을 신장시키는 방안을 제시하였다. 본 연구는 창의성의 다양한 개념들과 이를 체계적으로 기를 수 있는 방법들을 살펴보고 르네 마그리트의 작품 세계를 연구한 후 마그리트의 여러 기법들을 활용하여 감상과 표현 활동에 적용함으로써 아동들의 창의성을 효율적으로 신장시킬 수 있는 수업 방법들을 모색하는 데에 목적을 두었다. 창의성이란 기존에 있는 요소들로부터 적어도 자기 자신에게는 새롭고 유용한 경험을 이루어내는 능력으로서, 특히 교육에서는 결과보다 창의적 사고 과정 자체에 초점을 맞추는 경향이 있다. 창의적 사고란 창의성이 발현되는 과정으로서 민감성, 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 등이 대표적인 인지적 구성 요소이다. 미술 교육은 자유롭고 솔직하게 아동이 자기 자신을 표현함으로써 직관력과 상상력을 키워 창의성을 신장하는데 유용하나 보다 체계적이며 객관적인 창의성 계발 교육과 평가가 중요하다. 따라서 기존 화가들의 작품 속에서 민감성, 융통성, 독창성, 정교성 등을 찾아 창의적 사고 기법들을 적극적으로 활용하여 미술 교과의 내용과 형식 속에서 창의성 구성 요소들을 계발함으로써 창의성을 신장시킬 수 있다고 판단하였다. 르네 마그리트는 사물을 왜곡시키지 않고 정확히 묘사하면서도 특유의 낯설게 하기 기법들을 이용하여 일상 생활의 친숙한 오브제들을 생소하게 보이게 하고 기존의 관습과 재현 체계를 바꾸어 놓았다. 본 수업에서는 그의 기법을 이해하고 적극적으로 표현함으로써 사물에 대한 새로운 사고 방식과 상상력, 창의성을 신장시키는데 지도 목표를 두었다. 이를 위한 구체적인 지도 방안으로 마그리트 특유의 낯설게 하기 기법들 중에서 초등학생들이 보다 쉽고 흥미롭게 접근할 수 있는 합성, 이상한 만남, 크기의 변화 등 3가지를 선택하였다. 이 기법들이 구현된 작품들을 감상하면서 마그리트의 시각으로 사물을 바라보고 아동 주변의 세계를 색다르게 표현해 볼 수 있도록 함으로써 관련된 창의성 요인들이 자연스럽게 신장될 수 있도록 구안하였다. 감상과 표현 수업을 전개할 때 브레인스토밍, 강제결합법, 씨네틱스, PMI 기법 등의 창의적 사고 기법들을 적극 도입하여 보다 체계적으로 창의성을 신장시킬 수 있도록 하였다. 보다 효과적인 창의성의 향상을 위하여 미술과 수업 과정의 일반 모형에 창의적 문제 해결 과정 모형을 적용하여 새로운 창의성 신장을 위한 미술과 수업 모형을 개발하여 사용하였다. 르네 마그리트의 작품을 활용한 감상과 표현 수업이 아동들에게 미친 영향을 알아보기 위해 본 연구에서는 사전 사후 창의성 검사를 실시하였다. 본 검사에서는 창의성의 요소 중에서 유창성, 융통성, 독창성, 정교성을 언어와 도형의 표현 양식으로 구분하여 실시하였는데 그 결과 실험 집단은 종합 창의성 부분이 의미있는 수준으로 향상되었다. 특히 창의성의 구성 요소 중에서 유창성과 독창성이 유의미한 차이를 나타냄으로써 연구자가 제안한 르네 마그리트의 작품을 활용한 창의성 신장 방안이 유효했음을 알 수 있다. 창의적 사고는 의도적인 수업에 의해 보다 효과적으로 신장될 수 있으며 본 연구에서 활용한 기법들이나 화가 외에도 미술 수업에서 활용할 수 있는 다양한 예술가의 작품들을 활용한 수업 프로그램을 연구해야 할 것이다.
정보화 시대라고 불리는 현 사회는 매우 빠르게 변화하고 있으며 이러한 사회에 대처하기 위한 인간의 개성과 창의성이 어느 때보다 더 강조되고 있다. 이에 학교 미술 교육은 아동의 창의성과 상상력, 비판적 사고력을 키우는데 힘써서 다양한 문제 상황을 슬기롭게 대처할 수 있도록 노력하고 있다. 본 연구는 이러한 노력의 일환으로 초현실주의 화가인 르네 마그리트의 작품들을 활용하여 다양한 감상과 표현 활동을 전개함으로써 어린이들의 창의성을 신장시키는 방안을 제시하였다. 본 연구는 창의성의 다양한 개념들과 이를 체계적으로 기를 수 있는 방법들을 살펴보고 르네 마그리트의 작품 세계를 연구한 후 마그리트의 여러 기법들을 활용하여 감상과 표현 활동에 적용함으로써 아동들의 창의성을 효율적으로 신장시킬 수 있는 수업 방법들을 모색하는 데에 목적을 두었다. 창의성이란 기존에 있는 요소들로부터 적어도 자기 자신에게는 새롭고 유용한 경험을 이루어내는 능력으로서, 특히 교육에서는 결과보다 창의적 사고 과정 자체에 초점을 맞추는 경향이 있다. 창의적 사고란 창의성이 발현되는 과정으로서 민감성, 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 등이 대표적인 인지적 구성 요소이다. 미술 교육은 자유롭고 솔직하게 아동이 자기 자신을 표현함으로써 직관력과 상상력을 키워 창의성을 신장하는데 유용하나 보다 체계적이며 객관적인 창의성 계발 교육과 평가가 중요하다. 따라서 기존 화가들의 작품 속에서 민감성, 융통성, 독창성, 정교성 등을 찾아 창의적 사고 기법들을 적극적으로 활용하여 미술 교과의 내용과 형식 속에서 창의성 구성 요소들을 계발함으로써 창의성을 신장시킬 수 있다고 판단하였다. 르네 마그리트는 사물을 왜곡시키지 않고 정확히 묘사하면서도 특유의 낯설게 하기 기법들을 이용하여 일상 생활의 친숙한 오브제들을 생소하게 보이게 하고 기존의 관습과 재현 체계를 바꾸어 놓았다. 본 수업에서는 그의 기법을 이해하고 적극적으로 표현함으로써 사물에 대한 새로운 사고 방식과 상상력, 창의성을 신장시키는데 지도 목표를 두었다. 이를 위한 구체적인 지도 방안으로 마그리트 특유의 낯설게 하기 기법들 중에서 초등학생들이 보다 쉽고 흥미롭게 접근할 수 있는 합성, 이상한 만남, 크기의 변화 등 3가지를 선택하였다. 이 기법들이 구현된 작품들을 감상하면서 마그리트의 시각으로 사물을 바라보고 아동 주변의 세계를 색다르게 표현해 볼 수 있도록 함으로써 관련된 창의성 요인들이 자연스럽게 신장될 수 있도록 구안하였다. 감상과 표현 수업을 전개할 때 브레인스토밍, 강제결합법, 씨네틱스, PMI 기법 등의 창의적 사고 기법들을 적극 도입하여 보다 체계적으로 창의성을 신장시킬 수 있도록 하였다. 보다 효과적인 창의성의 향상을 위하여 미술과 수업 과정의 일반 모형에 창의적 문제 해결 과정 모형을 적용하여 새로운 창의성 신장을 위한 미술과 수업 모형을 개발하여 사용하였다. 르네 마그리트의 작품을 활용한 감상과 표현 수업이 아동들에게 미친 영향을 알아보기 위해 본 연구에서는 사전 사후 창의성 검사를 실시하였다. 본 검사에서는 창의성의 요소 중에서 유창성, 융통성, 독창성, 정교성을 언어와 도형의 표현 양식으로 구분하여 실시하였는데 그 결과 실험 집단은 종합 창의성 부분이 의미있는 수준으로 향상되었다. 특히 창의성의 구성 요소 중에서 유창성과 독창성이 유의미한 차이를 나타냄으로써 연구자가 제안한 르네 마그리트의 작품을 활용한 창의성 신장 방안이 유효했음을 알 수 있다. 창의적 사고는 의도적인 수업에 의해 보다 효과적으로 신장될 수 있으며 본 연구에서 활용한 기법들이나 화가 외에도 미술 수업에서 활용할 수 있는 다양한 예술가의 작품들을 활용한 수업 프로그램을 연구해야 할 것이다.
The current society, called the information age, is rapidly changing, and individuality and creativity of humans for responding to this kind of society is being underscored more than ever. In this situation, school art education is endeavoring to advance child's creativity and critical reasoning to ...
The current society, called the information age, is rapidly changing, and individuality and creativity of humans for responding to this kind of society is being underscored more than ever. In this situation, school art education is endeavoring to advance child's creativity and critical reasoning to cope with numerous problems wisely. Being part of these efforts, this research is suggesting the methods to improve children's creativity by developing diverse appreciation and expression activities using works of surrealism artist Rene Magritte. This research is studying different concepts of creativity and method for raising advance creativity systematically, after studying the works of Rene Magritte, and aiming to seek teaching methods that can develop creativity of children efficiently with applying techniques of Rene Magritte on appreciation and expression activities. Creativity is a skill that draws out new and useful experience to oneself from existing factors at least, especially in education it tends to focus on creative thinking process itself rather than the result. Creative thinking is the process while creativity reveals is procedure and they are well known cognitive consisting factors with sensitivity, fluency, adaptability, ingenuity, originality. Art education can help children to develop their imagination and intuitive knowledge by expressing themselves freely and truly. However, more systematic and objective education to develop and evaluation is needed in developing creativity. So it can be concluded that creativity can be advanced by developing creative consisting factors in art curriculum content and form and by extracting sensitivity, adaptability, creativity, ingenuity from work of preexisting artists and conjugating creative methods actively. Rene Magritte depicted objects precisely without distortion, made everyday objects look strange by his peculiar depaysement and changed the existing customs and the reproducing system. The aim of this class is to develop new way of thoughts about objects and to advance creativity and imagination with understanding his styles and expressing them actively. For the concrete teaching method, among peculiar depaysement techniques of Rene Magritte, was selected hybridization what the student of elementary can access easily and interestingly, the provocation of accidental encounters, change of size and so on. By appreciating works which these techniques were applied, make children can see objects with Magritte's point of view and express their own surrounding world with unusual way, therefore it can be considered to develop naturally creativity factors related. Creative technique such as brainstorming, forced relationship, synectics, PMI methods were used during developing the class for appreciation and expression and could be increased advance of creativity systematically. This study carried out a creativity test before and after the fact to find that artistic activities through a story-picture book have an effect on the children. This test dealt with a fluency, adaptability, originality, ingenuity among the diverse elements of creativity according to the division of expressive forms, such as, lanuage and figure. As a result, a group for experiments improved up to the significant level in an all-around creativity. Especially, fluency and originality among four elements were considerably distinguished, which proves that experimental teaching way through Rene Magritte Works is effective in the development of creative thinking. For rising effective advance of creativity, it was applied the process of solving a problem and developed the model of class and art for increasing new advance of creativity. Creative thinking can be advanced more effectively by intended lessons and teaching programs need to be used in art lessons involving diverse works except which was used methods or artists in this research.
The current society, called the information age, is rapidly changing, and individuality and creativity of humans for responding to this kind of society is being underscored more than ever. In this situation, school art education is endeavoring to advance child's creativity and critical reasoning to cope with numerous problems wisely. Being part of these efforts, this research is suggesting the methods to improve children's creativity by developing diverse appreciation and expression activities using works of surrealism artist Rene Magritte. This research is studying different concepts of creativity and method for raising advance creativity systematically, after studying the works of Rene Magritte, and aiming to seek teaching methods that can develop creativity of children efficiently with applying techniques of Rene Magritte on appreciation and expression activities. Creativity is a skill that draws out new and useful experience to oneself from existing factors at least, especially in education it tends to focus on creative thinking process itself rather than the result. Creative thinking is the process while creativity reveals is procedure and they are well known cognitive consisting factors with sensitivity, fluency, adaptability, ingenuity, originality. Art education can help children to develop their imagination and intuitive knowledge by expressing themselves freely and truly. However, more systematic and objective education to develop and evaluation is needed in developing creativity. So it can be concluded that creativity can be advanced by developing creative consisting factors in art curriculum content and form and by extracting sensitivity, adaptability, creativity, ingenuity from work of preexisting artists and conjugating creative methods actively. Rene Magritte depicted objects precisely without distortion, made everyday objects look strange by his peculiar depaysement and changed the existing customs and the reproducing system. The aim of this class is to develop new way of thoughts about objects and to advance creativity and imagination with understanding his styles and expressing them actively. For the concrete teaching method, among peculiar depaysement techniques of Rene Magritte, was selected hybridization what the student of elementary can access easily and interestingly, the provocation of accidental encounters, change of size and so on. By appreciating works which these techniques were applied, make children can see objects with Magritte's point of view and express their own surrounding world with unusual way, therefore it can be considered to develop naturally creativity factors related. Creative technique such as brainstorming, forced relationship, synectics, PMI methods were used during developing the class for appreciation and expression and could be increased advance of creativity systematically. This study carried out a creativity test before and after the fact to find that artistic activities through a story-picture book have an effect on the children. This test dealt with a fluency, adaptability, originality, ingenuity among the diverse elements of creativity according to the division of expressive forms, such as, lanuage and figure. As a result, a group for experiments improved up to the significant level in an all-around creativity. Especially, fluency and originality among four elements were considerably distinguished, which proves that experimental teaching way through Rene Magritte Works is effective in the development of creative thinking. For rising effective advance of creativity, it was applied the process of solving a problem and developed the model of class and art for increasing new advance of creativity. Creative thinking can be advanced more effectively by intended lessons and teaching programs need to be used in art lessons involving diverse works except which was used methods or artists in this research.
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