정보시스템의 구조적 변화가 일어나면서 SDLC의 기간이 늘어나게 되었고, 이에 따라 소프트웨어의 유지보수를 통한 비중이 커지면서 유지보수 작업의 비용 절감을 위하여 많은 연구들이 진행 되어 왔다. 그러나 대부분의 연구들은 시스템 중심의 설계방법의 연구로 수행되었으며, 시스템과 현업 두 분야의 의사소통을 고려한 설계방법의 연구는 미약한 실정이다. 이는 기능개선을 통한 신규서비스 개발 또는 유지보수 작업의 일련의 진행과정에 있어서 어플리케이션과 데이터베이스 두 계층의 시스템 담당자와 요청사항에 대한 시스템 구현 적합성에 대한 협의를 함으로서 그로 인하여 걸리는 시간에 따른 비용의 소비는 여전히 줄일 수 없는 문제점을 갖는다. 따라서 본 논문에서는 유지보수 방법에 있어서 업무담당자와 시스템 담당자가 각각의 업무범위로 유지보수 작업을 진행할 수 있는 설계 방법론을 제안한다. 제안하는 방법론은 시스템 구축초기에 ERD와 화면 정의서의 Field정보를 기반으로 해당 관계의 핵심이 되는 속성들을 추출하여 정의하고, 그 속성들을 기반으로 관계를 형성하고 확장하여 시스템 전반적으로 관계를 연결함으로서 속성간의 관계인 데이터 접근 계층도(DAH - ...
정보시스템의 구조적 변화가 일어나면서 SDLC의 기간이 늘어나게 되었고, 이에 따라 소프트웨어의 유지보수를 통한 비중이 커지면서 유지보수 작업의 비용 절감을 위하여 많은 연구들이 진행 되어 왔다. 그러나 대부분의 연구들은 시스템 중심의 설계방법의 연구로 수행되었으며, 시스템과 현업 두 분야의 의사소통을 고려한 설계방법의 연구는 미약한 실정이다. 이는 기능개선을 통한 신규서비스 개발 또는 유지보수 작업의 일련의 진행과정에 있어서 어플리케이션과 데이터베이스 두 계층의 시스템 담당자와 요청사항에 대한 시스템 구현 적합성에 대한 협의를 함으로서 그로 인하여 걸리는 시간에 따른 비용의 소비는 여전히 줄일 수 없는 문제점을 갖는다. 따라서 본 논문에서는 유지보수 방법에 있어서 업무담당자와 시스템 담당자가 각각의 업무범위로 유지보수 작업을 진행할 수 있는 설계 방법론을 제안한다. 제안하는 방법론은 시스템 구축초기에 ERD와 화면 정의서의 Field정보를 기반으로 해당 관계의 핵심이 되는 속성들을 추출하여 정의하고, 그 속성들을 기반으로 관계를 형성하고 확장하여 시스템 전반적으로 관계를 연결함으로서 속성간의 관계인 데이터 접근 계층도(DAH - Data Access Hierarchy)를 업무담당자와 시스템담당자에게 제시할 수 있다. 본 개발 방법론이 갖는 장점으로는 유지보수 작업에 있어서 정의된 속성들을 기반으로 조합하거나 참조함으로서 데이터의 무결성을 지키고, 저장 공간의 낭비를 최소화하며, 업무담당자와 현업담당자간 업무검토 및 의사소통에 필요한 시간을 줄임으로서 유지보수의 전반적인 비용절감 측면에서 효과가 있을것으로 기대된다. 제안하는 방법론의 적용 가능성을 평가하기위해, 은행 업무의 일부를 단순화하여 시스템 구축 및 DAH 전체구성에 대한 과정 및 결과를 본 논문의 Case Study부분에 제시하였다.
정보시스템의 구조적 변화가 일어나면서 SDLC의 기간이 늘어나게 되었고, 이에 따라 소프트웨어의 유지보수를 통한 비중이 커지면서 유지보수 작업의 비용 절감을 위하여 많은 연구들이 진행 되어 왔다. 그러나 대부분의 연구들은 시스템 중심의 설계방법의 연구로 수행되었으며, 시스템과 현업 두 분야의 의사소통을 고려한 설계방법의 연구는 미약한 실정이다. 이는 기능개선을 통한 신규서비스 개발 또는 유지보수 작업의 일련의 진행과정에 있어서 어플리케이션과 데이터베이스 두 계층의 시스템 담당자와 요청사항에 대한 시스템 구현 적합성에 대한 협의를 함으로서 그로 인하여 걸리는 시간에 따른 비용의 소비는 여전히 줄일 수 없는 문제점을 갖는다. 따라서 본 논문에서는 유지보수 방법에 있어서 업무담당자와 시스템 담당자가 각각의 업무범위로 유지보수 작업을 진행할 수 있는 설계 방법론을 제안한다. 제안하는 방법론은 시스템 구축초기에 ERD와 화면 정의서의 Field정보를 기반으로 해당 관계의 핵심이 되는 속성들을 추출하여 정의하고, 그 속성들을 기반으로 관계를 형성하고 확장하여 시스템 전반적으로 관계를 연결함으로서 속성간의 관계인 데이터 접근 계층도(DAH - Data Access Hierarchy)를 업무담당자와 시스템담당자에게 제시할 수 있다. 본 개발 방법론이 갖는 장점으로는 유지보수 작업에 있어서 정의된 속성들을 기반으로 조합하거나 참조함으로서 데이터의 무결성을 지키고, 저장 공간의 낭비를 최소화하며, 업무담당자와 현업담당자간 업무검토 및 의사소통에 필요한 시간을 줄임으로서 유지보수의 전반적인 비용절감 측면에서 효과가 있을것으로 기대된다. 제안하는 방법론의 적용 가능성을 평가하기위해, 은행 업무의 일부를 단순화하여 시스템 구축 및 DAH 전체구성에 대한 과정 및 결과를 본 논문의 Case Study부분에 제시하였다.
As the period of SDLC(Software Development Life Cycle) is extended in the wake of structural change of information system, the maintenance of software becomes more important and many researches have been promoted to save cost for maintenance work. However, most researches have been promoted based on...
As the period of SDLC(Software Development Life Cycle) is extended in the wake of structural change of information system, the maintenance of software becomes more important and many researches have been promoted to save cost for maintenance work. However, most researches have been promoted based on design methods centered on systems, and researches for design methods in consideration of communication between systems and fields have been insufficient In the series of process for developing new service or maintenance through functional improvement, system developers from each side of application and database are discussing about compatibility for realizing systems to satisfy requirements, but the problem unavailable to reduce cost in accordance with the time necessary for discussion is still remaining. Accordingly, this thesis suggests the design methodology available to proceed with maintenance work respectively within the range of each job affair between business coordinators and system developers in the method of maintenance. This methodology can suggest DAH ( Data Access Hierarchy) the relation between attributes, to business coordinators and system developer by extracting and defining related key attributes based on ERD and the field information of story board in the initial period of constructing a system, forming and expanding relations based on the attributes and combining relations in the overall system. The advantage of his methodology is available to keep data integrity by combining and referring attributes defined in maintenance work, and is expected to have effect on cost saving for overall maintenance work by minimizing the waste of storing space, and reducing the time necessary for business review and communication between business cooperators and field managers. To evaluate the possibility of application for the suggested methodology, this thesis suggests the processes and result for system construction and whole DAH structures by simplifying some part of bank business in the part of Case study.
As the period of SDLC(Software Development Life Cycle) is extended in the wake of structural change of information system, the maintenance of software becomes more important and many researches have been promoted to save cost for maintenance work. However, most researches have been promoted based on design methods centered on systems, and researches for design methods in consideration of communication between systems and fields have been insufficient In the series of process for developing new service or maintenance through functional improvement, system developers from each side of application and database are discussing about compatibility for realizing systems to satisfy requirements, but the problem unavailable to reduce cost in accordance with the time necessary for discussion is still remaining. Accordingly, this thesis suggests the design methodology available to proceed with maintenance work respectively within the range of each job affair between business coordinators and system developers in the method of maintenance. This methodology can suggest DAH ( Data Access Hierarchy) the relation between attributes, to business coordinators and system developer by extracting and defining related key attributes based on ERD and the field information of story board in the initial period of constructing a system, forming and expanding relations based on the attributes and combining relations in the overall system. The advantage of his methodology is available to keep data integrity by combining and referring attributes defined in maintenance work, and is expected to have effect on cost saving for overall maintenance work by minimizing the waste of storing space, and reducing the time necessary for business review and communication between business cooperators and field managers. To evaluate the possibility of application for the suggested methodology, this thesis suggests the processes and result for system construction and whole DAH structures by simplifying some part of bank business in the part of Case study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.